Oplæg for HTX Roskilde Januar 2007

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Caseoplæg om Facebook.
LinkedIn Intro.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Kommunikation af resultater
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
God trivsel = God læring
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Skabelon til strategisk plan
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Backoffice præsentation
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Kommunikation / it.
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Backoffice præsentation
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Procesværktøjer.
Program TORSDAG : Erfaringer med medier
Omgangstone og kollegialitet
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Kodeks for offentlig topledelse
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Snak med din sidemand om dette et par min.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Oplæg til kommunikationsstrategi Nordfyn – helhed og inklusion / Anne Mygind Brodersen, UCL.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Reklame & Markedsføring
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Hvis du ønsker at opnå fremragende
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Tekstens byggeklodser
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
SUF - gevinstrealisering
Hjertecafèer - tilbageblik
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Oplæg for HTX Roskilde Januar 2007 Projekt flere elever Oplæg for HTX Roskilde Januar 2007 Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Projektet at skaffe flere studerende til HTX Roskilde Spørgsmålet, hvordan gør vi det gennem kommunikation og markedsføring? Lav liste på tavle over de ting, deltagerne mener karakteriserer journalistik som fag Vigtigt at vi har et sprog for vores faglighed Specielt når vi skal formidle det i forhold til andre faggrupper Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

At skaffe viden om hvordan vi kan gøre det. Vores opgave: At skaffe viden om hvordan vi kan gøre det. Hvem skal vi kommunikere med? Hvad skal budskaberne være? Hvilke kommunikationskanaler er de bedste? Lav liste på tavle over de ting, deltagerne mener karakteriserer journalistik som fag Vigtigt at vi har et sprog for vores faglighed Specielt når vi skal formidle det i forhold til andre faggrupper Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Fredag 26.1: Analyse af materiale, konkrete mål og anbefalinger. Arbejdet: I dag: at sætte mål, at vælge målgrupper, at finde ud af hvad vi ikke ved – og hvem vi skal spørge for at få svar på vores spørgsmål. I den kommende uge: have aftaler og tale med de folk, der kan give svar. De skal afrapporteres i fælles skema på nettet. Fredag 26.1: Analyse af materiale, konkrete mål og anbefalinger. Lav liste på tavle over de ting, deltagerne mener karakteriserer journalistik som fag Vigtigt at vi har et sprog for vores faglighed Specielt når vi skal formidle det i forhold til andre faggrupper Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Det handler ikke om at råbe højest Vi orker ikke reklame og vi vælger det fra så vidt, det er muligt Vi lytter/ser uden om larmen Vi vælger information, der giver svar på vores spørgsmål og/eller inspirerer os Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Udfordringen er: At skabe en formidling, der skaber opmærksomhed og interesse hos målgrupperne - Og når de har spørgsmål, skal de let kunne finde svar på deres spørgsmål Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Strategisk kommunikation Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Rådgivning og undervisning Kender de RTG’s website, foldere, info-aftener osv – hvad syntes de om det?? Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Hvad var afgørende for jeres valg? Reklamer Forældre Kammerater Lærere Her skal vi have elevernes bud op på flipover Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Kommunikation kontra reklame Kommunikation er ikke reklame – reklame skal virke her og nu Reklame skal skabe et umiddelbart salg Kommunikation skal skabe en langsigtet effekt Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Kommunikation kan styrke: - Det indirekte salg, - Netværk - Profilering - Branding Forudsætning for at det lykkes er, at man gør, det man siger - Altså at kommunikationen er troværdig Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Strategisk kommunikation Målrettet kommunikation til veldefinerede interessentgrupper Modsætning til masse-kommunikation, som vi kender fra TV-aviserne og de landsdækkende