Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © 1996-2003 John Winston Bush, PhD. All rights reserved.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvilken forskel gør spørgsmål?
institutionsleder Jette Melin
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Kreativitet og innovation i ALT
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Erkendelsesteori: vidensmodel
Visualiseringsøvelse!
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
OCD – vejen mod beskæftigelse med tvangstanker og tvangshandlinger
At leve med en kronisk sygdom
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Velkommen.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Præstationsangst!.
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Relationer – børn og voksne
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Procesværktøjer.
Acceptance and Commitment Therapy
Omgangstone og kollegialitet
Niveauer for læring i organisationen
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tilgivelse.
Personligheden og selvet
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forudsætninger for en god samtale
Den lærende organisation
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Hvordan man bekæmper mobning
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
De 6 kerneprocesser i ACT
At motivere til forandring
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Demens Anne Mette Jensen.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
torsdag den 11. april 2019 Basen
Præsentationens transcript:

Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved

I begyndelsen… • Der var psykoanalyse (i flere udgaver) • Og der var klient-centeret terapi (Rogerian) • Og ikke ret meget andet • Bemærk: Næsten alt var baseret på erfaringer fra almen praksis, personlige fornemmelser, og intuition — der var ikke meget videnskab i det

Men så... • For omkring 50 år siden begyndte psykologer og psykiatere at kigge i videnskabelige undersøgelser af menneskers adfærd for at finde ideer til, hvordan de kunne lave terapier • Resultatet i dag: Cognitive Behaviour Therapy (CBT) er blevet den foretrukne behandlingsform for de fleste følelses- og adfærdsmæssige problemer

Basis strategier CBT (i rækkefølge efter hvornår de kom frem) • Adfærdsterapi (1950erne)  Gøre ufølsom  Adfærds ændring  Adfærds aktivering • Erkendelsesterapi (1960erne)  Fornuftig-følelsesmæssig terapi  Beck’s erkendelses terapi • Nyere metoder (1990erne)  Opmærksomheds meditation  Accept og overgivelses terapi

Eksempler

Gøre ufølsom • Typisk mål: At mindske følelser af angst, vrede eller anden følelse der giver unødige problemer • Typisk metode: Fremkald følelsen i en afslappet atmosfære

Adfærds ændring • Typisk mål: At erstatte en uønsket vaneadfærd med en mere ønskværdig • Typisk metode: Identificer uønsket adfærd; bestem ny adfærd; begynd så at arbejde med det nye mål uden en forventning om omgående at kunne opnå det

Adfærds-aktivering • Typisk mål: At komme over sin depression ved at acceptere hverdagens belønninger • Typisk metode: Find aktiviteter der giver glæde eller sejre; gå i gang med dem eller deltag i dem

Fornuftig-følelsesmæssig terapi • Typisk mål: At tænke og handle mere fornuftigt • Typisk metode: Sæt ord på ufornuftige tanker og overbevisninger der forårsager problemer og arbejd hen imod at få dem korrigeret

Beck’s erkendelses terapi • Typisk mål: Det samme som ved Fornuftig- følelsesmæssig terapi • Typisk metode: Sæt ord på bestemte typer fejlagtige opfattelser og arbejd hen imod at få dem korrigeret

Bevidstheds meditation • Typisk mål: At blive mindre påvirket af oplevelser, tanker, erindringer, mentale forestillinger mental billeder, fantasier og legemlig følsomhed • Typisk metode: Udvikle en evne til “bare at observere” tanker, erindringer, mentale forestillinger mentale billeder, fantasier og legemlige følelser, uden at klæbe til dem eller fornægte dem (accepter dem)

Accept og overgivelses terapi • Typisk mål: Det samme som i bevidstheds meditation, men i sammenhæng med personlige værdier • Typisk metode: Find personlige værdier; brug forskellige taktikker til at mindste dominerende tanker, minder, mentale billeder og følelser der begrænser kontakten med den igangværende proces og hindrer muligheden for at leve ved de nye værdier

Diagnoser i CBT

Almindelige (medicinske) diagnoser:  Forbind personen eller problemet til en eller en bredere kategori baseret på “symptomer” og klager •CBT (adfærds-analytiske) diagnoser:  Find ud af nøjagtig hvilke oplevelser tanker, følelser, sindsstemninger og handlinger der frembringer problemet  Find ud af under hvilke specifikke omstændigheder de opstår, og hvad konsekvenserne er (både nu og på længere sigt)

Det er ikke svært at se hvordan dette gør terapien mere præcis og effektiv, er det?

Hvordan begynder man

Først: Fortæl din historie på den mest naturlige måde for dig

Dernæst: Gennemgå med terapeuten hvad der ser ud til at være hovedproblemet, ved at bruge disse rammer....

– –Indhold: Hvad sker der? Når det sker, hvad tænker du, husker du, forestiller dig, føler eller gør du? – –Sammenhæng 1 (åbenlyst): Hvornår sker det? Hvor? Med hvem (hvis nogen)? Hvad er konsekvenserne? – –Sammenhæng 2 (ikke så åbenlyst): Hvordan hænger det sammen med dine forestillinger om hvordan tingene er eller burde være?

Hvad så? • Arbejd sammen med terapeuten på at identificere ting du kan gøre for at mindske problemet — enten ved at forandre situationen eller acceptere den • Prøv så godt du kan på at udføre de ting I er blevet enige om • Hold justits med hvor godt (eller dårligt) de fungerer • Om nødvendigt, revurder planen og prøv igen

Har du det allerede bedre? Godt.

Nu begynder det hårde arbejde Og nu starter eventyret