Definition Ikke et videnskabeligt begreb En individuel tilstand

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Trivselspolitik på Løsning Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
John.M.Nielsen Metode & Co.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Er mit barn klar til skolestart ?
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Stress og ledelse på sygehuset
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Jeg støtter barnet ved:
Det autentiske menneske
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Selvopfattelse.. STIGMA
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
NOEA/Aalborg Universitet
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Fremme af unges mentale sundhed
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forudsætninger for en god samtale
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Stress En folkesygdom?.
Sådan bruger du præsentationen
Mærk dig selv.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Personlig stof- og alkoholpolitik
Trivsel og mental sundhed
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Definition Ikke et videnskabeligt begreb En individuel tilstand Begreberne trivsel og arbejdsglæde som reaktion mod for stor interesse for stress - At fokusere på noget positivt – trivsel og sundhed - Frem for det negative – stress og sygdom Begrebet trivsel bliver ofte beskrevet som en tilstand med: - Sundhed, velvære, vækst, god livskvalitet, positive følelser og lavt stressniveau

Definition Trivsel = den samlede sum af Trivsel Reaktioner på enkeltområder i ens liv TR = tilfredshed Eksempel: trivsel = den samlede sum af TR med kæresten + TR me jobbet + TR med lokalerne + TR med kollegerne + TR med chefen + TR med egne præstationer osv. Eggert Petersen

Trivslen er afhængig af oplevelse og forventning: Tilfredshed = Forventning Hvor ligningen bliver = eller større end 1 er der trivsel. Hvor ligningen bliver mindre end 1 er der mistrivsel, > 1

Stresshåndtering 4 4

Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament, Effekten af stress Mestrings- strategier Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament, forventninger, behov, opvækst) Summen af belastninger - + + = Effekten af stress 5 5

Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament, Effekten af stress Mestrings- strategier Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament, forventninger, behov, opvækst) Summen af belastninger - + + = Effekten af stress 6 6

Stresshåndtering handler om Balance Restitutionstiden afhænger af stressintensiteten 7 7

Respektér organismens behov Belastning/stress Kolaps Hvile Tid 8 8

Afstressning Afstressning Afkobling Løbeture Fisketure Havearbejde Se film Lege Afspænding Hvile Yoga Meditation Åndedrætsøvelser 9 9

Hvordan vil du skaffe dig huller i hverdagen? Belastning/stress Nedbrydning Hvile Tid Hul? Hul? Hul? 10 10

Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament, Effekten af stress Mestrings- strategier Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament, forventninger, behov, opvækst) Summen af belastninger - + + = Effekten af stress 11 11

Stresshåndtering handler om Principper Valg Adfærd 12 12

Principper Principper gør det nemmere at træffe valg Jeg vil ikke have stress (igen) Hvor meget vil/kan jeg arbejde? Hvornår vil jeg arbejde? Hvad vil jeg arbejde med Hvilke metoder/systemer vil jeg bruge? Hvad vil jeg være med til? Hvad er vigtigt for mig? 13 13

Stresshåndtering handler om Principper Valg Ændret adfærd 14 14

Valg Acceptér uanstrengt det, der stresser dig Eliminér det, der stresser dig Kom væk fra det, der stresser dig 15 15

Stresshåndtering handler om Principper Valg Adfærd 16 16

Hvad og hvem giver mig energi? (indledning) Tidligere niveau Brug af reserver Udmattelse: Dråber på bunden Hvad og hvem tager min energi? 17 17

Dialogøvelse: Hvert af disse områder er medvirkende til at du kan bevare livsglæden! Skriv 2 – 3 handlinger i hvert område, som du mener, du må foretage dig, for at bevare livsglæden: Arbejde Personligt Familie Kontakten til andre 1: 1: 1: 1: 2: 2: 2: 2: 3: 3: 3: 3: Hvordan sørger du for, eller vil du sørge for, at hver af disse punkter vedvarende er tilstede i dit liv som ”sikring” af din livsenergi? 4/3/2017 18

