Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TEMAEFTERMIDDAG FOR PRAKTIKVEJLEDERE NOVEMBER 2013.
Advertisements

Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Velkommen til vejledertræf
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Ændringer i LUP.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent Juni 2012
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent August 2012
Det primærkommunale arbejdsområde
Social- og sundhedshjælper
Studiebesøg fra Norge 24. marts 2014
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Det psykiatriske arbejdsområde
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Social- og sundhedshjælper retning
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent November 2012
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Pædagogisk assistent in -dag for praktikvejledere in - formation - spiration - novation Februar 2013.
2. Skoleperiode Psykiatri.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
- Understøtter den øvrige undervisning.
Uddannelsesbog til SSH- uddannelsen SOSU-Fredericia-Vejle-Horsens
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Fra ufaglært til faglært
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Hypotese1( Fagmål 5) Vi antager at Betina har socialfobi samt tvangsforestillinger pga. hun ikke har taget sin medicin regelmæssigt. (fagmål 5, sundhedspædagogik.
Bedømmelse og karakterer
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014
Praktikvejledertræf SSA - Hjørring
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
Sundhed I den pædagogisk praksis
Ny lokal uddannelsesplan og nyt idealskema pr
Præsentationens transcript:

Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013 Medarbejdernes kompetencer skal matche de opgaver der skal varetages.

Hvad beholder vi Uddannelsen SSA (trin 2) 2 optag om året maj og november 4 skoleperioder og 3 praktikperioder Uddannelsens længde Obligatoriske uddannelsessamtaler PASS erklæringer efter hver praktikperiode Kontakt- og praktikvejleder funktionen

Ændringer i samfundet som SSA - uddannelsen skal matche: Demografien Nye sygehusstrukturer Øget specialisering og centralisering Ændringer i de opgaver, som SSA skal løse Forventninger til borger og sundhedsvæsen

Nye intensioner Øget fokus på at arbejde sundhedsfremmende, forebyggende og rehabiliterende Via en sundhedspædagogisk tilgang inddrage borger og patients ressourcer Arbejde med sammenhængende borger- og patientforløb Kommunikere målrettet og professionelt - herunder beherske fagsprog Anvende dokumentation Øget fokus på sygeplejefaglige kompetencer Styrke sammenhæng mellem skole og praktik Håndtere og medtænke velfærdsteknologi

Det betyder nye fag Områdefagene: Koordinering, kvalitetssikring og dokumentation (3 uger) Sygepleje (5 uger) Somatisk sygdomslære og farmakologi (4 uger) Psykiatrisk sygdomslære og farmakologi (3 uger) Forebyggelse og rehabilitering (3 uge) Sundhedspædagogik og kommunikation (3 uger) De samme grundfag (dansk, naturfag, engelsk)

Nye specialefag trin 2(SSA) Den opererede borger Palliation 2 Demens 2 Rehabilitering 2 Velfærdsteknologi 2 Ledelse og organisation

Praktikmål Der er nu 16 praktikmål Målene er blevet mere konkrete og målbare De personlige kompetencer er ikke beskrevet særskilt men indlejret i bl.a. praktikmålene

Bedømmelse af eleven i praktikken Eleven standpunkt vurderes med udgangspunkt i mål og præstationsstandarderne: De personlige kompetencer er indlejret i præstationsstandarderne Begynder Rutineret Avanceret niveau Kilde: BEK 1514 af 15/12/2010,§29

Præstationsstandard Begynderniveau Eleven kan løse en opgave og udføre en aktivitet i en kendt situation eller ud fra en kendt problemstilling eller kan udføre en mere kompliceret aktivitet under vejledning. Der lægges vægt på elevens personlige kompetencer til at sætte sig ind i uddannelsens fundamentale kundskabs- og færdighedsområder og kompetence til at udvikle ansvarlighed og grundlag for fortsat læring På begynderniveauet grundlægges ligeledes selvstændighed i opgaveløsningen.

Præstationsstandard Rutineret Eleven kan planlægge og gennemføre en opgave eller aktivitet, eller løse et problem i en rutinemæssig eller kendt situation og omgivelse, alene og i samarbejde med andre Der lægges vægt på den personlige kompetence til selvstændigt at sætte sig ind i mere komplicerede problemstillinger og til at kommunikere med andre om løsningen heraf. Yderligere lægges vægt på fleksibilitet og omstillingsevne.

Præstationsstandard Avanceret Eleven kan vurdere et problem, kan planlægge, løse og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem også i ikke-rutinesituationer – alene eller i samarbejde med andre – under hensyn til opgavens art. Der lægges vægt på den personlige kompetence til at tage selvstændigt ansvar og vise initiativ samt kompetence til selv at formulere og løse faglige og sociale opgaver og problemer. Yderligere lægges vægt på kvalitetssans og kreativitet.