STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT 2010-2012. DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Overordnet målsætning:
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Progression i de større skriftlige opgaver:
NGG.
Faaborg Gymnasiums udbud og oprettelse af studieretninger
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
International profil for b-klassen
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
NGG.
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Faaborg Gymnasiums udbud og oprettelse af studieretninger
Studieretning Naturvidenskab
Sigrid .
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
HØJELSE SKOLE.
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Studieretning Naturvidenskab
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
NGG.
Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Rosborg Sciencegymnasium Danske Sciencegymnasier 10. marts 2006.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Valgfagsorientering 21. November 2011
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Gymnasiet (Stx)
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Sunds skole Evaluering
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
ORGANISERING OG PLANLÆGNING PÅ IBC HANDELSGYMNASIET AABENRAA METTE ANDERSEN, REKTOR.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Informationsmøde mandag d. 27. maj 2013
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
1 Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Udkast til justering af KS
Det frie Gymnasium.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Studieretningsprojektet
På stx og hf efter reformen
Princip for kontaktforældre
Velkommen til fagligt samspil
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT

DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en samarbejdsplan for de 3 år.

STUDIERETNINGSTONING  Vi spiller på to heste samtidigt:  Toning af fællesfag  Øget samarbejde i studieretningsfag

FORSKELLIGE NIVEAUER FOR SAMARBEJDE  Et fag er støttefag/hjælpefag for et andet fag  Fælles tema (parallelle forløb)  Fælles problemstilling/projekt  Fælles produkt  …  Større eller mindre grad af koordinering  Udgangspunktet er det oplagte samarbejde, og realisering af lærerplanernes mål.

PILOTPROJEKTET  Projektet starter efter sommerferien med de nye 1.g-ere, og kører i alle 3 år.  Lærere får mulighed for at ønske at deltage på forårets ønskeskema og influere på den endelig udformning af forsøget.

3 STUDIERETNINGER/KLASSER  Sproglig: ENSaps (Typisk a-klasse)  Samfundsfaglig: SAIdMa (Typisk u-klasse)  Naturvidenskabelig: MAFYKe (Typisk x-klasse)

TEAMSTRUKTUR  Både smalt og bredt team (som på HF)  Smalt på 3 personer bestående af 2 gennemgående +1 (Én er samtidig klasselærer)  En studieretnings A lærer  Dansk/historielæreren  Endnu en lærer (kan både være en anden studieretningslærer, eller en fællesfagslærer på b eller c niveau.)  Bredt: alle klassens lærere, fungerer som vanligt.

RAMMERNE  Hvert år afholdes en planlægnings- og idéudviklingsdag i det brede team  1.g i december måned.  2.g ved skoleårets start  3.g ved skoleårets start.  3 elever valgt af klassen deltager en time ved dagens start, og formidler klassens interesser og forventninger  Dagen afholdes som kursus.

OVERORDNEDE TILTAG  En temadag årligt hvor skemaet er ryddet.  Èn årlig ekskursion med studieretningstoning, herunder f.eks. en flerdages ekskursion/studietur i 3.g  Årlig elev-evaluering i Lectio  Dokumentation og udarbejdning af materiale

DOKUMENTATION • Der udarbejdes løbende en elektronisk mappe med materialer, fælles opgaveformuleringer, beskrivelse, og evaluering af forløb... Bruges som fremtidig idé- og forløbsmateriale. • Ansvaret og meget af arbejdet ligger hos det smalle team, i samarbejde med studieretningslederen • - Det er især her udviklingsarbejdet ligger

TIMER  Formanden for PÆD, TR og rektor finder sammen en timeramme og vurderer den i forhold til skolens ressourcer, når forsøgsbeskrivelsen ligger mere fast

SÅDAN KAN PLANEN SE UD UDKAST TIL PLAN FOR MAFYKe studieretning

1. Semester  I forvejen krav om samarbejde mellem mat og nv 1. Semester  Mat og ke laver noget 1. Semester  2 aften arrangementer med naturvidenskabeligt indhold (f.eks. UNF, stjernekiggeri..)

2. Semester  Dansk og historie fælles forløb om periode valgt af eleverne (f.eks. den industrielle revolution/moderne gennembrud).  Fælles tema/overskrift, behøver ikke indebære fælles produkt eller koordinering af lektioner.  Projekt i samf og mat som indebærer dataindsamling/databearbejdning. Fælles produkt og evaluering.

2.G  3 fælles forløb i studieretningsfagene (2 eller 3 fag)  Inklusiv SRO. De to andre skal lede frem mod SRO, og ét skal have et fælles produkt.  Samarbejde mellem historie og matematik (som krævet i mat. Lærerplan)  Klassen deltager i science cup, studieretningsfagene bidrager med et antal timer + fælles produkt med dansk.  Religion toner ét forløb i naturvidenskabelig retning  (f.eks. tro kontra viden(skab)- problematikken). • Der laves ét naturvidenskabeligt produkt på engelsk (begge lærere retter) • Toning af dansk-historieopgaven

3.G  Fælles produkt i mat og fys som også rettes af dansklæreren  (SRP træning)  2 ekskursioner i studieretningsfagene  (f.eks. UNI)