Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Fremtidens folkeskole i Aalborg
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
A RBEJDSPAPIR, ALMENNETVÆRKSMØDE 12. SEPTEMBER Nu får du travlt!
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Folkeskolereformen - gør en god skole bedre MEN HVORDAN?
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Skemamøde 2014 den på Katrinebjergskolen.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
En længere og mere varieret skoledag
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde 15. september Vision En bæredygtig skole/SFO, som udvikler den praktiske del af fagenes indhold, for at fremme elevernes forståelse.
Folkeskolereform 2014.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Målstyret læringsreform
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Sædding/Ådalens lokalskole
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Allerslev Skole, SFO: Valhal, Bifrost og Lageret Allerslev skolebestyrelses Møde med BU Ved formand Michael Brixtofte.
Præsentationens transcript:

Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013

Disposition 1.Folkeskolereformen generelt 2.Folkeskolereformen i et ungdomsskoleperspektiv 3.Udfordringer i relation til ungdomsskolens virke indenfor rammerne af folkeskolereformen 4.Lokale ungdomsskoleerfaringer der kan bidrage til at indfri reformen 5.Afsluttende betragtninger Ny folkeskolereform – Ungdomsskoleforeningen 14. november 2013 TB 2

3 nationale mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund ift. faglige resultater. 3.Tillid og trivslen i folkeskolen skal styrkes bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis. Målene skal give retning og sætte et højt ambitionsniveau for folkeskolens udvikling. Der vil løbende blive fulgt op på målene. Ny folkeskolereform – Ungdomsskoleforeningen 14. november 2013 TB 3

Kvalitet og trivsel i skolen Større inddragelse af elever og forældre Øget fokus på:  trivsel  udskoling med øget fokus på overgangen til ungdomsuddannelser  anvendelse af digitale læringsformer og it  at alle skal inkluderes, så der er plads til alle i folkeskolen/elever på alle niveauer Ny folkeskolereform – Ungdomsskoleforeningen 14. november 2013 TB 4

5 5 - Forudsætninger ”Det er viktikt, at kunne stave riktit” (Artikel i Politiken)

Effekt – fokus Øget fokus på effekt af folkeskolens resultater, der følges op gennem regelforenklingsprogram og konkrete måltal: 1)Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan:  Mindst 80 % af eleverne skal være gode til at læse og regne i nationale test  Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år 2)Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater  Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år 3)Tilliden til - og trivslen i - folkeskolen skal styrkes gennem respekt for professionel viden og praksis.  Elevernes trivsel skal øges Ny folkeskolereform – Ungdomsskoleforeningen 14. november 2013 TB 6

Reformen generelt For mange vil reformen betyde:  Et grundlæggende paradigmeskifte – ”fra undervisning til læring”  Fra output til outcome – øget resultat- og effektfokus  Sigtet på at uddanne livsduelige unge, der aktivt bidrager til samfundet og fællesskabet Ny folkeskolereform – Ungdomsskoleforeningen 14. november 2013 TB 7

8 Budskab

Ungdomsskolen i reformen Legitimitet i form af  Valgfagsvifte – kompetenceforandring  Særlige linjer i skolernes overbygning  Partnerskabsdannelser udenfor folkeskolen – specifik fokus på erhvervsrettede uddannelser  Alternativ opgavevaretagelse, der reducerer ”folkeskolerelationen” for elever, der ikke lykkes  Samarbejdsrelationer med UU Ny folkeskolereform – Ungdomsskoleforeningen 14. november 2013 TB 9

Ungdomsskolen i reformen Legitimitet i form af  Valgfagsvifte – kompetenceforandring  Særlige linjer i skolernes overbygning  Partnerskabsdannelser udenfor folkeskolen – specifik fokus på erhvervsrettede uddannelser  Alternativ opgavevaretagelse, der reducerer ”folkeskolerelationen” for elever, der ikke lykkes  Samarbejdsrelationer med UU Ny folkeskolereform – Ungdomsskoleforeningen 14. november 2013 TB 10

Reformen i ungdomsskoleperspektiv Centralt issue: ”Udfordres ungdomsskolen over evne, når en så lille institution skal håndtere så store opgaver??” Ny folkeskolereform – Ungdomsskoleforeningen 14. november 2013 TB 11

Ungdomsskolen i reformen Erfaringer i Randers  Kraftcentre – valgfags- og idefagssamarbejde  Heltidsskolen – særligt udsatte unges læring i ikke- folkeskolerelaterede omgivelser  Partnerskabsdannelser udenfor folkeskolen – specifikt fokus på erhvervsrettede uddannelser  ”UngeMiljøet” – demokratidannelse  Uddannelse af unge til instruktører Ny folkeskolereform – Ungdomsskoleforeningen 14. november 2013 TB 12

Ungdomsskolen i reformen Legitimitet som spiller, hvis  Pris  Kvalitet i opgaveløsningen  Omstillingsparathed og fleksibilitet  Evne og vilje til nytænkning  Ledelse og medarbejderkompetencer Kan identificeres som Ungdomsskolens eksklusive konkurrenceparametre, når frivillige, foreninger og kulturinstitutioner gør sig markedsduelige Ny folkeskolereform – Ungdomsskoleforeningen 14. november 2013 TB 13

Forberedelse af folkeskolereformen ”Det er beskæmmende, at vi lever i en tid, hvor det er lettere at sprænge et atom end en norm.” (Albert Einstein) Ny folkeskolereform – Ungdomsskoleforeningen 14. november 2013 TB 14

Afsluttende bemærkninger Og endnu engang til refleksion: Udfordres ungdomsskolen over evne, når en så lille institution skal håndtere så store opgaver i konkurrence med andre markedsaktører?? Hvis ja, hvad vil I gøre ved det ?? Ny folkeskolereform – Ungdomsskoleforeningen 14. november 2013 TB 15