Intelligente grønne løsninger for mobilitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Advertisements

V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Bæredygtighed… Og transport.
Smart Grid - IT møder Energi v/Göran Wilke, Exergi Innovation og rådgivning
NORDHAVN ENERGIPARTNERSKAB
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
Supported by Ændring af borgernes transportvaner.
Årsmøde i ITS-Danmark Tirsdag d. 12. april 2011.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Strategiplanen er fundament og retning.
Den Grønne Tænketank - København / Frederiksberg Den Grønne Tænketank –blev stiftet i juni 2003 –vi arbejder for en grøn og rummelig hovedstad –vi arbejder.
Beslutningsgrundlag COWI
Helle Wicklow, Projektleder Teknik- og Miljøforvaltningen
Højklasset busløsning på Frederikssundsvej
City Sense™ og City Signals™
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Fordele og ulemper ved fossile og alternative energikilder
12. september 2006 Beslutningsgrundlag for sporområdet mv
Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
FAIR FORANDRING Orientering om S-SF’s skattepolitik
KLIMATILPASNINGSPLANER & DEN POLITISKE PROCES ved Philip Hartmann, By- og Miljødirektør, Gladsaxe Kommune.
En fast Kattegatforbindelse
Problemer med SPOT ved langvarige detektorudfald NEXT - Årsmøde i Bergen Mødearrangør: NEXT.
Better Place Denmark May 6th, 2009 CEO Jens Winther Moberg.
Punkterne 15, 16 og 17 Status på cykelsuperstierne.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Model til fremkommelighedsprognose på veje
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
TRAFIKPLANLÆGNING Center for Byudvikling Søren Elle Overordnet trafikplanlægning 24. april 2013.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Indlæg af: Peter Bäcker Hansen Hansen & Henneberg Tidligere
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 1 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring i Aalborg – Effekt på trafikafviklingen Niels Agerholm Adjunkt Trafikforskningsgruppen.
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
CASE V: Økonomiske gevinster ved elektronisk fakturering og fjernsupport v/ Heidi Løje og Anette Bank Knudsen NaviCom A/S Mandag den 28. april 2008.
Københavns Kommunes Bæredygtighedsværktøj
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Projekter med støtte fra Statens Trafikinvesteringsplan - erfaringer og visioner / København Cathrine Krogh Keinicke/ Frank Andersen.
Vinge Bæredygtig jordhåndtering juni Bæredygtig jordhåndtering.
Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
BEDRE BUS TIL NØRRE CAMPUS. BYNET 2018  Samarbejde mellem Metroselskabet, DSB, Movia, Frederiksberg Kommune, Transportministeriet og Københavns Kommune.
Opstartsseminar i projektet Helhedsorienteret bæredygtig jordhåndtering Bygherreforeningen den 4. juni kl Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙
Konference om busfremkommelighed  ITS Vejle trafikcenter  Signalprioritering  Busbane i Nørrebrogade.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Digitale visioner 15.jun. 09 Bredbånds betydning for vækst og beskæftigelse - en digital vision -Direktør Tom Togsverd, DI ITEK.
Intelligente Transport Systemer Nordisk Vejteknisk Forbund Transport Informatik (ITS) Per Hedelund Formand i Danmark og Norden Arbejder til daglig med.
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
Strækningsbaseret Pendlerservice i MitMovia Stine Bay Michelsen, Marketingkonsulent Trafikstyrelsens Netværkskonference /
Tre fyrtårnsprojekter
Konference den 20. november 2012
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
21. september 2016 Louise Høst, Plan- og Arbejdsmarkedsdirektør
Praktisk anvendelse af standarder relateret til signalanlæg.
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
Ny strategi for rejsekortet Trafikdage 2016 Aske Wieth-Knudsen, Chef for Forretningsudvikling, DSB Eskil Thuesen, Centerchef for Ressourcer og Service,
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Regional udvikling og kollektiv trafik
Trafiksignaler Grundkursus
Smart Mobility in LOOP CITY
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Kickoff møde Dansk køreplan for BIM standardisering Dansk Standard 22
Præsentationens transcript:

