Første Kvalificeringsforløb modul 5 Den 06. november 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Mariagerfjord Kommunes indsats på beskæftigelsesområdet
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvad kom der ud af TUPVAK?
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Seminar for trivsels- og SSP-personer
Midtvejsevaluering 3. April FORMÅL: Et udviklingsprojekt med det formål at udvikle og styrke samarbejdet mellem Jobcentre, Uddannelsesinstitutioner.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Aarhus Kommunes Røgfri Arbejdstid
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Uddannelsesafklarende samtaler - hvordan er det gået? Mogens Bak Hansen, Arbejdsmarkedschef Jeanette Johansen, Teamleder Anders Ladegaard, Centerleder.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Søren har gået på specialskole hele sin skoletid og blev derefter indskrevet på et beskyttet værksted Han har nu været beskæftiget på værkstedet i en årrække.
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Uddannelsesafklarende samtaler
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13. november 2014 Hotel Nyborg Strand.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADRs) Den enkle måde at handle produkter på, med levering hver måned. Du får fordelen af en rabat på 5.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Egenbetaling på sygeplejeartikler til sårbehandling i Odder Kommune.
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Trafiksikkerhed – Ringkøbing-Skjern Kommune September 2009 – opstart arbejdsgruppe på tværs af kommunens afdelinger, med det formål af udarbejde forslag.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Stormøde for økonomi på AU
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
TRIVSELOP Handicap, 1. november 2010.
P ROJEKT : ” LÆREPLADSER TIL ALLE ” I T HISTED 14/
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Uddannelsesløft for akutledige - seminar for jobcentre og a-kasser 17. december 2012.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
John Vinsbøl Udviklings- og VEU centerchef Vestsjælland
Straksaktivering i Hillerød Kommune Disposition Baggrund og formål med straksaktiveringen Målgruppe og organisering Indhold Justeringer.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Forsøg med ny samarbejdsmodel - opkvalificering af ledige.
Konjunktur- og beskæftigelsesoverblik
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Præsentationens transcript:

Første Kvalificeringsforløb modul 5 Den 06. november 2012

Vi er et EU-socialfondsprojekt Projektet (a) gennemføres i perioden 01/10-11 til og med 31/08-14 Vi er mange partnere som alle har et fælles ansvar for at få projektet til at fungere  P P P P P P P P P P P P P P P P P P P P P P P P P P

FORMÅLET MED DET HELE: Et udviklingsprojekt med det formål at udvikle og styrke samarbejdet mellem Jobcentre, Uddannelsesinstitutioner og VEU-centre. Samt at øge en helhedsorienteret indsats overfor en ledig målgruppe.

EFFEKTER Både projekt A & B  Institutionel brobygning og opbygning af netværk mellem Jobcentre og Uddannelsesinstitutioner  Udvikling af nye metoder, redskaber & processer  Idriftsætning af disse nye metoder, redskaber & processer  Skabe viden og kunnen ift. individuelt tilpassede forløb for ledige  Forbedre jobmuligheder for ledige som er ufaglærte/kortuddannede  Medvirke til kompetenceløft for ufaglærte/kortuddannede  Øge effekten af indsatsen for job-/virksomhedsrettet opkvalificering

ET UDVIKLINGSPROJEKT Udvikling FEBRUAR 2013 Andet kvalificeringsforløb for 50 ansatte, 300 ledige visiteres til projektet Evt. RKV/IKV af ledige Ledige på uddannelse Virksomhedsopsøgende arbejde Udslusning af ledige Fortsat udviklingsarbejde og evaluering. FEBRUAR 2013 Andet kvalificeringsforløb for 50 ansatte, 300 ledige visiteres til projektet Evt. RKV/IKV af ledige Ledige på uddannelse Virksomhedsopsøgende arbejde Udslusning af ledige Fortsat udviklingsarbejde og evaluering. Projektorganisering, informationsmateriale, analyse på institutionelt niveau, udvikling af kvalificeringsforløb Projektorganisering, informationsmateriale, analyse på institutionelt niveau, udvikling af kvalificeringsforløb MARTS 2014 Slutevaluering og formidling af resultater MARTS 2014 Slutevaluering og formidling af resultater MAJ 2013 Tredje kvalificeringsforløb for 50 ansatte, 300 ledige visiteres til projektet Evt. RKV/IKV af ledige Ledige på uddannelse Virksomhedsopsøgende arbejde Udslusning af ledige MAJ 2013 Tredje kvalificeringsforløb for 50 ansatte, 300 ledige visiteres til projektet Evt. RKV/IKV af ledige Ledige på uddannelse Virksomhedsopsøgende arbejde Udslusning af ledige AUGUST 2012 Første kvalificeringsforløb for 50 ansatte, 300 ledige visiteres til projektet Evt. RKV/IKV af ledige Ledige på uddannelse Virksomhedsopsøgende arbejde Udslusning af ledige Fortsat udviklingsarbejde og evaluering. AUGUST 2012 Første kvalificeringsforløb for 50 ansatte, 300 ledige visiteres til projektet Evt. RKV/IKV af ledige Ledige på uddannelse Virksomhedsopsøgende arbejde Udslusning af ledige Fortsat udviklingsarbejde og evaluering. Den 6/11-12 Både projekt A & B

