Organisering af NV 2005 •Arbejdsgruppe nedsat efteråret 2004 •Arbejdsgruppen skal –udarbejde oplæg til organisering af NV –lave forslag til indhold af.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
At Dividere.
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Oplæg for Integrationsrådet 10. april 2013
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Repetitionsforløb med afsluttende repetitionsspil
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Velkommen til workshoppen
Handler om naturvidenskab
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Program Kl Introduktion v. fagkonsulenten Kl Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Kvalitetsmåling – barometerundersøgelse: Hvorledes sker ”oversættelsen”
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Det nye fleksible adgangskursus på DTU
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
HUSKESPIL – den lille tabel
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Hvordan lettes overgangen relevant
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Gymnasiet (Stx)
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Folkeskolereform Politiske mål
Sunds skole Evaluering
Ny Fælles Naturfagsprøve
Almen studieforberedelse
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
Matematik B 1.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Grunde til at jeg elsker dig
1. Kommunikation 2. Årets gang – Skole/hjemsamtalerne 3. Prøverne 4. Dansk 1. Den daglige undervisning 2. Afleveringer 5. Matematik 6. Styrkebaseret undervisning.
Fundamentale datastrukturer
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Naturfag.
Præsentationens transcript:

Organisering af NV 2005 •Arbejdsgruppe nedsat efteråret 2004 •Arbejdsgruppen skal –udarbejde oplæg til organisering af NV –lave forslag til indhold af NV •Arbejdsgruppens medlemmer får –50 timer hver for arbejdet i gruppen –4 kursusdage

De faglige mål •Eleverne skal kunne –gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser, –anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i naturen, –formidle et naturvidenskabeligt emne med korrekt anvendelse af faglige begreber –perspektivere de naturvidenskabelige fags bidrag til teknologisk og samfundsmæssig udvikling gennem eksempler

NV-kompetencer •Fra ”Fremtidens naturfaglige uddannelser” –Empirikompetence –Repræsentationskompetence –Modelleringskompetence –Perspektiveringskompetence •Fra ”Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser” –Tankegangskompetence –Ræsonnementskompetence –Kommunikationskompetence

Organisering af NV 2005 •Så vidt muligt eksperimentelt tilrettelagt •Dataindsamling i naturen og i laboratoriet •Progression i kompetencekravene •Inddrage matematik, bl.a. i forbindelse med lineære modeller •Medtænke IT, fx brug af Excel i forbindelse med lineære modeller

Organisering af NV 2005 •Faste skemapositioner •2 moduler pr. uge – med mulighed for halv eller hel blokdag engang imellem •3 emner (ens for alle klasser): –”Grusgraven” (biologi+geografi, med heldagsekskursion midt i forløbet) –”Salt og saltvand” (fysik og kemi, laboratoriebrug, modeller, hypotese) –”Hvad gør solen ved os” (alle 4 fag, slutter med eksamensprojekt)

Organisering af NV 2005 •Placering af de 3 emner: –”Grusgraven” uge 33-37uge –”Salt og saltvand”uge 37-41uge –”Hvad gør solen ved os”uge 43-47uge •Detaljeret plan for hvert enkelt emne •Undervisningsmateriale (ens for alle klasser): –Et hæfte til hvert emne

Organisering af NV 2005 •Gik det så op? –Nej, for planen forudsatte, at der til hver klasse var 30 moduler til rådighed til undervisning, og 20 lektioner til deletimer til eksperimentelt arbejde, men der blev til at begynde med kun afsat 15 deletimer. –Og i forvejen var planen meget stram, fordi vi skulle holde hos indenfor de 30 moduler…

Organisering af NV 2005 •De manglende deletimer blev tildelt hver af de 7 klasser, da ”eksamensprojektet” nærmede sig. •Argumentet for den ekstra tildeling: –Der var fjernet 27% af tiden til AT mm. –På grund af placeringen af AT kunne NV ikke drage nytte af, at biologi indgik i det 4. AT- forløb (der afvikledes efter at NV var afsluttet) –Der skulle være mulighed for eksperimentelle projekter i ”eksamensprojektet”, og det krævede deletimer.

Organisering af NV 2005 Regnestykket: –Normeret60 klokketimer –Til at mv. 27%16,2 klokketimer –Til nv43,8 klokketimer –Til nv-”eksamen” 2 klokketimer Det giver 45,8 klokketimer, svarende til ca. 30 moduler à 95 minutter.

