Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Advertisements

Uddannelse til tværfaglighed
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Jacob Torfing, RUC og CLIPS Børne- og kulturchefforeningens årsmøde
Jacob Torfing Væksthus for Ledelse 24. April, 2013
Ledelsesudfordringer i de danske kommuner
Styring og autenticitet
Teori-Praksis-holdning
Forældre fremmer fællesskabet
Administrative pejlemærker i BUF
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
PR Kampagne for folkeskolen
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Mit navn er: Lene Smith Riis
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Ledelse af innovative medarbejdere
Tillid Temadag for AMIR
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Nye fagprofessionelle lederroller
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Styring af styregrupper
Tematisk NGO evaluering -folkelig deltagelse og demokratisk udvikling Dansk støtte til civilsamfundet i udviklingslande kanaliseret gennem danske NGOer.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Organisering af Tværsektorielle teams Team integreret indsats Borger.
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
John Andersen Empowermentbegrebet
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
I skyggen af Amanda? Er noget gået galt? Og i så fald hvad?
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Dialog som et strategisk arbejdsredskab - en konstruktiv model for landbrugets selvforvaltning.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
VANDRÅD KAN ØGE SAMARBEJDET I ET OPLAND IRENE ASTA WIBORG FLEMMING GERTZ.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Samskabelse gennem et Bynetværk
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Præsentationens transcript:

Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling Jacob Torfing Svendborg, 23. Oktober, 2008

Haves: problemer Ønskes: lokale løsninger Der er mange uløste lokale problemer: Elendige veje og cykelstier Mangel på fritids- og kulturtilbud Dårlig adgang til naturen Hendøende landsbyfællesskaber, mv. Og mange nationale og globale problemer kræver en lokal indsats: Begrænsning i antallet af overvægtige børn Flere unge i ungdomsuddannelse Udbredelse af genbrugsordninger Skabelse af nye arbejdspladser ved udflytning af store virksomheder Derfor er der stort behov for lokale løsninger!

Lokal udvikling De nye og større kommuner har til opgave at skabe lokale løsninger gennem lokal udvikling, der knytter sted, handling og forandring sammen i en refleksiv praksis: hvordan kan vi …? Fokuseringen på ’lokal udvikling’ skal ses i lyset af den kommunale diskurs om strategisk lederskab Lokal udvikling handler således om at skabe fremsynede og sammenhængende løsninger, der forbedrer den lokale bæredygtighed Det skal ske gennem strategisk handling, der bygger på styrker, begrænser svagheder, udnytter muligheder og imødegår trusler

Lokal udvikling = vilde problemer Eksempler på lokale udviklingsprojekter kan være: Cykelprojekt for indvandrekvinder Byfornyelse, eksempelvis gennem inddragelse af gamle havneområder Branding af kommunen overfor virksomheder og borgere Lokal udvikling har karakter af ’vilde problemer’: Problemer er uklare og komplekse Løsninger er usikre og Der er behov for specialiseret og tværgående viden Der er mange interessenter Risikoen for konflikter er stor

Løsningen er netværksstyring Vilde problemer egner sig ikke til lineære planlægnings- og styringsprocesser: problem (borgere) - alternativer (embedsmænd og organisationer) - løsning (politikere) - implementering (forvaltning) Løsningen af vilde problemer sker bedst i tværgående styringsnetværk: Der muliggør udveksling af viden, ressourcer og ideer mellem gensidigt afhængige aktører fra den offentlige og private sektor Og fremmer såvel negativ som positiv koordination

Forskellige former for styringsnetværk: Styringsnetværk anbefales og anvendes i dag på forskellige niveauer og områder Styringsnetværk kan have forskellige funktioner: vidensdeling, samarbejde og samstyring Styringsnetværk kan tage forskellige former: Intra- eller interorganisatoriske Centralt initierede eller selvgroede Formelle eller uformelle Lukkede eller åbne Permanente eller ad hoc prægede

Hvad er det netværk kan? I forhold til at skabe lokal udvikling har styringsnetværk fem forcer: Forbedre beslutningsgrundlaget Skabe innovative løsninger gennem diversitet og læring Mobilisere private aktørers ressourcer Udnytte fordelene ved specialisering og arbejdsdeling gennem udveksling Skabe ejerskab til fælles løsninger

Betingelser for effektiv netværksstyring Styringsnetværk er baseret på skrøbelige sociale og politiske processer Der er således en stadig risiko for: At man taler forbi hinanden At der er en ringe tilskyndelse til samarbejde At netværket lammes af konflikter Der er derfor behov for skabe: Fælles kognitivt udgangspunkt Afklaring af den gensidige afhængighed Gensidig tillid Institutionelle rammer for interaktion

Netværk skal styres For at maksimere fordelene og minimere problemerne skal styringsnetværk styres Styring af styringsnetværk og andre former for selvstyring kaldes ’metastyring’ Udfordringen er at metastyre netværk i skyldig respekt for netværkets evne til selvstyring Traditionelle former for top-down styring gennem befalinger er udelukket

Metastyring Metaguvernører kan være offentlige ledere eller ressourcestærke private organisationer med tilstrækkelig legitimitet Metaguvernørerne har fire instrumenter i værkstøjskassen: 1. Netværksdesign 2. Mål- og rammestyring 3. Processtyring 4. Netværksdeltagelse