Studerende med psykiske problemstillinger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap
Set i forældreperspektiv
Vi skaber positiv forandring !
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
Afgangsprojekter Diplom Bygning
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Date :31 1.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Mulige fremtidsperspektiver Introduktion
Den danske universitetssektor
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
AU Biblioteksudvalgsmøde Karen Harbo, udviklingskonsulent, ASB bibliotek, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Karen Harbo, ASB bibliotek, Aarhus.
Basismidler i konkurrence- på vej mod A- og B-universiteter? Rektor, Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor DK Infonetværkskonference, 10. og 11. maj 2007 AARHUS UNIVERSITET INFONETVÆRKSKONFERENCE 2007.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Dagens program En workshop – hvor alle har mulighed for at byde ind. Oplæg i plenum Små summespørgsmål Opsamling i plenum Hvilke vanskeligheder har vi,
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Topmødeerklæring ► ► Sammenhængende og tidlig indsats Først og fremmest skal vi have en indsats, der tager udgangspunkt i de unges problemstillinger.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Den inkluderende skole
April 2014 AARHUS UNIVERSITET HVAD SKAL DER TIL FOR AT LØFTE KVALITETEN OG EFFEKTEN AF KOMMUNERNES BEHANDLINGSTILBUD Birgitte Thylstrup, Center for Rusmiddelforskning,
Klinisk Socialmedicin Center for Folkesundhed Ekstern lægekonsulent i Region Midtjylland Kenneth Kibsgård.
Det Sociale Kapitel
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Strategiseminar – 23. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Strategiseminar – 23. januar 2007 Velkommen.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Udfordringer på kompetenceområdet v/ Bente Nielsen 1. Næstformand, Region Midtjylland.
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Besøg af: Erhversrådet Herning Ikast Brande 11. april 2007 AARHUS UNIVERSITET Velkommen til Aarhus Universitet! 11. April.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 12. FEBRUAR 2015 AARHUS UNIVERSITET DCE - NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI AU DCE – NATIONALT CENTER.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
31. AUGUST 2011 MØDE MED VESTAS VISIONERNE BAG FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
’Unge med handicap’ Handicapbegrebet under lup - hvad betyder det for praksis i jobcentrene? Silkeborg 2. oktober 2009.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
Forenings Partnerskaber -Idrætsklubber og forvaltning i forening
– de studerendes læring sat i centrum
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
FINN AMBY Underviser og forsker ved VIA University College, Aarhus.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv
Præsentationens transcript:

Studerende med psykiske problemstillinger Inklusion på videregående uddannelser “EN AF OS” Kick Off Region Midtjylland 10 oktober 2011 DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Rådgivnings- og støttecentret Disposition Rådgivnings- og støttecentret, DPU Aarhus Universitet International ramme for støtte (FN konvention om handicappedes rettigheder 2006) Globalt og nationalt uddannelsessystem (Bolognaproces) Handicapopfattelser og politik SPS-støtte Støtte på Aarhus Universitet Konsekvenser DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Et nyt større universitet tager form DPU, U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Counselling and Support Centre

AU – Nationalt Universitet DPU, U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Counselling and Support Centre

Rådgivnings- og støttecentret Etableret 1. april 1997 Alle studerende m. særlige behov 1. januar 2001 1. januar 2009 overført til DPU 1. januar 2012 til CfUDM DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Rådgivnings- og støttecentret Produktivitet og kvalitet 1500 studerende 550 – 600 med psykiske vanskeligheder 33 mill kr. budget 2012 DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Rådgivnings- og støttecentret Basisydelse fra AU 8,5 mill kr. SPS – leverance 13,5 mill kr. SPS – refusioner 8,0 mill kr. Interne projekter 0,4 mill kr Eksterne projekter 1,0 mill kr. DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Rådgivnings- og støttecentret Ansatte Rådgivere (pæd. Psyk) 11 + 1 Deltids faglig studiestøtte 180 (+ styrkelse af forskning 3,0) Dysleksi (lektiologer) 8,5 Administration 5,5 DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Rådgivnings- og støttecentret Aarhus Universitet med filialer på AU-HIH (Herning) DPU Emdrup Eksterne funktioner (dysleksi og psysoc) SDU Andre videregående udd. inst. i Århus DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Rådgivnings- og støttecentret Målgrupper Studerende med specifikke studiemæssige vanskeligheder, inkl. dysleksi og psykosociale lidelser Udvekslingsstuderende med specifikke studiemæssige vanskeligheder (AU betalt) DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Udfordringer på universiteter Større produktivitet: flere kandidater på kortere tid Fokus på Kvalitet - Bologna processen Inklusion Diversitet DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Centrets ”syn” på studerende Studerende er forskellige Studerende m.s.b. = studenter Potentialer (muligheder for udvikling) DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

