Måling af kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Caseoplæg om Facebook.
Artikelskrivning Baggrundsartikel.
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Vejledning i weblog-værktøjet
Udarbejdelse af poster
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Deltag i konkurrencen om at blive regionens mest succesfulde eller modigste initiativ på Center for Telemedicins konference den 11/ Beskriv jeres.
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Grundholdninger •Professionelle websider med indhold der passer til formålet •Sørger for nem opdatering og vedligeholdelse.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Transport på landet Møde med Movia Den
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
Tovholder v/Ulla Haahr Erhvervs- og Kulturservice Haderslev Kommune 20. januar 2009.
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Odrbildne - the beginning of a beautiful friendship Pecha Kucha 28. februar 2011.
Introkursus for frivillige
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
INFORMATIONSMØDE PURE4 / TYPO3 m.v.
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Rubrik. Rubrik Rubrik Artiklens overskrift hedder i avissprog rubrikken. Rubrikken fortæller, hvad artiklen handler om og giver læseren lyst til at.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Skriftlighed i biologi
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Sørg for at skriften er stor nok – minimum str. 28 Brug den samme skrifttype igennem hele præsentationen – Flere skrifttyper i samme præsentation forvirrer.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
3F på Facebook Susanne Fasting - 3F. 3F på Facebook Om 3F Danmarks største fagforening Ca medlemmer Organiserer faglærte og ufaglærte arbejdere.
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
Tekstens byggeklodser
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Feedback på webnyheder øvelse Confex-kursus Webjournalistik 7-8 december
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Sikkerhedskursus (følgende lektioner er tilgængelige i dette kursus
Medlemsundersøgelse 2016 Medlemsundersøgelse 2016
Brug af sociale medier i hospitalsbyggeri
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
MÅLINGER MED MENING 6. februar 2018 Morten Birk Olsen.
Om vores bibliotek Lokalt oplæg
Skriv til nettet Læringsstie
– hvordan får vi de ansatte med?
Af alle hjemmesideejere har ikke
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Måling af kommunikation Susanne Fasting, Webredaktør 3F

Susanne Fasting Webredaktør 3F Arbejdsområder: 3F.dk Ekstranet: Tillid.dk og Mit 3F Intranet Mobil.3f.dk Facebook Medlemshvervning Medlemskommunikation

Agenda Lidt om 3F’erne Eyetrack test af 3f.dk – mål og resultater 3F på Facebook – mål og resultater

Om 3F Danmarks største fagforening – 370.000 medlemmer Faglærte og ufaglærte arbejdere i mange brancher: - industri - byggeri - hotel og restauration - transport - gartneri og landbrug - privat og offentlig service 76 lokale 3F-afdelinger 3F´erne holder samfundet i gang, men deltager ikke aktivt i den offentlige debat

Et fællestræk for 3F’ere De har en skovl, en gulvskrubbe, et rat eller en skiftenøgle i hånden.

Men ikke nogen…

– en del læser dårligt Kort skolegang med dårlige oplevelser Ordblinde Udlændinge Ringere IT-kundskaber end resten af befolkningen

Undersøgelser og måling af kommunikation 3F måler blandt andet på: Antal citater fra nyheder i nyhedsbrevet Antal besøgende på websites Antal nyhedsbrevabonnenter Siteevauleringer bl.a. om tilfredshed Læserundersøgelser af fagbladet Citater i medierne Kendskab til kampagner Fokusgrupper Web-panel Medlemsundersøgelser Mange citater som vigtigste kriterium for succes for nyheder

Eyetrack test af tekster på 3f.dk Session 1 - 2008 Prætest med 7 personer Test af 20 personer (11 3F’ere, 6 tillidsvalgte, 3 journalister 17 medlemmer af 3F Tolkning og konsekvenser af resultater Ny skrivestil + nye skabeloner Session 2 - 2009 Prætest med 5 personer Test af 12 medlemmer af 3F

Hvorfor Eyetrack af 3F.dk? Vi ønskede svar på: Hvad er medlemmernes læsemønstre? Er teksterne på 3f.dk for lange? Er teksterne på 3f.dk til at forstå? Kan medlemmerne finde svar i informationsteksterne? Er der forskel på stærke og svage læsere? Er der forskel på læsningen i forhold til alder, geografi og køn?

