Mediefag fra C- til B-niveau

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Hvad er mediefag?.
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Projektarbejde En praksishistorie.
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Kulturforståelse niveau C
Almen sTudieforberedelse - AT
Drejebogen til eksamen på idræt B
Fortællinger og genrer
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Obligatorisk selvvalgt opgave
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Kortfilm Et overblik.
Medier og kommunikation V
Manuskriptkursus Efterår d mediefag. Et filmmanuskript BegyndelseMidteAfslutning Paradigmet Filmmanuskript 120 sider 1 side pr. minut.
Indhold på skolens UNI•Server
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
SKABELON.
DANSK Intro Dagens program.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
AT 2016 mediefag og filmiske analysemetoder. Inspiration: Ideer til AT-projekter med mediefag – med emnet ”grænser”: Med samfundsfag: - Censur: hvordan.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Levende billeder: Kortfilm
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
PUBLIC SERVICE PULJEN >præsentation MEDIEAFTALEN >puljen øges til 42,5 millioner kroner om året >heraf 2,5 millioner om året til regionale.
Dokumentar.
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
- Virkelighedsvarianter
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
At gennemskue faktagenren
Dokumentar.
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
KNÆK KODEN.
Dansk-historieopgaven
2.D Mediefag C.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Mediefag fra C- til B-niveau Fra C- til B-niveau – teori/analyse. Et overblik over forskellene: Dramaturgi Analysemetoder Genrer Produktionsforhold Perspektivering Målgruppetænkning Film- og tv-historie

Mediefag fra C- til B-niveau – teori/analyse Forskellige dramaturgiske principper, dvs. typiske træk og greb som anvendes i tv og på film som set up-pay off, cliffhanger og forskellige fremdriftselementer modeller for strukturering af film og tv-produktioner, eksempelvis berettermodellen, tre-aktsmodellen, plotpoint-modellen, perlekædemodellen, cirkulær dramaturgi og bølgemodellen Eksempler på hvordan: Arbejdsspørgsmål til Fokus Arbejdsspørgsmål til Trine Breum – ”Film, fortælling, forførelse 2 – om filmdramaturgi og manuskriptskrivning”, Forlaget Frydenlund 2001 Den første strukturering af ideen – knyt teori og praktik Filmdramaturgi-oversigt Trine Breum puslespil Masser af eksempler – f.eks. anslag og kortfilm

Mediefag fra C- til B-niveau – teori/analyse Forskellige analysemetoder – redskaber og strategier til analyse. F.eks. genreanalyse, analyse af programformat, receptionsanalyse, auteuranalyse, feministisk filmanalyse, analyse af programflade eller shot-to-shot-analyse. Eksempler på hvordan: Typisk ifm. de større forløb i teori/analyse Samme film – flere analysemetoder Genreintroduktion Shot-to-shot: Øve/repetere filmiske virkemidler Egen produktion (receptionsanalyse)

Mediefag fra C- til B-niveau – teori/analyse Også redegørelse for genreblandinger F.eks. blandingsformer på tv (realityformer, dokudrama, dramadok), F.eks. postmodernistiske tendenser i tv/på film Eksempler på hvordan: Ifm. genreintroduktion Egentligt genreforløb – ’hver elev sin genre’ Ifm. forløb i teori/analyse Egen produktion

Mediefag fra C- til B-niveau – teori/analyse Basale produktionsforhold i film og på tv – nationalt og internationalt Filmsiden: den betydning den finansielle organisering og lancering har på produktionen af film i USA, Europa og Danmark Tv-siden: Hvad kendetegner hhv. private og offentlige tv-stationer, kommercielt og ikke-kommercielt tv. Eksempler på hvordan: Fokusbogen Mogens Svane: ”Filmproduktion i fugleperspektiv. Det bevidste valg” in Dansk film 1972-1997, red. Ib Bondebjerg m.fl. Opdatering og aktualitet hos www.dfi.dk Fagportrætter - Station Next-dvd Tv-stationernes hjemmesider Besøg på tv-station/produktionsselskab

Mediefag fra C- til B-niveau – teori/analyse Historisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv på film og tv-programmer Eksempelvis af genremæssig, film- og/eller tv-historisk karakter. Det betyder at nogle af de film og/eller tv-udsendelser der er arbejdet med i undervisningen skal kunne relateres til en bredere sammenhæng,– f.eks.: hvilken betydning får det for faktaformidlingen på DR at der kommer konkurrence fra TV2 i 1988? Hvorfor er der forskel på krigsfilm fra 1950’erne, 1970’erne og idag? Kan fremstillingen af mænd og kvinder i reklamer forklares ud fra samfundsmæssige forandringer i kønsrollemønsteret? Hvorfor er talkshowet en populær genre? Hvad er årsagen til at tv-nyheder ser ud som de gør? Kan forståelsen for film noir-æstetikken udbygges med også en historisk dimension?

