Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

Kend din værkstøjskasse
Lean Lean i Danmark Kort historisk om Lean Hvad er Lean
LEAN Akademy.
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Head Lean Netværks-gruppe.
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
Produktion og Logistik
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Først lidt om Aalborg Portland
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
5S anvendes til indretning af arbejdspladser
Forretning og Ledelse – Lektion12
Forretningsmodel.
Idéudvikling. Titel: Hvilket problem skal idéen løse?
Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder:
24. Kvalitet i forsyningskæden
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
1 Carsten Lindorf LOGISTIK= Græsk = logistica at beregne.
Virksomhedens informationsbehandling
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.
Hvad er mål/resultat (output)?
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Quality Management Systems
Lean Sales Manager LEAN INTRODUKTION Principperne Spild.
De 8 spildtyper i Lean Administration
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
VSM – Nuværende værdistrøm – Fase 1
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Virksomhedens informationsbehandling lektion 11 Logistikmodeller og definitioner Ved. Jens Godik Højen.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
Proces og projekt metrikker. Proces metrikker er metrikker målt henover alle projekter og over lange tidsperioder Projekt metrikker er metrikker der bruges.
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
at få sund fornuft til sund adfærd….
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Dansk Supermarked i korthed
Tools for Supplier Development Inspirations of tools to be used in workshops.
Løftestænger til forbedring af leverandørudvikling 1 ProduktivitetKvalitet Produkt og specifikationer Logistik og planlægning Arbejdskapital.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Lean og 5S. LEAN i forhold til TIK LEAN er meget konkret og aktivt understøtter TIK, herunder excellence-model, TIK-pyramide, leveregler med videre KriteriumIndhold.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Koncepter og butikskæder
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
Supply Chain management SCM
Gevinstrealisering og fastholdelse
Processer Proces parameter
ERP og BPR.
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
ERP og BPR.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
DuPont Grindsted Bent Seemann 10. marts 2015 Efter uddannelse I Dupont.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og service på en ansvarlig effektiv måde. Konstant fokus på flow og ikke superoptimering af enkelte arbejdsopgaver. Produktionsgrupper der tager ansvar – løsningerne kommer ikke på forhånd. Ledelse der sætter rammer og mål og yder support.

Hvad er spild? Spild er ikke kun det vi smider ud!! Spild er alt hvad der ikke tilfører produktet værdi – set med kundens øjne. Alt hvad der tager tid, bevægelse, ressourcer eller plads uden at produktet bliver mere værd.

De 7 spildtyper Ventetid Over-produktion Defekter Bevægelse Lager Over-processering Transport In lean manufacturing the waste can be put into 8 categories. Talk through the slide The next several slides give the 8 wastes in more detail.

Puslespillet FLOW Kvalitet Løbende Forbedringer Problem Løsning Hurtige Omstillinger TPM Synlig fabrik Synlig fabrik 5S Standardiseret Arbejde

Sorter S elvdisciplin tandardiser ystematisk rengøring æt i system 5 S

Der er ikke noget i området der ikke skal bruges En ren og miljøvenlig arbejdsplads Spild er synliggjort Vare i arbejde minimeret og aftalt Papirgangen er minimeret Information kan modtages nemt og hurtigt Standard procedurer er synliggjort og lette at forstå Afvigelser fra standarden bliver øjeblikkelig behandlet Arbejdspladsen er rar og stimulerende “En plads til alting og alting på sin plads”

5 S – god husholdning Seiri (sortér) Seiton (simplificer) Seiso (skrub) Seiketsu (standardiser) Shitsuke (selvdiciplinér) Dette skal implementeres gennem synlig ledelse i de 5 M´er Mennesker Maskiner Materialer Metoder Målinger

Synlig fabrik Informationer, mål og målopfølgning giver grupper mulighed for at reagere på fakta og tilstande der ligger uden for aftaler og ønsket tilstand. Enhver der kommer ind i fabrikken har et billede af normer, regler og tilstand. God Lean-kultur; ”gå-ud-og-se”. Reagere på data og viden, ikke fornemmelser.

Proces Standardiseret Arbejde Overblikstræning Formål; hvad vil vi opnå og hvordan giver vi tryghed P.leder Cyklustider for maskiner - maskinkapacitet Eksperttræning Træning af gruppen. Reducere spild og balancere til takt. Arbejds instrukstionskort og balanceskema for manuelt arbejde. Brug video! Kompetence afdækning

TPM De 7 trin i TPM 1 2 3 4 5 6 7 TPM Forebyggende Data- indsamling Rengøring af drifts-udstyr Selvstændig vedligehold Materiale/udstyrs identifikation Planlagt Vedligeholds analyser Data- indsamling Forebyggende 1 2 3 4 5 6 7

Total Productive Maintenance

Problem-løsning De 5 ”hvorfor” Problem Løsning

Hurtig omstilling Hvad kan vi opnå ved hurtig omstilling: Hurtige Omstillinger Hvad kan vi opnå ved hurtig omstilling: Kortere opstillingstid Gøre det muligt at skifte oftere Producere små serier billigere end i dag Gøre det muligt at reducere lagre Giver kortere gennemløbstid Giver en mere ensartet kvalitet Giver en forståelse for forandrings-processen, som gør det synligt at arbejde med løbende forbedringer

omstilling Erfaringer Videofilme omstilling Hurtige Omstillinger omstilling Erfaringer Videofilme omstilling Adskille hvad der kan gøres uden for og inden i maskinen Analysere og optimere

Just in time/Flow FLOW Implementation af 5S, Synlig fabrik, TPM og Standardiseret arbejde vil være nødvendigt før implementering af Just In Time. Skab en værdi-strøms analyse. Flow layout Lav et flow-orienteret layout for at opnå materialeflow som bidrager til træksystemet VSA Levering direkte til produktionen Implementer og skab et træksystem som er baseret på kundekravet. (Takttiden) Træk system Skab effektiv levering direkte til produktionen internt samt eksternt mellem supply chains

Løbende forbedringer P P D C P D C A P D PLAN DO CHECK ACT Løbende VMM PDCA - Form Author: Date: No.: Department: Time schedule Measures for achiving the action plan Responsible person Comments: Idea or Opportunity: Action plan: Success criteria: Evaluation of the efficiency by the action plan completed P D C VMM PDCA - Form Author: Date: No.: Department: Time schedule Measures for achiving the action plan Responsible person Comments: Idea or Opportunity: Action plan: Success criteria: Evaluation of the efficiency by the action plan completed P D C A P D PLAN DO CHECK ACT VMM PDCA - Form Author: Date: No.: Department: Time schedule Measures for achiving the action plan Responsible person Comments: Idea or Opportunity: Action plan: Success criteria: Evaluation of the efficiency by the action plan completed VMM PDCA - Form Author: Date: No.: Department: Time schedule Measures for achiving the action plan Responsible person Comments: Idea or Opportunity: Action plan: Success criteria: Evaluation of the efficiency by the action plan completed P P D

Gemba Kaizen 2 meget centrale elementer i Lean – filosofien Gemba = arbejdspladsen – stedet hvor værdien skabes. Kaizen = måden det foregår på (forbedringer) (Kai = forandring ; Zen = god) gennem Total kvalitetskontrol (TQC) Total produktivitetsvedligeholdelse (TPM) Just in Time managament (JIT) Kvalitetscirkler Konkrete forbedringer og Forslag fra medarbejderne