Social mobilitet er bremset op

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Newcommers som ny målgruppe i integrationsarbejdet Jacob Als Thomsen Als Research.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Beskæftigelsesregion
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Bogens klasser   Klasserne i bogen er defineret sådan (tallene er deres andel af de årige, når studerende ikke regnes med): Overklasse.
Tal på familieområdet.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Når kommunale fritidstilbud hjælper børn og unge i udsatte positioner til at klare sig bedre i uddannelsessystemet Jill Mehlbye, AKF Spot på.
Lars Olsen, journalist og forfatter
Udsatte familiers bosætnings- mønstre
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Ung og på vej mod et liv i FATTIGDOM
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Social arv - Forløbsdata og nyere tendenser
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Resultater og indsatser for projekt Sædding og Ådalen på Toppen
Det delte samfund Segregeringen på boligområdet og dens konsekvenser for samfundet Lars Olsen, journalist og forfatter.
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Folkeskolereform Version 1.0
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
Unge uden uddannelse  Problemet  Social baggrund  Skolen  Ungdomsuddannelserne.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Undersøgelsens omfang
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Michael Hald Konsulent, KL
Forældremøde 7. klasse.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Hvordan ser fremtidens arbejdsmarked ud? Adm. direktør Jens Klarskov, Dansk Erhverv.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Lavere vækst i antal indvandrere Årlig nettostigning, årige, personer KILDE: Ikke-vestlige Indvandrere & arbejdsmarkedet, fig. 1.1.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Læringskultur og elevinddragelse
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
November 2006 – 47 deltagere Erhvervskvinder.dk - København.
Regeringens globaliseringsudspil
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Lars Olsen, journalist og forfatter
Bredere rekruttering, nye krav - gymnasiet / hf fra eliteuddannelse til masseuddannelse Lars Olsen, journalist og forfatter.
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Inklusion på Skovlyskolen. Mål for inklusionsarbejdet; Udvikle inkluderende læringsmiljøer Understøtte stærke forældrefællesskaber Fastholde høj faglighed.
1 Sociale forskelle i valg af videregående uddannelse Trond Beldo Klausen, lektor, Aalborg Universitet Odense 26. november 2009.
1 Social skævrekruttering til uddannelse og vejledernes indflydelse Trond Beldo Klausen, Aalborg Universitet.
Social skævrekruttering til uddannelse
1 Social skævrekruttering til uddannelse – læreres og vejlederes betydning for ’mønsterbrud’. Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.
Frivillighed i Danmark Resultater fra en befolkningsundersøgelse.
1 Status og muligheder for en højere uddannelsesfrekvens blandt unge fra uddannelsesfremmede miljøer Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Sociale forskelle i valg af videregående uddannelse
Præsentationens transcript:

Social mobilitet er bremset op Stadig meget skæv rekruttering til de længere videregående uddannelser Social slagside i ”restgruppe” uden uddannelse, ufaglærtes børn er ufaglærte Mere uddannelse til alle, chanceulighed på et højere uddannelsesniveau

Skolens sociale pyramide Forskerudd. Lang vid.udd. Bachelor Mellemlang vid.udd. Kort vid.udd. Faglært Ufaglært % Gennemsnitskarakterer i dansk 2002-04 Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Kønsforskel & sociale skel Andel 25-årige der ikke har en ungdomsuddannelse og heller ikke er i gang Ufaglærte forældre Faglærte forældre Forældre med ml.udd. Akademiker forældre Drenge Piger Kilde: Danmarks Statistik

Unge uden uddannelse: 30-40% skyldes negativ social arv – udsatte enlige mødre, marginaliserede indvandrermiljøer m.v. De fleste, ca. 50%, fra ”almindelige” faglærte og ufaglærte familier Kun 2% med akademikerbaggrund, 9% fra familier med mellemlang uddannelse 25-årige der ikke har en ungdomsuddannelse og heller ikke er i gang med én Kilde: Lars Olsen / Danmarks Statistik

To store spørgsmål: Arbejdsdelingen mellem familien og institutionerne. Kan det professionelle system skabe mere lige forudsætninger? Eks: Lektiecafeer. Helhedsskoler. Daginstitutioner. Uddannelsessystemets kultur. Bygger den på de højtuddannedes præmisser? Eks: Praktiske fag. Individualisering. Akademisering.

To slags uligheder: Risikogruppen (ca. 15%) Familier uden længere boglig udd. (2/3) Familier med længere boglig udd. (1/3)

Intelligens & sociale skel Ufaglærte Faglærte Selvstæn-dige Funktio-nærer Proffesio-nerne Andel mænd med lang videregående uddannelse, fordelt på social baggrund og resultat af intelligenstest som 14-årig Bred mellemgrp (47%) Mest intelligente 1/3 Kilde: ”En generation blev voksen”

Uddannelse og job % Andel 30-34-årige arbejdsløse / udenfor arbejdsmarkedet fordelt på uddannelse, 2006 Kilde: Statistikbanken

Hvem har ingen uddannelse? 25-årige der ikke har en ungdomsuddannelse og heller ikke er i gang, fordelt på forældrenes uddannelse Kilde: Danmarks Statistik

Job og uddannelse som voksne Børn med stærk hjemmebaggrund Børn med svag hjemmebaggrund Situationen i 2001 for 8-9 klasses elever i København i 1981 Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Gymnasieelevers baggrund Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Familiekultur & social skævhed Læsescore i point Ufaglærte forældre Faglærte forældre Forældre med ml.udd. Akademiker forældre Inaktiv familiekultur Aktiv familiekultur Kilde: AKF / PISA2000

Mere selvstændige Mindre sociale Mindre respekt 19% 49% 25% 10% 25% 53% 19% 63% 22% Eleverne ift. for 15 år siden mht. selvstændighed / sociale færdigheder og hensyntagen/ sværere at få undervisningen til at fungere pga. manglende respekt Kilde: Scharling Research

En verden til forskel Avis i hjemmet? Får ikke hjælp til lektier? Andel af elever der svarer ”ja” til tre spørgsmål Avis i hjemmet? Får ikke hjælp til lektier? Ofte svært ved at forstå læreren? Skoler i Nordvest Skoler i Brønshøj /Indre Østerbro Kilde: Spørgeskema i 9.klasser (A4)