Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 1 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring i Aalborg – Effekt på trafikafviklingen Niels Agerholm Adjunkt Trafikforskningsgruppen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 1 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring i Aalborg – Effekt på trafikafviklingen Niels Agerholm Adjunkt Trafikforskningsgruppen."— Præsentationens transcript:

1 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 1 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring i Aalborg – Effekt på trafikafviklingen Niels Agerholm Adjunkt Trafikforskningsgruppen AAU Gustav Friis Projektleder Teknik- og Miljøforvaltningen Aalborg Kommune Jens Mogensen Projektleder Teknik- og Miljøforvaltningen Aalborg Kommune

2 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 2 of 31 Vejforum 2012 Indhold Baggrund Løsning Evalueringsmetode Resultater og effekter Sammenfatning

3 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 3 of 31 Vejforum 2012 Baggrund

4 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 4 of 31 Vejforum 2012 Aalborg Landets 3. største kommune med 203.000 indb. Sammenhængende byområder: 126.000 indb. Særlig trafikal udfordring pga. Limfjorden Sårbarhed

5 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 5 of 31 Vejforum 2012 Baggrund for etablering af Adaptiv Signalstyring Organisatorisk og strategisk: En del af EU projektet ARCHIMEDES (2008-2012) Arbejde for en mere bæredygtig mobilitet Brug af ITS til at øge fremkommeligheden Trafik- og byplanlægningsmæssigt: Mindske trængslen for at fremme kollektiv trafik Håndtering af generelt voksende bilejerskab Revitalisering af den gamle havnefront Fornuftig håndtering af den voksende og flyttede trafik

6 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 6 of 31 Vejforum 2012 Valgt løsning: Adaptiv Signalstyring

7 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 7 of 31 Vejforum 2012 Løsningen på Østre Alle Hovedindfaldsvej fra nord Nedbygning af trafikvejen ved havnen Håndtering af den flyttede trafik på ringvejen, Østre Alle Etablering af Adaptiv Signalstyring på Østre Alle ÅDT>20.000 Firsporet vej med cykelstier Tætliggende kryds Trængselsproblemer

8 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 8 of 31 Vejforum 2012 Ring 2, Østre Alle Centrale Havnefront

9 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 9 of 31 Vejforum 2012 Krydsene på Østre Alle

10 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 10 of 31 Vejforum 2012

11 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 11 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring (SPOT) på Østre Alle En strategi for lokal optimering af signalstyringen Signalvisningen i området tilpasses til trafikken hvert 3. sekund baseret på registrering af trafikken i hvert signalanlæg Prognose for trafikkens udvikling i området de næste 2 min. Signaler indstilles, til optimal trafikafvikling indenfor givne rammer fra en trafikmodel Trafikmodellen opstilles ud fra tællinger og evt. køregistreringer Kommunikation mellem de enkelte styreapparater, kryds og en central server Prioriteringen i kryds vægtes bl.a. ud fra omkostninger ved at stop af køretøj, at have det holdende samt tilbagestuvning

12 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 12 of 31 Vejforum 2012 Evalueringsmetode

13 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 13 of 31 Vejforum 2012 Metode Med-/udenundersøgelse Data: GPS data fra kørende biler (Floating Car Data (FCD)) FCD indsamlet af 1 studerende, der fulgte trafikken (i bil) Data indsamlet i morgenmyldretid, midt på dagen og eftermiddagsmyldretid Effekterne er opgjort som: Hastighedsprofiler Rejsetider igennem krydsene Estimater på den samlede ændring i tids- og brændstofforbrug samt samfundsøkonomiske effekter

14 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 14 of 31 Vejforum 2012 Dataindsamling UdenMed 6.–13. Okt. 201128. Feb. – 21. Mar. 2012 MorgenmyldretidMiddagEftermiddagsmyldretid 7.00-8.3011.00-12.3015.00-16.30 Registreringsdage Tirsdage, onsdage, torsdage Antal ture Uden SPOTMed SPOT 120129 En studenthjælper fulgte trafikken En GPS-logger blev anvendt FCD blev indsamlet med 1Hz

