Skødstrup Skole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Læring i bevægelse - hvorfor?
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Skødstrup Skole

Forældreinformationsaften 2014 1. Skødstrup skole i fremtiden: prognoser, byggeri, struktur 2. Den nye folkeskolelov: Mål, idé, indhold Projekttid Valgfag på ældste trin Bevægelse i dagligdagen: Indhold og struktur. Lektielæsning og fordybelsestid   20.15 – 20.30 Pause – Der kan købes vand/Økologisk drik 3. Dagen og ugens struktur 4. SFO i kommende skoleår. Spørgsmål, kommentarer, afslutning.

Skødstrup Skole i fremtiden Skoleprognose 2013 Elevtal Klasser 2013: 992 40 + 2 2014: 1061 42 + 2 2015: 1137 45 + 2 2016: 1196 48 + 2 2017: 1257 49 + 2 2018: 1303 51 + 2

Udbygning Dispositionsforslag dec. 2013 600 m2 4 klasselokaler Klub på skolen Ca. 150 m2 personalefaciliteter Ny plan februar 2014 + 4 klasselokaler

Ny struktur – Skødstrup Skole Lærerne følger børnene fra: 0. – 4. klassetrin 5. – 9. klassetrin Klassepædagogerne følger børnene fra 0. – 4. klassetrin En af lærerne kan følge klassen og afgive f.eks. efter 5. Der kan være forhold, der gør, at lærere kan få eller afgive klasser på andre trin end efter 4.kl.

Ny folkeskolelov Mål Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Styrke trivslen i folkeskolen

3 indsatsområder: Længere og mere varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring. Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere. Få mål - målorientering.

Længere skoledag – formål Dansk og matematik styrkes (+ 1 lektion) Tidligere sprogstart: Engelsk/tysk Varierede og differentierede undervisningsformer Understøttende læringsakt.: Lektiehjælp og faglig fordybelse Fysisk aktivitet i gennemsnit 45 min. dagligt Andre understøttende aktiviteter

Længere skoledag 0. – 3. Klasse 30 timer 4. – 6. Klasse 33 timer

Mål for projekttid Projekttiden er ramme om en alternativ undervisning – bidrager til en varieret skoledag. Projekttiden skal give eleverne faglige udfordringer og tage udgangspunkt i de faglige mål Projekttiden skal indeholde alsidig, differentieret, praktisk og anvendelsesorienteret læring – fremme kreativitet og innovation. Projekttiden skal bidrage til at skabe engagement og motivation hos eleverne Projekttiden skal øge muligheder for elevmedbestemmelse

Indhold Årgangstid. Faglige mål – fagligt indhold Trivsel og sociale kompetencer Alsidige arbejdsformer og metoder Projektarbejdsformen gennem hele skoleforløbet De obligatoriske emner – færdsel, seksualundervisning, UEA, førstehjælp

Organisering 0.-2. klasse 2014/2015: Første halvår – projekttid er årgangens tid 3 lektioner/uge fordelt på 3 dage. Alle fag bidrager procentvis Stort set alle lærere har 25 lektioner og vil være en del af projekttid.

Hvordan ser det ud på ældste trin Projektforløb på 8 uger Dryp Fordybelse 4 uger med fagene 4 uger med fordybelse Dryp Fordybelse Fremlæggelse/Form Hvert enkelt fag giver dryp til samme tværfaglige tema. fordybelsesforløb Projektorienteret Holddeling ud fra niveau/interesser eller? fagdage Fælles teater forestilling Energi projekt i kantinen for forældre Fremlæggelser for en anden klasse

Hvordan skal det se ud på 8. årg 3 semestre med projekttimer af 8 uger med 9 timer i ugen fordelt over 2 dage med 5 og 4 timer. Fag der har fællesnævner med fælles mål 1. semester Dansk 42 His 10 Kri 10 geo 10 2. semester Mat 42 Fys 20 Bio 10 3. semester Dansk 39 Eng 33 4. semester Minus projekt Projektopgave brobygning

Folkeskolereform valgfag

Valgfag på Skødstrup Skole Overordnet formål: Fordybelse, tværfaglige og understøtte projektarbejdsformen Gerne fag hvor man arbejder mere med ”hands on”

Valgfag og loven Valgfag bliver også på 7. årgang Valgfag bliver obligatorisk 2 lektioner i ugen for 7. 8. og 9. årgang Kommunen kan godkende valgfag, som ligger ud over de, som er i fælles mål.

Hvilke valgfag fordybelse tværfagligt Drama Projektmageri - projektpirater Hjemkundskab At arbejde tværfagligt - Sydamerika Sløjd Musik sammenspil ? film Krop, bevægelse, afspænding fordybelse tværfagligt Hverdagsengelsk Innovation og design Engelsk på højniveau Store Nørd ? Unge, IT og lyddesign fordybelse tværfagligt Spansk Valg-fag Kinesisk Samfundsfag i praksis

Ekstra tilbud med USK. Albert X Saga MOT – mod til at leve, mod til at vise omsorg – for sig selv og for andre…. Mod til at sige nej.