Intelligente grønne løsninger for mobilitet NOTE! For at ændre billedet på denne side gøres følgende: Slet det nuværende billede ved at klikke på det og tryk ”Delete” på tastaturet. Gå i hovedmenuen og vælg ”Indsæt/ Billede/ Fra fil...” Billedet skal have samme størrelse som præsentationsformatet: 25,4 x 19,05 cm (1280 x 960 pixels). Skalér evt. billedet så det får samme størrelse som siden. Højreklik på billedet og vælg ”Rækkefølge/ Placér bagerst” Louise Rathleff Anders Kreutzfeldt l Center for Trafik

Verdens første CO2 neutrale hovedstad i 2025 Centrum for verdens klimapolitik Verdens bedste cykelby En grøn og blå hovedstad En ren og sund storby

Intelligente grønne løsninger for mobilitet Skabe en brugbar platform - IP-baseret kommunikationsnetværk med åbne protokoller ITS skal anvendes til: - fremme af sikker cykeltrafik - forbedring af bussernes fremkommelighed og regularitet - optimering af trafikafvikilng

En ny platform for ITS og Trafiksignaler i København Københavns Kommune gennemfører i 2011 et udbud af ITS og Trafiksignaler Udbuddet omfatter: drift, vedligeholdelse og genopretning af trafiksignaler og andet elektronisk vejudstyr (dynamiske hastighedstavler, automatiske tællestationer, cykelpumper) samt kommunikationsnetværket en option på trafikledelsesenhed, med mulighed for styring af trafiksignaler og forbedret trafikinformation (real time)

Det vil vi opnå gennem udbuddet Bedre trafikafvikling gennem sikker drift - Udbuddet skal indeholde et bodsregime, som er baseret på serviceniveauer for to forskellige trafikklaser - Regionalt vejnet, A buslinjer og cykelsuperstier prioriteres Fremtidssikring - Det er et krav at samtlige signalstyreapparater skal have IP-adresser og kommunikere efter åbne protokoller inden for de første fire år af kontraktperioden. Dette er desuden en forudsætning for en trafikledelsesenhed Økonomisk optimering gennem fri konkurrence - Vi forventer desuden at konkurrenceudsættelsen vil give væsentlig lavere priser

Trafikledelse - Real tids information om trafiksituationen for alle trafikantgrupper via Internettet, GPS og mobiltelefoner - Næste generation af grønne bølger på cykelsuperstier, hvor cyklisterne kan anmelde deres ankomst og få præference i kryds, hvis de er mange nok - Det skal være muligt at optimere busfremkommeligheden i bydele og i trafiknet - Det skal være muligt at tilpasse trafikafviklingssystemet efter større events og byggearbejder i byen - Kameraovervågning af kritiske trafikknudepunkter 

Mål og Vision: Fremme af cykeltrafik Grønbølge for cyklister på de store strøggader Supercykelstier på Østerbrogade

Mål og Vision: Trafiksikkerhed og tryghed Før grønt for cyklister LED-teknolog Avanceret signalteknologi - krydset Gyldenløvesgade/Nørre Søgade

Bussers fremkommelighed og regularitet Teknik GPRS - i 39 kryds og dækker 3 A-buslinier. Movia ved at udvikle nyt system, så det udbredes til alle linjer MOTION - Adaptivt system opgraderes og vil kunne anvendes med GPRS hvorved antallet af spoler kan halveres Kommende projekter - Flintholm Station - flere busforbindelser til og fra Flintholm Station og bedre busfremkommelighed i Vanløse området. - Nørre Campus - højeste serviceniveau med særligt fokus på innovative og teknologiske løsninger, som ny standard for kollektiv transport. - Frederikssundsvej - strækningen Nørrebro St. til kommunegrænsen, øget hastighed og regelmæssighed

Optimering af samordninger af signalanlæg Transsyt ud fra krydstælllinger optimeres samordningen af signalanlæg. Lyngbyvejlinien er testcase. Tre overordende veje samordnes i 2011. ved samordning udvises hensyn til bus- og cykeltrafik - forudsætningen er stabile kommunikationsforbindelser

Mål og Vision: Klimavenlige løsninger - reduktion af CO2-udslip Reduktion of CO2-udslip gennem signaloptimering Single space P- detektering

Fremtidige løsninger Hvad er potentialet i fremtiden? Hvordan får vi de bæredygtige by-løsninger med? Kørselsafgifter? Øget trafikstyring ud fra informationer fra trafikanter frem for dyre spoler?