Søren Barlebo Rasmussen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Advertisements

Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Mesteropgaven - Sådan skriver du den.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Grænser for rummelighed
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Tillid Temadag for AMIR
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Organisationstruktur
Empowerment og sundhed
Styring af styregrupper
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Hvad er mål/resultat (output)?
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Fremtidens MED Dennis Kristensen Formand Offentlig Ansattes Organisationer.
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Gruppeudviklingssamtaler
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Nyt Netværk 9. november 2006inkubia aps Dansk Arbejdspladskultur.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Frivillighed på kommando findes ikke
Ledelse i forskellige retninger
Lærings- og praksisfortælling
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Klubledermøde - Syd 1. Juni Motion & Foreningsliv … 4 fokusområder i 2015 Klubudviklingsprojektet bliver en success Fastholdelse af unge I overgangen.
Revitalisering og videreudvikling af den faglig-strategiske ledelse Den 24. februar 2015 Søren Barlebo Rasmussen
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
UU årskonference Stort behov for strategisk ledelse i det offentlige – men det er ikke uden dilemmaer  Kurt Klaudi Klausen, professor i offentlig organisation.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Samarbejdsaftale Badminton
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Søren Barlebo Rasmussen Sbr.spfak@cbs.dk Inspektorforeningens Årsmøde - ledelse af faglige miljøer fyldt med faglige medarbejdere Søren Barlebo Rasmussen Sbr.spfak@cbs.dk

Baggrund: Ledelsesforsker – speciale i ledelse af fagfolk Institutleder og dekan på CBS Har været med til at starte megen ledelsesudvikling i universitetssektoren gennem de sidste 10 år – f.eks. Research Management Course (har haft over 350 deltagere) Har været konsulent på en række ledelsesprojekter de sidste 5 år – f.eks. UVM/CBS projekt om gymnasieledelsesudvikling i København og Personalestyrelsens udvikling af den fleksible master i off. ledelse Har publiceret en del bøger om ledelse af fagfolk og deres ledelsesudvikling Er formand for Akkrediteringsrådet der akkrediterer alle videregående uddannelser i Danmark

Tre emner: Faglige organisationer - en bestemt type af organisationer Ledelse af fagfolk – fælles muligheder gennem processer og spilleregler Ledelsesudvikling af ledere fra disse miljøer

Faglige organisationers kendetegn: Begejstrede medarbejdere, hvor det faglige smelter sammen med det personlige Stor grad af autonomi i opgaveudførelsen De faglige medarbejdere er selv med til at bestemme udviklingen Strukturel ledelse og dens kendetegn – magt, regler, kommandoer, styring og strategiske planer – fungerer dårligt Så er spørgsmålet: Kan faglige organisationer da slet ikke ledes?

Faglige organisationer…! Udgangspunkt: Faglig tradition ”Privatpraktiserende entreprenører” Tager et selvstændigt ansvar for kvalitet og udvikling Får klub/akademi-træk – se næste slide: Meget anderledes end den traditionelle strukturelle organisations- og ledelsesforståelse – hvor hierarkiet er det centrale træk

Ledelsen bestemmer målene Medarbejderne bestemmer målene Selvregulering 2. Karisma/dynastiet Topledelsen som udgangspunkt Eksempler: Familieejede virksom-heder, entrepreneur-virksomheder, meget store organisationer med professionelle ledere 1. Klubben/akademiet Medarbejderen som udgangspunkt Eksempler: partnerejede, udviklingsorganisationer, universiteter, små klubber Ledelsen bestemmer målene Medarbejderne bestemmer målene 3. Struktur/bureaukratiet Hierarkiet som udgangspunkt Eksempler: Banker, militæret, departementer, traditionelle produktionsvirksomheder 4. NGO’en Mellem-ledelsen som udgangspunkt Eksempler: frivillige organisationer, interesseorganisationer, politiske partier, den store klub Fremmedregulering

Konsekvens: en meget anderledes organisation! Klub/akademi-trækket betyder at organisationen på mange måder er til for medarbejdernes/faglighedens skyld, og det er vigtigt for at fastholde de fagligt engagerede og selvstændige medarbejdere Det er også en offentlig organisation hvor formålet og hovedopgaverne er bestemt på forhånd – trækker i retning af struktur-organisationen En dobbelt organisationsforståelse: både megen autonomi til medarbejderne – hvor organisationen skal understøtte deres individuelle udvikling - og en meget fast fælles ramme/helhed som medarbejderne skal sikre implementeres

