Offentlige indkøb i strategisk og økonomisk perspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
Advertisements

Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Ole Helby Petersen, Leif Olsen, Lena Brogaard og Stella Mia Sieling
KAN MAN VÆKSTE PÅ DET SPECIALISEREDE SOCIALOMRÅDE MED RESPEKT FOR KVALITET OG SAMARBEJDE?
Energy-Together seminar 9. – 10. juni 2011 Konklusioner på 1.-dagen.
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Dansk Skovforenings foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 25. november 2009.
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Peter Viereck.  Højteknologisk virksomhed, etableret i 2001  Produkter: avancerede løsninger til håndtering af datatrafik over telenettet  40 højtuddannede.
Mobilitet og personbefordring i landdistrikter
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
’Vandpartnerskabet’ v/Marianna Lubanski DWF temamøde den 21. April ’Det Danske Vandskab – nu og i fremtiden’
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Fra klima og vand til … Rolf Johnsen
Hører byplanlægning og eksport sammen?
Arbejdet i foreningen Sindslidendes Vilkår siden 1999
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Globaliseringsnetværket 13. marts 2008 Eksport Kredit Fonden.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
DI Hovedstaden - Årsmøde
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Fornyelsesfonden - muligheder for offentlig funding
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
KLIKOVAND møde, 27. maj 2013 Klimatilpasning på den politiske dagsorden - Konkrete projekterfaringer i Fredensborg kommune / Thomas Lykke Pedersen Borgmester.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Klar, parat, vækst Velkommen til erhvervstræf 2010 DI Vestsjælland.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til Export Steps Agenda Velkomst og præsentation af Export Steps – networking med indhold v/ Ole Chr. Lindholm, SMV-teamleder,
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Udfordringer og fordele ved OPI projekter Carenet
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Vandmiljø og landbrug i balance Henrik Skovgaard Århus Amt.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Ejerledelse – Nu og for fremtiden – Ejerledelseskonference 2015 – 25. februar 2015 Center for Ejerledede Virksomheder Forskning, uddannelse og dialog Peter.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Lederkonferencen 9. juni 2010
29. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen  studerende, heraf 52% indskrevet på graduate niveau 
Budget, økonomi og økonomistyring i Region Hovedstaden v/ økonomidirektør Peter Mandrup Jensen Regionsældrerådet den 10. marts 2010.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvad er LEADER metoden? Præsentation Sammenhæng til landdistriktsprogrammet Principper: 1.Territorielt program 2.Lokal udviklingsplan 3.LAG (Lokal AktionsGruppe)
OPI -en vej ind i kommunen 23. marts 2015, kl – Gunhild Sander Garsdal Projektchef Væksthus Hovedstadsregionen 1.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Et fælles Mobility Management projekt. Dette er ikke (kun) en konference!
Tommy Engedal Kronborg
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Præsentationens transcript:

Offentlige indkøb i strategisk og økonomisk perspektiv Henrik Dissing DI 6. oktober 2011

Systemejeren må træde i karakter

Den kompetente, offentlige rekvirent kan gøre en forskel … Ved hvad man vil opnå – hvad er bundlinien … Går i dialog med sine samarbejdspartnere / leverandører … Har en committed organisation, plan og budget … Kan tilrettelægge processen og sikre involvering af aktørerne … Kender aktørernes vilkår og deres bundlinie … Kan tænke i helheder, agere på tværs af forvaltninger

Præsentation i tre dele Hvor er der brug for værdiskabelse? Den brændende platform. Etablere den rigtige kontekst. Hvordan ser OPS landskabet ud? De gode cases…. Hvad kendetegner det gode partnerskab? Nye kompetencer….

Udfordringer miljø, energi, klima Vandrammedirektivet – investeringer i milliardklassen Klimatilpasning vil medføre et betydeligt investerings- og udgiftspres. – løsninger skal skabes på tværs af de sædvanlige faggrænser og administrative opdelinger. Kloakrenovering anslået til 2,2 mia DKK frem til 2018. Yderligere investeringer til klimatilpasning såfremt dette skal klares med større kloakker er anslået til 490 mio DKK / år frem til 2018. Renovering af offentlige bygninger – klimatilpasning alene i kommunale bygninger 300 mio DKK/år frem til 2018. Danmark som fossilfrit samfund, mange kommunale klimaplaner, uafhængighed af petro-staterne

Kommunaløkonomi under pres Samlede nettodriftsudgifter 2008  2009: +21,5 mia. kr. + 8,6 pct. Udgifter til miljøområdet 2007  2009: det skattefinansierede område 2,16 mia kr  2,55 mia kr +19%.   Kilde: Danmarks Statistik Grønne områder og naturpladser udgør halvdelen af udgifterne, her efter er de tungeste udgiftsposter vandløbsvedligehold, skadedyrsbekæmpelse, skove samt en række opgaver indenfor tilsyn, planlægning og øvrige miljøforanstaltninger.

