Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afInger Mørk Redigeret for ca. et år siden
1
Buspuljerne fremadrettet Dialogmøde d. 20. januar 2011
2
Hvad nu? 4. ansøgningsrunder er gået og 429 mio. kr. er udmøntet. Der er i flere tilfælde søgt penge til fx udviklingsprojekter, der er relativt ens. Det er NU at vi skal bevise, at ressourcerne fra puljerne udnyttes effektivt til gavn for kunderne. Flere rigtig, gode ansøgninger. - Fokus på erfaringsudveksling og koordinering.
3
Jeres bud Vi vil bede om jeres bud på: 1)Hvilke af jeres projekter bør udbredes til andre dele af landet? 2)Hvilke tværgående/landsdækkende projekter vil kunne højne det samlede niveau?
4
Hvor kan fokus rettes hen? -Kundernes oplevelse handler om hele rejseoplevelsen, fra start til slut. Skift er en vigtig konkurrenceparameter for den kollektive trafik - de kan ikke altid undgås, så det gælder om at minimere gener. Kollektiv trafik har allerede i dag en høj markedsandel for stationsnære rejser. Skal den ønskede vækst nås skal der hentes flere rejser, som starter eller slutter længere væk fra stationen. Tiltag for at forbedre sammenhængen kan iværksættes hurtigt og billigt. Rejser med skift udgør en væsentlig del af de kollektive rejser
5
Kundens rejseoplevelse Kilde Wilke og DSB Hvordan kommer jeg fra a -> b? Kan jeg finde ud af det? Hjemme Er bussen kørt? Rigtige sted? Rigtig bus/tog? Rigtig retning? Afgangssted Hvor er jeg? Kommer jeg af det rigtige sted? Den rigtige bus? Ombord Hvordan kommer jeg videre? Hvilken retning Afstigning EMOTIONER Negativ Positiv Rejsens forløb Ukendt bus Ukendt tog Kendt bus/tog Særligt på ukendte busture er kunderne usikre Det er ofte svært at orientere sig på stationen
6
Kundernes rejseoplevelse TID er et vigtigt begreb for kunderne. Kort ventetid, kort rejsetid, effektiv transport tid, ingen spildtid CONVENIENCE er et andet vigtigt begreber. Sammenhæng, færre skift, information i real- time, fælles billetsystem Løsning af mine behov når jeg har brug for det, uden besvær. Funktionelle Følelser Erfaringer Forventning Relationer
7
Hvor skal der sættes ind for at hæve den kollektive trafiks attraktivitet? Primære indsats: Antal skift, Sammenhæng i den kollektive trafik, Rejsetid Sekundære indsats: Togets og bussens rettidighed, Antal afgange, Trafikinformation i bussen, Pris Vedligeholdelse: Skifteforhold, Trafikinformation på hele rejsen – under rejsen
8
Her kan sættes ind for at styrke sammenhængen Trafikinformation og servicering af kunden på rejsen (5 %) Realtidsinformation Fast trafikinformation – udstyr på terminaler Trafikant-info Videre udrulning af Rejsekortet Markedsføring Effektive trafikterminaler (5-10%) Fælles koncept for udformning af trafikterminaler Knudepunkter Terminalsamarbejdet En sammenhængende køreplan Et sammenhængende trafiknet En sammenhængende køreplan Værktøjer: køreplansoptimeringssystemer og rejsestrømsanalyser Optimering af køreplaner kan reducere skiftetiden med 11-12 % Organisering og øget samarbejde i sektoren Ændret organisering af sektoren Flere fælles tiltag og samarbejde i sektoren ’back-office’
9
Konklusion Det skal være enkelt at få information at købe billet at finde sit transportmiddel Af samme grund skal man sikre lokal forankring af alle transportmidler, herunder letbaner undgå at erstatte tog med bus på enkelte afgange. Det skal være sammenhængende så passagerer og information kan flyde frit i systemet Af samme grund skal aktørerne arbejde tæt og forpligtende sammen Rejsekort, Rejseplan og andre fælles platforme søges udviklet mest muligt køreplanlægning og koordinering have særligt fokus mulighed for bedre integration af togsystemerne overvejes nærmere
10
Terminaler og fremkommelighedstiltag Status: Højere tempo for forbedringer af terminaler og iværksættelse af fremkommelighedstiltag. Seminar med erfaringsudveksling.
11
Salg og billetter Status: En række lokale takstforsøg, fx i forbindelse med introduktion af nye services for kunder. Flere portaler o. lign. med mulighed for billetbestilling mv. fx Erhvervskortportalen, der er et fælles projekt. Flere lokale SMS-systemer. Hvad med et fælles SMS-system, fx på basis af hovedstadssamarbejdets 1415?
12
Trafikkoncepter Status: Flere A-buskoncepter med ruteudretning. Nye ruter: Pendlerbus, pendlernet på Sjælland. Samarbejde mellem Arriva og Midttrafik om projektet: ”Mixtur”. Hvad med fælles beredskabsplaner for driftsudfald, hvor bus og tog supplerer hinanden? Hvad med samarbejde om ensartede Rejsegaranti’er og en fælles Korrespondancegaranti?
13
Incitamentskontrakter Status: Incitamentsaftaler med entreprenørbonus for: færre klager, flere passagerer, større tilfredshed. Projekter med fokus på: chaufførens kundeservice, chaufførens dialog med administrativt personale, chaufførens image. Hvad med incitamenter om rettidighed, gode korrespondancer og god kundeservice? Hvad med i højere grad at inddrage bus-entreprenørerne i udviklingen af nye projekter til kommende ansøgningsrunder?
14
Trafikinformation Status: Både fælles og lokale projekter med realtid, køreplansinformation samt projekter om forbedret adgang til disse informationer. Hvad med at arbejde landsdækkende med at etablere et samlet og ensartet løft af informationsniveauet ?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.