International mobilitet med den nye danske karakterskala

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Gammelheds-Philosophy
Medlemmerne Katherine Richardson, prorektor & professor, Aarhus Universitet (formand) Søren Brøndum, rektor, Herning Gymnasium Kirsten Haastrup, forskningsprofessor,
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Repræsentativitet Opsamling fra sidst Repræsentativitet (χ2-test)
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
7-trinsskalaen Status Udgangspunktet er, at bekendtgørelsen er udstedt. Oplægget bør derfor ikke opfordre til debat om beslutningen om at skifte karakterskala.
Aftalers indgåelse internationale aftaler
Ny karakterskala Hvorfor ny skala?
ErhvervsPhD initiativet
Repræsentativitet Sandsynligheden for at få krone ved kast med en mønt
Folkeskolen i forandring
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
7-trinsskalaen.
Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan i Danmark? A A R H U S U N I V E R S I T E T.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
Velkommen til E-business
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Kommunale censorer Aalborg Kommune 2008
Introduktion til Access (Access, del 1)
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
Csaudk 1 NOV 2010 DATALOGISK INSTITUT DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET KANDIDATORIENTERING 1. Nov 2010.
Baggrunden for at indføre en ny karakterskala
Den nye karakterskala – principper og anvendelse i praksis
Om studer i udlandet v/ Glenn Kaiser 5. oktober 2011.
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
NYE MULIGHEDER FRA JULI 2008 UDLANDSSTIPENDIET. KORT FORTALT SU-bekendtgørelsens §§ Penge til at betale studieafgift i udlandet i op til 2 år.
Prøvebeskrivelse Bedømmelsesdokument
Technology and science for society Danmarks Tekniske Universitet Uddannelsesdekan Gunnar Mohr 25/9 ’07.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Statsbiblioteket-AU kick off-møde, 22 marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Aktuelle udfordringer til de Videregående.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
TATIONpRÆSEN 16. DECEMBER, 2014 AARHUS UNIVERSITET INFORMATIONSMØDE OPEN PROCEDURE FOR CONSUMABLES FOR LABORATORIES 1.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
7-trinsskalaen Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, marts 2007 De nye karakterbekendtgørelser.
Preben Egebo Jagttegns lærer Nyjæger koordinator
Afsætning og IT Erfaringer fra den første test. Forudsætninger 2. års klasse – marketing/multimedia 11 drenge og 17 piger Bærbar PC fra første dag En.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan.
Info-møde INS-fak marts Oplæggets temaer Overblik Karakterbekendtgørelse Vurderingskriterier Målbeskrivelser Skabelon.
Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Eksamensformer og karaktergivning
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Ny karakterskala – nye mål?
Tests, references, and essays
Den nye ”7-trins skala” Hvorfor?
Bedømmelse og karakterer
Naturfag.
LU Madkundskab 18. og 19. april Kl. 15:15 – 17:15
Præsentationens transcript:

International mobilitet med den nye danske karakterskala International mobilitet med den nye danske karakterskala? Nasjonal karaktersamling Universitets- og høgskolerådet (UHR) Høgskolen i Oslo Bettina Dahl Søndergaard Institut for Videnskabsstudier Det Naturvidenskabelige Fakultet Aarhus Universitet bdahls@ivs.au.dk 28. oktober 2008

Indhold Den gamle karakterskala: 13-skalaen Den nye karakterskala: 7-trinsskalaen (12-skalaen) Pointfordeling Er samme karakter udtryk for det samme? Forskellig afstande mellem karaktererne

1. Den gamle skala: 13-skalaen For den usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation Udmærket 11 For den udmærkede og selvstændige præstation 10 For den udmærkede, men noget rutineprægede præstation 9 For den gode præstation, der ligger lidt over middel Middel 8 For den middelgode præstation 7 For den ret jævne præstation, der ligger lidt under middel 6 For den netop acceptable præstation Acceptabelt 5 For den usikre og ikke tilfredsstillende præstation Usikker 03 For den meget usikre, meget mangelfulde og utilfredsstillende præstation 00 For den helt uantagelige præstation

13-skalaen Forventede frekvenser (relativ skala): Indførelse skete etappevis 1963 i folkeskolen og gymnasiet som relativ skala. 1971 også på højere læreranstalter som absolut skala. 1992 absolut skala på gymnasier. 2000 absolut skala i folkeskolen. 8 er middelkarakter ved relativ skala 13 en undtagelseskarakter 13 11 10 9 8 7 6 5 03 00 1% 5% 10% 20% 27%

Problemer med 13-skalaen Bruges forskelligt i forskellige fag Skalaen brugt både relativt og absolut Karakterinflation, f.eks. øget brug af 13 Oversættelsesproblemer

Fem krav til den nye skala Internationalisation Kompatibel med ECTS Udtryk karakter som grad af målopfyldelse Fra indholdskontrolleret curriculum til målstyret Samme skala skal bruges i hele uddannelsessystemet Fremme mobilitet mellem uddannelserne Klar forskel på trinnene Men stadig detaljeret nok til brug for formativ vurdering Udregne et gennemsnit Tal er nødvendigt

2. Den nye skala: 7-trinsskalaen 12 Den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler. A 10 Den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, med nogle mindre væsentlige mangler. B 7 Den gode præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, med en del mangler. C 4 Den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler. D 2 Den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål. E 00 Den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål. Fx -3 Den helt uacceptable præstation. F

ECTS-skalaen A 10% Excellent Outstanding performance with only minor errors B 25% Very good Above the average standard but with some errors C 30% Good Generally sound work with a number of notable errors D Satisfactory Fair but with significant shortcomings E Sufficient Performance meet the minimum criteria Fx Fail Some more work required before the credit can be awarded F Considerable further work is required

Hvordan er man kommet frem til tallene i skalaen?