Summe! Tag 5 minutter med sidemanden! Hvad siger I til denne dobbelte organisationsforståelse? Er denne dobbelte organisationsforståelse også meningsfuld ift. jeres organisation? Kom eksempler på, hvordan denne dobbelthed optræder i dagligdagen ift. jeres ledelsesrum

En anderledes (og svær) ledelsesforståelse! Faglig ledelse Rigtig og forkert - viden Nogen ved mere end andre Hierarki er lige meget (odiøst) Strukturel ledelse Position i hierarkiet Magt og regelstyring Social fællesskabsledelse Ledelse som funktion – ikke position Fællesskabets tjener – får anerkendelse for at løse de roller/opgaver som fællesskabet har brug for Kommer i mange varianter – diktatoren er et eksempel

Ledelse af denne type organisationer… Både ledelse som strukturel ledelse og som ”fællesskabets tjener” = mulighedsledelse Balancering af individ (det personlige engagement) og fællesskab (rammen) Tre elementer Klare rammer Gode inddragende processer Fælles spilleregler At få folk til at se muligheder – svært når man er fagligt uddannet, hvor kritikken er den væsentligste metode

Huskeregel for en mulighedsleder Et skridt tilbage – det allersværeste! Du er klog, men de andre besidder en enorm viden fagligt set Du har gode intentioner, men de skal selv se deres interesse i det fælles Du kan bestemme, men du får travlt hvis du vil bestemme alt! Du er god til at tale, men det bedste og vigtigste er at lytte!!!! Et par skridt frem Ansvar for gode processer og samarbejder Med til at udvikle fælles normer og spilleregler Tydeliggør og fasthold det fælles formål – ofte meget nobelt – og hvordan det løses Repræsentant for fællesskabet/rollemodel Det halvt fyldte glas!

10 grundregler for en begejstrende mulighedsleder Ledelse som funktion frem for ledelse som position Legitime processer frem for beslutninger om indhold Skabe fællesskabet – som et win/win (se næste slide) Skabe fælles retning og ambition Skabe normer der sørger for selvregulering Se det store i det små – visionen i hverdagen Spilleregler for ledelse: arbejdsdeling, fælles ansvar, koordinering, forventningsafstemning og rolleafklaring Rekruttering – hvem lukker du ind i fællesskabet? Modstand, uenighed og undvigemanøvrer er naturligt og godt!!! Pas på! Det sociale kan låse individet!

Summe! Tag 5 minutter med sidemanden! Hvad siger I til mulighedsledelsesforståelsen? Har I selv arbejdet på denne måde? Hvad kræver det af jer som ledere?

Den typiske ledelsesudvikling – og dens farer Top down Politisk motiveret og styret Der er sjældent meget godt at sige om den ledelse der allerede foregår Professionelle kurser og uddannelser Generisk ledelse er udgangspunktet Genererer meget nemt modstand og rene ideologiske svar!

Ledelsesudvikling!! Skal kunne håndtere det faglige og den kritiske grundtone (både ledere og ledelsesudviklere) Skal involvere deres erfaringer – der er megen god ”naturlig” ledelse Skal udvikle et fælles begrebsapparat Skal se egne styrker og udviklingspotentialer Skal få dem til at ønske personlig udvikling: Skabe fortrolighed i grupper af ligemænd Skabe et ønske om at give hinanden feedback og se sig selv udefra Skabe et engagement og en lyst til at aflære egne uvaner

Vigtige spørgsmål til videre refleksion Er det rigtigt at faglige organisationer skal ses på denne måde (som havende både klub- og strukturtræk)? Og kan gymnasier ses på denne måde? Hvad siger I til ledelsesforståelsen: ”fællesskabets tjener”? Kan denne ledelsesforståelse kombineres med strukturel ledelse (mulighedslederen)? Er det rigtigt at personlig udvikling er det allervæsentligste for en leder der skal lede fagfolk, der ofte er ”gamle” kolleger? Er I parate til at gå videre med den personlige udvikling?

Spørgsmål?