Kapitel 2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Social Kapital – rig på relationer
10 Konkurrencesituation
En grundlæggende introduktion
& Økonomistyring Organisationer
Marketingplanlægning
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Budgetgrundlag i planteavlen
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Markedsvurdering.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
Budgetkontrol KAPITEL 12 ss. 504 – 519 samt
Virksomheder - definition
Forretningsmodel.
Valg af parametre.
- EN TILVALGSMULIGHED FOR DATALOGISTUDERENDE
Virksomhedens ide og mål
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 3, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen O O mkostninger & Definitioner Adfærd.
Fit for Fight skabeloner til videre arbejde september 2009.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 11, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen B B udgettering.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Air-21, 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen Air-21 Case spørgsmål.
Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”
29. Plan- og budgetlægning
Økonomistyring og budgettering
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Budgettering som ledelsesværktøj
Etablering af virksomhed
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Strategisk investering & finansiering Introduktion til investeringsteori Kapitel 1.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 5
Økonomifunktionens opgaver
36. Budgetkontrol Budgetkontrollens hovedindhold Budgetkontrol
2. En virksomheds økonomistyring
34. Plan- og budgetlægning
Erhvervsøkonomi - en tilvalgsmulighed for datalogistuderende
Af: Jonatan W & Line Stryander
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
AFSÆTNING A – Schønberg
Budgetkontrol Fremadrettet opfølgning. Litteratur Andersen og Rohde kap 11 Melander kap 5.8 – 5.9 Schack kap
Budgetmetoder og styringsniveauer
Økonomifunktionens opgaver
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
KAN ØGET INDSIGT I ENHEDSPRISER KVALIFICICERE ØKONOMISTYRINGEN PÅ SYGEHUSNE ?
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Budgettering som ledelsesværktøj Økonomisk virksomhedsbeskrivelse.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 1
markedsføringsplaner
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Kapitel 13 Budgetter.
Funktioner og arbejdsdeling
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Pris som handlingsparameter
Idegrundlag og målsætninger
34. Planlægning og budgetlægning
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af forretningsplan
Business Model Generation
Handels- og procentregning
Virksomhedens livscyklus
36. Budgetkontrol Budgetkontrollens hovedindhold Budgetkontrol
Firmanavn Forretningsplan.
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Kap Budgetter HG21.
Præsentationens transcript:

Kapitel 2

Værdikæde Produktudvikling Produktion Marketing Salg og service Up-stream Down-stream Up-stream er den værditilvækst der sker inden produktet er færdigt Down-strem er den værditilvækst der sker efter produktet er færdigt

Up-stream Produktudvikling er udvikling af nye produkter eller videreudvikling af nye produkter, der skaber en større værdi for kunderne. (leje film på nettet) Under produktionen er det primært tiltag der kan minimere omkostningerne og dermed tillader at man kan have lavere priser end konkurrenterne. Dog kan det også være at sikre en høj kvalitet samt evnen til at levere. (IKEA)

Down-stream Marketing handler primært om at reklamere for ens produkter. Både for at skabe opmærksomhed om ens produkter og for at kunder skal tillægge dem en større værdi. (mærkevarer) Står også for prisfastsættelse Salg og service er valg af distributionskanaler (Kappa) og valg af servicegrad (L’easy)

Økonommistyring Økonomistyringen er et forsøg på at sætte tal på alle de beslutninger der bliver taget. Ud fra disse tal vil det være nemmere at sammenligne forskellige tiltag, og vælge dem der bedst opfylder virksomhedens målsætninger

Regnskabs-udarbejdelse Beslutninger Budgettering Gennem-førelse Regnskabs-udarbejdelse Budget-kontrol

Beslutninger: Tages på baggrund af analyser. F. eks Beslutninger: Tages på baggrund af analyser. F.eks. Nogle af dem vi har gennemgået. Budgettering: Forventninger til næste års regnskab under hensynstagen til vores beslutninger. Gennemførelse: Igangsætning af de trufne beslutninger. Regnskabsudarbejdelse: En økonomisk opgørelse der viser hvordan virksomheden har klaret sig. Budgetkontrol. Sammenligning af forventningerne i budgettet med regnskabet. Dette giver et indblik i hvor god virksomheden har været til forudse konsekvenserne af deres handlinger.

Hvordan vi kommer til en beslutning Observation Idéformulering Konsekvensbeskrivelse Beslutning

Observation: Kan både være et muligt problem og en mulighed Idéformulering: Et forslag til hvordan problemet/muligheden bedst adresseres. Konsekvensbeskrivelse: At skabe klarhed over hvilke økonomiske konsekvenser idéen har. Beslutning: vedtagelse af den bedste (økonomisk fordelagtige) idé (eksempler) (Alternativkalkule)

Økonomistyringens hovedområder Behovsdækning Aktivitetsstyring Aktivitet Kapacitetsstyring Kapacitet Finansielstyring Likviditet

Aktivitetsstyring: Udnyttelse af virksomhedens ydre markedsmuligheder Kapacitetsstyring: Optimering af virksomhedens interne ressourcer Finansielstyring: Fremskaffelse af kapital, samt sikre at kapitalen bliver anvendt bedst muligt Da de tre områder bliver påvirket af hinanden, er det vigtigt at tage hensyn til udviklingen i de andre områder.