Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011
Værdigrundlaget •TOFTHØJSKOLEN vil være et grosted, hvor tryghed, samarbejde, respekt og forskellighed hver dag giver næring til udvikling.
TRYGHED •er fundamentet for udfoldelse. Kun når vi oplever tryghed, er vi klar til at søge viden og opleve verdenen. Derfor vil vi: •være åbne over for hinanden. •give varme og nærhed. •gøre hverdagen overskuelig. •vise tillid til omgivelserne. Værdigrundlaget
RESPEKT •er grundlaget for, at alle uanset holdning, evner og forskellighed kan opnå fælles resultater. Derfor vil vi: •passe på vore fælles omgivelser. •sige vores mening uden at krænke hinanden. •holde aftaler. •respektere hinandens arbejdsopgaver. Værdigrundlaget
FORSKELLIGHED •er kilden til forandring og nyskabelse. Derfor vil vi: •være fordomsfrie. •bruge hinandens stærke sider. •acceptere hinanden som vi er. •bruge mangfoldigheden til gavn for helheden. Værdigrundlaget
SAMARBEJDE •er forudsætningen for at børn, personale og forældre kan nå fælles mål. I samarbejdet kan vi nå meget længere end hver for sig. Ingen kan alene løfte skolens opgave. Derfor vil vi: •tage hinanden alvorligt. •tage medansvar for at skabe og nå fælles mål. •skabe dialog mellem ligeværdige mennesker. •engagere os. Værdigrundlaget
Mission & Vision
•På Tofthøjskolen vil vi give plads til alle. Mission
•På Tofthøjskolen er trivsel et fælles ansvar. Mission
•På Tofthøjskolen vil vi samarbejde på et højt fagligt niveau i alle fællesskaber. Mission
Vision •Tofthøjskolen skal være et sted, hvor alle bidrager til at skabe et spændende, sjovt og lærende miljø.
Fælles skolebeskrivelse •Vedtaget i Skole- og kulturudvalget 15. dec •Erstatter de tidligere planer m. mange handlepunkter. •Rammebeskrivelse: •Dannelsesmål •Centrale temaer (7 stk.) •Fælles indsatsområder (3 stk.)
Dannelsesmål: •Børn og unge udvikler selvstændighed og livsduelighed. •Forankret i faglige og alsidige kompetencer Fælles skolebeskrivelse
Centrale temaer: 1.Læring og faglig udvikling 2.Alsidig udvikling 3.Sundhed og trivsel 4.Særlig indsats 5.Skole-hjemsamarbejdet 6.Medarbejdere & Ledelse 7.De fysiske rammer Fælles skolebeskrivelse
Fælles indsatsområder: •Trivselsindsats •Inklusion •Pædagogisk IT •Ungeindsats Udspringer af temaerne og diskussionerne i tiden. Fælles skolebeskrivelse
Skolen skal lave en skoleplan, for tidsrummet 2010 – grupper sammensættes efter interesse og plads. (der skal være medlemmer i alle grupper) 2.Skal omfatte planer i forhold til alle skolens forhold; elever, skole-hjem, medarbejdere og huset. 3.Indbefatte: APV, UVM, Klimamåling, LP-måling o.m.a. 1.Konklusionerne i de enkelte målinger ligger på Intra. 4.Der kommer en række vejledende spørgsmål til gruppearbejdet i alle temaer. 5.Færdig inden sommer => SKB Skoleplan Tofthøj
Tema 1+2: Læring og faglig udvikling + alsidig udvikling. (2 grupper) •Lærelyst og relationer •Motivation •Krav og forventninger •Tydelige læringsmål •Alsidige mål •Betydningsfulde individer •Personlig og social udvikling •Rustet til demokratiske processer •Alsidigheden indtænkes
Tema 3: Sundhed og trivsel: •Fundamentale forudsætninger •Fysiske aktiviteter •Lokal sundhedspolitik •Et trygt lære- og værested •Trivselsperson og trivselsforum Skoleplan Tofthøj
Tema 4: Særlig indsats: •Et inkluderende miljø •Tidlig indsats •Kompetencecentret som omdrejningspunkt •Samspillet med PPR •Særligt tilrettelagte tilbud Skoleplan Tofthøj
Tema 5: Skole-hjem-samarbejdet: •Et fælles ansvar •Dialog og fleksibilitet •Højt kommunikationsniveau •Elevplanen •Skolebestyrelsens engagement Skoleplan Tofthøj
Tema 6: Medarbejdere og ledelse: •Kompetente og tydelige voksne •Aktiv deltagelse i dialogen •Teamsamarbejde •Visionær ledelse •Faglig og personlig ledelse •Sundt arbejdsmiljø Skoleplan Tofthøj
Tema 7: De fysiske rammer: •Fleksible læringsmiljøer •Mange muligheder •Rumudnyttelse og æstetik’ •Alle bidrager Skoleplan Tofthøj
Indsatsområderne: 1.Trivselsindsatsen 2.Inklusion 3.Pædagogisk IT 4.Ungeindsatsen Indtænkes i temaarbejdet, så de konkrete handlinger er en del af skoleplanen Skoleplan Tofthøj
Tids- og arbejdsplan: 1.Gennemgang og debat 2.Sammensætning af 7 grupper via intra inden 2/ Arbejdsmøde PR: 10. februar: •Drøftelse i grupperne ud fra oplæg •Udarbejdelse af punktformet konkret skoleplan ud fra de overordnede spørgsmål: HVAD ? og HVORDAN ? 4.Sammenskrivning 5.Endelig behandling på PR i april og evt. juni. Skoleplan Tofthøj
Inspiration: •Film: Changing paradigms v. prof. Sir Ken Robinson. • v=zDZFcDGpL4U Skoleplan Tofthøj