Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop til 4H’s landsmøde d. 12. maj 2007 – Moar, må jeg lege med…? Moar, må vi gerne lege med…? - om samarbejde med andre!
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Foreningsudviklingstesten
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Borgernes barrierer for brug af IT
De gode rammer for samarbejde mellem frivillige og kommunen
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Det frivillige foreningsliv i dansk idræt
Arbejdspladsudvikling
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
Vi gennemførte en række interview ifm
Opgaven jeg fik stillet
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Nord.
Chefanalytiker, Oxford Research
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Projektlederens rolle(r)
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
Tillidsreformen – hvordan har jeg arbejdet med reformen og hvor langt er vi nået? MED konference
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Kodeks for offentlig topledelse
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Vejlederens kommunikation
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Refleksioner og opsamling ift. i går
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Uddannelse for udviklingshæmmede
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
Mennesker Værdier Resultater Sådan ønsker jeg at være i dialog med mine rådgivere Erik Ravn Schmidt.
Aktiviteter Resultater (kort/langt sigt) Effekter Forandringsteori for Frivillighuset 2013 Udfordringer: Brugernes behov ændrer sig løbende og aktiviteterne.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Landsseminar 2015 Workshop om Børn og Unge med hjertesygdom.
Sådan bruger du præsentationen
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Formandsmøde Scleroseforeningen 13. november 2015 i Grenå Frivillighed nu og i fremtiden.
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Synlighed i foreningen: kommunikation og markedsføring V. kommunikationskonsulent, Mette Vittrup Schmidt Seminar for seniorer Glostrup den 5. oktober 2015.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
At motivere til forandring
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt 25. oktober 2013 Hans Stavnsager

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Center for frivilligt socialt arbejde er et landsdækkende videns-, kompetence- og udviklingscenter for det frivillige sociale arbejde. Vi arbejder for at fremme og støtte frivilligt socialt arbejde i Danmark. Vores opgave er at hjælpe frivillige og frivillige sociale organisationer med at udvikle rammer for frivilligt socialt arbejde, som tiltrækker nye frivillige og fremmer læring og udvikling. Frivillighed.dk er din indgang til viden, læring og udvikling af frivilligt socialt arbejde. Eksempler på aktiviteter: • Bibliotek og information • Rådgivning • Kurser, netværk og konferencer • Konsulentbistand • Projekt- og metodeudvikling • Evaluering og dokumentation

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed generelt • Ca. 40 pct. af danskerne udfører frivilligt arbejde. • For 25 år siden var det ca. 25 pct. • 3 ud af 4 af danskerne udfører eller har udført frivilligt arbejde. • 9 ud af 10 danskere er positive overfor selv at udføre frivilligt arbejde. • Frivilligrollen udvides og forandres. • Formålet med frivillighed og foreningsliv er til debat.

MarkedetDet offentligeCivilsamfundet ProfitorienteretRettighedsorienteretMotivationsorienteret Selektivt (pba. privatøkonomi) UniverseltSelektivt (pba. personlige ressourcer) Effektivitet opnås gennem konkurrence Effektivitet opnås gennem centralisering Effektivitet opnås gennem samarbejde RammestyringDetailstyringIngen styring Økonomiske relationerRegelbundne relationerPersonlige relationer

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Dilemma 1 • Frivillighed eller foreningsliv?

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Dilemma 2 • Kommunal eller foreningsbaseret frivillighed?

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Dilemma 3 • Demokrati eller effektivitet?

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Dilemma 4 • Kvantitet eller kvalitet?

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Dilemma 5 • Opgaveløser eller vagthund?

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Dilemma 6 • Markedsvilkår eller offentlig støtte?

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Workshop PERSONLIG KOMMUNIKATION

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Dialog-øvelse • Find en dialogpartner, som du ikke kender i forvejen. • A fortæller, hvorfor hun/han i første omgang blev frivillig i Hjerteforeningen. • B spørger ind til fortællingen – men må kun stille spørgsmål, der starter med hv… (hvad, hvem, hvorfor, hvordan, hvornår etc.). • Skift rundt, så B fortæller A, der derefter spørger med hv…-ord.