dagblade Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Relevans for både afsender og modtager Mål: Den pågældende interessentgruppe skal have de mest optimale vilkår for at fungere i enten samfundet, organisationen, arbejdspladsen ect. – i vores sammenhæng for at kunne træffe deres studievalg. Kommunikationen skal give dem den relevante viden, så de er i stand til at træffe de bedste beslutninger Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Strategisk kommunikation At sætte et mål for hvad vil man opnå i forhold til hvilke grupper/personer med hvilke metoder (kommunikationskanaler) når man bedst målet Hvilke budskaber er de mest relevante Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Strategisk kommunikation Produktet kan ikke stå alene, hvis vi skal sikre, at vi vælger rigtigt og at det har en effekt, så skal vi analysere Analyse Plan produkt/handling Evaluering plan Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Strategien Kommunikationsstrategien skal omfatte hele organisationen. I strategien fastlægges mål for kommunikationen og ansvarsfordeling Kommunikationsstrategien har en lang tidshorisont og strategien er organisatorisk forankret i kommunikationsafdelingen Der kan også udarbejdes strategier for enkelte projekter og kommunikationskanaler Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Fra strategi til plan En kommunikationsstrategi kan udmøntes i en række kommunikationsplaner for eksempel bør alle afdelinger udarbejde en plan for deres del af kommunikationsarbejdet Kommunikationsplanen er operationel med klare mål, handlinger og tidsafgrænset Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Kommunikationsplan En plan skal beskrive: Målet - det vi vil opnå gennem kommunikationen (i relation til overordnede mål for virksomhed) hvem der skal kommunikeres med hvad der skal kommunikeres om hvornår det skal ske i hvilken form/former, der skal kommunikeres hvad er der af ressourcer opfølgning, blev målet nået Sæt det ind i skema for at få det nødvendige overblik Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Kommunikationskanaler De opsøgende: pressemeddelelser nyhedsbreve artikler, brochurer og blade annoncer i blade, radio, tv, plakater, biografer Dem som målgruppen selv søger: websites events info-møder viral markedsføring – båret af enkeltpersoner, der fortæller deres historie Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Interessentanalysen Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Beskriv målet Alt for mange bruger alt for lidt tid på det forberedende strategiske arbejde: Hvad er målet – kort og klart Hvem skal der kommunikeres med? Hvilken interesse har de i produktet? Hvilket sprog, design osv. tiltaler dem Hvor kommer man lettest i kontakt med dem Ect. Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

God kommunikation Det er modtageren der afgør om kommunikationen er god. Det er den, hvis modtageren oplever den som relevant, troværdig og letforståelig Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Hvem, der skal kommunikeres med I gamle dage talte vi om målgrupper – i dag om interessentgrupper, shareholder relations og stakeholderrelations osv. Alle grupperne kan underopdeles og prioriteres, så budskaberne/kommunikationen præcis kan dække deres behov og ønsker for viden/dialog Vi forsøger at indstille kommunikationen på deres præmisser. Når vi møder dem på deres hjemmebane, så er de mere villige til at lytte/tale med os Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Listen over interessenter Interessentblomsten Videns- centret Forskere Undervisere Institutioner Frivillige medarbejdere I kommuner Politikere Personale Bestyrelse onelle Professi- Husk at interessentgruppen både har interessefællesskaber og interessekonflikter Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Hvem er vi skal have kontakt med? Kommende elever Forældre Studievejledere De skal summe sammen 2-3 stykker og finde ud af hver der er af interessentgrupper Vi samler sammen i plenum Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Interessentanalysen skal belyse: Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Afsender / målgruppe Hvem er målgrupperne / interessenterne? Hvad vil gymnasiet i forhold til den enkelte målgruppe? Hvad er de interesserede i? Hvad betyder gymnasiet i forhold til deres prioriteter? Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Tænk i modtagerens behov Alt for mange foldere, websites, annoncer, der distribueres er afsender orienteret Du får kun modtageren til at ”lege med”, hvis de fra første øjekast kan se, at indholdet er relevant for dem Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Kommunikations-værktøj: modelpersoner eller persona Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Sæt eksisterende viden i system At personificere sin modtagergruppe er et fint arbejdsredskab i kommunikations og salgsarbejdet. Det er en metode til at sætte eksisterende viden i system i forhold til den organisation, som man skal arbejde med. Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Tegn er klart billede af din modelbruger Modelbrugeren er ”opfundet” som redskab i forbindelse med udviklingen af nettet. Modelbrugeren er den typiske repræsentant for ens interessentgrupper. Ved at arbejde med modelbrugere får man et præcist arbejdsredskab, som man kan bruge i såvel sit strategiske arbejde med nettet eller et blad som i konkrete daglige arbejde med at planlægge og strukturere indhold samt vinkle budskaber Fordel at modelbrugeren altid forholder sig til de ting, man er interesseret i Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Profil på modelbruger, der arbejder med administrativt Arbejde Birthe er ansat i kommunens regnskabsafdeling

Rådgivning og undervisning Rasmus, 18 år Rasmus er 18 år og går på HTX i Køge Tekniske Skole. Rasmus bor hjemme med sin mor og hans lillebror på 12. Rasmus far bor i Roskilde med sin nye kone. Rasmus elsker at tage til fester og gå i byen og lave ballade med sine venner. Rasmus har derfor tømmermænd mindst en dag om ugen, hvilket han normalt bruger på at se TV, spille playstation og bede sin lillebror om at hente pizza. Han skal også lave lidt lektier, hvor han bruger nettet på den computer han har fået af sin far. Forhold til DR og SKUM Rasmus bliver tit distraheret af forskellige links når han skal bruge nettet til skoleopgaver og hans venner har sendt noget sjovt. Han kender derfor SKUM gennem spil & satire siderne, hvor han nogle gange kigger forbi for at se om der sker noget nyt. Rasmus kan især godt li’ den mere satiriske humor (Cigarfar og Alexanderband). Rasmus hører mest dansk rock (Tim Christensen, Mew, Carpark North etc.) og har også skrevet en smule i SKUMs musikforum. Til sommer planlægger Rasmus og tre venner at tage på Interrail gennem Europa, så han surfer også lidt for at se hvilken græsk ø der er mest gang i. Mobil Ramus købte en Ericsson T610 for pengene han fik i 18 års fødselsdag, og har hentet et par spil/ringetoner/billeder til den - Ramus og tager også billeder på den når han er i byen. Han har fået et par af dem på www.nightleif.dk, men er sur over, at de kræver brugerbetaling. Idoler Jackass, The Man Show, Tim Christensen, Steve (The Crocodile Hunter), Broder Salsa (Mandrilaftalen) Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Profil på modelperson I skal tegne modelperson der repræsenterer de enkelte interessentgrupper. Det vil sige, at I for hver gruppe skal beskrive den typiske repræsentant med hensyn til: Navn Køn alder Uddannelse Indtægt Civilstatus Bolig Bopæl Erhverv Fritidsinteresser Livsfilosofi herunder holdning til arbejde Sociale relationer Engagement i sagen – her Roskilde Tekniske Gymnasium Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Krav til din modelperson Det er vigtigt, at jeres modelperson er autentisk og repræsentativ, der må ikke være tale om en karikatur. Personen skal så vidt muligt være repræsentativ for 80% af personerne i den pågældende målgruppe/interessentgruppe Husk: Det skal være en person, som I vil kunne glæde jer over at arbejde sammen med. Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Modelpersonens behov for viden om Roskilde Tekniske Gymnasium? I kan stille alle relevante spørgsmål til jeres modelperson, der kan sikre, at kommunikationen får en høj nytteværdi for den pågældende interessentgruppe. Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Hvad kan være relevante spørgsmål til vores modelpersoner Hvad kan være relevante spørgsmål til vores modelpersoner? - og kan vi svare på det hele eller skal vi ud og tale med dem? Vi sammenfatter listen over interessenter og sammenfatter det i et antal svarende til antallet af grupper. Hver gruppe får til ansvar at beskrive, hvad vi ved og hvad vi mangler at få indsamlet af viden, for at kunne tegne en hel profil Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Hvilke medier bruger målgrupperne? Web Foldere Møder Vi sammenfatter listen over interessenter og sammenfatter det i et antal svarende til antallet af grupper. Hver gruppe får til ansvar at beskrive, hvad vi ved og hvad vi mangler at få indsamlet af viden, for at kunne tegne en hel profil Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Måling af effekt Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk