Afbureaukratisering: Forenkling og fokusering af offentlig styring Offentlige chefers bestyrelse Djøf 7. juni.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Porteføljestyring
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Assens Kommune 16. November 2012
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Styring og autenticitet
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
7 dogmer for offentlig styring
Styringskrav for jobcentre
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Hvad skal en vision kunne? Kommunalbestyrelsesmøde Hørsholm Kommune 8. oktober 2012.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Styringens dilemmaer på beskæftigelsesområdet
Kvalitet i styringsdialog
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Regulering efter vandrammedirektivet
1 Maj 2006 Ulf Nielsen - Källsamarbetet – Kildesamarbejdet - samarbejde om reduktion af kilder til udledning af miljø- og sundhedsskadelige.
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Styring af styregrupper
Arbejdsløsheden - der er brug for politiske løsninger Oplæg til konferencen den 28. august 2004.
Seminar: Fastholdelse af seniorer
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Jeg hedder …… og er indkøber i GLX.
Ny styring og ledelse af den offentlige sektor v. MF Steen Gade (SF) Oplæg ved De Offentlige tandlægers temadag.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
Den Nordiske Model Hvad er en velfærdsstat? Analytisk perspektiv
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Oktober 2008 Budget Vedtaget budget. Oktober 2008 Budget Minusmål Økonomi- og Planudvalget Budgetområde 1.01 Personalereduktion.
Beskæftigelsesområdet
Maj 2017 Statens styring af kommunerne i dag - udvikling og dilemmaer frem mod 2027 Martin Præstegaard.
FINANSIERING LEDELSE (BESTYRELSE OG FORSTANDER)
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Ny husdyrregulering 2017 Konsekvenser for grundvandsbeskyttelsen
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Borgerservice og Biblioteker
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Refusionsreformen 12. november 2018.
HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august Flemming Steen Jensen Rektor, Horsens Statsskole.
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
TENDENS 2: ET VELFÆRDSSAMFUND UNDER PRES
Præsentationens transcript:

Afbureaukratisering: Forenkling og fokusering af offentlig styring Offentlige chefers bestyrelse Djøf 7. juni

Kompleksitet i styring Formål Effektmål Indholdskrav Finansiering Proceskrav Organisering Offentlighed Siden 1980’erne har vi lovet: Hvis vi styrer via formål og effektmål, så kan vi afvikle og forenkle kravene til processer, organisering m.n. I dag er status: De mest effektstyrede områder er også de mest detailstyrede med hensyn til processer og organisering Eks. beskæftigelsesområdet og folkeskolen Tale og handling Mainstream er at tro på effektstyring og tillid, men lovprogrammerne er fulde af nye detailstyringsinitiativer.

Konsekvenser • Kompleksiteten slører formålet og begrundelsen for reguleringen for de mange aktører, der skal udmønte den i praksis • Risiko for inkonsistens og modstridende incitamenter • Risiko for konflikter og uhensigtsmæssige snitflader i forhold tilgrænsende sektorområder • Højt ressourceforbrug til administration og besvær for borgerne

Afbureaukratisering må op i et andet gear Tidligere afbureaukratiserings-kampagner • Legitimeret af forargelsen over fjollede eksempler • Søger efter “unødvendige” og “ubegrundede” regler • Evt. understøttet af ressourcemålinger • NÅR IKKE RET LANGT • De fleste regler er nemlig begrundede – og er ofte rimelige inden for det pågældende sektorområdes egen reguleringslogik • Afbureaukratiseringen kæmper sig fra paragraf til paragraf

Afbureaukratisering må op i et andet gear Alternativ • Kaste lys på den styringslogik, der ligger bag reglerne • Opstille dogmer på tværs af sektorområder, der skaber større enkelhed og sammenhæng i reguleringen • Give effektstyringen forrang – detailregulering af processer og organisering kræver særlige begrundelser • Integrere den statslige og kommunale effekttyring via flereårige kommuneaftaler

Afbureaukratisering må op i et andet gear Spørgsmål til en detailregel: • Kunne samme hensyn varetages via effektstyring? • Kunne samme hensyn varetages gennem en mere forpligtende videndeling og kvalitetsudvikling?

Bud på grundmodel Effektstyring Integreret statslig-kommunal effekstyring via kommuneaftaler Effektstyring Integreret statslig-kommunal effekstyring via kommuneaftaler Kvalitetsfællesskaber Forpligtende deltagelse i forskningssamarbejde, videndeling og kvalitetsudvikling Kvalitetsfællesskaber Forpligtende deltagelse i forskningssamarbejde, videndeling og kvalitetsudvikling +