Kredsmøde d. 14. november 2013, Sorø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Akutforurening - ansvar, pligter og muligheder, når uheldet er ude Peter Thomassen Kolding Kommune TM 05 – Årsmøde for jord og grundvand 2013 EnviNa.
Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
De seneste ændringer af jord-forureningsloven Ulla Højsholt Funktionsleder Jord & Affald Miljøstyrelsen.
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Regionens opgaver Håndtering af jordforureningen
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Årsmøde Jord og Grundvand 25. september 2013
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Erstatning og tilbudsgivers dilemma når udbudsgrundlaget er fejlbehæftet eller uklart Peter Dann Jørgensen.
§ 8 og indsats på frivillige/private projekter -herunder kort nyt 7. november 2012.
Side 6Side 3 hittegods: Under oprydning finder du bag en stol en læderjakke med en tegnebog. Tegnebogen indeholder ingen penge, kun kørekort,dankort,sygesikringsbevis.
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Jordvarmeboringer Jens.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Dias nr. 1V2 på tværs – ATV møde den 4. november 2009 V2 kortlægning Et kig ind i forskelle på tværs af regioner ATV-møde den 4. november 2009 Schaeffergården.
Entrepriseforsikring
DDS Dokumenteret Drikkevands Sikkerhed i Odense Kommune
Miljøskadeloven Miljøskader & overhængende fare for miljøskader
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
Morten Steen - Jord-Erfa-Midt
Regionens rolle og samspil med kommunerne Jord-ERFA-Midt
Samarbejdet mellem kommuner og politi om miljøsager (landbrug)
Landinspektør Jørgen Heinemeier, Naturstyrelsen
Oplæg til generalforsamling i Sdr. Nyrup grundejerforening Juridisk responsum Skrevet af advokat Gitte Espensen Hangshøj.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
Viborg den 12. december 2012 Advokat Mads Kobberø.
Advokat J. Bertel Rasmussen (H)
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Kvalitetsstyring i kommunerne på jordforureningsområdet
Gebyrer Høringsmøde - organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Temadag den 26. januar 2010 ATV Jord og Grundvand v/Lene Juul Nielsen Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke – juridisk/administrativ.
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke ATV møde nr. 56, 26. januar 2010, Schæffergården Hvordan kommer vejledningen.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Tilsyn og håndhævelse Lynkursus ENVINA Fredericia 24. november og 3. december 2015 Susanne Mieth Andersen Natur- og Miljøklagenævnet.
Byggeloven og sektorlovene Kan Triturus cristatus stoppe en byggetilladelse?
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Kapitel 4 Erstatning uden for kontrakt. 1.Betingelser for erstatningsansvar 2.Ansvarsgrundlag 3.Årsagsforbindelse – kausalitet 4.Påregnelighed – adækvans.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Dokumentationskrav ved.
Envina indsatsplanmøde februar 2017
Temadag – fokus på akutte forureninger Advokat Mads Kobberø
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Kort gennemgang af begreberne:
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Hvem har myndighedsansvaret for den akutte skadesafhjælpende indsats
Bandepakken 3
Personligt Tillæg Folkepension.
Beredskabslovgivningen og ”akutte” uheld EnviNa 24. april 2017
Erstatning uden for kontrakt
Præsentationens transcript:

Kredsmøde d. 14. november 2013, Sorø Advokat Mads Kobberø

Disposition 1. Akutforpligtelsens karakter 2. Adgangen til at få udgifterne til en akuthandling på miljøområdet refunderet. 3. Politianmeldelse ved udslip?

JFL § 68, stk. 2 ”Stk. 2. I tilfælde af overhængende alvorlig fare for sundheden og i tilfælde, hvor øjeblikkelige indgreb er påkrævet for at afværge væsentlig forurening eller forureningens udbredelse, skal tilsynsmyndigheden foretage det nødvendige uden påbud.”

MBL § 70, stk. 1 ”I tilfælde af overhængende alvorlig fare for sundheden og i tilfælde, hvor øjeblikkelige indgreb er påkrævet for at afværge væsentlig forurening eller forureningsudbredelse, foretager tilsynsmyndigheden det nødvendige uden påbud ….”

Akutkriteriet – den kommenterede JFL + MBL ”På linie med mbl § 70 må det antages, at reglen har et snævert område … Såfremt der er tid til at meddele påbud, kan reglen i § 68, stk. 2 næppe anvendes …” ”Af bestemmelsens formulering fremgår, at der ikke består nogen pligt til at gennemføre en selvhjælpshandling i tilfælde, hvor sundhedsfaren nok er alvorlig, men ikke overhængende. Tilsvarende gælder i tilfælde, hvor sundhedsfaren nok er overhængende, men ikke alvorlig.”

Akutkriteriet – den kommenterede MBL ”Der består ingen handlepligt for tilsynsmyndigheden, hvis den ansvarlige allerede selv har iværksat egnede foranstaltninger”. Min bemærkning Men det er myndighedens ansvar, at det rette sker. Man kan sige, at når en landmand allerede er i gang med fx at inddæmme og oppumpe gylle, der er løbet ud af en gylletank, ændres kommunens akutforpligtelse fra en handlepligt til en tilsynspligt.

U 2001.1709 H ”De af Erik K. Jørgensen A/S foreslåede afværgeforanstaltninger angik en forurening, der i det væsentlige var af ældre dato. Efter at de nødvendige undersøgelser forelå i marts 1994, vurderede myndighederne, at iværksættelse af afværgeforanstaltningerne kunne afvente gennemførelse af projektering og licitation i tiden indtil juli 1994. Da Herlev Kommune i juni 1994 besluttede at udføre afværgeforanstaltningerne, kunne de derfor ikke anses for indgreb, der var øjeblikkeligt påkrævet for at afværge forureningens udbredelse. Herlev Kommune havde derfor ikke hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 70, stk. 1, til at gennemføre foranstaltningerne som selvhjælpshandlinger uden påbud.”

JFL § 73, stk. 1 ”… kommunalbestyrelsen kan kræve udgifter, der i medfør af denne lov er afholdt til …, andre afværgeforanstaltninger, … dækket af den eller dem, der er eller kunne være adressat for et påbud vedrørende den pågældende ejendom.” OBS: Der skal træffes en afgørelse herom, jf. stk. 2. Afgørelsen kan ikke påklages, bortset fra kilde-spørgsmålet.

MBL § 70, stk. 1 ”I tilfælde af overhængende alvorlig fare for sundheden …, foretager tilsynsmyndigheden det nødvendige uden påbud for den ansvarliges regning”

Altså - refusionsadgang JFL (jord) : Hos den der kunne have fået påbud (hvis der havde været tid til det) MBL (vand): Hos den ”ansvarlige”

Påbudsgrundlaget - jordforurening Erhvervsmæssige aktiviteter Ubetinget påbudsgrundlag med undtagelse af forureninger der hidrører fra krig/naturkatastrofer eller brand/hærværk

Hærværk MKN af 6. august 2010 Forureningen hidrørte fra, at en brandstofslange til en traktor var skåret over, måske i forbindelse med, at der var stjålet diesel fra traktorens tank. ”På baggrund heraf må Miljøklagenævnet anse det for godtgjort, at forureningen skete på grund af hærværk.” Da der endvidere ikke forelå uagtsomhed i relation til traktorens parkering, kunne der ikke meddeles påbud. Uklart om den gør endelig op med det man kan kalde tyveri-hærværk

Påbudsadressat En entreprenør havde ved gravearbejde revet en olieledning over. MKN (20.4.06) udtalte vejledende følgende: ”Ifølge jordforureningslovens § 41, stk. 3, nr. 1, påhviler det ubetingede forureneransvar vedkommende virksomheds driftsherre eller ejeren af vedkommende anlæg og ikke den, der har udført den handling, som umiddelbart forårsager forureningen … I overensstemmelse hermed antages det i Peter Pagh: Jordforureningsloven med kommentarer (2000), s. 253, at det ubetingede forureneransvar efter jordforureningslovens § 41, stk. 3, nr. 1, påhviler ledningsejeren og ikke den, der har forvoldt den skade, der er forureningens direkte årsag … Miljøklagenævnet finder det på denne baggrund nærliggende at forstå § 41, stk. 3, nr. 1, på den måde, at det ubetingede forureneransvar har relation til forureningskildens driftsherre eller ejer, og at denne i givet fald er henvist til efter almindelige, erstatningsretlige regler at gøre regres over for den, der gennem en skadegørende handling har været den direkte årsag til forureningen.”

Villatanke Ubetinget påbudsgrundlag over for ”tankejeren” Kriterier (de væsentligste): anlægget skal have været anvendt eller kan have været anvendt umiddelbart før konstateringen af forureningen, tanken under 6.000 liter, 50% eller mere af det areal, anlægget opvarmer, anvendes til beboelse. Ikke hvis pga. naturkatastrofer (dvs. ikke undtagelse for brand/hærværk)

Uddrag MST-skrivelse af 30. juni 2000 ”I de tilfælde, hvor en forurening udgør en overhængende alvorlig fare for sundheden m.m. som beskrevet i § 68, stk. 2, har tilsyns-myndigheden en pligt til at foretage det nødvendige uden påbud. Herefter kan tilsynsmyndigheden kræve sine udgifter betalt af den, der kunne være adressat for et påbud jf. § 73, stk. 1. Det er Miljøstyrelsens opfattelse, at forsikringspligten i lovens § 49, stk. 1 også omfatter de situationer, hvor der sker en forurening omfattet af § 48, stk. 1, men hvor der ikke bliver udstedt påbud, da miljømyndighederne udfører en pligtmæssig indsats jf. § 68, stk. 2. Tankejerens forsikringsselskab vil herefter dække udgifterne for indsatsen forudsat, at forureningen ikke er undtaget dækning.”

