7-trinsskalaen Status Udgangspunktet er, at bekendtgørelsen er udstedt. Oplægget bør derfor ikke opfordre til debat om beslutningen om at skifte karakterskala.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SU-støttemodtagere i udlandet maj •Hvor mange støttemodtagere læser på hele videregående uddannelser (VU) i udlandet? •Hvad læser de og hvor læser.
Advertisements

PR KAMPAGNE.
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Medlemmerne Katherine Richardson, prorektor & professor, Aarhus Universitet (formand) Søren Brøndum, rektor, Herning Gymnasium Kirsten Haastrup, forskningsprofessor,
Hans Willumsen Lauremberg
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
International mobilitet med den nye danske karakterskala
Ny karakterskala Hvorfor ny skala?
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Folkeskolen i forandring
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
7-trinsskalaen.
Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk:
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Beslutningsreferat fra 2. smagning 08 maj 2009: Formanden bød velkommen og gennemgik referatet fra sidste generalforsamling (stiftende) Ses herunder: Navnet.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Kommunale censorer Aalborg Kommune 2008
Intro og Problemformulering
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Baggrunden for at indføre en ny karakterskala
Den nye karakterskala – principper og anvendelse i praksis
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
Prøvebeskrivelse Bedømmelsesdokument
Technology and science for society Danmarks Tekniske Universitet Uddannelsesdekan Gunnar Mohr 25/9 ’07.
Tidsplan for eksamen 40s umd
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Og hvordan gik det så i 2008? 10. klassernes gennemsnitskarakterer i forhold til 11. klassernes gennemsnitskarakterer.
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Eksamen.
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Vi ser nu på en general graf Men antager at alle afstande er heltallige (Det er ikke så restriktivt) Algoritmen leder efter den mindst mulige dækningsdistance.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
7-trinsskalaen Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, marts 2007 De nye karakterbekendtgørelser.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Info-møde INS-fak marts Oplæggets temaer Overblik Karakterbekendtgørelse Vurderingskriterier Målbeskrivelser Skabelon.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Eksamensformer og karaktergivning
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
De nye prøver i dansk Velkommen Eftermiddagens program –Prøven i retskrivning (fb) –Prøven i læsning –Prøven i skriftlig fremstilling, herunder vurdering.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Ny karakterskala – nye mål?
Den nye ”7-trins skala” Hvorfor?
Bedømmelse og karakterer
Naturfag.
LU Madkundskab 18. og 19. april Kl. 15:15 – 17:15
Infomøde om synteseopgaven
Præsentationens transcript:

7-trinsskalaen Status Udgangspunktet er, at bekendtgørelsen er udstedt. Oplægget bør derfor ikke opfordre til debat om beslutningen om at skifte karakterskala VTU’s bekendtgørelse er på vej. Øvrige ministeriers bekendtgørelser vil følge. NB! Dette er regeringens beslutning – ikke bare UVM’s og Bertel Haarders beslutning

Pejlemærker Bologna aftale 1999 Globalisering a) Bedømmelseskala forskellig fra land til land b) Topkarakter i DK har været 13! Karakterskred U-ensartet anvendelse af 13-skalaen piloter lærere læger

Karakterskalaer Land Skala Antal trin England A*A,B,C,D,E,F,G 8 Finland 4 – 10 7 Frankrig 0 – 20 21 Holland 1 – 10 10 Island 0 – 10 11 Nordamerika A,B,C,D,E 5 Sverige MVG,VG,G,IG 4 Tyskland 0 - 15 16 Østrig 1 - 5 Danmark 0 - 13

Karakterskred

Historie Karakterkommissionen nedsættes af regeringen i december 2003 Kommissionen afgiver betænkning i december 2004 Regeringen afholder konference om karakterskalaen i december 2005 7-trinsskalaen indføres august 2006/2007

Karakterer 1788: første bedømmelses-skala for ”studentereksamen” 1) rosværdig (evt. rosværdig frem for de andre) 2) ikke urosværdigt 3) ikke at foragte 1788: første bedømmelses-skala for ”studentereksamen” en optagelsesprøve til Københavns Universitet.

Karakterer 1805: skalaen fra 1788 udvides til: ug (rosværdigt frem for andre) mg (rosværdigt) g (ikke urosværdigt) tg (ikke at foragte) mdl slet 1805: skalaen fra 1788 udvides til:

Karakterer ug (8) mg (7) g (5) tg (1) mdl (-7) slet (-23) Bestået med 33 point – altså IKKE gennemsnit 1850: Karaktersystemet forsynes med tal, således man kunne kræve et minimum!

Karakterer 1871 skalaen: tg+ (3 1/3) tg (1) ug (8) tg- (-1 2/3) mdl+ (-4 1/3) mdl (-7) mdl- (-12 1/3) slet+ (-17 2/3) slet (-23) Bestået: 42 point ug (8) ug-(7 2/3) mg+ (7 1/3) mg (7) mg- (6 1/3) g+ (5 2/3) g (5) g – (3 2/3)

Karakterer 1903 skalaen: 8 6 4 2

Karakterer 1911: 6 5 4 3 2 Gennemsnit: 3,5

Karakterer 1919: ug (8) tg+ (3 1/3) tg (1) ug-(7 2/3) tg- (-1 2/3) mg+ (7 1/3) mg (7) mg- (6 1/3) g+ (5 2/3) g (5) g – (3 2/3) tg+ (3 1/3) tg (1) tg- (-1 2/3) mdl+ (-4 1/3) mdl (-7) mdl- (-12 1/3) slet+ (-17 2/3) slet (-23) gennemsnit: 4,25

Karakterer 1943: ug (15) ug-(14 2/3) tg+ (9 1/3) mg+ (14 1/3) tg (8) mdl+ (2 1/3) mdl (0) slet (-16)

Karakterer gennemsnit 5,5 1963: 13: 11: 10: 9: 8: 7: 6: 5: 03: 00: gennemsnit 5,5 Summen af de 2 laveste+ gennemsnit af resten mindst 13

Karakterer 1963: 13: For den usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation. 11: For den udmærkede og selvstændige præstation. 10: For den udmærkede, men noget rutineprægede præstation. 9: For den gode præstation, der ligger lidt over middel. 8: For den middelgode præstation. 7: For den ret jævne præstation, der ligger lidt under middel. 6: For den netop acceptable præstation, 5: For den usikre og ikke tilfredsstillende præstation. 03: For den meget usikre, meget mangelfulde og utilfredsstillende præstation 00: For den helt uantagelige præstation

En karakterskala er ikke bare en række tal Beskrivelser af de enkelte karakterer a) relativ beskrivelse ”gamle dage, første 3 elever fastlagde udgangspunkt” b) absolut beskrivelse! Kræver en beskrivelse af ”ud fra hvad?” Generelle bemærkninger om karakterskalaer. Det bør understreges, at det ikke er tilstrækkeligt at stille med en række tal. Det er beskrivelserne af de enkelte karakterer, der er det væsentligste i en karakterskala. 13-skalaens udgangspunkt som relativ skala problematiseres Beskrivelserne af de enkelte karakterer i 13-skalaen problematiseres – er ’rutinepræget’ ringere end ’selvstændigt’, når det fx gælder en kirurg, der skal fjerne en blindtarm?

