Participatory Rural Appraisal Redskaber til modellering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Advertisements

PR KAMPAGNE.
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
1 Test 2 Klik for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at få vist tabelværktøjer?
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Overdrevet – et naturrum i byen
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
”Intet” af Janne Teller
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Thomas. B. Pedersen Lærer: Martin Glud
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Readymades / genbrugskunst
Hvordan virker Backoffice Hvilken strategi og taktik skal man anvende
BL – Danmarkspanel - oktober A&B ANALYSEs Danmarkspanel - BL − Danmarks Almene Boliger - Oktober 2011.
1 Vollsmose - Imageundersøgelse Mediehus Vollsmose November 2009.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
I NABOSKABET.DK Børn og Unge. Naboskab i forskellige højder  Integration og sammenhængskraft i boligområdet handler ikke kun.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Tingbjerg og Utterslevhuse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Lav en familie I skal nu i gang med at skabe en familie
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Kortsortering. Vælg elementer Udvælg elementer fra navigationen Brug topmenupunkter alt efter metode Max 50 elementer.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
1 Arbejdet med frednings-, planlægnings- og miljøopgaverne.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Generel introduktion til EC
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Hvem er I ledere for? Grønsmutter Spirer Begge dele.
Mr. Raggys begyndertest. Velkommen til begyndertesten. Vi går 9 hullers slagspil sammen, dig og mig. Jeg stiller dig ét regelspørgsmål på hvert hul. Der.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Mr. Raggys prøveeksamen
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Unges brug af stoffer i et multi-dimensionelt perspektiv
Mød Aalborg Universitet
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Økonometri 1: F151 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 10. november 2006.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Den kriminelle fødekæde i bander og
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Participatory Rural Appraisal Redskaber til modellering Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Metodens teoretiske inspiration Antropologisk metode (deltager-observation mm.) Participatory Rural Appraisal (bl.a. Richard Chambers, Institute of Development Studies) Fra Rapid til Participatory Rural/Urban Appraisal Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Metodens udvikling Hvide elefanter Rapid Rural Appraisal Participatory Rural Appraisal Participatory hvor-det-skal-være Appraisal Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Målgruppen Dem man ikke får i tale ved høringer, borgermøder, Gallupundersøgelser osv. – misbrugere, de generte, de ensomme, de fattige bønder/slumbeboere … Dem der kommer til borgermøder men ikke deltager aktivt Dem som er mere visuelle end skriftligt funderet Hvem det skal være – tilpas redskaber til konteksten Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Brugt bl.a. i boligsocialt & udviklingsarbejde Helhedsplan for Vollsmose (før-analyse) Evaluering af den boligsociale indsats på ”Stjernen” (effektanalyse) Evaluering af Job- og Erhvervscenter Frederiksværk Udviklingshjælp (før- og efteranalyse + planlægning) Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Fora Mød dem, hvor de er! “Ved kiosken” Fokusgrupper Stormøder Klubber Derhjemme Skolegården Gangene Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Formål Enten: Dataindsamling til feltarbejde, analyser, evalueringer mm. Og/eller: Planlægning baseret på dataindsamling (traditionel PRA) – suppler evt. med LFA Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Metoden Et sammensurium af redskaber, inklusiv: Tegn et kort over områdets ressourcer og problemer Udviklingskurver Præference rangordning Direkte rangordning Tidslinier Venn diagrammer Observationstur (tegn, skriv, interview, observer) Stormøde (selvpræsentation, prioritering, …) Sæson kalender (gennemgås ikke) En persons (køn, alder etc. Gruppe) typiske dagsrytme Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Tips Brug forhåndenværende materialer: Kridt på asfalt, tegning på serviet, tavler osv. – tilpas til konteksten Lad informanterne ”holde kæppen” selv Spørg til elementerne og skriv snakken ned (ofte vigtigere end produkterne) Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Problem- og ressourcekort Lad beboerne selv definere, hvad der er fx af problemer og ressourcer i et område ved at tegne det ind på et kort over området og sideløbende diskutere, hvorfor det er et problem/en ressource, og hvor omfangsrigt det er. Eller få informanterne til at vise hvor de opholder sig mest og hvorfor (undersøgelse af fx kønnede forskelle). Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Parkeringsplads Supercenteret Boldbaner Utrygt om natten Ældreklub Her bor den hårde kerne af kriminelle Ekstra meget hærværk Positivt samvær mellem unge fra alle etniske grupper Ældreklub Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Udviklingskurver Eksempel: Ældres syn på udviklingen i kriminalitet i deres beboelsesområde Det er ikke altid kriminalstatistikken for et område og de kriminalitetsformer, som beboerne opfatter som vigtigst. I stedet kan man bede beboere om at tegne udviklingen i den oplevede kriminalitet i et område, diskuter det med andre og sammenlign med statistikken (triangulering). Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www. idethandling Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Præference rangordning Bed beboerne om at nævne fx de største problemer – hvilket skal løses først - de har i området for efterfølgende at sammenligne dem. Diskuter om resultatet er korrekt. Vold Rod Druk Point Rangorden X 2 1 3 … Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Direkte rangordning Som ovenfor. Her gives der blot point pr. bedømmelses-kriterium. Fx max. 10 point. Løsninger på områdets problemer Bold-bane Beskæring af buskads Nær-politi Druk-skur Karré A 4 1 9 8 Karré B 7 10 Karré C 3 Point 14 20 29 24 Rangorden 2 Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Tidslinie Bed beboerne om at skrive de for området mest skælsættende begivenheder ind på en tidslinie. Brug den som en lejlighed til at diskutere, hvad der skabte begivenhederne. Eksempel: 1973 1975 1976 1977-78 1980 1990 1992 2002 Bebyggels-en etableres Skolen åbner S togs-linie De første etniske minoriteter Super- marked åbner Volden eksplodere Beboerrådgiv-er starter Ny volds-eksplotion Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Venn/pandekage diagram Tegn en cirkel Informanten/landsbyen/bydelen Lav pandekager, hvis størrelse indikerer hvor betydningsfuld en ekstern organisation kunne være/du ønsker er for dig/jer Tætheden af pandekagerne på centrum indikerer hvor betydningsfulde de er i dag Tag det i etaper: brainstorm om hvem; på kort og så pacering Målgruppeanalyse Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Transect walk/Observationstur Makau village Landbrug Græsning af køer og geder Græsning af køer og majsmarker Ingen terrassering Majs/bønner og millet-marker Nogen terrassering Brak Vand Ingen 3 brønde Udtørret flod Vegetation/jord Megen erosion, spredt bush, næsten ingen græs, rød sandet jord Nogen erosion, en del græs, ingen bush, rød sandet jord Spredte frugttræer, blanding af rød sandet jord og cotton soil Spredt skov Socio-økonomi Enkelte huse Drenge vogter kvæg bevæbnet med bue og pil Enkelte huse (ler), Kvinder (ingen mænd) arbejder i marken 50-75 huse (ler og mursten), 1 skole, 3 forretninger (skure); mænd drikker i bar; 1-2 prostituerede Ingen huse Kvindegruppes planteskole, der bruger vand fra flodbund Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com

Stormøde Præsentation af materiale: Problemer og løsninger Listning af løsninger Opdeling af interessenter i grupper Prioritering i grupper Endelig prioritering Nedsættelse af udviklingskommitte Må citeres med rette kildehenvisning: Bjørn Nygaard, www.idethandling.com