Akutomkostninger Eksempel på skrivelse fra Topdanmark: ”… Før jeg kan tage stilling til om regningen er dækket af vores forsikring, skal jeg bede jer sende mig timeopgørelser og arbejdsbeskrivelser, kopi af regninger fra underentreprenører, samt beskrivelse af deres udførte arbejde. For en god ordens skyld skal jeg gøre opmærksom på at forsikringen, alene dækker rimelige udgifter til et akut afværgeindsats overfor jordforureningen. Dette betyder dels, at vi kun betaler for de personer, der har ydet en aktiv indsats og dels at vi kun betaler for en indsats for at afværge en jordforurening, der kunne have været omfattet af et påbud efter Jordforureningslovens § 48.”

U 2001.1709 H – eksempel på skærpet culpanorm ”Det er ikke med sikkerhed konstateret, om forureningen er sket ved direkte udledning eller ved spild i forbindelse med håndtering af kemikalierne eller på anden måde. Dameta anvendte kulbrinter og TCE i produktionen, og selv om Børge Hindsgaul ikke havde speciel ekspertise vedrørende kemisk affald, burde han på baggrund af den almindelige viden dengang være klar over, at udledning eller spild ville medføre fare for udbredelse til grundvandet og dermed fare for de væsentlige vandindvindingsinteresser, som han var bekendt med fandtes i området … Højesteret finder på denne baggrund, at Børge Hindsgaul ikke har udvist tilstrækkelig omhu og truffet tilstrækkeligt effektive foranstaltninger for at undgå forurening …”

Miljøerstatningsloven Kun forurening fra listeaktiviteter, bl.a.: Autoværksteder Virksomheder/udlejningsejendomme med nedgravede olietanke over 6.000 l Omfatter skader, der er forvoldt efter den 1. juli 1994 MEL kan anvendes af det offentlige som skadelidte

Affaldsgebyr ctr. § 70 –erstatning? MAD 2012.1422S: Akut-situation ifm landmand afleverede køleskab med udsivende parathion: ”Den er på den baggrund samlet set statsforvaltningens opfattelse, at XKommune ikke med hjemmel i affaldsbekendtgørelsens § 58, stk. 2, kan kræve X Forsynings A/S' omkostninger i forbindelse med håndteringen af det indleverede Parathion, erstattet. Andet hjemmelsgrundlag: Som det også fremgår af X Kommunes udtalelse, er enhver borger og/eller virksomhed ansvarlig for, at der ikke sker forurening af luft, vand eller jord, jf. forureneren-betaler-princippet. … Statsforvaltningen har noteret sig, at Parathion er et kemikalie, der, jf. Beredskabsstyrelsens anvisninger, kræver en særlig håndtering for at undgå alvorlige sundhedsmæssige skader på mennesker og natur, og at det har været begrundelsen for at tilkalde det kommunale redningsberedskab og efterfølgende det statslige redningsberedskab i X By. Statsforvaltningen er på den baggrund og som hændelsesforløbet er beskrevet mest tilbøjelig til at mene, at betingelserne i miljøbeskyttelseslovens § 70 har været til stede, og at X Kommune med hjemmel heri har kunnet udføre selvhjælpshandlinger i form af bortskaffelse og oprydning efter giftafleveringen på den ansvarliges regning.” Hvem er den ansvarlige ?

Statsamtsudtalelse af 19.12.2006 (MAD 2006.1761) (1) ”Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt tilsynsmyndigheden har pligt til at anmelde et ulovligt forhold til politiet, bemærkes, at hverken tilsynsmyndigheden eller andre miljømyndigheder har nogen almindelig pligt til at indgive politianmeldelse for konstateret overtrædelse. En speciel pligt hertil kan følge af §§ 68 og 69, hvis anvendelsen af administrative retsmidler ikke har været tilstrækkelige til at få et ulovligt forhold bragt til ophør.”

Statsamtsudtalelse af 19.12.2006 (MAD 2006.1761) (2) ”Det fremgår videre, at politianmeldelse kommer ind i billedet … når der er tale om en grov overtrædelse. … Spørgsmålet om, hvornår en overtrædelse er at betragte som grov, er ikke specifikt defineret i håndhævelsesvejledningen.”

Politianmeldelse Objektiv beskrivelse Hvilke paragraffer er overtrådt, og hvilken paragraf foreskriver, at det er strafbart Hvad er den miljømæssige konsekvens eller risiko Har den anmeldte opnået eller tilsigtet en besparelse/gevinst Dokumentation for ulovligheden Subjektive forhold (ond tro, gentagelse, fortsættelse, uagtsomt) Evt. sanktionsforslag