Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

City Sense™ og City Signals™

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "City Sense™ og City Signals™"— Præsentationens transcript:

1 City Sense™ og City Signals™
To værktøjer til håndtering af trængsel Jonas Olesen Foråret 2014 City Sense

2 City Sense™ Hvorfor er det interessant? Eksempler fra trafikken
Hvad er City Sense™ Hvorfor er det interessant? Eksempler fra trafikken Hvor er City Sense™ i dag? Foråret 2014 City Sense

3 Hvad er City Sense™? COWIs koncept for at følge bevægelser
I trafikken: Rejsetider og trængsel! Datainput fra: Bluetooth, Wi-Fi, ANPR, GPS Unik ID, tidsstempel og position Dataoutput: Rejsetider Realtid Historiske opgørelser Foråret 2014 City Sense

4 Hvorfor er det interessant?
Rejsetider er trafikanternes oplevelse Kortlægning og dokumentation Overblik på mikro- og makroniveau Fokus kan rettes mod de betydende udfordringer En ny måde at se trafikafvikling på Spidstimer findes ikke! Enorm informationsmængde nu og historisk Hurtige analyser og effektvurderinger Virkelighed i stedet for (eller som supplement til) modellering Foråret 2014 City Sense

5 Fire hurtige fra trafikken
Randers: Busfremkommelighed i signalanlæg Odense: Optimering af signalanlæg + lukning af TBT Aalborg: Trængselsopgørelse Ballerup: Fejlfinding og optimering i signalanlæg Foråret 2014 City Sense

6 Randers: Busfremkommelighed i signalanlæg
Rejsetidsmålinger Efteråret 2012 Randers: Busfremkommelighed i signalanlæg Projekt støttet af Fremkommelighedspuljen Prioritering i 4 signalanlæg med ca daglige buskørsler i centrum af Randers Meget trafikerede veje ( – ÅDT), Komplekse signalstyringer Foråret 2014 City Sense

7 Randers: Busfremkommelighed i signalanlæg
City Sense™ er i projektet anvendt til At optimere signalanlæg (svingstrømme) At justere grøntider i indkøringsperiode At gennemføre før- / efterevaluering Men også: Generel overvågning af fremkommelighed i centrum af Randers Kortlægning af forsinkelser i Randers Effektvurdering af lærerlockoutens påvirkning af trafikafviklingen Foråret 2014 City Sense

8 Randers: Busfremkommelighed i signalanlæg
Et eksempel: Konsekvenser af lærerlockouten på rejsetid 13. januar 2014 City Sense(TM) i Odense Kommune

9 Odense: Optimering af signalanlæg + lukning af TBT
Odense lukker Thomas B. Thriges Gade Trafikken flyttes til Ringvejen Hvad er konsekvenserne? Signalanlæg optimeres på Ringvejen Input til programdesign Optimering og effektevaluering Forskydning af mødetider i folkeskoler Hvor meget skal der til? Foråret 2014 City Sense

10 Aalborg: Trængselsopgørelse
Hvad koster trængsel på vejene i Aalborg? Beregning af forsinkelser på Årsniveau Kobling med samfundsøkonomi Evaluering af hændelser Uheld i Limfjordstunnelen Konsekvensvurderinger På sigt: Live ruteinformation til trafikanter Foråret 2014 City Sense

11 Aalborg: Ulykke i tunnelen d. 16. august 2013
Tunnel åbnet igen 1 spor farbart i hver retning Ulykke i tunnel, lukning Normalisering 3½ time!!! Foråret 2014 City Sense

12 Ballerup: Fejlfinding og optimering i signalanlæg
Hyppige fejl i signalanlæg Manglende overblik over konsekvenser Behov for optimeringer City Sense™ Identificerer fejl direkte i resultater Giver et indblik i pendlerstrømme Foråret 2014 City Sense

13 Ballerup: Fejlfinding og optimering i signalanlæg
Østgående trafik Vestgående trafik = Pendlerstrømme! Foråret 2014 City Sense

14 City Sense™ i dag Aalborg: 50 ANPR Aalborg Havn: 8 BT Randers: 20 BT
Aarhus: 135 BT Frederiksberg: 10 BT København: 10 BT Rudersdal: 17 BT Odense: 28 BT Køge: 10 BT Vejdirektoratet: 13 BT i Ballerup 18 BT i Aalborg I alt 319 målepunkter i DK Foråret 2014 City Sense

15 City Signals™ Hvorfor er det interessant? Konceptidéer
Hvad er City Signals™? Hvorfor er det interessant? Konceptidéer Foråret 2014 City Sense

16 Hvad er City Signals™? Planlægning Udvikling Drift Drift Anlæg
Et koncept, der sætter signaldriften i system Udspringer af COWIs "Signalstrategier" – struktureret udvikling af signalanlæg Planlægning Udvikling Drift Drift Anlæg 13. november 2013 Workshop om signalanlæg

17 Hvorfor er det interessant?
Signalanlæg etableres – men huskes de? God drift sikrer bedst fremkommelighed og reducerer uforudsete udgifter Påstand: Fokuseret systematisk drift vinder udgifterne tilbage! 13. november 2013 Workshop om signalanlæg

18 Konceptidéer – signaldrift skal give ro i maven
Overvågning og fejlopfølgning Tilsyn Gennemgang af teknisk udstyr Vurdering af funktionalitet Udbud af drift og vedligehold 1 august 2013 City Signals

19 Konceptidéer – signaldrift skal give ro i maven
Overvågning og fejlopfølgning Online-overvågning (CIBOS, Omnia m.fl.) leverer fejlmeddelelser Fejlmeddelelser kategoriseres i henhold til driftskontrakt, der føres log for hvert anlæg Driftsentreprenør igangsættes og der følges op (tilsyn på akutopgaver) Der udarbejdes årsopgørelse over, hvad der i praksis gennemføres i hvert anlæg (teknik og økonomi) Tilsyn Tilsyn med driftsentreprenørens faste opgaver Eftersyn af specifikke tekniske dele, eks. = Input til gennemgang af teknisk udstyr (4) 13. november 2013 Workshop om signalanlæg

20 Konceptidéer – signaldrift skal give ro i maven
Gennemgang af teknisk udstyr Registrering af master og lanterner samt andet ydre udstyr Input fra signalleverandør vedr. indre udstyr (styreapparat) Eftersyn af afstribning og skiltning Opgørelse over opståede fejl i løbet af året pr. signalanlæg (fra 1 og 2) Dokumentationsgennemgang: Er alt stadig som dokumenteret? = Sammenfatning i årsrapport med status (dokumentation for tilstand og udført arbejde) 13. november 2013 Workshop om signalanlæg

21 Konceptidéer – signaldrift skal give ro i maven
Vurdering af funktionalitet Jævnlig gennemgang af trafikgrundlag og signalprogrammer Løbende vurdering af signaludstyrets levetid mv. (input fra 4) Struktureret planlægning af større udskiftninger, optimeringer mv. Udbud af drift og vedligehold Udbud hvert 6. år Inputs fra erfaringerne fra 1-4 = Et sammenhængende "6-årshjul", der sikrer overblik og udvikling af signalanlæggene = Input til planlægningsdelen, hvor udskiftninger og udvikling kan budgetteres 13. november 2013 Workshop om signalanlæg

22 Forsøgskaniner søges…
COWI har konceptet! Hvem har signalanlæggene? Hvor skal niveauet ligge? ? 13. november 2013 Workshop om signalanlæg


Download ppt "City Sense™ og City Signals™"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google