Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

International profil for b-klassen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "International profil for b-klassen"— Præsentationens transcript:

1 International profil for b-klassen
Spansk – Engelsk – Samfundsfag

2 Projekt/mål B-klassen har sprogfagene spansk og engelsk samt samfundsfag som studieretningsfag. Det er således en klasse, der naturligt har udsyn og interesse for verden som omdrejningspunkt. Fremmedsprogsfagene spansk og engelsk er A-niveaufag. Her arbejdes der med særligt fokus på de to sprogområder, ligesom fagene i studieretningen laver flerfaglige forløb om fælles internationale emner og problematikker, f.eks. om Den Spanske Borgerkrig og Den Internationale Brigade; indvandring og det spansktalende mindretal i U.S.A; separatistbevægelser og terror i Spanien og Nordirland, mv. Ud over studieretningsfagene samfundsfag, engelsk og spansk inddrages også andre fag, hvorved oplagte tværfaglige muligheder bliver tilgodeset.

3 Tværfagligt samarbejde
Temaet i dansk/historie-opgaven er Den spanske borgerkrig. Der arbejdes også sideløbende i fagene engelsk og spansk med tekster, herunder film, der handler om emnet. Temaet i studieretningsopgaven (SRO) i 2.g er Slavehandel med særlig fokus på Cuba, Caribien og USA. Projektet er tilknyttet TST (transatlantisk slavehandel), et UNESCO-projekt. De deltagende fag er engelsk og spansk. Sideløbende arbejder religion og historie også med emnet. Engelsk og biologi er de centrale fag i et AT-forløb hvor eleverne skal beskæftige sig med temaet Slutningen af 1800 tallet med særligt fokus på Victoriatiden og Darwin.

4 Vensskabskole Det er lykkedes b-klassen at etablere en kontakt med en spansk skole i Galicien: IES Macias o Namorado, et gymnasium i Padrón – en mindre by ca. 20 kilometer fra Santiago de Compostela i Galicien. Idéen er at etablere et langvarigt samarbejde mellem vores skole og den spanske så at vores elever kan besøge deres hvert år i forbindelse med studierejsen. Vi håber på at dette kan føre til et genbesøg af de spanske elever på vores skole. Vi ser frem til at dette samarbejde kan føre til en langvarig udveksling med Spanien, gerne med privat indkvartering. Dette har to formål: eleverne får mulighed for at opleve den spanske kultur på meget nært hold samtidig med at de får mulighed for at afprøve og forbedre deres sprogfærdigheder. Rejseomkostningerne vil også blive lavere. Det nuværende samarbejde skal afvikles i nogle faser: Mail-udveksling mellem de spanske og danske elever Kontaktsprog: spansk og engelsk Emner: personrelaterede og almene emner I forbindelse med studierejsen mødes de spanske og danske elever gerne to gange Sidste fase: Mail-udveksling mellem eleverne

5 Studierejsen Rejsemålet er Santiago de Compostela samt Padrón i Galicien Santiago de Compostela siges at være begravelsessted for apostlen Jakob Hans grav har siden middelalderen været valfartssted for pilgrimme Padrón er fødeby for Camilo José Cela, spansk forfatter og nobelpristager fra 1989 Oplagte emner for studierejsen kan være Katolicisme, Byens historie og kultur, Nationalisme efter Francos død i 1975 genvandt Galicien sin status som en autonom region i Spanien. I Galicien er der to officielle sprog: spansk og galicisk De deltagende fag er: historie og spansk, samt religion Teamkoordinator: Anja Wilkens og Silvia Becerra Bascuñán


Download ppt "International profil for b-klassen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google