Erfaringer med brugerinddragelse - hvordan opgaver, udfordringer og roller kan varetages i en konkret samarbejdsmodel Vidensforum for brugerinddragelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Pakkeforløb på kræftområdet
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Metoder og Status i Danmark
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Når hospital og kommuner samarbejder om genoptræning
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Inspiration og viden i din hverdag RANDERS BIBLIOTEK.
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Fra klima og vand til … Rolf Johnsen
Mødeledelse og deltagelse
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Lean Netværk AAU.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Opstarts-/Info. møde 13. januar 2011 FF-Inflammation og FF-Abdominal
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Kompetent til at støtte livet med kræft
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Sygepleje til patienter med ovariecancer – Hvordan bliver vi bedre?
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Lederforum Torsdag den 10. maj 2007 Dagsorden: Generel orientering Koncernmål/ servicestrategi for 2008 Opfølgning på seminar om ledelsesværdier Medarbejdertrivsel.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
At arbejde som repræsentant for DASYS
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
SundhedsFagligt Indhold SFI gruppen.  Mange klinikere, fagligt forum, ikke alle føler sig forpligtet af beslutninger man er med til at tage  Styregruppe.
DBU Fyn DBU Fyns Formandsklubber. DBU Fyn Historik : Fodboldpatruljer : Fodboldråd i kommunerne 2007: Formandsklub for udvalgte formænd.
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Side Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning KØBENHAVNS KOMMUNE Master titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Regular 40pt (A CAPS) Brug under.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Workcyclus Mere end 10 års erfaring Facilitering, rådgivning og gennemførelse af APV og trivselsundersøgelser m.m. Private og offentlige virksomheder.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Det tværsektorielle netværk for utilsigtede hændelser i sektorovergange (TSN) Møde den 10. november 2011, Viborg.
Dialogmøder d1-d10 – September 2017
Hjertecafèer - tilbageblik
MTV af Demens: Organisation
De pårørende i beslutningsrummet
BESKÆFTIGELSES- OG INTEGRATIONS FORVALTNINGEN
Personalemøde – opfølgning på MTU
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Statens HR – Implementeringskoncept
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Erfaringer med brugerinddragelse - hvordan opgaver, udfordringer og roller kan varetages i en konkret samarbejdsmodel Vidensforum for brugerinddragelse 29. Maj Marlène Spielmann og Jutta Ølgod

Disposition 1.Baggrund og erfaringer fra pilotforløb med brugerpaneler 2.Præsentation af vejledning

Hvorfor er brugerinddragelse vigtig for sundhedssektoren og for KB? •De sundhedsprofessionelle har stor faglig viden og ofte også en generel viden f.eks. om bivirkninger eller patienters typiske reaktioner. •Men brugerne ved, hvordan belastninger i et behandlingsforløb føles, og de kender deres egne prioriteringer. •Inddragelse af brugerne kan give indsigt i barrierer og andre problemer ved en given indsats. Brugernes erfaringer kan således bruges til en bedre tilrette- læggelse af indsatsen og resultere i mere helheds- orienterede løsninger – i sundhedsvæsenet og i KB.

Samarbejde og projektorganiseringen bag Beslutning om igangsættelse af et brugerinddragelsesprojekt i 2009 – Inspireret af Macmillan i UK Styregruppe: RH: Udviklingssygeplejerske Lena Ankersen Rehabiliteringssygeplejerske Lise Bjerrum Herlev Hospital: Ledende oversygeplejerske Marie-Helene Olsen Kommunikationskonsulent Charlotte Hald KB: Frivilligkonsulenter Marie Thurah Nielsen og Nina Jensenius Chef for dokumentation og udvikling, Bo Andreassen Rix Projektlederne Jutta Ølgod og Marlène Spielmann.

Pilotforløbets indhold •Rekruttering & kvalificering af 20 talsmænd forår/sommer 2010 •Screeningssamtale •Kaffemøde •Kursusdag •Ansvarsfordeling: •Hospital – opgavestiller (ca. 14 opgaver pr. gruppe) •Kræftens Bekæmpelse – observatør og ekspert ift. gruppens og enkelte talsmænds virke og velbefindende •Proces (sep – juli 2011): •Formøder og dialogmøder af halvanden times varighed - ca. 5 i perioden, derudover kommunikation via mail

Eksempler på opgaver •Forslag til udformning af ambulatorier og venteværelser •Kommentering af info. materiale pjecer, hjemmeside og info-tv •Forslag til forbedringer af patient- oplevelsen på hospitalet: gratisaviser, kunst mm.