FN konvention (2006) Artikel 24 : personer med handicap har ret til uddannelse inkluderende uddannelsessystem på alle niveauer livslang læring nødvendig individuel støtte størst mulig akademisk og social udvikling DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

FN KONVENTION 2 Det fastsættes endvidere i sektion 5 at: personer med handicap har adgang til almindelige videregående uddannelser, erhvervsuddannelser, voksenundervisning og livslang læring uden diskrimination og på lige fod med andre DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Formål og mål med uddannelse Overordnet alment gode Kompetence til arbejdsmarkedet Employabillity!! Deltagelse i samfundet DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret Bologna Process Standarder og retningslinier for kvalitetssikring Udvikling af specifikke kompetencer Employabillity!! DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Handikap opfattelser Den medicinske model Den sociale model Anti-diskriminerings model ICF model DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Inklusion i videregående uddannelse Ingen særlig læreplan (studieordninger) Opnå krævede kompetencer Dokumenterede kompetencer DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret Dansk støttekoncept SPS-lov 2001 (vidergående uddannelser og ungdomsuddannelser) Uddannelsesstyrelsen administrerer ”Vejledning” på institutionen Eksterne leverandører Administrativt koncept Gælder kun su-berettigede uddannelser DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret Dansk støttekoncept ”Vi er jo ikke en del af universitetets bevidsthed” Og det er jo just meningen DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

AU handikap opfattelse “POTENTIALER” Handikappets ætiologi Ressourcer til rådighed Miljø (i videste forstand) barrierer Også for personen DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

KONSEKVENS Inklusion er studerendes mulighed for at realisere deres potentialer for at færdiggøre en uddannelse på første, anden og tredje niveau Hvis de opfylder de generelle og specifikke krav (“faglige krav”) FORVENTNINGER DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Vision for AU (handikappolitik) ”Ligeværdigt læringsmiljø” ” mulighed for at realisere potentialer” Men Studerende må opfylde de generelle og specifikke kvalitetskrav som er fastsat i studieordninger og -programmer DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Kvalitetsperspektiver Støtte skal være: helhedsorienteret Professionel og ”velbelyst” Koordineret og relateret til læringsmålene for kurser og programmer ”Best practice” DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Koncepter for studiestøtte Studiestøtte har fokus på studium og læring ”Afklaringsforløb”(SDU) Studiestøtte i faglig praksis (supervision) ”Særlige” rådgivningssamtaler DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

“Proaktiv indsats” “Employability” Integration og inkludering af studerende med psykosociale vanskeligheder i uddannelsessystemet. En holistisk tilgang – koordineret med fag og trin Baseret på deres specifikke studiereleterede problemer visitering – udredning (ikke deres diagnose) - Facillitering af den individuelle læringsproces Fastholdt i deres identitet som studerende “Proaktiv indsats” “Employability” DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Forskning og udvikling Rådgivning, faglig studiestøtte til studerende med særlige behov bør være funderet i viden og have et klart og resultatorienteret mål Forudsætningen er forskning og udvikling af evidensbaserede metoder. DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Efter 2 års studiestøtte tyder det på: Virker det? Efter 2 års studiestøtte tyder det på: At de studerendes resultater forbedrer sig markant bedre DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret

Mange tak for opmærksomhed og tålmodighed 8942 2370 (direkte linie) 8942 2375 hovednummer wsea@dpu.dk www.dpu.dk/rsc DPU, Arhus Universitet Rådgivnings- og støttecentret