Legepladssikkerhed. VisitDenmark 21/ Soc. Pæd. Mogens T

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Den Danske Kvalitetsmodel
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Teststrategi Engrosmodellen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
De danske/europæiske standarder Hvor stort er ambitionsniveauet?
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Velkommen til Temadag for ledere og souschefer
Arbejdsmiljøcertificering
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Olie under græsset eller råddent soveværelsesgulv?
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Gode kravspecifikationer ved indkøb af hjælpemidler
Eftermiddagskursus om produktsikkerhedsloven
1 Belastningsprøve Fredag 16. september Agenda Kl. 08:00Velkomst v. Allan Harding Status på Imerco projekt, v. Allan Harding Oplæg til belastningsprøve,
Intern survey uge 45.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
26.2 Kapacitetsomkostninger
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
YDERLIGERE OPLYSNINGER Er der spørgsmål vedr. stævnet – se hjemmesiden
CE-mærkning CE-mærket er ikke et kvalitetsmærke og har aldrig været tænkt som sådan. CE-mærket er et mærke, der giver tilladelse til at markedsføre et.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
Kontrol af kosttilskud – indhold og anprisninger
Tidsplan for eksamen 40s umd
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Nyt Fælles Bibliotekssystem
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Handel med korn mellem landmænd
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Transportable konstruktioner Anne-Sofie Bang Lassesen Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Certificeringsordning for transportable telte og konstruktioner Rikke Holgersen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
1 Undersøgelse blandt tekniske forvaltninger i kommunerne Dansk Energi oktober 2010.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Vejledning om arbejde i stinkskabe Industriens Branchearbejdsmiljøråd
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Naturfag.
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Personligt Tillæg Folkepension.
Databehandleraftaler
FIR morgenmøde 22. november 2018
Digital aflevering.
Præsentationens transcript:

Legepladssikkerhed. VisitDenmark 21/11-2005 Soc. Pæd. Mogens T Legepladssikkerhed. VisitDenmark 21/11-2005 Soc. Pæd. Mogens T. Jensen, Legestafetten.

Legepladssikkerhed. VisitDenmark 21/11-2005 Soc. Pæd. Mogens T Legepladssikkerhed. VisitDenmark 21/11-2005 Soc. Pæd. Mogens T. Jensen, Legestafetten.

1. Regelsæt:

Harmoniserede standarder EU GPSD Harmoniserede standarder Sidst revideret: 2005-02-08 Før den nye metode blev indført i 1985, var EU's direktiver fulde af detaljerede kravspecifikationer. I dag beskriver Ministerrådets produktdirektiver kun de væsentlige krav til sundhed, sikkerhed og EU GPSD Harmoniserede standarder Sidst revideret: 2005-02-08 Før den nye metode blev indført i 1985, var EU's direktiver fulde af detaljerede kravspecifikationer. I dag beskriver Ministerrådets produktdirektiver kun de væsentlige krav til sundhed, sikkerhed og miljø, som produkter skal opfylde for at kunne bevæge sig frit på markedet. EU-kommissionen giver så de europæiske standardiseringsorganisationer mandat til at udarbejde harmoniserede standarder, der detaljeret beskriver, hvordan direktivets overordnede krav kan opfyldes. De gælder i alle EU-lande og afløser eventuelle nationale standarder. Forskellen på europæiske standarder og harmoniserede europæiske standarder er, at de harmoniserede standarder er mandaterede af EU-Kommissionen og offentliggjort i De Europæiske Fællesskabers Tidende. De europæiske standarder er med til at sikre den frie bevægelighed, mens de harmoniserede standarder relaterer sig direkte til direktiverne. Ved at følge standarderne er producenterne sikre på, at de opfylder direktivernes væsentlige krav. For yderligere information kontakt Jesper Gredeli Jensen Copyright © 2005 Dansk Standard Kollegievej 6 DK-2920 Charlottenlund Tlf: +45 39 96 61 01 Fax: +45 39 96 61 02 Klamsagervej 31 DK-8230 Åbyhøj Tlf: +45 86 75 55 22 Fax: +45 86 75 55 21 "Notificeret" i "Den Europæiske Journal" Certificering af akkrediteret testhus verificerer dette forhold. DS/EN er ikke notificeret pt. 29/8-05 men formodningsreglen er skærpet med den reviderede produktsikkerhedlov.

EU GPSD (continued) miljø, som produkter skal opfylde for at kunne bevæge sig frit på markedet. EU-kommissionen giver så de europæiske standardiseringsorganisationer mandat til at udarbejde harmoniserede standarder, der detaljeret beskriver, hvordan direktivets overordnede krav kan opfyldes. De gælder i alle EU-lande og afløser

eventuelle nationale standarder. EU GPSD (continued) eventuelle nationale standarder. Forskellen på europæiske standarder og harmoniserede europæiske standarder er, at de harmoniserede standarder er mandaterede af EU-Kommissionen og offentliggjort i De Europæiske Fællesskabers Tidende. De europæiske standarder er med til at sikre den frie bevægelighed, mens de

EU GPSD (continued) harmoniserede standarder relaterer sig direkte til direktiverne. Ved at følge standarderne er producenterne sikre på, at de opfylder direktivernes væsentlige krav. For yderligere information kontakt Jesper Gredeli Jensen Copyright © 2005 Dansk Standard

EU GPSD (continued) Kollegievej 6 DK-2920 Charlottenlund Tlf: +45 39 96 61 01 Fax: +45 39 96 61 02 Klamsagervej 31 DK-8230 Åbyhøj Tlf: +45 86 75 55 22 Fax: +45 86 75 55 21

EU GPSD (continued) "Notificeret" i "Den Europæiske Journal" Certificering af akkrediteret testhus verificerer dette forhold. DS/EN er ikke notificeret pt. 29/8-05 men formodningsreglen er skærpet med den reviderede produktsikkerhedlov.