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Den gode dialog • Den gode dialog handler mere om at lytte end om at tale. • Den gode dialog handler om at prøve at forstå dialogpartnerens motiver og behov. • Den gode dialog bygger på tillid. • Den gode dialog bygger på, at du siger, hvad du har at sige – og gør det direkte til din dialogpartner.

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● God kommunikation • Bygger på win-win situationer. • Er konkret. • Er præcis. • Er til stede, når den bliver efterspurgt. • Målretter sig mod målgruppen.

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Husk: • Det er ikke det, der bliver sagt, der er vigtigt – det er det, der bliver hørt. • Alle har en privatsfære – men den er forskellig fra person til person. • At være en god samtalepartner kræver, at man interesserer sig for den anden person.

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Spørgsmål til debat • Hvad er den sværeste samtale, du har oplevet i Hjerteforeningen? • I hvilke situationer er der behov for, at I bliver bedre til dialog og samtale? • Hvordan kan man sikre, at de frivillige i Hjerteforeningen har de nødvendige kvalifikationer i forhold til dialog og samtale?

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Gruppeøvelse 1 • Et medlem med en alvorlig hjertesygdom fortæller dig, at hun/han er holdt op med at tage sin receptpligtige medicin. Hvordan tackler du den samtale?

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Gruppeøvelse 2 • En frivillig fortæller, at hun/han har besluttet sig for at stoppe som frivillig, fordi vedkommende ikke synes, at hun/han får anerkendelse nok for indsatsen. Hvordan tackler du den samtale?

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Gruppeøvelse 3 • Formanden i lokalafdelingen fortæller dig, at hun/han gerne vil have dig til at udføre en opgave, som du egentlig ikke har lyst til. Hvordan tackler du den samtale?

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Workshop Hvervning af frivillige

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Barrier for frivillighed • Er aldrig blevet spurgt. • Nervøs for omfanget. • Manglende kendskab til muligheder. • Svært at se betydning af indsatsen. • Lukkethed hos eksisterende frivillige.

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● 6 typer af frivillige • Netværksbyggeren – jeg er frivillig for at opbygge sociale netværk. • Idealisten – jeg er frivillig, fordi jeg støtter en højere sag. • Aktivitetsdeltageren – jeg er frivillig for at kunne deltage i en aktivitet. • Kompetencejægeren – jeg er frivillig for at dygtiggøre mig. • Lokalsamfunds-aktøren – jeg er frivillig for at styrke mit lokalsamfund. • Problemløseren – jeg er frivillig, fordi jeg har et problem, som jeg gerne vil have løst.

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Rekruttering 1 • Det er de konkrete projekter og opgaver, der trækker. • Tidsafgrænsede opgaver foretrækkes. • Det skal kunne kombineres med mange andre aktiviteter. • ”What’s in it for me?”

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Rekruttering 2 – nogle spørgsmål • Hvorfor vil I gerne have flere frivillige? • Hvilke typer af frivillige ”passer” til jeres ønsker? • Hvad kan I tilbyde de nye frivillige? • Hvilke målgrupper vil I henvende jer til? • Hvilke kommunikationskanaler kan/vil I bruge i forhold til de valgte målgrupper? • Hvordan foregår introduktionen af nye frivillige, og hvem har ansvaret for den?

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Gruppediskussion • Hvad var jeres motivation, da I startede som frivillige i Hjerteforeningen? Og har den ændret sig? • Hvilken motivation regner I med, at nye frivillige i Hjerteforeningen kommer med? • Hvad kan Hjerteforeningen tilbyde for at leve op til den motivation, som nye frivillige kommer med? • Hvilke målgrupper er mest interessante, når det handler om at rekruttere nye frivillige?

Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Konkrete indsatsområder • Formuler præcist, hvad I kan tilbyde frivillige, og hvad de forventes at bidrage med (lav eventuelt en ”stillingsannonce”). • Tal med de frivillige, der kommer til, og dem der forlader foreningen – og brug deres oplevelser aktivt. • Få styr på modtagelse og introduktion af nye frivillige. • Klargør hvor frivillige har indflydelse. • Overvej, hvordan I giver de frivillige anerkendelse i hverdagen.