Skolebestyrelsens årsberetning 2012/13

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
8. december 2010 på Egegård Skole
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Forældremøde på Stestrup Skole
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolebestyrelsens årsberetning 2013/14
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Årsmøde for alle forældre 8. marts 2007 ”Skolen sprænger alle rammer” Årsmøde for alle forældre Mårslet Skole Torsdag den 8. marts 2007 Klokken
Frøslev-Padborg skole
Folkeskole-reformen August 2014.
Valgmøde mandag d. 19. maj Skolebestyrelsens sammensætning • 7 forældrevalgte medlemmer (4 år) • 2 medarbejderrepræsentanter (1 år) • 2 elevrådsrepræsentanter.
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Administrative pejlemærker i BUF
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Skolebestyrelsens årsberetning 2009/10
Kære forældre Hermed orientering om status i forbindelse med Pilehaveskolens udbygning og flytning til Verninge i skoleåret 2013/2014. I foråret 2013 har.
Skolebestyrelsesvalg 2012 Højvangskolen efterår 2012.
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Skolebestyrelsens årsberetning 2012
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Hvad laver skolebestyrelsen på Dagnæsskolen?
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Skolebestyrelsesarbejdet. Dagsorden for den 10. April Skolebestyrelsen på et overordnet plan Procedure omkring valgprocessen Hvad er så Skolebestyrelsen.
Forældreinformation om skolebestyrelsesvalget Ny skolebestyrelse fra august 2014 Valg hver 4. år Din mulighed for at få indflydelse, nærdemokrati 7 medlemmer.
Skolebestyrelsens årsberetning 2008
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Alle børn er alles ansvar
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Forhistorie. Indtil Tidligere amtsskole med tilknyttet ”fælles kommunal” SFO. ”fælles kommunal” SFO. 2 adskilte budgetter. Lærerne arbejdede.
Skolestruktur på dagsordenen
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Bevar Andkær Skole Møde den Det vi ved om lukning af Andkær: Økonomi udvalget har den 7. april vedtaget en budgetstrategi, som skal føre frem.
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Dialogmøde 17. januar 2011.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
SKOLEBESTYRELSEN på Gilleleje Skole
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
National handicapkonference, Nyborg Strand maj 2010 Peter Sørensen Glostrup Kommunalbestyrelse. Socialdemokraterne. Medlem af Socialudvalget. Medlem.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Kommuneplan Evaluering af kommuneplanprocessen
Princip for kontaktforældre
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Præsentationens transcript:

Skolebestyrelsens årsberetning 2012/13 Velkommen    Boesagerskolen 6 maj 2013

Skolebestyrelsen pr. 1/8-2012 Forældrevalgte: - Lars Mogensen, formand - Jens Skov, næstformand - Helle Ottosen (genvalgt) - Lotte Christensen - Ole Jespersen - Christel Rousing (ny) - Henriette Nielsen (ny) Elever: - Rasmus Weichert (ny) - Oliver Burchardt (ny)    Boesagerskolen 6 maj 2013

Året i overskrifter Skolestruktur Skole/hjem-samarbejde Kontaktforældre/forældre Inklusion Principper Høringssvar Ny Nordisk Skole Økonomi Udeområde Diverse    Boesagerskolen 6 maj 2013

Skolestruktur 7/9-2011: - ”Startskudet”. Skoleudvalg og skolecentret afholder skolekonference på Boesagerskolen. Efterår 2011: - Dialogmøder og workshops med administrationen - Debatoplæg formuleres/udformes (folder med scenarier) Forår 2012: - Behandling og votering i administrationen og skoleudvalg - Administrationen forslår struktur med 5 skoledistrikter - Høring, efterfulgt af borgermøde den 9 maj - Administrationen vælger at udsætte ændring af skolestrukturen - Eksternt konsulentfirma Brøndum & Fliess bliver hyret ind til skoleanalyse Efterår 2012: - Visionsseminarer med Brøndum & Fliess, og administrationen - Workshops med Brøndum & Fliess - Nyt forslag fra administrationen med 5 distrikter og reducering af skoler - Skoleudvalget afviser administrationens forslag Ny tidsplan: - Nyt forslag ude med 4 distrikter og alle lokaliteter bibeholdes (se kommunens hjemmeside) - Behandlet i skoleudvalg 10/4, økonomiudvalg 17/4 og kommunalbestyrelse 24/4 - Administrationens indstilling er godkendt - Høringsperiode 25 april til 25 juni 2013 Kom til Borgermøde !    Boesagerskolen 6 maj 2013