15 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 15 of 31 Vejforum 2012 Måling af rejsetider Krydset er normalt den forsinkende faktor Rejsetiden på delstrækninger relaterer sig til kørslen frem mod krydset Dvs. rejsetider i samme kryds i hver sin retning relaterer sig til forskellige strækninger

16 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 16 of 31 Vejforum 2012 Ændring i hastighedsvariation

17 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 17 of 31 Vejforum 2012 Hastighedsvariation i eftermiddagsmyldretid

18 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 18 of 31 Vejforum 2012 Hastighedsvariation midt på dagen

19 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 19 of 31 Vejforum 2012 Hastighedsvariation Hastighedsvariationen falder i myldretiden Mere blandet effekt midt på dagen Altid positiv effekt ved det mest belastede kryds: v Sønderbro

20 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 20 of 31 Vejforum 2012 Ændring i rejsetid

21 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 21 of 31 Vejforum 2012 UdenMed Effekt (vægtet) Rejsetid4.25 min.4.07 min.-18 sek. Gennemsnitshastighed28.5 km/t31.4 km/t2.9 km/t Samlet effekt på rejsetiden

22 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 22 of 31 Vejforum 2012 Mod Øst MorgenMiddagEftermiddag MedUdenMedUdenMedUden Samlet rejsetid (min.)4.124.183.524.034.135.12 Effekt på rejsetiden

23 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 23 of 31 Vejforum 2012 Mod Vest MorgenMiddagEftermiddag MedUdenMedUdenMedUden Samlet rejsetid (min.)04.0904.0204.0003.3204.1104.58 Effekt på rejsetiden

24 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 24 of 31 Vejforum 2012 Rejsetider Samlet fald i rejsetiden på 18 sek./tur Blandet effekt morgen og midt på dagen Meget markant positiv effekt i eftermiddagsmyldretiden

25 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 25 of 31 Vejforum 2012 Estimat på brændstofforbrug Standardmodeller som Tema2010 kan ikke anvendes Jimenez-Palacios algoritme anvendes: Energiforbrug = v*(1,1*a+0,132)+0,000302*v 3 Endvidere: Der antages 0-indtag af brændstof ved decelerationer Der regnes for alle observationer på samtlige ture (249 stk.)

26 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 26 of 31 Vejforum 2012 Total Effekt: Brændstof- og tidsforbrug UdenMedEffekt Energiforbrug på strækningen (l)1.338.0001.305.000 -33.000 (- 2.45%) Tidsforbrug på strækningen (timer)537.400501.900 -35.500 (- 6.6%)

27 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 27 of 31 Vejforum 2012 Total Effekt: Monitære enheder BesparelserDKK Energiforbrug på strækningen393.000 CO2-udledning15.000 Tidsforbrug på strækningen5.790.000

28 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 28 of 31 Vejforum 2012 Sammenfatning

29 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 29 of 31 Vejforum 2012 Sammenfatning Aalborg Kommune har installeret Adaptiv Signalstyring på Østre Alle Det har givet en god positiv effekt på trafikafviklingen Bedst effekt, når trængslen er højest Aggregeret rejsetid på strækningen er faldet 6,6 % Energiforbruget er faldet 2,5 % Årlig samfundsøkonomisk besparelse: 6,2 mio. DKK

30 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 30 of 31 Vejforum 2012 Centrale erfaringer Adaptiv Signalstyring har positiv effekt på trafikafviklingen i mellemstore byer Det er vitalt at der bruges nok ressourcer på at sikre optimale forbindelser til spoler osv. Der skal afsættes betydelig tid/ressourcer til optimering af systemet Evalueringsmålinger kan med fordel gennemføres under optimeringsprocessen, for at støtte op om denne

31 Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 31 of 31 Vejforum 2012 Tak for jeres opmærksomhed Kontakt: Niels Agerholm Trafikforskningsgruppen Aalborg Universitet +45 61780455 agerholm@plan.aau.dk


Download ppt "Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 1 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring i Aalborg – Effekt på trafikafviklingen Niels Agerholm Adjunkt Trafikforskningsgruppen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google