Afvikling af NV 2005 •Konflikt med AT og AP NV i faste skemapositioner, AT og AP placeret i korte forløb betød, at eleverne i nogle uger både havde AT og NV, eller AP og NV. •De sidste 5 deletimer til ”eksamensprojektet” i ugerne blev først tildelt i uge 43, så den endelige tilrettelæggelse af eksamensprojektet blev først klar i uge 44… •Alle klasser kunne bruge samme beskrivelse i klassernes studieplaner. klassernes studieplaner

Elevevaluering af NV 2005 I nogle uger har jeg haft de samme fag i AT og NV. Det ville have været nemmere for mig at se forskel på AT og NV, hvis de ikke lå i samme uge. Meget enig81 (57,9%) Noget enig31 (22,1%) Noget uenig15 (10,7%) Meget uenig13 ( 9,3%) Ikke besvaret 0 ( 0 %)

Elevevaluering af NV 2005 Jeg har oplevet naturvidenskabeligt grundforløb som et samlet forløb med fag, der indbyrdes støtter hinanden. Meget enig32 (22,9%) Noget enig73 (52,1%) Noget uenig24 (17,1%) Meget uenig11 ( 7,9%) Ikke besvaret 0 ( 0 %)

Elevevaluering af NV 2005 Hvilken af disse skemamodeller ville du foretrække? Hvert af de tre forløb afvikles som nu i faste skemapositioner 53 (37,9%) Hvert NV-forløb afvikles i løbet af kort tid, og med mulighed for halve blok- dage, fx til eksperimenter eller data- behandling 87 (62,1%) Ikke besvaret 0 ( 0 %)

Lærerevaluering af NV 2005 Hvilken af disse skemamodeller ville du foretrække? Hvert af de tre forløb afvikles som nu i faste skemapositioner 4 ( 9,8%) Hvert NV-forløb afvikles i løbet af kort tid, og med mulighed for halve blok- dage, fx til eksperimenter eller data- behandling 11 (26,8%) Ikke besvaret26 (63,4%)

Lærerevaluering af NV 2005 Omfanget af hvert forløb har været passende i forhold til de afsatte timer. Meget enig 0 ( 0 %) Noget enig 4 ( 9,8%) Noget uenig 5 (12,2%) Meget uenig 6 (14,6%) Ikke besvaret26 (63,4%)

Lærerevaluering af NV 2005 Vil du foretrække At NV-forløbet i 2006 tilrettelægges efter samme model (evt. med mere komprimeret forløb) 6 (14,6%) At de første to emner tilrettelægges som nu, med fælles plan og noter, medens klassens NV-lærere selv tilrettelægger det sidste forløb? 7 (17,1%) At klassens NV-gruppe selv vælger alle emner, tilrettelægger forløb og udarbejder noter 2 ( 4,9%) Ikke besvaret 26 (63.4%)26 (63,4%)

Lærerevaluering af NV 2005 Har det været frustrerende at undervise elever i så korte forløb? Ja14 (34,1%) Nej 0 ( 0 %) Ved ikke 1 ( 2,4%) Ikke besvaret26 (63,4%)

Lærerevaluering af NV 2005 Næsten alle NV-forløb har haft 4 medvirkende faglærere. Ville du foretrække en model med Så mange faglærere som muligt (altså 4, som det har været i de fleste klasser i år) 7 (17,1%) Så få faglærere som muligt 7 (17,1%) Ikke besvaret27 (65,9%)

Lærerevaluering af NV 2005 Der er krav om sammenhæng med og samarbejde med matematik. Dette er forløbet tilfredsstillende. Meget enig 1 ( 2,4%) Noget enig 4 ( 9,8%) Noget uenig 6 (14,6%) Meget uenig 3 ( 7,3%) Ikke besvaret27 (65,9%)

Lærerevaluering af NV 2005 AT-forløbene 1 og 4 skulle inddrage naturviden- skabelige fag. Jeg har også kunnet udnytte dette i det/de NV-forløb, jeg har deltaget i. Meget enig 1 ( 2,4%) Noget enig 1 ( 2,4%) Noget uenig 2 ( 4,9%) Meget uenig 8 (19,5%) Ikke besvaret29 (70,7%)

Organisering af NV 2006 •Komprimerede forløb, med mulighed for halve eller hele blokdage •Undgå sammenfald med AT, AP og intro- arrangementer •Mere tid til hvert forløb (det er lidt lettere, når der ”kun” skal tages 17% til AT mv.) •Inddrage matematik bedre

Organisering af NV 2006 •Ny arbejdsgruppe? •Ellers fortsætter den gamle: –Flemming Sigh, geografi –Per Pedersen, biologi og kemi –Poul Hedegaard, fysik