Produktsikkerhedslov Lov om produktsikkerhed gennemfører en revideret udgave af "Det generelle Produktsikkerhedsdirektiv" i Danmark! Med direktivet forstærkes formodningen om, at et produkt, som er godkendt i.h.t. en europæisk standard, er sikkert. Denne regel vil gøre det lettere for producenterne at vurdere, om deres produkter er sikre og samtidig fremme den Produktsikkerhedslov Lov om produktsikkerhed gennemfører en revideret udgave af "Det generelle Produktsikkerhedsdirektiv" i Danmark! Med direktivet forstærkes formodningen om, at et produkt, som er godkendt i.h.t. en europæisk standard, er sikkert. Denne regel vil gøre det lettere for producenterne at vurdere, om deres produkter er sikre og samtidig fremme den fri bevægelighed af produkter i det indre marked. Der er endvidere indført en særlig procedure i produktsikkerhedsdirektivet, som sikrer, at disse standarder har et højt forbrugerbeskyttelsesniveau. Den erhvervsdrivende skal som hidtil selv træffe foranstaltninger til at sikre, at forbrugerne ikke kommer til skade, hvis et produkt viser sig at være farligt, efter det har forladt fabrikken. Dette kan ske ved udsendelse af advarsler til forbrugerne og standsning af salget. Med lovændringen bliver det præciseret, at den erhvervsdrivende i yderste konsekvens er forpligtet til at tilbagekalde produktet fra de forbrugere, der allerede har erhvervet produktet. Hvis den erhvervsdrivende ikke af egen drift træffer foranstaltninger mod et farligt produkt, har kontrolmyndigheden mulighed for at påbyde den erhvervsdrivende at træffe passende foranstaltninger. Det præciseres med lovændringen, at disse foranstaltninger kan omfatte tilbagekaldelse af produkter, som forbrugeren allerede har modtaget.

Produktsikkerhedslov (continued) fri bevægelighed af produkter i det indre marked. Der er endvidere indført en særlig procedure i produktsikkerhedsdirektivet, som sikrer, at disse standarder har et højt forbrugerbeskyttelsesniveau. Den erhvervsdrivende skal som hidtil selv træffe foranstaltninger til at sikre, at forbrugerne ikke kommer til skade, hvis et produkt viser sig at være farligt, efter det

Produktsikkerhedslov (continued) har forladt fabrikken. Dette kan ske ved udsendelse af advarsler til forbrugerne og standsning af salget. Med lovændringen bliver det præciseret, at den erhvervsdrivende i yderste konsekvens er forpligtet til at tilbagekalde produktet fra de forbrugere, der allerede har erhvervet produktet. Hvis den erhvervsdrivende ikke af egen drift træffer foranstaltninger mod

Produktsikkerhedslov (continued) et farligt produkt, har kontrolmyndigheden mulighed for at påbyde den erhvervsdrivende at træffe passende foranstaltninger. Det præciseres med lovændringen, at disse foranstaltninger kan omfatte tilbagekaldelse af produkter, som forbrugeren allerede har modtaget.

Bygningsreglementet 95 Kap. 5 § 5.3 Lovbekendtgørelse # 805 af 9 Okt 1995 Ændret: Lov # 485 af 12/6-96 (§17 stk3) Ændret: Lov # 1083 af 29/12- 97 (§1) 9.12.1 (tidligere 5.2.stk.1) Tillæg 1 til Bygningsreglement for småhuse 1998 Bestemmelsen ændres til: "9.12.1 Legepladsredskaber på fælles friarealer skal udformes og dimensioneres, så der opnås sikkerheds-  og sundhedsmæssigt Bygningsreglementet 95 Kap. 5 § 5.3 Lovbekendtgørelse # 805 af 9 Okt 1995 Ændret: Lov # 485 af 12/6-96 (§17 stk3) Ændret: Lov # 1083 af 29/12- 97 (§1) 9.12.1 (tidligere 5.2.stk.1) Tillæg 1 til Bygningsreglement for småhuse 1998 Bestemmelsen ændres til: "9.12.1 Legepladsredskaber på fælles friarealer skal udformes og dimensioneres, så der opnås sikkerheds-  og sundhedsmæssigt tilfredsstillende forhold. (9.12.1) Der henvises til DS/EN 1176, del 1-7 Legepladsudstyr, og DS/EN 1177 Stødabsorberende legepladsunderlag Sikkerhedskrav og prøvningsmetoder, samt DS/EN 12572 Kunstige klatrevægge sikringspunkter, stabilitetskrav og prøvningsmetoder. Heri er angivet de specifikationer, som bør opfyldes, for i videst muligt omfang at beskytte mod den risiko, der kan være forbundet med, at børn benytter legepladsredskaber på legepladser. Andre tekniske specifikationer kan lægges til grund, hvis de giver tilsvarende sikkerhedsmæssigt tilfredsstillende forhold. Bestemmelsen omfatter også skateboardbaner m.v." (obs < 98 også Klatrevægge) (Under udkast: CEN/TC136/WG12 "Facilities for users of roller sports equipm".) (Under udkast: CEN/TC136 Wg 9: "Artificial Climbingwall".)

Bygningsreglementet 95 Kap. 5 § 5.3 (continued) tilfredsstillende forhold. (9.12.1) Der henvises til DS/EN 1176, del 1-7 Legepladsudstyr, og DS/EN 1177 Stødabsorberende legepladsunderlag Sikkerhedskrav og prøvningsmetoder, samt DS/EN 12572 Kunstige klatrevægge sikringspunkter, stabilitetskrav og prøvningsmetoder. Heri er angivet de specifikationer, som bør opfyldes, for i videst

Bygningsreglementet 95 Kap. 5 § 5.3 (continued) muligt omfang at beskytte mod den risiko, der kan være forbundet med, at børn benytter legepladsredskaber på legepladser. Andre tekniske specifikationer kan lægges til grund, hvis de giver tilsvarende sikkerhedsmæssigt tilfredsstillende forhold. Bestemmelsen omfatter også skateboardbaner m.v." (obs < 98 også Klatrevægge) (Under udkast: CEN/TC136/WG12 "Facilities

Bygningsreglementet 95 Kap. 5 § 5.3 (continued) for users of roller sports equipm".) (Under udkast: CEN/TC136 Wg 9: "Artificial Climbingwall".)