Kommissionens 5 krav til en ny karakterskala I forhold til 13-skala 1 International anvendelighed 2 Skalaen skal anvendes ensartet i hele uddannelsessystemet, og bedømmelsen skal udtrykke graden af målopfyldelse 3 Samme skala i hele uddannelsessystemet 4 Klar trindifferentiering 5 Mulighed for gennemsnitsberegning

Karakterer 2007: 12: For den fremragende præstation. 10: For den fortrinlige præstation. 7: For den gode præstation. 4: For den jævne præstation. 02: For den tilstrækkelige præstation. 00: For den utilstrækkelige præstation. -3: For den ringe præstation -3 og 00: ikke bestået

Det internationale ECTS-skalaen A, B, C, D, E, Fx, F A: 10% B: 25% Ingen fastsat dumpeprocent Det internationale aspekt Sådan ser ECTS-skalaen ud. 7-trinsskalaen har samme struktur, dvs. 5 karakterer for beståede præstationer og 2 karakterer for dumpede præstationer. Generel omtale af Bologna-samarbejdet Hvert land har sin skala – nogle har endda flere – så der er ikke én skala, der byder sig frem internationalt. ECTS-systemet er derfor det system, man skal satse på, hvis man vil have en skala, der er internationalt kompatibel. Det dur ikke bare at overtage ECTS-skalaen. Sådan er den ikke tænkt. Det er en fælles-europæisk oversættelsesskala. Hvert land skal have sin egen nationale skala; men det skal være muligt – forholdsvis enkelt – at oversætte fra den nationale skala til den internationale skala, der bruges til veksling af karakterer mellem landene – ECTS-skalaen. ECTS beskæftiger sig kun med beståede præstationer. Det har ingen interesse for en studerende at kunne dokumentere at have fulgt et kursus og være dumpet til eksamen. For at dette princip om at veksle karakterer fra et land til et andet skal kunne fungere, er det afgørende, at de angivne procenter i ECTS-skalaen respekteres.

2 4 7 10 12 10% 25% 30% 25% 10% Facts om 7-trinsskalaen Begrundelse for springene Eksempel: En præstation vil blive vurderet til 10, hvis den ligger i intervallet fra 8.5 (midtpunktet af intervallet fra 7 til 10) til 11 (midtpunktet af intervallet fra 10 til 12) – altså i et interval af længde 2.5 ud af et interval af længde 10 (fra 2 til 12) – dvs. 25% - præcis som ECTS-skalaen foreskriver. ECTS-skalaens øvrige procenter genfindes tilsvarende. Springene i skalaen er således med til at fastholde de foreskrevne procenter i ECTS-skalaen. Bemærkninger i retning af, at nu får de alle sammen bare 7 bør derfor manes i jorden. Det er trods alt kun 30% på landsplan, der skal have 7. Næsten lige så mange skal have 4 eller 10.

Konstruer din egen karakterskala Problem: Vi vil have en karakterskala, der tager udgangspunkt i ECTS.

ECTS A 10 % B 25 % C 30 % D 25 % E 10 % Fx F

Lav din egen karakterskala 10 25% 10% 10% 25% 30% Den midterste karakter?

Lav din egen karakterskala 5 10 25% 10% 10% 25% 30% Hvor er grænsen til naboerne?

Lav din egen karakterskala 3,5 5 6,5 10 25% 10% 10% 25% 30% Grænserne til de næste naboer?

Lav din egen karakterskala 0 1 3,5 5 6,5 9 10 25% 10% 10% 25% 30% De røde tal skal være midtpunkter!

Lav din egen karakterskala 0 1 2 3,5 5 6,5 8 9 10 25% 10% 10% 25% 30% Passer tallene nu?

Lav din egen karakterskala Voila, en karakterskala! 0 2 5 8 10 25% 10% 10% 25% 30% Mor, jeg bestod, jeg fik nul. Lad os lægge 1 til karaktererne.

Lav din egen karakterskala For mange ligheder med den gamle skala. 1 3 6 9 11 25% 10% 10% 25% 30% Vi lægger 1 til igen!

Lav din egen karakterskala 2 4 7 10 12 25% 10% 10% 25% 30% Stadig to tal fra den gamle skala!

Lav din egen karakterskala UHA, nu er der kun gengangere! 3 5 8 11 13 25% 10% 10% 25% 30% Vi går et trin tilbage.