Skole/hjem-samarbejde Folkeskolen står over for mange udfordringer, bl.a.: - Faglige mål - Økonomi - Inklusion Derfor er der mere end nogensinde brug for et solidt skole/hjem-samarbejde, som bygger på gensidig forståelse og respekt. Skolen og skolebestyrelsen er derfor i en proces, som skal styrke elevernes: - Skoleparathed - Undervisningsparathed - Uddannelsesparathed I processen arbejdes med at udvikle elevernes: - Robusthed - Selvstændighed - Fællesskab    Boesagerskolen 6 maj 2013

Kontaktforældre Kontaktforældrene er et vigtigt bindeled mellem skolebestyrelsen og forældrene. Kontaktforældrene er vigtige i den aktuelle proces omkring skole/hjem-samarbejdet. Der er afholdt 2 fælles kontaktforældremøder med skolebestyrelsen: - November: Skole/hjem-samarbejdet v. Palle Marker, flyverkorpset (kontaktforældre) - April: ”Chokolade-is-dessert” princippet v. cand. pæd. psych. Rasmus Alenkær (alle forældre) Skolebestyrelsen arbejder løbende med at styrke samarbejdet med kontaktforældrene.    Boesagerskolen 6 maj 2013

Inklusion Vi taler meget om inklusion. I den daglige debat i medier og offentligheden. På skolen og i skolebestyrelsen. Tanken bag inklusion er, at børn og unge støttes i at kunne indgå i de faglige og sociale fællesskaber. Og have gavn af, at forblive i dette miljø. Både i skole- og fritid. Elever som tidligere blev visiteret til specialtilbud, skal nu inkluderes i den almindelige folkeskole. Det giver naturligvis nogle nye udfordringer. På Boesagerskolen er vi godt i gang med inklusion. Resurcerne er knappe, og situationen er endnu ikke optimal. Men der gøres et godt stykke arbejde i hverdagen. Efteruddannelse af lærere, supervision, tildeling af støttetimer, m.m. Inklusionsopgaven er i sagens natur en kommunal opgave. Med graden af succes afhænger også meget af, at alle elever, og deres forældre har forståelse for og er med til, at få fællesskabet til at fungere, og dermed fremme inklusion.    Boesagerskolen 6 maj 2013

Principper Skolebestyrelsen gennemgår og vurderer løbende alle skolens principper. Verden omkring skolen og på skolen ændrer sig hele tiden, og derfor er der jævnligt behov for opdatering af principperne. Principperne skal understøtte skolens fokusområder og udviklingsplan. Skolebestyrelsen lægger vægt på, at de gældende principper: - Er relevante - Er opdaterede - Rent faktisk efterleves 2 principper er opdateret i forgangne år: - Princip vedr. timefordeling - Princip vedr. skole/hjemsamarbejde Skolens principper ligger på skolens hjemmeside (”Skoleporten”).    Boesagerskolen 6 maj 2013

Høringssvar September 2012: Skolebestyrelsen giver høringssvar på kommunens budget. Oktober 2012: Skolebestyrelsen giver høringssvar på kommunens kvalitetsplan. November 2012: Skolebestyrelsen giver høringssvar vedr. tidligere overflytning fra dagtilbud til skole. Juni 2013: Skolebestyrelsen udarbejder høringssvar på ny skolestruktur. Høringsfrist den 25 juni 2013.    Boesagerskolen 6 maj 2013

Ny Nordisk Skole Forår 2012: Undervisningsministeren igangsætter projektet Tankerne bag: - Styrke i det Nordiske dagtilbuds- og uddannelsesområde – heraf ”Nordisk” - Behov for forandring (fagligt/pædagogisk løft) – heraf ”Ny” - ”En revolution nedefra” Mål: - Udfordre alle børn og unge så de bliver så dygtige de kan - Mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater - Styrke tilliden til dagtilbud og uddannelser med respekt for professionel viden og praksis Proces: - Mindst tre institutioner melder sig sammen - Deltage i netværk med de andre tilmeldte institutioner - Rådgivning fra ekspertpanelet (Bl.a. Dorte Lange/DLF og Lars Goldschmidt/DI) - Deltage i dialogmøder og workshops - Udarbejde forandringsprojekt Skolebestyrelsen har deltaget ved det første intro/stormøde og er positivt indstillet på projektet. Vi har drøftet emnet, men vi har valgt ikke at deltage, primært p.g.a. den uafklarede situation med skolestrukturen (efteråret 2012). Se mere på: www.nynordiskskole.dk    Boesagerskolen 6 maj 2013