Mediefag fra C- til B-niveau – teori/analyse Forholdet mellem et medieprodukts udformning og dets målgruppe. Hvordan kan indholdsmæssige og formmæssige træk i et medieprodukt (f.eks. en reklame, en musikvideo, en film og/eller en tv-produktion) sættes i forbindelse med medieproduktets målgruppe. Målgruppeovervejelser Formidlingssituation Eksempler på hvordan: Ifm. konkrete forløb i teori/analyse Egne produktioner

Mediefag fra C- til B-niveau – teori/analyse Filmens og tv-mediets historie Eksempler på hvordan: Selvstændigt forløb: Filmhistorisk oversigt med eksempler Tv-historisk overblik via model til Fokus-lektie Ifm. konkrete forløb i f.eks. en tv-genre

Eksempler på konkrete forløb: Road-movies Animationsfilm mellem tradition og fornyelse Tim Burton TV-dokumentarisme Dansk børne-tv før og nu David Lynch Hovedlinier i italiensk film Filmgys – fra Nosferatu til Nattevagten TV-portræt Tarantino NY i spillefilm og NY 9/11

Ideer til forløb i teori/analyse Typisk strukturering af forløb Kompendier – så materialet er samlet og overskueligt Sekvensoversigter til notetagning Opsamlingspapir – hvad har vi set? Hvad har vi læst? Hvad har vi gjort? Hvad kan I? Forbindelse mellem teoriforløb og praktik (mindre øvelser), f.eks. ved forløb om tv-portrætter, tysk ekspressionisme, dokumentar

Mediefag fra C- til B-niveau Fra C- til B-niveau – praktik. Et overblik over forskellene: Selvstændig og nuanceret anvendelse af optage- og redigeringsudstyr Flere produktioner – 2 -3 Udarbejde manuskript Anvende viden om dramaturgi Principper og arbejdsmetoder ifm. fakta- og fiktionsproduktioner Målgruppetænkning

Mediefag fra C- til B-niveau – praktik Anvende optage- og redigeringsudstyrets udtryksmuligheder selvstændigt og nuanceret, dvs. udstyrets muligheder skal udnyttes til at formidle historien. Mindst tre større medieproduktioner i grupper: Én produktion skal være fakta, én produktion skal være fiktion, mens der i forbindelse med eksamensproduktionen kan vælges frit mellem fakta og fiktion.

Mediefag fra C- til B-niveau – praktik Kurser på Station Next (evt. med eget udstyr) Bundne opgaver (evt. med stram tidsplan, evt. som ’surprise’) Klip-i-kameraet-øvelser Faktaprogrammer af kortere format: Nyhedsindslag til gym-tv-avis, portræt, reportage om aktuelt emne, formidlingsopgave (f.eks. i samarbejde med andre fag), reklame, præsentationsfilm Midtvejsevalueringer / råklip-forevisning / testpublikum Professionelle skuespillere (er godt for arbejdsmoralen!) Filmfestival på skolen Produktioner for f.eks. lokale institutioner med ’ægte’ modtagere Studietur med mediefag

Mediefag fra C- til B-niveau – praktik Udarbejde manuskript Eksempler på hvordan Manuskriptkursus ifm. den første større produktion. Trine Breum – ”Film, fortælling, forførelse 2 – om filmdramaturgi og manuskriptskrivning”, Forlaget Frydenlund 2001. Kapitel 15 handler om manuskriptskrivning

Mediefag fra C- til B-niveau – praktik Anvende viden om dramaturgi i udformningen af fakta- og fiktionsprogrammer Anvende og redegøre for principper og arbejdsmetoder i tilrettelæggelsen af fakta- og fiktionsprogrammer FAKTA: F.eks. Interviewteknik (spørgsmålstyper, interviewroller, spørgeteknik, briefing) Aktantmodel FIKTION: F.eks. arbejdet med dramaturgi, valg af locations, karakterer. Eksempel på materiale: Michael Thorsen og Hans-Georg Møller: ”TV-journalistik” (s. 64-76) Kurt Strand: ”Spørg bedre. Interview og interviewteknik i radio og tv”

Mediefag fra C- til B-niveau – praktik Redegøre for forholdet mellem produktionens form og indhold, formidlingssituation og målgruppe Til hvilken forevisningssituation er medieproduktet tænkt? Er der f.eks. tale om en kampagnefilm, der har til formål at få unge til at bruge biblioteket mere, og som skal vises i en undervisningssituation? Er det en lille smal fiktionsfilm, der tænkes forevist på DR2 en sen aftentime? Eller er det en reklame, der skal vises på en kommerciel tv-station i prime time? Hvilken betydning har valg af formidlingssituation for kontakten til målgruppen? Eksempel på materiale Elevfremlæggelser om forskellige segmenter, Gallupkompasset

Skriftlig dimension på mediefag B Godt med samspil mellem aktuel undervisning og skr. opgave – evt. opsamlende funktion Forskellige former for respons Individuel opgave og gruppeopgave

Skriftlige opgaver til praktik Synopsis Treatment Manuskript Storyboard Produktionsrapport – evt. til eksamensproduktion: filmpræsentation, kommunikationsanalyse, formidlingstype – komposition og fortælleforhold, formidlingsæstetik, konklusion, tillæg, model Lanceringsmateriale til egen produktion

Skriftlige opgaver til teori/analyse Shot-to-shot af filmcitat Næranalyse af filmcitat Filmanalyse og -perspektivering Hjemmeside om genre, instruktør… Udformning af pressemateriale til (egen) produktion (evt. med andre fag: dansk, billedkunst, sprog) Filmproduktion i Danmark

Eksamen på B-niveau – i tre dele: Del 1: Præsentation af produktionen – GRUPPE (max. 15 minutter) Del 2: Prøve i eksaminandens produktion – INDIVIDUEL Eksaminandens laver kort, indledende oplæg – med overvejelser af teoretisk-analytisk/perspektiverende karakter

Eksamen på B-niveau Del 3: Prøve i teoretisk-analytisk stof – INDIVIDUEL Forberedelsestid på 30 minutter Analyse og perspektivering af ikke-gennemgået citat på max. 7 min. Bedømmelse: Én karakter ud fra helhedsvurdering af produktion, individuel redegørelse for produktion og individuel prøve