Udsigt til underskud på de offentlige finanser de næste 40 år Krisen har sat sine tydelige spor på de offentlige finanser. Overskud på 80,6 mia. kr. i 2007, forventet underskud på 94,4 mia. kr. i 2010. Først i 2050 er der igen udsigt til overskud på den primære saldo - > massiv gælds akkumulering = høje renteudgifter! I 2050 kommer renteudgifterne til at udgøre 8,5 pct. af de samlede offentlige udgifter.

Bundlinien for det offentlige Mere miljø / energi / klima for pengene Store (meget store og dyre) udfordringer Færre driftsmidler, pres på offentlige driftsbudgetter Behov for indtægter, erhvervslivet skal vækste Indkøb skal bidrage til en flerdobbelt bundlinie: indkøb skal skabe værdi på tværs af sektorer, herunder også erhvervspolitiske resultater

FORA: snowball-effekt - Fotos: renseanlæg, grundvandsmåleudstyr mm i collage HVAD ER CLEANTECH? En cleantechvirksomhed opfylder en eller flere af nedenstående betingelser: producerer og/eller anvender vedvarende energi og/eller materialer reducerer anvendelsen af naturressourcer ved at udnytte ressourcer og/eller energi mere effektivt begrænser skadevirkningerne, der forårsages af fossile energikilder (såsom olie, kul, diesel) reducerer forureningsproblemer gennem produkter, processer og/eller rådgivning HVEM er cleantech? Et begreb, der bruges forskelligt – hvordan er virksomhederne defineret? Brøndum & Fliess: virksomheder fundet ved gennemgang af lister – 820 virksomheder FORA: snowball-effekt - Økonomi- og erhvervsministeriet: varekodeanalyse, OECD kriterier

Det globale vandmarked er stort og voksende Global Water Intelligence 2010: 2.000 mia. kr., 8 pct. vækst p.a. SAM, investeringsfond, Zürich 2010: 2.700 mia. kr., 6.2 pct. vækst p.a. ► Væksten sker især på fjernmarkederne! Illustration: Grida (2008)

Danmark taber markedsandele (Foreløbig analyse)

Kvalitetsspredning i miljø- og vandeksporten Hermed 2009 data:   Up-market andel: 37 Middel-market andel: 42 Low-market andel: 21

De gode cases KL-DI publikation med et udvalg af gode cases Forløbet viste at det var svært at finde cases! Hvorfor sker det ikke af sig selv? Hvordan skabe gode rammer for gode samarbejder?

De gode cases

Forventningerne - formålet Hvad er formålet med samarbejdet? Parternes bundlinie: Det offentlige skal på sigt have mere miljø for pengene De private skal på sigt øge salget Udbytte for de offentlige parter: Opbygge viden Resultatskabelse gennem anvendelse af nye løsninger Erhvervsfremme (tværgående tilgang!) Udbytte for de private aktører: Forbedret kundekendskab Nye salgbare produkter, nye forretningspartnere

Andre forhold der skal afklares Tidsplan Er der også en post-projekt dimension (udbud) Er der konkrete købsplaner ift produktet (markedssignal) Investeringsfordeling, udbyttedeling Ansvar og risiko Exit-betingelser, rettigheder (IP) Organisering, beslutningskompetencer, formalisering, jura

Formålet influerer på valg af den rette organisatoriske form Samarbejdet kan organiseres på mange forskellige måder: Vidennetværk Innovationskonsortier Udviklingsprojekter Fælles selskab Funktionskravbaserede udbud

Overvej: Facilitator, SMVere, eksport Tillid til hinanden er afgørende - En facilitator kan gøre en betydelig forskel i opstarten af forløbet SMVere kan få stor gavn af deltagelse i OPI Kan ikke nødvendigvis deltage på lige fod med andre aktører Har færre ressourcer, arbejder med kortere tidshorisont (½-1 år) Udarbejde en særlig SMV strategi? Forretningsgørelse af resultat kræver ofte et eksportfokus - Skal eksportrettede markedsanalyser bestemme løsningens form?

Den pro-aktive offentlige rekvirent ► Partnerskaber fordrer at det også giver de deltagende aktører noget til deres bundlinie ► Løsninger, der er unikke for 1 kommune, vil typisk fordre tilpasning (læs: yderligere investeringer hos virksomhederne) ► Flere offentlige enheder bør samarbejde, vælg afgrænsning der matcher udfordringen og samarbejde med andre med samme udfordring ► Løsninger kan med stor fordel for eksporten skele til dette allerede før designet ligger fast (læs: lav det så det er direkte applicerbart i f.eks. Tyskland) ► Løsninger, der allerede findes i udlandet, bør ikke opfindes en gang til i Danmark ► Deltag i eksportfremstød

Den gode vejledning … ABT Fonden – Sådan får du succes med offentlig privat samarbejde Udbudsportalen – Vejledninger om OPS Konkurrencestyrelsen - Strategi til fremme af offentlig privat samarbejde FORA – Intelligent Offentlig efterspørgsel Copenhagen Living Lab - Erfaringsopsamling om intelligent offentlig efterspørgsel DI – OPS redegørelse 2011

Tak for opmærksomheden Henrik Dissing DI hedi@di.dk +45 21289077