Økonomi Økonomien i Egedal kommune er trængt, men dog i bedring. Men der er ikke tilført flere midler til skolen – tværtimod. Budgettet reduceres desværre stadig. I år har vi haft ca. samme budget som sidste år. Dvs. stramt, men det løber akkurat rundt. Budgettet følges løbende af skolebestyrelsen. Økonomiske vilkår pt.: - Vi ligger tæt på undervisningsministeriets minimum timetal. - Ikke tilstrækkelige midler til vikardækning. - Ikke dedikeret midler til inklusion. - Ingen serviceafd. på skolen og økonomi trukket ud af budget - Status efter lock-out’en i april endnu ikke opgjort En vigtig drivkraft i ændring af skolestrukturen, er at frigive flere midler til skolerne.    Boesagerskolen 6 maj 2013

Udearealer Udearealerne giver mulighed for alsidig leg og bevægelse i frikvarterer, både i det store åbne område og de indre gårde. Renoveringen pågår løbende når økonomien tillader det og der er tilslutning til en forældre aktivitetsdag. I oktober havde vi en god forældre aktivitetsdag, hvor der blevet foretaget en grundig oprydning og beskæring, primært i de indre gårde. ”Kondistien” trænger til renovering/opgradering (afventer hegn, i.f.m. vej) Forhåbentlig kan vi få samlet forældre til flere aktivitetsdage, så vi kan gøre udearealerne endnu mere attraktive og anvendelige for vores elever. Aktivitetsdagene giver god synergi i.f.t. forældre relationer og er derfor medvirkende til at fremme skole/hjem-samarbejdet, samt at give ”ansvarsfølelse” for skolen, både for elever og forældre. Marts: Møde med landskabsarkitekt Vi drøfter muligheden for at bruge landskabsarkitekten, inden for mulige økonomiske rammer.    Boesagerskolen 6 maj 2013

Diverse Deltagelse i SB Egedalmøder. (SB Egedal er et ERFA forum for alle skolebestyrelserne i Egedal). Møder med 2 øvrige Smørumskoler i.f.m. skolestrukturdebat. Deltagelse i Skole & Forældre landsmøde (nov 2012) Madordningen ”Humlehuset” er standset i januar. Orientering/beslutning af timefordelingsplan. Redaktion og udgivelse af Boesnyt november og juni. Foto (drøftet tilbud og valgt leverandør). Forældreintra: Skole & Forældre avis via web. Ansættelsesudvalget (2 bestyrelsesmedlemmer deltager ved nyansættelse af personale). Intro til nye forældre om skolebestyrelsens arbejde og kontaktforældrenes rolle. Deltagelse i dialog-, budgetmøder, workshops, m.m. med kommunen. Deltagelse ved afskedsreception for Lili, SFO leder.    Boesagerskolen 6 maj 2013

Kommende opgaver/udfordringer Skole/hjem samarbejdet: Hvordan sikrer vi gensidig forståelse, forventningsafstemning og samarbejde mellem forældre, elever og skole, inden for de givne rammer? Den nye skolestruktur: Skolebestyrelsen er aktive i processen, og i dialog med skolecentret og politikkerne. Inklusion: Hvordan kan vi alle bidrage til, at få dette projekt til at lykkes? Hvordan styrkes almen området samtidigt? Opdatering/forbedring af udearealer og kondistien, med vægt på at: - lave de bedst tænkelige ændringer der hvor behovet er størst - få mest muligt for pengene - størst mulig forældre/børn-deltagelse Økonomi. Planlægning og afvikling af Borgermøde om skolerne, okt/nov 2013 Skolebestyrelsesvalg forår 2014 Forældre: Vær aktive i jeres skole – deltag i arrangementer, debatter og møder.    Boesagerskolen 6 maj 2013