Nogle erfaringer Brugen er meget ny i universitetsverdenen En kritik er at skalaen ikke er god til formative evaluationer: Færre trin Specielt langt fra ‘7’ til nabokarakterer En negativ karakter Dagens samfund kræver kreativitet og innovativitet. Passer ikke med forudbestemte læringsmål og at være meget optaget af, hvad der “mangler” ift. disse. 7 opfattes dårligt Usikkerhed - oprunde

3. Pointfordeling Danmark England

Pointforskelle I Danmark skal der tilsyneladende mindre til for både at bestå og få topkarakter end i England. 70 point (70%) giver A i England men C (7) i Danmark 40 point (40%) er bestået med E i England men dumpet med Fx (00) i Danmark I England er skalaen absolut, og man estimerer at A, B, C, D, E-karaktererne vil fordele sig på henholdsvis 10, 25, 30, 25, 10 % af dem som består. Dette er tilsvarende i Danmark og i overensstemmelse med ECTS-skalaens relative konstruktion.

International mobilitet og fagligt niveau Skal vi i Danmark efterligne englænderne? Et A ved 70% svarer måske til 70% opfyldelse af fagets mål? 12-tal: “Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler” A burde vel være 95% Men kan 10% få det? Afhænger også af hvor stor andel af pointene der er ”lette”.

4. Er samme karakter udtryk for det samme? Samme karakterer i tilsyneladende samme kursus på forskellige universiteter er ikke ensbetydende med to ens studerende. Karakteren gives i forhold til målbeskrivelsen. Forskellige principper og taksonomier bag målbeskrivelserne. Forskellige undervisningsmetoder (PBL - traditionel undervisning). To studerende med samme karakter er stærke og svage inden for forskellige områder. En holistisk vurdering har givet dem samme karakter. Der er naturligvis også en hel del ligheder.

Holistisk og analytisk karaktergivning Én (holistisk) karakter giver køb på præcision i bedømmelsen af de mange forskellige kompetencer et kursus dækker. Men tager hensyn til det samspil disse kompetencer indgår i og vurderer niveauet overordnet. Alternativt kan man til samme kursus give flere karakterer, som enkeltvis vurderer kompetencerne (analytisk). Dette giver dog køb på at se kompetencerne i samspil. Analytisk karaktergivning som del af formativ vurdering, hvor man søger at afdække, hvor “hullet” er. Eksaminer er summative vurderinger med et andet formål. Idealet om fuldstændig fair oversættelse af karakterer er derfor vanskeligt opnåeligt.

5. Afstande mellem trinnene

En dansker i udlandet Ud for hver karakter efter 7‑trinsskalaen tilføjes et ECTS-bogstav. Den studerende sender selv sit eksamensbevis med de engelske forklaringer af skalaen til det udenlandske universitet som bedømmer den studerende. Danske universiteter sender ikke karakteromregningsvejledninger med. 7‑trins-skalaen gør det nærliggende at foretage en udregning som ovenstående. En hel fair omregningstabel er illusorisk: To danske studerende med samme karakter er ikke helt ens. Kompetencer vil aldrig til fulde kunne beskrives ved et enkelt tal. Men man kan gøre karakteromregningen “mindre unfair” ved at være opmærksom på eksempelvis ovennævnte problemer.

USA I USA benyttes karaktererne: A, B, C, D og F. C er mindste beståkarakter på graduate niveau. D er mindste beståkarakter på undergraduate niveau. C er væsentlig ringere end et ECTS-C. Karakter Andel Point A (Excellent) Top 10% 95-100 / 90-100 B (Good) Next 20% 85-95 / 80-90 C (Fair) Next 30% 75-85 / 70-80 D (Poor) 65-75 / 60-70 F (Failure) Bottom 20% 0-65 / 0-60

Konklusion 13‑skalaen var åbenlyst anderledes end andre landes skalaer. 7‑trinsskalaen er tilsyneladende magen til mange andre landes skalaer og kompatibel med ECTS. Et A er dog ikke altid et A osv. Udenlandske universiteter kan tro at omregningen er nem, hvorfor danske studerende stadig ikke har lige vilkår internationalt. ECTS giver problemer ift. USA. 7‑trinsskalaen er dog alligevel et klart skridt i den rigtige retning med hensyn til mobilitet. Vi har nu en skala med fem beståkarakterer og to dumpekarakterer i stil med ECTS.

Referencer Censorkorpset, matematik (2007). Et bud på en vejledende %-skala for skriftlige matematikeksaminer. http://www.imada.sdu.dk/~hjm/knuthskala.efterfoelger.html Dahl Søndergaard, B., Lien, E., Lindberg-Sand, Å. (2008). Changing grading-scales in higher education as a part of the Bologna Process – the case of Denmark, Norway and Sweden. Præsentation på NERA 2008 (Nordic Educational Research Association), 36. konference, København. 6.-8. marts 2008. Dahl Søndergaard, B. (2008). 'International mobilitet med den nye danske karakterskala?' MONA, Vol. 4, Nr. 2, pp. 110-117. Engelske karakterskalaer og pointfordelinger: http://www.wmin.ac.uk/page-7226 & http://newton.ex.ac.uk/handbook/OneYearProgrammes.html (rul helt ned). Undervisningsministeriet (2007). 7‑trins-skalaen: http://www.uvm.dk/nyskala/ Wright, R. J. (2008). Educational Assessment. Sage.

Tak for opmærksomheden