2. Myndigheder:

Kontrol: Sikkerhedsstyrelsen: Sundhedsstyrelsen: Trykimprægnering Bildæk: Vand: Jord: Miljøstyrelsen: Jordforurening Creosot Forbrugerstyrelsen:

Sundhedsstyrelsen siger: Trykimprægnering Sundhedsstyrelsen siger: Trykimprægnering Sundhedsstyrelsen siger:

Vand: Sundhedsstyrelsen: Vand: Sundhedsstyrelsen:

Forurening: København rydder op i undergrunden Jordforurening Forurening: København rydder op i undergrunden Ti års arbejde med jordrensning i Københavns daginstitutioners legepladser lakker mod enden. 238 legepladser har fået ny jord, mens ca. 500 institutioner kan klare sig med rådgivning. 85% af overfladejorden i København skønnes forurenet og Miljøkontrollen er undervejs med en pjece om Jordforurening Forurening: København rydder op i undergrunden Ti års arbejde med jordrensning i Københavns daginstitutioners legepladser lakker mod enden. 238 legepladser har fået ny jord, mens ca. 500 institutioner kan klare sig med rådgivning. 85% af overfladejorden i København skønnes forurenet og Miljøkontrollen er undervejs med en pjece om jordforurening. Institutioner rådes til at dække jorden med græs, flis eller gummufliser. Rensningen har kostet kommunen 135 mio. kr. Emneord: legepladssikkerhed; daginstitutioner; forurening; miljø Genre: B&U artikel År: 2005 Nr: 27 Si: 8 Løbenr.: 14512 Nr.: 1 af 75

Jordforurening (continued) jordforurening. Institutioner rådes til at dække jorden med græs, flis eller gummufliser. Rensningen har kostet kommunen 135 mio. kr. Emneord: legepladssikkerhed; daginstitutioner; forurening; miljø Genre: B&U artikel År: 2005 Nr: 27 Si: 8 Løbenr.: 14512 Nr.: 1 af 75

3. Kommunen: 3. Kommunen: Kommunen er den principielle ansvarshavende/tilsynsførende myndighed.

Off. Legepladser: Ex.Herning: Ex.Jelling:

Priv. Legepladser: Andre: Grundejerforeninger: Camping: Restaurant: Kultur: Grundejerforeninger:

Camping: NOTAT om opstilling af hoppepuder og hoppeborge (samt trampoliner og klatrevægge). Sædvanlige legeredskaber: Opstilling på en campingplads af sædvanligt og simpelt legepladsudstyr som gynger, hoppedyr, vipper og karruseller, klatredyr Camping: NOTAT om opstilling af hoppepuder og hoppeborge (samt trampoliner og klatrevægge). Sædvanlige legeredskaber: Opstilling på en campingplads af sædvanligt og simpelt legepladsudstyr som gynger, hoppedyr, vipper og karruseller, klatredyr og glidebaner kræver efter fast praksis ikke politiets tilladelse efter politivedtægten og det tilknyttede cirkulære om offentlige forlystelser. Dette skyldes, at de pågældende legeredskaber - eller "forlystelsesapparater", som de faktisk hedder i officielt sprogbrug - er anset for at have en sådan karakter, at der ikke sikkerhedsmæssigt er grundlag for at stille krav om polititilladelse. Vil du vide mere om den generelle sikkerhed på legepladsen, kan du læse mere i NOTAT OM SIKKERHED PÅ LEGEPLADSEN. Hoppepuder/hoppeborge: Anderledes forholder det sig med hoppepuder/hoppeborge (officielt kaldet "oppustelige forlystelsesapparater"), som Justitsministeriet i en udtalelse til Politimesterforeningen og Bolig- og Byggestyrelsen har statueret, er særlige forlystelsesapparater omfattet af forlystelsescirkulæret, og at politiets tilladelse til opstilling derfor kræves. Efterhånden findes der talrige hoppepuder/hoppeborge opstillet på campingpladserne, og Campingrådet er bekendt med, at der kun til et forsvindende fåtal af disse er indhentet tilladelse hos politiet. Imidlertid har et ubehageligt uheld på en campingplads i forbindelse med en voksen persons brug af hoppepuden sat fokus på problemstillingen i form af såvel en politisag som en erstatningssag. Opstilling af hoppepude/hoppeborg: Campingrådet skal derfor henlede opmærksomheden på, at den korrekte fremgangsmåde i forbindelse med opstilling af en hoppepude/hoppeborg er som følger: A)  Ansøgning om tilladelse indgives til den lokale politimester,     der meddeler tilladelse i medfør af forlystelsescirkulærets §    14 og §§ 20-26. B) Forinden tilladelsen udstedes, må det forventes, at politiet vil kræve en særlig godkendelse til sikring af, at brugen af hoppepuden/hoppeborgen ikke frembyder fare for campingpladsens gæster. En sådan godkendelse skal meddeles af et af Justits-ministeriet godkendt institut - enten Teknologisk Institut eller FORCE Technology. Godkendelse med tilsynsbog: Når der af det godkendte firma er foretaget en godkendelse af hoppepuden/borgen tildeles campingpladsen en såkaldt "Tilsynsbog". I tilsynsbogen kan betingelserne for godkendelsen læses - eks. kan det være en betingelse, at "der skal til stadighed være overvågning af en voksen person i dagtimerne". Denne formulering betyder, at der løbende skal være en voksen person (lejrchefen eller dennes stedfortræder), som holder et vågent øje med hvad der sker på og ved hoppepuden/borgen, og den pågældende skal let kunne tilkaldes, hvis der måtte være behov herfor. En anden meget vigtigt betingelse for godkendelsen er, at luften lukkes ud af hoppepuden/borgen, når vejret er fugtigt eller det regner. Hoppepuden/borgen bliver et langt farligere "forlystelsesapperat", når overfladen er fugtig.  Det årlige eftersyn: Hoppepuden/hoppeborgen skal ligeledes synes hvert kalenderår umiddelbart inden den tages i brug til sikring af bl.a:   at der ikke er foretaget ændringer i den godkendte konstruktion,   at hoppepuden/hoppeborgen er forsvarligt vedligeholdt,   at krævede sikkerhedsafstande omkring hoppepuden/hoppeborgen  stadig overholdes,   at arealet med faldbelægning er i orden,   at hoppepuden/hoppeborgen er oppumpet korrekt i forhold til   temperaturen. Hvorledes bestilles godkendelsen m.v.: Nærmere oplysninger om godkendelsen og det efterfølgende årlige syn kan indhentes hos: Materialeprøvning, Teknologisk Institut, tlf. 72 20 20 20 FORCE Technology, tlf. 43 26 70 00 Se også nærmere under henholdsvis www.teknologisk.dkog www.force.dk. Det kan kraftigt anbefales at spørge til prisen for såvel godkendelsen som det årlige syn hos begge firmaer - Campingrådet kan konstatere, at priserne og prisstrukturen på de to firmaer ændrer sig løbende. Bemærk, at tilsynsbogen ikke følger det godkendende firma, men hoppepuden - det er således altid muligt at skifte firma såfremt dette ønskes. Trampoliner, klatrevægge m.v.: Som det fremgår, har Justitsministeriet fastlagt en lav grænse for, hvilke forlystelsesapparater der kan opstilles uden politiets tilladelse. Der kan derfor være grund til at være opmærksom på, om andre forlystelsesapparater i "farlighed" kan sidestilles med hoppepuder/-hoppeborge og derfor må antages at ligge over grænsen for de apparater, der traditionelt opstilles uden tilladelse. Som et eksempel herpå kan nævnes trampoliner. Det er uafklaret, om disse ogsåkræver tilladelse - det vil bl.a. afhænge af konstruktionen, størrelsen, opstillingen m.v., og endelig afklaring vil kræve henvendelse til det lokale politi. De efterhånden meget populære klatrevægge indebærer ikke samme tvivl, når de opstilles/opbygges på en campingplads – der kræves tilladelse hos politiet, hvis væggen er over 3 meter høj. Bemærk i øvrigt, at der om opstilling/opbygning af klatrevægge findes 2 DS/EN standarder: DS/EN 1176 omhandlende klatrevægge under 3 meters højde. DS/EN 12572 omhandlende klatrevægge over 3 meters højde. Standarderne kan købes hos Dansk Standard – www.ds.dk. Forsikring: Det er vigtigt at bemærke sig, at den tidligere af Campingrådet tegnede kollektive erhvervsansvarsforsikring for lejrcheferne er ophørt. Denne forsikring dækkede alle de aktiviteter og faciliteter, der naturligt hører til på en campingplads - herunder også hoppepuder/hoppeborge, trampoliner og klatrevægge. Det er således vigtigt, at campingpladsen sikrer sig, at pladsens egen erhvervsansvarsforsikring fremover dækker aktiviteterne nævnt i dette notat. I sammenhæng hermed skal erindres, at politiet i medfør af forlystelsescirkulæret ligeledes kræver, at der skal tegnes en ansvarsforsikring, som skal dække et eventuelt erstatningsansvar overfor publikum.