Lav din egen karakterskala Så er den her: 2 4 7 10 12 25% 10% 10% 25% 30%

Lav din egen karakterskala Bunden er nået -3 00 2 4 7 10 12 25% 10% 10% 25% 30% Kan vi ikke slippe for de negative vibrationer?

Lav din egen karakterskala Vi lægger 3 til ! 00 3 5 7 10 13 15 25% 10% 10% 25% 30% For mange gengangere !

Lav din egen karakterskala Så her er den altså: -3 00 2 4 7 10 12 25% 10% 10% 25% 30%

  ECTS-skalaen 12 For den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler. A 10 For den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, med nogle mindre væsentlige mangler. B 7 For den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler. C 4 For den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler. D 02 For den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål. E 00 For den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål. Fx -3 For den helt uacceptable præstation. F

12: Fremragende 10% - på lang sigt Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler Facts om 7-trinsskalaen De mere uddybende beskrivelser af de enkelte karakterer – her 12. Et forudset problem er at få bedømmerne til at give 10% topkarakter. Hvis ikke der sættes ind med oplysning om brugen af karakterskalaen, vil meget færre end 10% af de beståede få topkarakteren.

Principper Karakteren udtrykker graden af målopfyldelse Absolut vurdering Udgangspunktet er fuld målopfyldelse – omfanget og arten af mangler kan så placere præstationen lavere end 12 Facts om 7-trinsskalaen Hvad står der i panden på eksaminanden, når han kommer ind i eksamenslokalet? – Ved 13-skalaen opfatter mange det som, at der står 8 (i fin overensstemmelse med, at man forventer en middel-eksaminand ved en skala, der er født som en relativ skala).Ved 7-trinsskalaen står der 12 i panden – udgangspunktet er her fuld målopfyldelse.

Forudsætninger Præcise målbeskrivelser Præcise bedømmelseskriterier i forhold til målene Forudsætninger for et skift af karakterskala Da karakteren i 7- trinsskalaen udtrykker graden af målopfyldelse, forudsætter et skift til denne skala, at der foreligger præcise målbeskrivelser for de enkelte fag/forløb – og en præcisering af, hvilke mål, der skal dokumenteres ved prøverne.

Relativ/absolut Den enkelte præstation skal bedømmes absolut På landsplan forventes over tid en fordeling, der svarer til ECTS-skalaens fordeling. 3 håndtag: Målene for det enkelte fag Karakterbeskrivelserne for fagene, herunder mangelbegrebet Prøverne – skriftlige opgaver, mundtlige eksamensspørgsmål Facts Vi har bundet os til, at karakterfordelingen på lang sigt stort set lever op til ECTS-skalaens fordeling. Derfor skal vi følge brugen af 7-trinsskalaen nøje fra starten. Fra centralt hold indstiller vi de tre nævnte håndtag ud fra en forventning om, at indstillingerne vil føre til den ønskede karakterfordeling. Hvis det over en længere periode viser sig, at den ønskede karakterfordeling ikke opnås, må nogle af de nævnte tre håndtag bringes i anvendelse, så karakterfordelingen ændres. Det er afgørende at understrege, at der skal være tale om et system med en høj grad af inerti. Man skal altså ikke i panik ændre en række faktorer bare fordi ’det går galt’ ved en enkelt prøve.

Vejledende karakterbeskrivelser Generelt Formål Trinmål Slutmål Prøvebestemmelserne Bekendtgørelse nr. 327 af 2. april 2007 Bekendtgørelse nr. 351 af 19. maj 2005 Bekendtgørelse nr. 752 af 30. juni 2006 Bekendtgørelse nr. 350 af 18. maj 2005 Bekendtgørelse nr. 737 af 14. juli 2005

Vejledende karakterbeskrivelser Dansk retstavning Dansk Mundtlig prøve Matematik Engelsk Fysik/kemi