NVNJ Oprindeligt projekt 15 skoler + 17 jobcentre + BRHS Ændring i Projektet

NVNJ-A Oprindeligt projekt 15 skoler + 17 jobcentre + BRHS Ændring i Projektet NVNJ – B IKV/RKV & Uddannelse Selandia + 17 jobcentre

Det betyder ændringen: Mål, formål, tidsplan og økonomi er samlet set uændret, og der bliver kun få og små ændringer: -Der bliver en lidt enklere blanketgang, når jobcentret rekvirerer IKV/RKV og uddannelse gennem projektet, da dette ikke længere skal afregnes til kostpris. Derfor skal I blot skrive ”Nye veje – nye job” på købsaftalen, eller bruge den købsaftale projektet har lavet. I skal ikke længere bruge en særlig udregningsmodel. -I skal udfylde to start- og ophørsskemaer på alle ledige. -Timeregistreringen for ledige bliver delt på to timeregistreringer. Der skal registreres 10 dage fra projektet + 2 dage fra den lediges jobplan på rød timeregistrering (b) og resten på de blå timeregistreringer (a). -Der bliver råd til lidt flere udviklingsaktiviteter og til ekstern bistand ved temadage ol. eksempelvis en spændende foredragsholder.

Uændret tidsplan Udvikling Dec Projekt- organisering Dec Projekt- organisering Analyse/ Kortlægning Analyse/ Kortlægning Informations materiale, Website mv. Første kvalificerings forløb for 50 ansatte 300 ledige visiteres til projektet Ledige på kurser Ledige får evt. Lavet en RKV/IKV Virksomheds opsøgende arbejde Udvikling af Kvalificerings forløb for ansatte Udslusning af ledige til praktik el. ordinær beskæft. Fortsat udviklings- arbejde og evaluering November 2012 Både projekt A & B

Økonomisk sammensætning ”Nye veje – nye job” finansieres således: PENGE FRA EU Både projekt A & B

For os ansatte For os ansat i jobcentrene eller på skolerne betyder projektet at vi skal lære hinanden og hinandens systemer bedre at kende. Vi skal blive bedre til at kende de andres virkelighed, begreber og referencerammer. Vi skal skabe netværk som er varige og går på tværs af institutioner og kommunegrænser. Vi skal samarbejde i forhold til de ledige borgere og det gør vi bedst ved at kende til hinandens kompetencer.

Kvalificeringsforløbet har derfor skulle: Kvalificering af udvalgte medarbejdere fra de deltagende projektpartnere, således at der dels skabes en fælles referenceramme og fælles begrebsmæssig forståelse blandt de centrale projektdeltagere – dels skabes en første kompetencemæssig forudsætning, på et mere metode- og redskabsorienteret plan - for de videre udviklingsaktiviteter i projektet. Her bagefter kvalificeringsforløbet skal I arbejde videre med: Udviklingsaktiviteter gennem eks. udviklingsgrupper Netværksdannelse på tværs, eks. gennem deltagelse i klyngemøder Få ny inspiration på temadage Videndele på klyngemøder

Projektmedarbejder timeregistrering I skal timeregistrere på GRØN timeregistrering: J: Samtaler med ledige samt forberedelse til disse. K: Gennemførelse af interne formidlingsaktiviteter L: Deltagelse i møder, temadage, analysearbejde samt forberedelse til dette. Skal indsendes hver måned til projek- tsekretariatet på eller via

Ledig deltager i ”Nye veje – nye job" Ledig deltager Visitering til projekt i samtale med Jobcenter- medarbejder Ekstra samtaler/op- startsmøde/ deltagelse i afklarings- aktiviteter IKV/RKV på en skole (NVNJ betaler 2 dage) Samtaler og evt. praktik Meritgivende uddannelse (NVNJ betaler 8 dage) Praktik/løntil- skud med opfølgende samtaler fra JC- medarbejder Både projekt A & B

Periode: •De ledige er med i projektet fravisiterende samtale med jobcentermedarbejder til de går i arbejde Eller •Til 30. april 2014 Additionelt: De ledige skal i denne periode have noget mere og andet end de ellers vil få som ledig = aktiviteten med den ledige skal være additionel.