Camping: (continued) og glidebaner kræver efter fast praksis ikke politiets tilladelse efter politivedtægten og det tilknyttede cirkulære om offentlige forlystelser. Dette skyldes, at de pågældende legeredskaber - eller "forlystelsesapparater", som de faktisk hedder i officielt sprogbrug - er anset for at have en sådan karakter, at der ikke

Camping: (continued) sikkerhedsmæssigt er grundlag for at stille krav om polititilladelse. Vil du vide mere om den generelle sikkerhed på legepladsen, kan du læse mere i NOTAT OM SIKKERHED PÅ LEGEPLADSEN. Hoppepuder/hoppeborge: Anderledes forholder det sig med hoppepuder/hoppeborge (officielt kaldet

Efterhånden findes der talrige hoppepuder/hoppeborge opstillet på Camping: (continued) "oppustelige forlystelsesapparater"), som Justitsministeriet i en udtalelse til Politimesterforeningen og Bolig- og Byggestyrelsen har statueret, er særlige forlystelsesapparater omfattet af forlystelsescirkulæret, og at politiets tilladelse til opstilling derfor kræves. Efterhånden findes der talrige hoppepuder/hoppeborge opstillet på

Camping: (continued) campingpladserne, og Campingrådet er bekendt med, at der kun til et forsvindende fåtal af disse er indhentet tilladelse hos politiet. Imidlertid har et ubehageligt uheld på en campingplads i forbindelse med en voksen persons brug af hoppepuden sat fokus på problemstillingen i form af såvel en politisag som en erstatningssag.

Opstilling af hoppepude/hoppeborg: Camping: (continued) Opstilling af hoppepude/hoppeborg: Campingrådet skal derfor henlede opmærksomheden på, at den korrekte fremgangsmåde i forbindelse med opstilling af en hoppepude/hoppeborg er som følger: A)  Ansøgning om tilladelse indgives til den lokale politimester,     der meddeler tilladelse i medfør af

forlystelsescirkulærets § 14 og §§ 20-26. Camping: (continued) forlystelsescirkulærets §    14 og §§ 20-26. B) Forinden tilladelsen udstedes, må det forventes, at politiet vil kræve en særlig godkendelse til sikring af, at brugen af hoppepuden/hoppeborgen ikke frembyder fare for campingpladsens gæster. En sådan godkendelse skal meddeles af et af Justits-ministeriet godkendt institut - enten Teknologisk Institut eller FORCE

Godkendelse med tilsynsbog: Camping: (continued) Technology. Godkendelse med tilsynsbog: Når der af det godkendte firma er foretaget en godkendelse af hoppepuden/borgen tildeles campingpladsen en såkaldt "Tilsynsbog". I tilsynsbogen kan betingelserne for godkendelsen læses - eks. kan det være en betingelse, at "der skal til stadighed

Camping: (continued) være overvågning af en voksen person i dagtimerne". Denne formulering betyder, at der løbende skal være en voksen person (lejrchefen eller dennes stedfortræder), som holder et vågent øje med hvad der sker på og ved hoppepuden/borgen, og den pågældende skal let kunne tilkaldes, hvis der måtte være behov herfor.