Motion og bevægelse 14/15 på Skødstrup Skole

Reformen om bevægelse Idræt, motion og bevægelse hver dag På alle folkeskolens klassetrin skal motion og bevægelse indgå i et omfang, der i gennemsnit svarer til ca. 45 minutter dagligt i løbet af den længere og varierede skoledag. Det skal medvirke til at fremme sundhed hos børn og unge og understøtte motivation og læring i skolens fag. Motion og bevægelse kan både indgå i den fagopdelte undervisning, herunder idræt, og i den understøttende undervisning. Det kan fx ske ved korte sekvenser af bevægelsesaktiviteter som morgenløb, boldspil eller lignende, større og kontinuerlige aktiviteter fx i samarbejde med foreningsliv som idrætsforeninger, kulturforeninger mv., eller ved at bevægelse bruges pædagogisk til at arbejde med fagenes indhold.

Århusaftalen om bevægelse Forståelsesramme, 18. september 2013 Daglig motion og bevægelse Det er en målsætning i folkeskolereformen, at børn og unges sundhed, koncentration, trivsel og bevægelsesglæde fremmes. Derfor skal skolerne tilbyde daglig motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen. Motion og bevægelse kan både være en integreret del af den fagopdelte undervisning, herunder idræt, og indgå som element i den understøttende undervisning. Det kan f.eks. tilrettelægges som særskilte bevægelsesmoduler eller som aktiviteter, der kobler fagligt indhold og bevægelse sammen.

Dokumentation for effekt • Fysisk aktivitet forbedrer kognition. Det er sandsynliggjort i forhold til problemløsning, logisk tænkning, rumopfattelse, sproglige færdigheder, arbejdshukommelse, selvopfattelse og opmærksomhed • Fysisk aktivitet kan være et redskab til en positiv udvikling af mentale, emotionelle og sociale processer • Fysisk aktivitet øger dannelsen af stoffer, der kan fremme hjernens udvikling gennem læring og erfaring • Læring fremmes bedst, hvis den fysiske aktivitet er udfordrende, varieret og indebærer succesoplevelse • Fysisk aktivitet integreret i undervisning ud over idrætsundervisning har vist sig at fremme læring.

Rammer og indhold på Skødstrup Skole ½-timers bånd + Idræt Indgå i fag-opdelt undervisning/projekttid Lærere og pædagoger kan stå for bevægelses-tiden Opdeling 0.-4. kl …… 5.-9. kl

Temaer Sundhed Kropsbevidsthed Leg Læring Trivsel

Sundhed Høj puls Motion Interval Løb Fitness Dans UNO-box

Kropsbevidsthed Massage Mindfulness Yoga Tai Chi UNO-box

Leg De ”gamle” lege Stikbold Fodbold Rundbold Fange-leg Sjippe Hop Klatring UNO-box

Læring Stjerneløb Motorisk træning Trafik Koordinering UNO-box

Trivsel Samarbejdsøvelser Kameratskab Glæde Grin UNO-box

Idé og inspiration hentet fra Fuglsø – efteråret ´13 Diverse hjemmesider

Vi samarbejder med UNO center Risskov, Børn & Unge ”Sæt skolen i bevægelse” Firmaer, der laver inspirerende ude-arealer

Lovgrundlag til næste folketingsvalg Skolerne skal tilbyde eleverne lektiehjælp og faglig fordybelse. Lektiehjælp og faglig fordybelse er en del af den understøttende undervisning. Skal placeres i ydertimer om eftermiddagen Eleverne kan fritages

Tidsrammen for lektiehjælp og faglig fordybelse Der er afsat to timer ugentligt for 0.-3. klasse. Der er afsat tre timer ugentligt for 4.-6. klasse. Der er afsat to timer ugentligt for 7.-9. klasse. Timerne placeres sidst på dagen.

Indhold Lektiehjælp og faglig træning Regnbuetimer og strogstøtte vil indgå. Periodevis tilrettelægges forløb med særlig udfordring for fagligt svage eller fagligt stærke elever i forskellige fag. I indskolingen desuden socialfag, mindfulness, afslapning, massage, ro og fordybelse.

Bemanding Udgangspunktet er 1 voksen/klasse 0.-4. klassetrin: ½ lærere, ½ pædagoger plus specialundervisningsressourcer. 5.-9. klassetrin: Primært lærere – evt. 1 pædagog/årgang plus specialundervisningsressourcer.