Indholdet i testen Observere og studere medlemmernes læsemønstre på 3f.dk Dokumentere styrker og svagheder i eksisterende informations– og nyhedstekster Finde nye modeller for nyheder og informationstekster Ikke en test af hele sitet Ikke en test af billeder

Visning af eyetracking Heatmap viser med forskellige farver de hhv. mest og mindst sete og læste dele af en tekst/webside. Gazeplots viser øjefikseringer i nummereret rækkefølge. Video viser øjenbevægelser gennem tekster og websider (tracks = spor). Data angiver læsetider m.m. Eyetrack 3F

Undersøgelsen viste Billede og billedtekst er det første man ser Kigger først i midten og toppen af siden Fokus på midterfeltet. Ser ikke indhold udenfor artiklen. Læser mellemoverskrifter Grå mur af tekst. Gør læsningen langsom og besværlig Problemer med at finde indhold uden for hovedteksten (Faktabokse og links)

Svar på vores spørgsmål Teksterne var for lange. Ved lange tekster gav flere op og droppede ud Det var svært at finde svar, hvis det stod udenfor hovedtesten fx i en faktaboks Ingen forskel ved geografi, alder og køn

Svage læsere Pløjelæsning. Alt læses ord for ord, linje for linje Undgår at scrolle. Ved lange sider læses samme tekst flere gange inden scroll Dropouts når teksten er for lang Fokus på midterfeltet. Finder ikke indhold uden for midterfeltet

Konkrete beslutninger Tekster skal skrives med medlemmerne som målgruppe Nye skabeloner (nyheder og informations-tekster) Regler for ny skrivestil

Skrivestil for nyheder Længde 200 – 300 ord. Max. læsetid 1 minut Opdel tekst. Lav evt. flere nyheder om samme emne 3 x 3 x 3. Max 3 tekstblokke med 3 afsnit med 3 linjer Skriv kort. Korte afsnit og korte sætninger Lix max. Målet er lix under 40 (gerne 35) Faktabokse. Kort tekst gerne i punktform Billedtekst. Kort med central information

Mål for ændringerne i forbindelse med test 2 Kortere læsetid (Max. læsetid 1 minut pr. side) Færre dropouts Nemmere at finde svar i teksten

Spørgsmål: Hvilken lokalafdeling af SID var Poul Erik Skov Christensen engang formand for ? Drejebog test 2009 Eyt 3F

Resultat af ændringerne 2008 2009 Ser faktaboks første gang efter 25,2 sekunder 11 sekunder Læsetid på faktabokse 13,9 sekunder 16,7 sekunder Samlet tidsforbrug på websiden 90,3 sekunder 69,7 sekunder Brugere der ikke besvarer opgaven 3 2 Tid på foto 1,6 sekunder Spørgsmålet: Hvilken lokalafdeling af SID var Poul Erik Skov Christensen engang formand for?

Accept af forandringerne Video gav accept til beslutningen om at ændre skrivestil

Redskaber til at opnå accept af forandringerne Dokumentation: Video og statistik Manual og kurser Ændring af CMS, så det understøtter skrivestilen (lix-måling, stavekontrol, html-editor)

Gode råd og erfaringer med Eyetrack Gør målet med testen så klart som muligt Gør det muligt at sammenligne resultater Planlæg hele forløbet og sæt resurser af – også til de efterfølgende tiltag Hellere færre testpersoner (6 – 8) – men flere test Brug video og statistik til at få accept af forandringer Deltag selv i testforløbet Læs mere på www.3f.dk/eyetrack

Det tog vi med os Hav altid medlemmerne som målgruppe Skriv kort og præcist God dokumentation hjælper forandringerne på vej Citerede Publicerede Citatgrad 2007 403 1204 33% 2008 644 1219 53% 2009 551 1085 51% 2010 724 1091 66%

Spørgsmål, kommentarer og gode ideer: Susanne Fasting Susanne Spørgsmål, kommentarer og gode ideer: Susanne Fasting Susanne.fasting@3f.dk Tlf. 30329309