STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT
DISPOSITION Indledende kommentarer Rammerne for pilotprojektet Det PR skal høres om Eksempel på en samarbejdsplan for de 3 år.
STUDIERETNINGSTONING Vi spiller på to heste samtidigt: Toning af fællesfag Øget samarbejde i studieretningsfag
FORSKELLIGE NIVEAUER FOR SAMARBEJDE Et fag er støttefag/hjælpefag for et andet fag Fælles tema (parallelle forløb) Fælles problemstilling/projekt Fælles produkt … Større eller mindre grad af koordinering Udgangspunktet er det oplagte samarbejde, og realisering af lærerplanernes mål.
PILOTPROJEKTET Projektet starter efter sommerferien med de nye 1.g-ere, og kører i alle 3 år. Lærere får mulighed for at ønske at deltage på forårets ønskeskema og influere på den endelig udformning af forsøget.
3 STUDIERETNINGER/KLASSER Sproglig: ENSaps (Typisk a-klasse) Samfundsfaglig: SAIdMa (Typisk u-klasse) Naturvidenskabelig: MAFYKe (Typisk x-klasse)
TEAMSTRUKTUR Både smalt og bredt team (som på HF) Smalt på 3 personer bestående af 2 gennemgående +1 (Én er samtidig klasselærer) En studieretnings A lærer Dansk/historielæreren Endnu en lærer (kan både være en anden studieretningslærer, eller en fællesfagslærer på b eller c niveau.) Bredt: alle klassens lærere, fungerer som vanligt.
RAMMERNE Hvert år afholdes en planlægnings- og idéudviklingsdag i det brede team 1.g i december måned. 2.g ved skoleårets start 3.g ved skoleårets start. 3 elever valgt af klassen deltager en time ved dagens start, og formidler klassens interesser og forventninger Dagen afholdes som kursus.
OVERORDNEDE TILTAG En temadag årligt hvor skemaet er ryddet. Èn årlig ekskursion med studieretningstoning, herunder f.eks. en flerdages ekskursion/studietur i 3.g Årlig elev-evaluering i Lectio Dokumentation og udarbejdning af materiale
DOKUMENTATION • Der udarbejdes løbende en elektronisk mappe med materialer, fælles opgaveformuleringer, beskrivelse, og evaluering af forløb... Bruges som fremtidig idé- og forløbsmateriale. • Ansvaret og meget af arbejdet ligger hos det smalle team, i samarbejde med studieretningslederen • - Det er især her udviklingsarbejdet ligger
TIMER Formanden for PÆD, TR og rektor finder sammen en timeramme og vurderer den i forhold til skolens ressourcer, når forsøgsbeskrivelsen ligger mere fast
SÅDAN KAN PLANEN SE UD UDKAST TIL PLAN FOR MAFYKe studieretning
1. Semester I forvejen krav om samarbejde mellem mat og nv 1. Semester Mat og ke laver noget 1. Semester 2 aften arrangementer med naturvidenskabeligt indhold (f.eks. UNF, stjernekiggeri..)
2. Semester Dansk og historie fælles forløb om periode valgt af eleverne (f.eks. den industrielle revolution/moderne gennembrud). Fælles tema/overskrift, behøver ikke indebære fælles produkt eller koordinering af lektioner. Projekt i samf og mat som indebærer dataindsamling/databearbejdning. Fælles produkt og evaluering.
2.G 3 fælles forløb i studieretningsfagene (2 eller 3 fag) Inklusiv SRO. De to andre skal lede frem mod SRO, og ét skal have et fælles produkt. Samarbejde mellem historie og matematik (som krævet i mat. Lærerplan) Klassen deltager i science cup, studieretningsfagene bidrager med et antal timer + fælles produkt med dansk. Religion toner ét forløb i naturvidenskabelig retning (f.eks. tro kontra viden(skab)- problematikken). • Der laves ét naturvidenskabeligt produkt på engelsk (begge lærere retter) • Toning af dansk-historieopgaven
3.G Fælles produkt i mat og fys som også rettes af dansklæreren (SRP træning) 2 ekskursioner i studieretningsfagene (f.eks. UNI)