Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Undervisning i ”Relation”
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Arbejdspladsudvikling
Lærerprofessionen.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Almen studieforberedelse
Kladde til informationsdias
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Praktikprojekt 2008 Historie
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation / it.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Karl Henrik Flyums model
Inspiration til reformarbejdet
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vejlederens kommunikation
Snak med din sidemand om dette et par min.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Eksamen.
Lærerprofessionen.
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Læring, kommunikation og samarbejde
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:
SKABELON.
Relations kompetencer
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Kvalitet i folkeoplysningen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er? Projekt Kend dig selv Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?

Argumentationen for at arbejde med dette projekt tager sit udgangspunkt i følgende mål for uddannelsen:   Initiativ, selvstændighed, ansvarlighed og empati for på den baggrund at møde andre mennesker på en etisk og respektfuld måde og kunne se egen andel i udviklingen af mellemmenneskelige relationer. (Kompetencemål for hovedforløbet, personlige kompetencer) Evnen til ud fra egen fysiske, psykiske, sociale og kulturelle ressourcer at indgå aktivt i samarbejdsrelationer og opgaveløsning. (Kompetencemål for hovedforløbet, personlige kompetencer) Indsigt i læreprocesser om egne lærings- og motivationsmæssige styrker og udviklingspotentialer. (Kompetencemål for hovedforløbet, personlige kompetencer) Nysgerrighed, kreativitet og åbenhed og dermed lyst til kontinuerligt at lære og til at indgå i forandringsprocesser samt evne at håndtere og agere i en social og kulturel mangfoldighed. (Kompetencemål for hovedforløbet, personlige kompetencer) Evnen til at anvende evaluering og selvevaluering som et redskab i egen lærings- og udviklingsproces. (Kompetencemål for hovedforløbet, personlige kompetencer) Opnår indsigt i menneskets normale psykosociale udvikling for at kunne vurdere, evaluere og reflektere over den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder ud fra et helhedsorienteret menneskesyn. (Sprog, kommunikation og psykologi) Projekt Kend dig selv Argumentationen for at arbejde med dette projekt tager sit udgangspunkt i følgende mål for uddannelsen:   Initiativ, selvstændighed, ansvarlighed og empati for på den baggrund at møde andre mennesker på en etisk og respektfuld måde og kunne se egen andel i udviklingen af mellemmenneskelige relationer. (Kompetencemål for hovedforløbet, persnlige kompetencer) Evnen til ud fra egen fysiske, psykiske, sociale og kulturelle ressourcer at indgå aktivt i samarbejdsrelatione og opgaveløsning. (Kompetencemål for hovedforløbet, persnlige kompetencer) Indsigt i læreprocesser om egne lærings- og motivationsmæssige styrker og udviklingspotentialer. (Kompetencemål for hovedforløbet, persnlige kompetencer) Nysgerrighed, kreativitet og åbenhed og dermed lyst til kontinuerligt at lære og til at indgå i forandringsprocesser samt evne at håndtere og agere i en social og kulturel mangfoldighed. (Kompetencemål for hovedforløbet, persnlige kompetencer) Evnen til at anvende evaluering og selvevaluering som et redskab i egen lærings- og udviklingsproces. (Kompetencemål for hovedforløbet, persnlige kompetencer) Anvende det skrevne og talte sprog hensigtsmæssigt, korrekt, præcist og varieret i erhvervsfaglige, uddannelsesmæssige og almene sammenhænge. (Dansk niveau C, mål 1) Opnår indsigt i menneskets normale psykosociale udvikling for at kunne vurdere, evaluere og reflektere over den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder ud fra et helhedsorienteret menneskesyn. (Sprog, kommunikation og psykologi) Gøre rede for, hvordan forskelle i levevilkår, i kulturel baggrund og i religion afspejles i politiske handlinger. (Samfundsfag, mål 6)

Projekt Kend dig selv Disposition: Mig og min nutid Mig og min fortid Mine rødder Du skal komme rundt om disse tre områder af dig selv, men du bestemmer selv områdernes indbyrdes vægtning.

At komme i gang – brug af livslinie Projekt Kend dig selv At komme i gang – brug af livslinie For at kunne forstå sig selv, er det vigtigt at kunne sætte sig selv i perspektiv – se sig selv som en del af en helhed, hvori indgår en række skelsættende begivenheder. Vi er et produkt af nedarvede / medfødte egenskaber (arv) og de oplevelser, vi har haft, i omgivelser vi er vokset op i (miljø). Livslinien kan hjælpe dig til at få et overblik over din egen historie. Husk, at du selv bestemmer, hvad du vil fortælle. Begynd med at tegne din livslinie (en linie), hvor du indtegner vigtigste årstal og begivenheder (f.eks, skolestart, flytninger, søskendes fødsel, bedsteforældres eller forældres død, anskaffelse af husdyr, skolegang, arbejdspladser, kærester, glædelige begivenheder, kriser). Beskriv de tidspunkter, der har haft størst betydning for dig og de tidspunkter, der har været vendepunkter i dit liv.

Projekt Kend dig selv Idéer: Til din udstilling kan du evt. lave en beskrivelse / tegning af de omgivelser, du har levet i som barn/ung/voksen. Hvilke normer, værdier og traditioner er du vokset op med? Hvilke interesser har du haft mulighed for at dyrke, og hvordan har du fået dem? Hvad tænker du om dit liv lige nu? Hvad præger din hverdag?

Hvad vælger du at bruge tid på? Projekt Kend dig selv Hvad vælger du at bruge tid på? I arbejdet med at afklare disse spørgsmål, må du benytte de midler, du finder relevant: Interviews med forældre/bedsteforældre Tidstypisk musik Video/foto Ved fremlæggelsen kan du tage en ting med, som har betydet meget for dig – noget der symboliserer, det du vil formidle. Husk STORE og tydelige plancher, billeder eller hvad du prioriterer at vise

Krav til fremlæggelsen Projekt Kend dig selv Krav til fremlæggelsen Udarbejdelsen af en lille plancheudstilling, evt. med fotos, tekster, gerne suppleret med ”arkivalier”, tegninger, små historier, avisudklip, collager, video og båndoptagelser. Fremlæggelse for klassen – ca. 10-15 min. – fortæl om hele din udstilling / historie eller vælg en eller flere interessante historier ud. Det er op til hver enkelt af Jer at fortælle / formidle netop Jeres egen historie, ud fra det I har indsamlet og forberedt. Det er op til dig at fortælle hvad du har mod på og lyst til, og på baggrund af den grad af tryghed, du har opnået i klassen og det liv, du har levet. Husk – du bestemmer selv Vi har naturligvis alle tavshedspligt om de personlige forhold, der måtte blive omtalt fremlæggelserne.