Det additionelle Som I kan se på udleverede ark er der mange forskellige aktiviteter som er additionelle. I må gerne finde på andre end dem som er på arket, det vigtige er: at I skriver den aktivitet borgeren modtager ind i dennes sag OG husker at gemme sagen frem til Dette kan gøres elektronisk ved at ændre kassationskoden.

Administrativt på den ledige: Jobcenteret skal udfylde: 1.Startskema til projekt A = ved projektstart 2.Startskema til projekt B = inden IKV/RKV el. kurser evt. ved projektstart 3.Timeregistreringer, blå og røde (se kommende slides) 4.Ophørsskema projekt B = efter kurser og evt. praktik 5.Ophørsskema projekt A = når ledig går i arbejde el HUSK ændre kassationskode til Jobcentret er ansvarlige for at gemme al dokumentation på samtaler, aktiviteter og blanketter. Send betalingsdokumentation på IKV/RKV og kurser som projektet skal betale til Camilla på eller på

Hvordan timeregistreres den ledige? Der findes to timeregistreringer til de ledige borgere: Skal indsendes hver måned til projektsekretariatet på eller via

Den blå timeregistrering Her registreres den tid borgeren har brugt på: 1.Samtaler med jobcentermedarbejder i jobcentret 2.Afklaringsaktiviteter (iværksat af projektet) dvs. samtaler med jobcentermedarbejder, deltagelse i afklaringsværksteder o.l. betalt af projektet 3.Forberedelse til samtaler eller afklaringsværksted eks. hvis den ledige har arbejdet med Jobspor derhjemme eller udfyldt ”Min kompetence-mappe”. Eller har undersøgt hvilke kurser kunne være interessante for ham/hende. 4.Deltagelse i andre additionelle aktiviteter eks. netværkscafe 5.Samtaler med jobcentermedarbejder i virksomhed

Den røde timeregistrering Her registreres den tid borgeren har brugt på: 1.Deltagelse i IKV/RKV eller kurser betalt af projektet 2.Virksomhedspraktik hvor borgeren prøver sine nye kompetencer af. Dette i op til samme antal dage som modtaget uddannelse af projektet (dvs. 5 dage på skole betalt af projektet = 5 dage virksomhedspraktik skal registreres) 3.Forberedelse til ovenstående

Ledig deltager timeregistrering Ledig deltager Visitering til projekt i samtale med Jobcenter- medarbejder Ekstra samtaler/op- startsmøde/ deltagelse i afklarings- aktiviteter IKV/RKV på en skole (NVNJ betaler 2 dage) Samtaler og evt. praktik Meritgivende uddannelse (NVNJ betaler 8 dage) Praktik/løntil- skud med opfølgende samtaler fra JC- medarbejder BLÅ RØD BLÅ RØD RØD & BLÅ

Købskontrakter Projektet har lavet følgende købskontrakt, som I kan bruge:

Timeregistrering: Kvalificeringsforløb Hver deltager på kvalificeringsforløb forventes at medfinansiere 80 timer til dette forløb, fordelt på 5 dage med fremmøde og forberedelse dertil. Disse timer skal registreres på denne timeseddel: Og sendes til Camilla på eller med

DEN MOTIVERENDE SAMTALE den 15. Januar 2013 Vi laver en spændende temadag om ”Den motiverende samtale” sammen med Gregers Rosdahl. Det bliver en hel arbejdsdag – præcis tid og sted følger indenfor de kommende uger Du kan allerede nu tilmelde dig på: Gregers Rosdahl Cand. mag i filosofi. Godkendt træner i Den Motiverende Samtale og er medlem af det internationale netværk bag Den Motiverende Samtale (MINT) Uddannet i Motivational Interviewing hos Pip Mason i Birmingham. Derudover er Gregers internationalt certificeret coach fra ICC, uddannet coach og proceskonsulent fra Attractor. Gregers er en motiverende og erfaren coach.