Hoppepuden/hoppeborgen skal ligeledes Camping: (continued) En anden meget vigtigt betingelse for godkendelsen er, at luften lukkes ud af hoppepuden/borgen, når vejret er fugtigt eller det regner. Hoppepuden/borgen bliver et langt farligere "forlystelsesapperat", når overfladen er fugtig.  Det årlige eftersyn: Hoppepuden/hoppeborgen skal ligeledes

Camping: (continued) synes hvert kalenderår umiddelbart inden den tages i brug til sikring af bl.a:   at der ikke er foretaget ændringer i den godkendte konstruktion,   at hoppepuden/hoppeborgen er forsvarligt vedligeholdt,   at krævede sikkerhedsafstande omkring hoppepuden/hoppeborgen  stadig overholdes,

Camping: (continued) at arealet med faldbelægning er i orden,   at hoppepuden/hoppeborgen er oppumpet korrekt i forhold til   temperaturen. Hvorledes bestilles godkendelsen m.v.: Nærmere oplysninger om godkendelsen og det efterfølgende årlige syn kan indhentes hos: Materialeprøvning, Teknologisk Institut, tlf. 72 20 20 20

Se også nærmere under henholdsvis www.teknologisk.dkog www.force.dk. Camping: (continued) FORCE Technology, tlf. 43 26 70 00 Se også nærmere under henholdsvis www.teknologisk.dkog www.force.dk. Det kan kraftigt anbefales at spørge til prisen for såvel godkendelsen som det årlige syn hos begge firmaer - Campingrådet kan konstatere, at priserne og prisstrukturen på de to firmaer ændrer sig løbende.

Trampoliner, klatrevægge m.v.: Camping: (continued) Bemærk, at tilsynsbogen ikke følger det godkendende firma, men hoppepuden - det er således altid muligt at skifte firma såfremt dette ønskes. Trampoliner, klatrevægge m.v.: Som det fremgår, har Justitsministeriet fastlagt en lav grænse for, hvilke forlystelsesapparater der kan opstilles uden politiets tilladelse.

Camping: (continued) Der kan derfor være grund til at være opmærksom på, om andre forlystelsesapparater i "farlighed" kan sidestilles med hoppepuder/-hoppeborge og derfor må antages at ligge over grænsen for de apparater, der traditionelt opstilles uden tilladelse. Som et eksempel herpå kan nævnes trampoliner. Det er uafklaret, om disse

Camping: (continued) ogsåkræver tilladelse - det vil bl.a. afhænge af konstruktionen, størrelsen, opstillingen m.v., og endelig afklaring vil kræve henvendelse til det lokale politi. De efterhånden meget populære klatrevægge indebærer ikke samme tvivl, når de opstilles/opbygges på en campingplads – der kræves tilladelse hos politiet, hvis væggen er over 3 meter høj.

Camping: (continued) Bemærk i øvrigt, at der om opstilling/opbygning af klatrevægge findes 2 DS/EN standarder: DS/EN 1176 omhandlende klatrevægge under 3 meters højde. DS/EN 12572 omhandlende klatrevægge over 3 meters højde. Standarderne kan købes hos Dansk Standard – www.ds.dk.

Camping: (continued) Forsikring: Det er vigtigt at bemærke sig, at den tidligere af Campingrådet tegnede kollektive erhvervsansvarsforsikring for lejrcheferne er ophørt. Denne forsikring dækkede alle de aktiviteter og faciliteter, der naturligt hører til på en campingplads - herunder også hoppepuder/hoppeborge, trampoliner og

Camping: (continued) klatrevægge. Det er således vigtigt, at campingpladsen sikrer sig, at pladsens egen erhvervsansvarsforsikring fremover dækker aktiviteterne nævnt i dette notat. I sammenhæng hermed skal erindres, at politiet i medfør af forlystelsescirkulæret ligeledes kræver, at der skal tegnes en ansvarsforsikring, som skal dække et

eventuelt erstatningsansvar overfor publikum. Camping: (continued) eventuelt erstatningsansvar overfor publikum.

Div. Link's:

4. Underlag: 4. Underlag:

5. Beplantning: 5. Beplantning: Dette link er blot et af mange muligligheder for information om dette emne: Se også DS 1500 Naturlegeredskaber

6. Certificering: 6. Certificering: CE mærkning benyttes kun til produktgrupper med specifikke direktiver der kræver CE mærkning (ex. Legetøj EN 71 + Legetøjsdirektivet) Problematik: CE Produkter er til private haver (Dvs. at CE mærkede byggemarkprodukter ikke bør anvendes til offentlige legepladser)

Legepladsinspektører: TI DS Eirm TüV

DS DS tilbyder et Diplomkursus for inspektører. Ikke underlagt certificeringsregler. Ingen krav om gencertificering. Billigere end certificeringskurserne. DS DS tilbyder et Diplomkursus for inspektører. Ikke underlagt certificeringsregler. Ingen krav om gencertificering. Billigere end certificeringskurserne.

Ref. Kompetencekataloget side 13 Eirm Ref. Kompetencekataloget side 13 Eirm Ref. Kompetencekataloget side 13

