Nye mødeformer til generalforsamlinger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det Gode Møde.
Advertisements

CBS’ Uddannelser Kvalitetsseminar 7. marts Formål med kvalitetsseminaret •Kvalitetsudvikling af uddannelser –Inspiration til fortsat udvikling.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Videnledelse som facilitering af menneskers samblomstring
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Nina Tange Aarhus Universitet
Dag 7.
Projekt “Det lærende møde”: Ide og resultater
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Facilitering af møder, der skaber værdi og mening
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
Emne: Kirke og gudstjeneste
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Facilitering af videndeling i efteruddannelsesgruppen
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Klimatilpasningens politiske dimension Sinatur Hotel Frederiksdal Onsdag den 21. maj –
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
?.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
SEO PÅ AU.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Vejledning i projektarbejde
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Facilitering – et redskab til konstruktiv samfundsudvikling
Udbredelsesformer. Form 1 En eftermiddag kl Te, kaffe og kage Oplæg fra ”ressourcepersoner” fra udviklingsholdet: Fremlæggelse af forløbstema og.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Omgangstone og kollegialitet
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
Arrangementer i forbindelse med offentlighedsfasen
Refleksioner og opsamling ift. i går
Biblioteket som læringscenter
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Åbent dialogmøde Folkeskolereform 2014 Torsdag den 3. april 2014 kl – Rønneskolen, aktivitetssalen Åvang.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 3 konturer der spilles: op, ned og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand. Melodisk.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 2 konturer der spilles: op-ned, ned-op og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 2 konturer der spilles: op-ned, ned-op og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Dagens program – ugens program
Ånden i Glasset.
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Instruktion til mødeledere
Præsentationens transcript:

Nye mødeformer til generalforsamlinger Ib Ravn, Ph.D., lektor Learning Lab Denmark, DPU, www.dpu.dk/fv

1. Generalforsamlinger Classic Som det er Problemer ½-1 times beretning o.l. Svært at lytte passivt så længe Bemærkninger fra salen Ensformig kø af statements ”Ordet er frit” Ingen sammenhæng eller retning Ingen pauser, OK at gå ud Energidræn og -spredning Talerstolen og den umælende masse Vi vil på, sammen! Den gl. demokratiske form Komplet forældet

2. Hvad skal en generalforsamling i dag? Involvere alle, ikke kun dem på talerstolen Skabe interaktion mellem deltagerne (inkludere førstegangs-deltagere; møde nye ansigter; videndeling) Skabe resultater på kortere tid, fokusere diskussionen mere – evt. på bekostning af retten til at trykke sig HELT ud Anerkende det gode vi gør sammen; identificere udviklings-potentialer (potentiel kampplads vs. ladebygning)

A. Teknikker: Involvering Vandrende mikrofon – så man ikke skal op på talerstolen Højlunds Forsamlingshus: indhente kommentarer i salen Borddrøftelse: Tal 15 min. ved bordet om beretningen Parvis summe: Fordøj 5 min. med sidemand Rejs jer og find to nye at summe med = stående trioer, 10 min. Plukke lidt fra salen derefter, 10 min. Verboten: >6p-grupper. Slavisk afrapportering

B. Teknikker: Interaktion ml. deltagerne Hilse på, allerførst: 10 minutters stående goddag-til-mange Bordplan (fx via koder: gul Lolland, blå Vestsjælland osv.) Sidde i smågrupper (rektangulære 5p-borde med tom plads op) Præsentationsrunde ved bordet, 5-10 min. Indføring af nye: Hver får en ”vært” der præsenterer den nye for gl. bekendte, evt. i seance på gulv.

C. Teknikker: Fokusering, resultater Tidsgrænse på formandens beretning, fx 30 min. Facilitator, der guider og fokuserer debatten proaktivt – i stedet for dirigent, der blot giver den næste taler ordet Sæt tid af til at høre nok, men ikke alt (hensyn til helheden, ikke den enkeltes taleret) Facilitator holder programmet, max. 2-3 min. slæb Pauser hver 70-90 min., i 10-15 min. Kaffe kun her.

D. Teknikker: Anerkendelse af det gode vi gør Efter beretning: Tag anerkendelser (”Det I gjorde med struktur-forslaget i februar, det var rigtig godt, fordi…”) I trioer: ”Hvis handleplanens punkt 3 skal lykkes, hvad kan DU så gøre?” 10 min. Derpå plukke ideer 10 min. Samgruppearbejde: ”Hvad er det gode ved at være medlem af DSR – og hvordan kan vi få mere af det?” (20 min) ”Hvad vil du gøre for at få en kollega med til næste års generalforsamling?” Tavs refleksion 2 min. Runde i gruppe.

7. Program for en generalforsamling 17.30 Ankomst. Sandwich og vand Deltagerne finder deres farvekodede pladser ved 5p-borde 18.00 Velkomst Hilse på, på gulv (10 min.) Valg af facilitator osv. 18.20 Formandens beretning 18.50 Bordene drøfter beretningen 19.05 Højlunds Forsamlingshus, evt. med svar fra formanden 19.30 Pause 19.45 Oplæg: Handleplan for fremtiden

8. Program, fortsat 20.15 Drøfte handlingsplanen i stående trioer med højst 1 ny i hver – der får speciel opmærksomhed. 20.30 Kommentarer vha. vandrende mikrofon – med svar 20.50 Parvis summe: ”Hvad vil jeg gøre for at fremme hvilken del af handlingsplanen?” 21.00 Facilitator plukker korte bud på herpå fra 10-20 deltagere 21.20 Buffer: andre emner, minglepause, en smoothie 21.50 Formanden runder af og anerkender det gode denne gang 22.00 Slut

9. Læs mere om facilitering Steen Elsborg og Ib Ravn: Lærende møder og konferencer i praksis (People’s Pres, 2006, 88 s.) Artikler om møder fra Ib Ravn, bl.a. ”Bedre møder gennem facilitering” og ”Brug møder til videndeling”: www.dpu.dk/om/ibr, Klik ”Publikationer” Om gruppen Facilitering af videnprocesser på Learning Lab Denmark: www.dpu.dk/fv, mange tekster og tips