Oplæg - Christinelystskolen den 9. september 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Anskaffelse af ny teknologi
Set i forældreperspektiv
Om eksamen 2011.
Netværksmøde 18. marts Vibeke Gadegaard
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Kompetencecenter for læsning
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
De sidste undervisningstimer
Kladde til informationsdias
Vi gennemførte en række interview ifm
før Uddannelsesmessen
Politisk fokus 2009 En inkluderende folkeskole - også for børn med ordblindhed årsmøde 2009 Stella Steengaard 1 Under indtryk af det forestående kommunalvalg.
Sigrid .
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Videoredigering Hvorfor Udstyr Software Filming og Redigering Visning og Respons.
Ordblindhed Hvad er det?.
Aabenraa Friskole Tilsyn i ord og billeder April 2008 Birgitte Boelt
Nyt enkelt inkluderende læsekoncept Rune Ørum ITECH ApS.
- Hvad kan I forvente som forældre?
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Den forebyggende indsats
Velkommen til forældremøde
IT-supporter.
Årsplan – en kort en lang
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Prøver 2011 Obligatorisk for 9. kl.
Velkommen til forældremøde
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
Uddannelse – dit barns fremtid
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
læse- skrivevanskeligheder
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Organiser Erhvervsnabohjælpen !
Forældrearrangement Mandag den 18. september 2017.
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
Trafikpolitik for Durup Skole.
UU – Uddannelsesstatistik
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Oplæg - Christinelystskolen den 9. september 2009 Elever med IT-rygsæk i almenundervisningen

Læsning Definition af læsning L = A x F Definition af læsevanskeligheder Det inkluderende læsebegreb Lyttelæsning/at læse med ørerne Det er ikke snyd!

Gutenberg skabte ordblindheden IBM og Apple hjælper os af med den Morten Kraft, 1992 Speciallæge og ordblind Målet med en IT-rygsæk At kunne deltage på lige fod med kammeraterne i undervisningen

IT-rygsækken indeholder bl.a. En bærbar computer med oplæsningprogram med ordforslagsprogram En scannerpen to bordscannere

Inklusion af elever med læsevanskeligheder Elever, som ikke kan honorere skolens læsekrav, risikerer at blive marginaliserede både fagligt og socialt Den mislykkede inklusion - når inklusion virker ekskluderende At skabe reel inklusion At kunne deltage - fagligt og socialt At kunne læse giver adgang til deltagelse

Undersøgelser af elever med IT-rygsæk Kan deltage på lige fod med kammerater Øget selvværd og selvtillid Øget ansvar for egen læring Bedre selvstændig læsning og skrivning trives bedre socialt

Forudsætninger for at det lykkes At eleven har sin egen bærbare computer - der virker! Gode og velfungerende programmer på computeren Let adgang til scanner At eleven er fortrolig med programmerne Hurtig og nem adgang til support hos skolens IT-vejleder At alle elevens lærere støtter op om brugen af IT-rygsækken Fokus på det som lykkes for eleven At eleven er motiveret og parat til at arbejde med kompenserende IT

At komme godt i gang Plads til IT-rygsækken i klasselokalet - husk også faglokaler Fælles fokus på IT-rygsækken i klassens team Fælles fokus på samarbejdet mellem almenlærere og specialundervisningslærere Aftal, hvem der er ansvarlig for hvad At lægge en plan for, hvordan eleven kan støttes i begyndelsen At sætte sig ind i mulighederne ved kompenserende IT At hjælpe eleven med at skabe gode rutiner At acceptere, at eleven har brug for ekstra hjælp, for at det skal blive en succes Tænke IT-rygsækken ind i sin undervisningsplanlægning

Hvornår skal elever benytte oplæsningsprogrammet i undervisningen? Når de ikke kan læse klassens tekster med tilstrækkelig forståelse eller med tilstrækkelig hastighed Bemærk - computeren kan også læse engelsk og tysk Eleverne skal fortsat træne selvstændig læsning i materialer af passende sværhedsgrad

Hvordan får vi scannet alt det læsemateriale? Brug af scannerpen Brug af bordscanner Lydbøger www.lytteratur.dk Indscannede materialer - Materialebasen www.skolekom.dk Lærere kan tilmelde sig til Bjarne.Thostrup@skolekom.dk

Hvornår skal eleven benytte ordforslagsprogrammer? Altid, når de skal skrive - med mindre de skal stavetræne! Eleverne skriver mere præcist, mere flydende, producerer længere tekster og bruger længere tid på at revidere i egne tekster. Indstilling af ordforslag så det passer til den enkelte elev

Skriveskabeloner Skriveskabeloner består af rammer, tekst og evt. billeder. Skabelonen indeholder typisk ledende eller påbegyndte sætninger. Skabelonen skal guide og støtte eleverne igennem processen. Skabelonerne er åbne og fleksible Arbejde med skabeloner bør altid forgå på computer (ikke papir)

Skriveskabeloner www.fmb.dk/kompit Formål give eleven forståelse af, hvad der forventes give overblik formidle strategier opdele arbejdet i mindre enheder hjælpe med formuleringer hjælpe eleven med at holde fokus

Afsluttende prøver og nationale tests Brug af kompenserende IT til de afsluttende prøver Forlænget tid Tilmelding til prøve på særlige vilkår

Efter folkeskolen Efterskoler almene efterskoler efterskoler for elever med læse-/skrive vanskeligheder Ungdomsuddannelser HF for ordblinde i Nr. Nissum Videregående uddannelser

Lånebetingelser for eleverne Ovennævnte udstyr udlånes af Lemvig Kommune fra september 2009. Udstyret tilbageleveres: Såfremt det ikke længere anvendes. Hvis udlåner skønner, at hjælpemidlet ikke længere er påkrævet. Hvis låner fraflytter kommunen. Når låner ikke længere undervises på en folkeskole i Lemvig Kommune, dog senest ved låners afslutning af 9. klasse. Udstyret er Lemvig Kommunes ejendom. Kommunen står for al servicearbejde i forbindelse med vedligeholdelse, indkøb og installation af software (programmer). Udstyret må ikke sælges, pantsættes, udlejes eller udlånes. Låner har ansvaret for, at udstyret ikke lider overlast eller benyttes af anden bruger. Udstyret må udelukkende anvendes af låneren som kompenserende hjælpemiddel. Låneren må ikke selv foretage installation af software eller foretage ændringer i de tekniske installationer. Låner opfordres til at tegne en privat forsikring, der dækker brand, tyveri, vandskade og anden overlast af udstyret. Forældrene/værgen har erstatningsansvar for skader på udstyret, som ikke skyldes almindeligt slid eller tekniske fejl. Det forventes, at udstyret afleveres i samme stand, som det modtages. Overtrædelse af ovennævnte lånebetingelser medfører erstatningsansvar og evt. inddragelse af hjælpemidlet.