TüV Kursets varighed er 5 dage og prisen er (dagsprisen oplyses på tlf. 75 50 75 33) Beløbet inkluderer undervisning og materialer samt frokost, kaffe, frugt, vand, men ikke overnatning, morgenmad og middag. Kurset afvikles i.h.t. gældende akkrediteringsbestemmelser. TüV Kursets varighed er 5 dage og prisen er (dagsprisen oplyses på tlf. 75 50 75 33) Beløbet inkluderer undervisning og materialer samt frokost, kaffe, frugt, vand, men ikke overnatning, morgenmad og middag. Kurset afvikles i.h.t. gældende akkrediteringsbestemmelser. HUSK: Kursisten skal selv medbringe DS Håndbog 121: 2003. Kurset er et certificeringskursus for deltagere der ikke tidligere er certificeret og henvender sig således til personer med et vist forudgående kendskab til legepladsområdet, fra ansæt-telse ved kommuner, boligselskaber, anlægsgartnere eller firmaer indenfor branchen. Kursusdeltageren vil stifte bekendtskab med den senest tilgængelige udvikling for området, herunder de seneste standardtillæg, samt forklaringer på og fortolkninger af, betydning for udførelsen af inspektionerne. Deltageren vil blive orienteret om/gennemgå de sikkerhedschecklister og det billed- rapporteringssystem som en TüV inspektør skal anvende ved inspektioner. Disse hjælpemidler vil blive udleveret på CD-rom medie. Deltageren vil blive introduceret til den skriftlige test der skal aflægges på kursets sidste dag som en forudsætning for certificeringen. Testen er af ”flervalgstypen” og omfatter i alt 26 emnegrupper indenfor standardens krav og anvendelse. Senest 14 dage efter testen, indsendes 2 udfyldte inspektionsrapporter. Rapporterne vil blive evalueret for dets egnethed til at bibringe inspektionsrekviren- ten en status for den/det inspicerede legeplads/redskab. (ex. korrekt udfyldelse, henvisninger, billedanvendelse osv.) TüV foretager herefter en samlet vurdering af det indsendte materiale samt resultatet af den skriftlige test og giver meddelelse om bestået/ikke bestået senest 4 uger efter modtagelsen. Ved bestået, modtager inspektøren efterfølgende et certifikat som TüV Legeplads- inspektør. Certifikatet er udstedt af TüV Akademiet og gældende i 12 måneder fra certifikatets udstedelsesdato. I tilfælde af ”ikke bestået” vil der blive givet mulighed for at aflægge en ny test: Kursisten indsender 2 nye inspektionsrapporter og aflægger ny skriftlig test i.h.t aftale. Resultatet af ”om-testen” vurderes og meddeles som for den oprindelige test. Varigheden er 1 dag. Prisen er (dagsprisen oplyses på tlf 75 50 75 33) (se program nedenfor)                                Mandag:      09.00-09.45   Velkomst og Introduktion til kurset. (*1   10.00-10.45Børns leg og udvikling. (*2) 11.00-12.00     Børns leg og udvikling. (fortsat.) 12.00-13.00Frokost. 13.00-14.00     Debatten: Legeværdi versus Sikkerhed. (*3)     15.15-16.00Legeværdi versus Sikkerhed (fortsat)         Tirsdag:      09.00-09.45  Tal og statistikker vedr. Legepladsulykker. (*5)  10.00-10.45   Lov og jura i.f.m. Legepladssikkerhed/Inspektion (*4)  11.00-12.00   DS/EN 1176, Lær standarden at kende. (*6)  12.00-13.00   Frokost.  13.00-13.45   DS/EN 1176…(fortsat)  14.00-14.45   DS/EN 1776…(fortsat)  15.00-16.00   DS/EN 1176…(fortsat)     Onsdag:      09.00-09.45   DS/EN 1176, Lær standarden at kende. (fortsat) (*6) 10.00-10.45DS/EN 1176…(fortsat) 11.00-12.00DS/EN 1176…(fortsat) 13.00.13.45 DS/EN 1176, Lær standarden at kende. (fortsat) 14.00-14.45DS/EN 1176…(fortsat) 15.00-16.00DS/EN 1176…(fortsat)   Torsdag:      09.00-09.45   DS/EN 1177, Krav til underlag m.m. (*6) 10.00-10.45DS/EN 1177 (fortsat) 11.00-12.00     Spørgsmål / Svar vedr. standardens anvendelse 13.00-13.45     Anvendelse af rapporteringsværktøjerne. (*7) 14.00-14.45     Principper for Billedrapportering. 15.00-16.00     Principper for valg af følgetekst.     Fredag:      09.00-12.00   Praktisk brug af testværktøjer i.h.t, DS/EN 1176. 12.00-13.00     Frokost. 13.00-13.30     Oplæg vedr. skriftlig test for certificering. 13.30-15.00     Aflæggelse af skriftlig certificeringstest. 15.00-     Afslutning. (se programbeskrivelse nedenfor) Ad (*1) Velkomst og introduktion af programmet: ”en præsentation af kursets format og beslægtede praktiske oplysninger såsom tidsskema, frokost og pauser, krævede materialer, påklædning for legepladsbesøg, transport, parkeringsforhold, betaling, procedurer osv.” Ad (*2) Intro: Børns leg og udvikling: ”vil udstyre deltagerne med en grundlæggende forståelse af kendte stadier i børns fysiske, intellektuelle og sociale udvikling og relaterede stadier af leg og legemønstre på en legeplads”. Formålet er at give værktøjer til en bedre forståelse af børns evne til at vælge aktiviteter der giver nye kompetencer netop fordi de indeholder et element af risiko. Ad (*3) Intro: leg contra sikkerhed: ”vil udstyre deltagerne med en forståelse af det iboende dilemma i forbindelse med børns leg og brug af udstyr, baseret på det faktum, at en vigtig del af legen er legepladsens evne til at give mulighed for at opdage risiko-elementer og at lære at håndtere disse”. Ad (*4) Lovkrav / implikationer: ”vil give information om indholdet af det nye europæiske produkt sikkerheds- direktiv og den nuværende nationale produkt sikkerhedslov, henvisninger i nationale byggeregler”. Ad (*5) Facts og tal vedr. ulykker på legepladser: ”vil baseres på tilgængelige skadesdata og - statistikker fra danske myndigheder og sammenlignes med tilsvarende udenlandske data og research. Formålet er at skaffe værktøjer til bedømmelsen af situationer, som kan blive præsenteret på en flertydig måde eller sågar ikke er tilstrækkeligt dækket af nuværende standarder”. Ad (*6) EN 1176, Lær standarden at kende: en både principiel og detaljeret gennemgang af standardens indhold og anvendelse! Formålet er at give deltagerne en detaljeret viden om standardens indhold og anvendelse og vil derfor også berøre baggrunden for de valgte krav og deres testmetoder. Ad (*7) Anvendelse af rapporteringsværktøjer: Identifikation og rapportering af inspektionsresultater skal være præcis og entydig, hvilket stiller krav til både fotograferingen og valg af motiv, samt formuleringen af rapportens  tekststykker idet rapporten senere skal udgøre et af rekvirentens vigtigste beslutningsgrundlag. Tüv.Cert.Betingelser Rev. 1.3 web/mtj 19/1-05

HUSK: Kursisten skal selv medbringe DS Håndbog 121: 2003. TüV (continued) HUSK: Kursisten skal selv medbringe DS Håndbog 121: 2003. Kurset er et certificeringskursus for deltagere der ikke tidligere er certificeret og henvender sig således til personer med et vist forudgående kendskab til legepladsområdet, fra ansæt-telse ved kommuner, boligselskaber, anlægsgartnere eller firmaer indenfor

