Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Newcommers som ny målgruppe i integrationsarbejdet Jacob Als Thomsen Als Research.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Newcommers som ny målgruppe i integrationsarbejdet Jacob Als Thomsen Als Research."— Præsentationens transcript:

1 Newcommers som ny målgruppe i integrationsarbejdet Jacob Als Thomsen Als Research

2 Indhold 1 del: kl. 11-12.30 Newcommers: Hvem er de, hvad er deres behov og hvordan oplever de mødet med Danmark 2.del kl. 13.30-14.30 Hvor gode er vi til at bedømme andre menneskers baggrund (øvelse) Barrierer for kommunikation (diskussion)

3 Hvad er en ”newcommer”? ”arbejdsmigranter (og deres familier) der er kommer til Danmark inden for de senere år med det formål at tjene penge, udvikle deres karriere og prøvekræfter med en anden kultur”

4 Hvorfor kommer de? 1. Resultater af et mere globaliseret arbejdsmarked 2. Resultatet af en bevidst rekrutteringsstrategi (positivlisten, beløbsordningen, koncernordningen, greencard-ordningen, au pair-ordningen) 3. Konsekvensen af udviklingen i arbejdskraftsudbud- og efterspørgslen der viser en stigning mangel på arbejdskraft (store efterkrigstidsårgange går på pension, små ungdomsårgange på vej ind på arbejdsmarkedet)

5 Hvor mange er de?

6 Gruppen af newcommers er meget sammensat, men der er fællestræk. 1.Højtuddannet arbejdskraft indenfor områder med mangel på medarbejdere (fx ingenøre, IT- specialister, læger) 2. Faglært og lavt uddannet arbejdskraft (landbruget, byggeriet, sundhedsvæsnet, au pair) 3. Deres familier og børn Forskere selvstændige erhvervsdrivende repræsentanter for udenlandske firmaer professionelle idrætsudøvere au-pairs Praktikanter Internationale studerende

7 Hvor er de fra?

8 Hvor kommer de fra? 3 hovedgrupper: 1. Mange fra de nye EU-Lande (fx polakker i byggebranchen og landbruget) 2. Au pairs (80%t fra Filippinerne) og praktikanter (ca. 75% fra Ukraine) 3. Specialister fra de gamle EU-lande (og deres familier) (fx England og Tyskland) Medfølgende familier (ca. 40% medbringer familier)

9 Hvor gamle er de?

10 Hvor bosætter de sig?

11 Hvor længe bliver de i Danmark?

12 Hvorfor er de en vigtig brugergruppe? 1.De kommer til at udgøre en voksende brugergruppe 2.De har en anden uddannelsesmæssig og kulturel profil end indvandregruppen 3.De opholder sig i Danmark i en årrække 4.Vi har brug for dem og vil gerne have de bliver (for mange tager hjem) 5.De bosætter i høj grad i hovedstadsområdet 6.De har brug for bibliotekerne, der potentielt kan spille en vigtig rolle for deres integration 7.Danmark er ikke det nemmeste samfund at finde sig til rette i (det er nemlig er fyldt med danskere)

13 Hvordan oplever newcommers mødet med danskerne? 69% oplever mødet med danskerne som positivt 8% som negativt

14 Den positive side 1. God balance mellem arbejdsliv og privatliv 2. Afslappet arbejdskultur (stor fleksibilitet, tillid og selvstændighed, informel) 3. Personlig sikkerhed 4. Rent miljø 5. Børne- og familievenlig samfund

15 Den negative side 1. Usynlig og flad ledelse gør det svært at gennemskue beslutningsprocesser 2. Høje leveomkostninger 3. Højt skattetryk 4. Skuffende sundhedsvæsen 5. Mærkværdigt uddannelsessystem 6. og så det rigtigt svære....danskerne og deres underlige kultur

16 Danskerne og dansk kultur som integrationsbarriere Diskuter ved bordet hvad I tror newcommers opfatter som en barriere for at forstå og integrere sig i dansk kultur


Download ppt "Newcommers som ny målgruppe i integrationsarbejdet Jacob Als Thomsen Als Research."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google