Kanonpunktet: Maastricht 1992

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Online kollaborativ undervisning
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby
Deployment på Windows 7 m.m.
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Det Internationale Område Studieområde 3/
Arbejde med video- og audiofiler i undervisningen • Et uformelt forsøg i en 2009 klasse med SA, Ma og Me i studieretningen. • Mange af lærerere eksperimenterede.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Finanskrisen.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Landart.
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
Temadag tirsdag d. 29. november Temadagens formål  At du opnår viden og indsigt som forudsætninger for personlig stillingtagen til spørgsmål der.
Dagens øvelse Forberedelse til bunden opgave
Gruppe 1 – A true story !?!.  It’s a “first”  The video is very vague  The girl in the video is friendly  The girl is attractive – but in a certain.
Klasseledelse Lene Heckmann.
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Den Europæiske Union Indhold Historisk udvikling
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
Danskerne og EU Roger Buch Forskningschef, Ph.d., cand.scient.pol.
Europa. Problem formulering Hvorfor er der så mange lande der vil være medlem af EU.
Den europæiske union EU´s historie
Fokus på læring og dannelse
2013 Den mundtlige prøve i historie, kristendomskundskab
EU OG KRISEN Michael B. Lauritsen Stenhus Kostskole 23. januar 2013.
Elevaktiverende undervisning
Introduktion til Medier og Kommunikation //
Har vi brug for religion?
6 fortællinger om Europa
Europæiske Union, som den så pænt heder nu.
EU Institutioner.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Historien bag EU Vi har om EUs historie. Så vi vil gerne fortælle og vise jer noget om Maastricht-traktaten. Vi fortæller også om hvem og hvilke lande.
Lobbyregisteret Kommissionen og EU-Parlamentet har nu et fælles register over lobbyister. Nyttigt til at orientere sig i, hvem.
EU Hvad er EU EU er en union som blev startet for at sikre at der ikke kom flere krige i Europa. EU har ændret sig meget siden det blev startet i 1952.
Synopsis VIP3/2012.
Mundtlig fremlæggelse
-Gensplejsning Kristian og Christian 9.ID
Ondskab
 oweare/Pages/alonghistory.aspx.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Dyrevelfærd i EU-kontekst
Dannelse og kompetencer
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
Innovation i AT/SO.
Velkommen til KUP-workshop. Hvad skal vi lære i dag? Hvad er aktivitetsudvikling Hvordan aktivitetsudvikler man Hvorfor aktivitetsudvikler man.
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
Synopsis VIP13 HH3.
Program Workshop om projekter og veje til projektmidler Indledning,
Almen studieforberedelse
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
3.lektion: Magt og indflydelse
Økologiske mejeriprodukter. Intertekstuelle citater fra Ron Underwoods Tremors (1990) David Lynchs Dune (1984) Merian C. Cooper og Ernest B. Schoedsacks.
Danmark i EU og EU’s fremtid
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU ENIS - Netværket af innovative skoler Spredningsprojektet SkoleIntra træf,
Resumeer af EU-lovgivningen: en introduktion 2009.
APP’s Apple-id Google-konto Windows live konto iTunes.
Romantikken Kunsteventyr.
MAASTRICHT-TRAKTATEN EN LILLE FILM OM MAASTRICHT-TRAKTATEN MAASTRICHT.
EU Nørre Aaby realskole Mads Torp Skafte Jespersen
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Præsentationens transcript:

Kanonpunktet: Maastricht 1992 April 2009 v. Hanne Pigonska Oversigt og supplement til semesteropgaven

Maastricht 1992 Historien bag 1952 Kul- og Stålunionen (EKSF) ml. Frankrig, Vesttyskland, Holland, Belgien, Luxembourg og Italien. 1957 Rom traktaten 1967 bliver EKSF til EF 1972 danskerne stemmer JA til EF 1973 dansk medlemskab af EF

Maastricht 1992 Historien bag 1986 EF-pakken/Fællesakten 1991 Maastricht traktaten aftales blandt de 12 regeringsledere: EU med tre søjler 1992 dansk NEJ til Maastricht 1992 Edingburgh-aftalen med 4 danske forbehold 1993 dansk JA til Maastricht med de 4 danske forbehold – uroligheder på Nørrebro

Maastricht 1992 Historien bag 1998 dansk ja til Amsterdam-traktaten 2003 Nice traktaten – udvidelse nu 27 stater 2006 Lissabon traktaten afventer ratifikationsprocessen. Borgerne i F og NL har stemt NEJ, andre lande inkl. DK har udsat afstemningerne. 2007 50 året for Rom traktaten

Maastricht 1992 Perspektiveringer

Maastricht 1992 - undervisningsforløb Cooperative Learning - Projektforløb i flere etaper ETAPE 1: Brainstorming over Maastricht vha Mind-map Teaminddeling max 4 pr. team Vidensindsamling via Internettet – opsamling i plenum – opdatering/justering af Mind-map I plenum udarbejdes udsagn/spørgsmål til punkterne på Mind-map Udsagn/spørgsmål tematiseres (3-4 temaer) Teamarbejde over temaer – fremlæggelser skriftligt og mundtligt i plenum (evt. m PP)

Maastricht 1992 - undervisningsforløb ETAPE 2: Netspil med flødeboller http://europa.eu/europago/index.htm Den med flest point indenfor hver vidensgruppe vinder flødeboller – eleverne holder selv regnskab

Maastricht 1992 - undervisningsforløb ETAPE 3: Med afsæt i planchen ”Perspektiveringer” findes mulige flere aspekter – til hver perspektivering udarbejdes en problemformulering Par/gruppe arb. 2-3 pers pr. problemformulering Slutprodukt synopsis med 6 spørgsmål Individuelfremlæggelse i opbrudte grupper – de øvrige i grupperne svarer ved at lytte til fremlæggelsen på de 6 spørgsmål skriftligt. Grupperne brydes op og seancen gentages Skriftlig aflevering af svar på de min. 2 x 6 spørgsmål til læreren

Maastricht 1992 yderligere inspiration Film: EU og forbrugerne http://www.eu-forbruger.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=39 Film i anledning af 50 året for Rom traktaten i 2007: Nous nous sommes tant hais – How we hated each other http://europa.eu/50/news/article/070223_da.htm

Maastricht 1992 yderligere inspiration Film: Danmark er lukket http://dnfx.dfi.dk/pls/dnf/pwt.page_setup?p_pagename=dnffuldvis&p_parmlist=filmid=41 Euspil: http://www.euspil.dk/ EU og film: http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-7450578.html?rss http://www.youtube.com/user/eutube

TAK