TüV (continued) branchen. Kursusdeltageren vil stifte bekendtskab med den senest tilgængelige udvikling for området, herunder de seneste standardtillæg, samt forklaringer på og fortolkninger af, betydning for udførelsen af inspektionerne. Deltageren vil blive orienteret om/gennemgå de sikkerhedschecklister og det billed-

Disse hjælpemidler vil blive udleveret på CD-rom medie. TüV (continued) rapporteringssystem som en TüV inspektør skal anvende ved inspektioner. Disse hjælpemidler vil blive udleveret på CD-rom medie. Deltageren vil blive introduceret til den skriftlige test der skal aflægges på kursets sidste dag som en forudsætning for certificeringen. Testen er af ”flervalgstypen” og

omfatter i alt 26 emnegrupper indenfor standardens krav og anvendelse. TüV (continued) omfatter i alt 26 emnegrupper indenfor standardens krav og anvendelse. Senest 14 dage efter testen, indsendes 2 udfyldte inspektionsrapporter. Rapporterne vil blive evalueret for dets egnethed til at bibringe inspektionsrekviren- ten en status for den/det inspicerede legeplads/redskab. (ex. korrekt udfyldelse,

henvisninger, billedanvendelse osv.) TüV (continued) henvisninger, billedanvendelse osv.) TüV foretager herefter en samlet vurdering af det indsendte materiale samt resultatet af den skriftlige test og giver meddelelse om bestået/ikke bestået senest 4 uger efter modtagelsen. Ved bestået, modtager inspektøren efterfølgende et certifikat som TüV Legeplads-

Resultatet af ”om-testen” vurderes og TüV (continued) inspektør. Certifikatet er udstedt af TüV Akademiet og gældende i 12 måneder fra certifikatets udstedelsesdato. I tilfælde af ”ikke bestået” vil der blive givet mulighed for at aflægge en ny test: Kursisten indsender 2 nye inspektionsrapporter og aflægger ny skriftlig test i.h.t aftale. Resultatet af ”om-testen” vurderes og

TüV (continued) meddeles som for den oprindelige test. Varigheden er 1 dag. Prisen er (dagsprisen oplyses på tlf 75 50 75 33) (se program nedenfor)                                Mandag:      09.00-09.45   Velkomst og Introduktion til kurset. (*1  

TüV (continued) 10.00-10.45Børns leg og udvikling. (*2) 11.00-12.00     Børns leg og udvikling. (fortsat.) 12.00-13.00Frokost. 13.00-14.00     Debatten: Legeværdi versus Sikkerhed. (*3)     15.15-16.00Legeværdi versus Sikkerhed (fortsat)         Tirsdag:

TüV (continued)      09.00-09.45  Tal og statistikker vedr. Legepladsulykker. (*5)  10.00-10.45   Lov og jura i.f.m. Legepladssikkerhed/Inspektion (*4)  11.00-12.00   DS/EN 1176, Lær standarden at kende. (*6)  12.00-13.00   Frokost.  13.00-13.45   DS/EN 1176…(fortsat)  14.00-14.45   DS/EN 1776…(fortsat)

09.00-09.45 DS/EN 1176, Lær standarden at kende. (fortsat) (*6) TüV (continued)  15.00-16.00   DS/EN 1176…(fortsat)     Onsdag:      09.00-09.45   DS/EN 1176, Lær standarden at kende. (fortsat) (*6) 10.00-10.45DS/EN 1176…(fortsat) 11.00-12.00DS/EN 1176…(fortsat) 12.00-13.00Frokost. 13.00.13.45 DS/EN 1176, Lær standarden

09.00-09.45 DS/EN 1177, Krav til underlag m.m. (*6) TüV (continued) at kende. (fortsat) 14.00-14.45DS/EN 1176…(fortsat) 15.00-16.00DS/EN 1176…(fortsat)     Torsdag:      09.00-09.45   DS/EN 1177, Krav til underlag m.m. (*6) 10.00-10.45DS/EN 1177 (fortsat) 11.00-12.00     Spørgsmål / Svar vedr.

TüV (continued) standardens anvendelse 12.00-13.00Frokost. 13.00-13.45     Anvendelse af rapporteringsværktøjerne. (*7) 14.00-14.45     Principper for Billedrapportering. 15.00-16.00     Principper for valg af følgetekst.  

TüV (continued) Fredag:      09.00-12.00   Praktisk brug af testværktøjer i.h.t, DS/EN 1176. 12.00-13.00     Frokost. 13.00-13.30     Oplæg vedr. skriftlig test for certificering. 13.30-15.00     Aflæggelse af skriftlig certificeringstest. 15.00-     Afslutning.

TüV (continued) (se programbeskrivelse nedenfor) Ad (*1)   (se programbeskrivelse nedenfor) Ad (*1) Velkomst og introduktion af programmet: ”en præsentation af kursets format og beslægtede praktiske oplysninger såsom

TüV (continued) tidsskema, frokost og pauser, krævede materialer, påklædning for legepladsbesøg, transport, parkeringsforhold, betaling, procedurer osv.” Ad (*2) Intro: Børns leg og udvikling: ”vil udstyre deltagerne med en grundlæggende forståelse af kendte

TüV (continued) stadier i børns fysiske, intellektuelle og sociale udvikling og relaterede stadier af leg og legemønstre på en legeplads”. Formålet er at give værktøjer til en bedre forståelse af børns evne til at vælge aktiviteter der giver nye kompetencer netop fordi de indeholder et element af risiko. Ad (*3)

Intro: leg contra sikkerhed: TüV (continued) Intro: leg contra sikkerhed: ”vil udstyre deltagerne med en forståelse af det iboende dilemma i forbindelse med børns leg og brug af udstyr, baseret på det faktum, at en vigtig del af legen er legepladsens evne til at give mulighed for at opdage risiko-elementer og at lære at håndtere disse”. Ad (*4)