Dialogøvelse Hvordan får du energi i de fire livsarenaer? Hvornår får du ”benzin på”? Hvad giver dig energi i din hverdag? Hvad gør dig i godt humør? Hvornår er du rolig og i balance? Kan du på baggrund af denne viden sørge for at få mere benzin på i din hverdag? D.v.s. opsøge de situationer, der giver dig energi, ro og balance, noget oftere? 19

Trivsel

Psykologiske behov Vi har brug for mad, drikke og hvile hvis kroppen skal fungere. Det er vores grundlæggende fysiologiske behov. Tilsvarende har vi også nogle grundlæggende psykologiske behov.

Psykologiske behov Behov for selvtilfredshed Kontaktbehov Behov for selvstændighed (indre styret) Kompetencebehov (dygtiggørelse, mestring) Lystbehov (seksuel, kulinarisk, kulturelt etc.) Behov for kropslig trivsel (kondition, vægt) Behov for mening Tryghedsbehov

Dialogøvelse Diskuter, om I hver især får opfyldt jeres grundlæggende psykologiske behov, når det gælder: Behov for selvtilfredshed (Jeg har i høj grad mulighed for at gøre det godt og føler mig ikke krænket ifh. til kvaliteten af mit arbejde) Behov for kontakt (Jeg har gode relationer i forhold til kolleger, kunder eller borgere) Behov for selvstændighed (Jeg har i høj grad mulighed for at styre indholdet, mængden og tempoet af mit arbejde) Behov for mening (Mit arbejde giver mig en vis grad af eufori og oplevelse af at arbejde med noget, som gavner andet end mig selv) Behov for tryghed (Jeg er tryg ved at give udtryk for mine egne holdninger, værdier og følelser på mit arbejde)

Sandsynligheden for trivsel i forandringtider øges hvis medarbejderen: Kan tage selvstændige initiativer Har konkrete energigivende mål Håndterbare ubureaukratiske mål Oplever en høj grad af fleksibilitet og dermed gode muligheder for at tilpasse udfordringerne til sine kompetencer. Får en tydelig, ikke ydmygende information om hvor godt man klarer sig Passende opgavemængde Har forstyrrelsesfri zoner

Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament, Effekten af stress Mestrings- strategier Den menneskelige faktor (Personlighed, temperament, forventninger, behov, opvækst) Summen af belastninger - + + = Effekten af stress 25 25

Coping. Måden vi takler vores liv på Konfronterende coping Distancerende coping Udadvendt følelsesmæssig coping Indadvendt følelsesmæssig coping Ansvarlig coping Uansvarlig coping Intellektuel coping Håbsorienteret coping 26 26

Håbsorienteret coping Mennesker med et højt niveau af håb Positive tanker, optimisme og evnen til at visualisere egne forhåbninger spiller afgørende ind på både den fysiske og psykiske tilstand. Kan motivere sig selv Opfindsomme med hensyn til at realisere deres mål i tilværelsen Kan overbevise sig selv om et positivt resultat, selv når de føler sig pressede Kreative med hensyn til at finde udveje på deres skuffelser eller vanskeligheder 27 27

Mennesker med optimisme Reagerer aktivt og fremadrettet på skuffelser. Finder nye, alternative handlingsplaner. Er gode til at finde støtte hos andre. Ser nederlag som en mulighed for at lære noget nyt.

Arbejdsglæde Det er sku da farligt Forsøg at få så stort et overskud at der bliver plads til at lave formålsløse ting. Sørg for at kunne være begejstret for det du skal arbejde med. Sørg for at udvikle en uskyldig nysgerrig. Du kan ofte mere end du måske tror. Fjern dine fordomme. Specielt over for dig selv. Lad være med at tage tingene så højtideligt. Brug din fantasi til at skabe overskud. Vov at være kritisk overfor dig selv. med det formål at lære at gøre tingene bedre.