Evalueringsmetoder •Spørgeskemaundersøgelse (patienttalsmænd) •Fokusgruppeinterview ved FI (patienttalsmænd) •Spørgeskema/ skabelon (KB, hospitalsrepræsentanter) •Evalueringsmøde (KB, hospitalsrepræsentanter) •Resultater og anbefalinger er sammenfattet i en intern afrapportering fra PLI i dec. 2011

Resultater – ganske kort Høj grad af tilfredshed hos patienttalsmændene og hospitalerne - og hos KB De fleste løsningsforslag er implementerede (ml. 13 og 16 på hvert hospital) Opgaverne vurderes som gode, konkrete og meningsfulde for både patienter og hospitalspersonale

Anbefalinger •Hospitalerne sørger for mødeledelse, referat og opfølgning på dialogmøder •Patienttalsmændene sørger for mødeledelse, referat og opfølgning på formøder •KB kan overveje – efter behov – at tilbyde læring i mødeledelse og mødekultur til patienttalsmændene •Både KB og sygehusafdelingerne er opgavestillere •KB’s medarbejdere er opmærksom på trivslen i gruppen og eventuelle efterladtes behov ved dødsfald •Frafald må forventes, så der rekrutteres flere, end der er brug for. Ved frafald iværksættes en opfølgende rekruttering og kvalificering af de nye patienttalsmænd

Anbefalinger fortsat •Opgaverne skal være konkrete og udspringe af et aktuelt behov på hospitalet •Opgaverne skal foreligge, når de frivillige er rekrutterede, og møderne planlægges et år frem •KB bistår med en medarbejder med kvalifikationer på frivilligområdet. Opgaverne er at: •deltage og facilitere formøder og være observatør på dialogmøderne •varetage gruppens behov for viden på kræftområdet •intervenere ved mistrivsel (gruppe eller enkeltpersoner) •samarbejde med hospitalerne om rekrutteringen •afholde screeningssamtaler •Der holdes statusmøder mellem medarbejderne fra KB og hospitalsrepræsentanterne hver 3. måned

Status •Gruppen tilknyttet Herlev er fortsat – områdekonsulenten i Lyngby er tovholder •Gruppen tilknyttet RH er etableret på ny, det har taget tid at rekruttere nye deltagere. Områdekonsulenten fra København er tovholder •Det er aftalt, at KB også kan stille opgaver til grupperne

Perspektiverne fremover •at etablere talsmandsgrupper på alle store kræfthospitaler •at afklare en lettilgængelig model, som er baseret på lokal rekruttering, kvalificering og forankring af lignende patienttalsmandsgrupper •at skabe mulighed for gensidig inspiration og erfaringsudveksling for både talsmænd og involverede hospitalsafdelinger

Kræftens Bekæmpelses Vejledning 2013

Vejledningen er: • Til hospitalspersonale/ ledelse • Som en opskrift • 5 trin • Kronologisk opbygget – også inden for hvert trin

Opmærksomheds- punkter •Personaleressourcer •Overvejelser af involveringsniveau – større involveringsniveau større potentielle forandringer •Forventningsafstemning/ stille brugerne realistiske perspektiver i sigte

Trin 1 - Før start Afklar på afdelingen hvilke opgaver, det vil være relevant at involvere brugere i Udvælg to til tre personer som ansvarlige for brugerinddragelsen Overvej om personalet har gavn af et oplæg/ fælles drøftelse om brugerinddragelse Samarbejde med Kræftens Bekæmpelse om brugerinddragelse er en mulighed

Trin 2 - Rekruttering af brugere Udarbejd et opslag til at rekruttere brugere med Reklamér med opslaget Udvælg 10 til 15 patienter Screeningssamtaler afholdes enkeltvis med de brugere, der er udvalgt

Trin - 3 Kvalificering af brugere Arrangér gerne et eftermiddagsmøde Klæd brugerne på til arbejdet ved at invitere dem til en kvalifikationsdag En kontaktperson blandt brugerne vælges

Trin 4 - En stabil brugergruppe Facilitering af brugergruppen er en nødvendighed. (praktisk støtte, støtte til gruppedynamik, støtte til belastende hændelser/ reaktioner) Formøder planlægges og afholdes af gruppen selv Frafald i gruppen hænder. Behov for et minimumsantal og plan for yderligere rekruttering

Trin 5 - Opgaver og møde mellem brugergruppen og hospitalet Hospitalsafdelingen stiller opgave, der sendes til brugerne med mødeindkaldelse Brugergruppen afholder formøde Dialogmødet ledes af de ansvarlige fra hospitalsafdelingen Dagsorden: 1.Siden sidst ift. brugerinput mm. 2.Brugernes fælles tilbagemelding på opgave 3.Næste opgave

Tak for opmærksomheden Spørgsmål og kommentarer Marlène Spielmann og Jutta Ølgod