TüV (continued) Lovkrav / implikationer: ”vil give information om indholdet af det nye europæiske produkt sikkerheds- direktiv og den nuværende nationale produkt sikkerhedslov, henvisninger i nationale byggeregler”. Ad (*5) Facts og tal vedr. ulykker på legepladser: ”vil baseres på tilgængelige skadesdata og -

TüV (continued) statistikker fra danske myndigheder og sammenlignes med tilsvarende udenlandske data og research. Formålet er at skaffe værktøjer til bedømmelsen af situationer, som kan blive præsenteret på en flertydig måde eller sågar ikke er tilstrækkeligt dækket af nuværende standarder”. Ad (*6)

EN 1176, Lær standarden at kende: TüV (continued) EN 1176, Lær standarden at kende: en både principiel og detaljeret gennemgang af standardens indhold og anvendelse! Formålet er at give deltagerne en detaljeret viden om standardens indhold og anvendelse og vil derfor også berøre baggrunden for de valgte krav og deres testmetoder. Ad (*7)

Anvendelse af rapporteringsværktøjer: TüV (continued) Anvendelse af rapporteringsværktøjer: Identifikation og rapportering af inspektionsresultater skal være præcis og entydig, hvilket stiller krav til både fotograferingen og valg af motiv, samt formuleringen af rapportens  tekststykker idet rapporten senere skal udgøre et af rekvirentens vigtigste beslutningsgrundlag. Tüv.Cert.Betingelser

TüV (continued) Rev. 1.3 web/mtj 19/1-05

Legeredskaber: TI: Force TüV:

TI: Foretager test i.h.t. EN 1176 hvorefter Certifikat udstedes af DS. DanCert på vej ind i markedet. TI: Foretager test i.h.t. EN 1176 hvorefter Certifikat udstedes af DS. DanCert på vej ind i markedet.

Foretager test i.h.t. DS/EN 1176, hvorefter certifikat udstedes af DS. Force Foretager test i.h.t. DS/EN 1176, hvorefter certifikat udstedes af DS. Force Foretager test i.h.t. DS/EN 1176, hvorefter certifikat udstedes af DS.

TüV: Ingen andre Europæiske "spillere" i DK (principielt skal certificering akcepteres fra alle akkrediterede testinstitutter i EU (gensidig anerkendelse) TüV: Ingen andre Europæiske "spillere" i DK (principielt skal certificering akcepteres fra alle akkrediterede testinstitutter i EU (gensidig anerkendelse)

7. Inspektioner: 7. Inspektioner: DS/EN 1176: Vejledning til brug ved Installation, Inspektion, vedligeholdelse og drift.

8.Forsikring: 8.Forsikring: Campingrådet: Forsikring: Det er vigtigt at bemærke sig, at den tidligere af Campingrådet tegnede kollektive erhvervsansvarsforsikring for lejrcheferne er ophørt. Denne forsikring dækkede alle de aktiviteter og faciliteter, der naturligt hører til på en campingplads - herunder også hoppepuder/hoppeborge, trampoliner og klatrevægge. Det er således vigtigt, at campingpladsen sikrer sig, at pladsens egen erhvervsansvarsforsikring fremover dækker aktiviteterne nævnt i dette notat. I sammenhæng hermed skal erindres, at politiet i medfør af forlystelsescirkulæret ligeledes kræver, at der skal tegnes en ansvarsforsikring, som skal dække et eventuelt erstatningsansvar overfor publikum. Ansvar/forsikring: Sker der en ulykke på legepladsen – enten fordi den ikke er forsvarlig indrettet eller fordi redskaberne ikke er vedligeholdt – kan campingpladsens ejer eller forpagter efter omstændighederne blive gjort erstatningsansvarlig og skal betale erstatning til det skadelidte barn. Det er derfor vigtigt, at campingpladsen altid har tegnet den nødvendige erhvervsansvarsforsikring. Er et barn ulykkesforsikret, vil denne forsikring selvfølgelig dække ved en ulykke på legepladsen. Men desværre viser statistikken at kun hvert 3. barn er ulykkesforsikret, og uanset om forældrene har tegnet en sådan forsikring for barnet, vil de alligevel kunne kræve erstatning hos den ansvarlige for legepladsen. Ulykkesforsikring af børn Er dit barn ulykkesforsikret, vil forsikringen dække ved en ulykke på legepladsen. Men det er desværre kun hvert tredje barn, der er ulykkesforsikret. Desuden vil du som forælder alligevel kunne kræve erstatning af de ansvarlige for legepladsen. Forsikringsoplysningen på tlf. 33 43 55 00 kan give dig flere oplysninger. I skemaet herunder finder du, hvem der er ansvarlig for legepladsen, hvad enten der er tale om mangelfuld vedligeholdelse, en ulykke med et redskab, opsætning af nyt redskab eller renovering. Offentlige legepladser (fx legepladser i skoler, institutioner og parker) Boligselskaber Andels- og ejerboliger Campingpladser, hoteller, restauranter o.l. Ansvarlig for skole: Skolelederen, alternativt kommunen Ansvarlig for institution: Institutionslederen, alternativt kommunen Ansvarlig for park eller lignende: Kommunen Ansvarlig: Boligorganisationen Ansvarlig: Foreningen/Bestyrelsen Ansvarlig: Foreningen/Bestyrelsen Kilde: www.forbrug.dk

Læs her først: Læs her først: Legestafettens holdning til copyright: En "Stafet" gør ikke så meget gavn hvis den ikke kan viderebringes! Hvad der findes i Legestafettens præsentationer og på hjemmesiden www.legestafetten.dk må derfor gerne refereres, kopieres og/eller distribueres med kildeangivelse. Der kan forekomme billeder, tegninger og artikler som er brugt uden specifik tilladelse, men hvor jeg håber på  tilgivelse ved en senere lejlighed, fordi børns ret til at lege er en god sag ;-) Det burde derfor også være indlysende at gengivelse og anvendelse af materialer og synspunkter fra både præsentationer og hjemmeside sker på dit eget ansvar! 

Legepladssikkerhed. VisitDenmark 21/11-2005 Soc. Pæd. Mogens T Legepladssikkerhed. VisitDenmark 21/11-2005 Soc. Pæd. Mogens T. Jensen, Legestafetten.