Hvad kan man som forældre forvente? At der er tilbud om lektiehjælp – men ikke at alle lektier laves indenfor rammerne af tilbuddet. At der i perioder tilbydes særlige forløb i flere fag – kan også være praktisk/musisk At tilbuddet i indskolingen er varieret og bidrager til en god og rolig overgang til SFO

Pause

Baggrund for dagens struktur God og sammenhængende dag med variation for børnene Genkendelighed Alsidige læringsformer Bevægelse i bånd for sundhedsfremme Bevægelser og pauser forskudt Fordybelsestid/lektier sidst på dagen – lovkrav Fast mødetid kl. 14 - 16 om tirsdagen for lærere Tid til klasseteamsamarbejde uden for SFO-tid Ens tider for hele skolen

0.-2. klasse – 25 lektioner/30 timer Tid Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag fredag 8.00 – 8.45 Fag fag 8.45 – 9.30 Projekt 9.30 – 10.00 Spise/pause 10.00 – 10.45 10.45 – 11.30 11.30 - 12.00 12.00 – 12.30 Bevægelse 12.30 – 13.15 13.15 – 14.00 Fordybelse

3. Klasse – 27 lektioner/30 timer Tid Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag fredag 8.00 – 8.45 Fag fag 8.45 – 9.30 Spise 9.30 – 10.00 Bevægelse 10.00 – 10.45 Projekt 10.45 – 11.30 11.30 - 12.00 Spise/pause 12.00 – 12.30 Svømning 12.30 – 13.15 13.15 – 14.00 Fordybelse

5. og 6. klassetrin: 31 lek/33 timer Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00 – 8.45 Fag fag 8.45 – 9.30 Faguse/sp 9.30 – 10.00 Pause/spise 10.00 – 10.45 10.45 – 11.30 Projekt 11.30 - 12.00 12.00 – 12.30 Idræt Bevægelse 12.30 – 13.15 13.15 – 14.00 14.00 – 15.00 Fordybelse

9. klassetrin: 31 lek/35 timer Tid Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag fredag 8.00 – 8.45 Fag Projekt 8.45 – 9.30 9.30 – 10.00 Pause/spise 10.00 – 10.45 10.45 – 11.30 11.30 - 12.00 Bevægelse 12.00 – 12.30 12.30 – 13.15 Valgfag 13.15 – 14.00 14.-14.15 Pause Fri 14.15 – 15.00 Fordybelse Understøttende tid 15.00 – 15.15

En ny skolevirkelighed Længere skoledag Projekttid, bevægelse, lektiehjælp Nye valgfag Mere faste skemaer Skibet bygges, mens vi sejler…

SFO i forandring 2014/15 Men hvad bygger vi på ?

Barnets fællesskaber Hvor barnet både lærer…. at blive til noget og til nogen

Forældretilfredshed 61,9  82,3  89,6

Dygtige pædagoger Forældrene henter glade børn !!! Vi tager godt imod hver dag: MorgenSFO i 3 klynger Uformel og informativ kontakt om eftermiddagen Pædagog-deltagelse i Skole-hjem samtaler Forældremøder, hvor også ledelse deltager og SFO har plads

Dokumentation / skriftlig kontakt Ugeplaner for kommende aktiviteter (Proflektion + refleksion) Månedens video (Børnenes ”postkort” til refleksion og samvær) Projektbeskrivelser ved større temaer Afslutte temaer med fernisering Eksempler på dette: ”Kunst på tværs” Cirkusforestilling

Fælles Tema-uger Barnets sociale, kulturelle og personlige udvikling Idræt og bevægelse Kreativitet og musiske aktiviteter (Kunst på tværs) Natur og udeliv

AKT + Specialpædagoger Laver målrettede udviklingsforløb på både individ –og gruppeplan Handleplaner Anerkendende tilgang Sammenhæng mellem undervisning / SFO

Fakta for kommende skoleår SFO åben i alle uger året rundt MorgenSFO hver dag Kortere åbningstid 14.00-17.00 0.-3. klasse: 1625 kr. 4. klasse: 1092 kr. Søskenderabat bibeholdes

Pædagogerne indgår i undervisningen/projekttid med flere timer skaber større sammenhængskraft ml. undervisning og fritid stiller i stærkeste opstilling vil skabe et tilbud, dit barn ikke vil undvære

Nye tiltag Sorggrupper Når børn mister Ved pårørendes længerevarende sygdom Når familien skilles

3.-4. klasses SFO Aftenåbent mindst én gang månedligt Morgenåbning i egen afd. fra kl. 07.00 Én eller to 3 dages Kolonier Brugerråd Forældre-arrangementer

Vi glæder os til at se Jeres børn i SFO

Skolebestyrelsesvalg Stil op! Orienteringsmøde: Tirsdag den 20. maj kl. 17 – 18