Dataindsamling og kildebearbejdning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Anskaffelse af ny teknologi
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
Sprog/billeder på Internettet
Grundlæggende metode og videnskabsteori
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Eksperimental Design and Analysis
Kvantitative metoder
Sådan laver man en spørgeskemaundersøgelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Videnskabsteori og faglige metoder
Metode 1 Kvalitativ metode Interviews
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Om meningsmålingers kvalitet
Konstruktioner af feltsites
Konference om Almen Studieforberedelse
Markedsanalysen i praksis.
Forskellige typer af interview
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Markedsanalyse Kapitel 12
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Side 1 © 2008 Zapera.com A/S – Ryesgade 3A, 1.tv. – 2200 København N - Tel – Fax – Enhver offentliggørelse af disse.
Validitet og reliabilitet
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Interview Individuelt interview Interview i en gruppe.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Socialisering Kapitel 5.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
K VANTITATIVE METODER – MED FOKUS PÅ METODER TIL AT STUDERE PROFESSIONELLES VIDEN OG HOLDNINGER /M ERETE M ONRAD 2015.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Spørgeskema som værktøj
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Den naturvidenskabelige metode
Anne Kjølhede Revald, Vejdirektoratet
Hvad er eVejledning? Elsebeth Nygaard
Metoder og produktion af data
Naturvidenskabelig metode
Karakterer og læring.
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Præsentationens transcript:

Dataindsamling og kildebearbejdning

Undersøgelser i praksis Informationskilder Interne data Tilgængelige informationer ”inde i” virksomheden Eksterne data Informationer, der findes I omverdenen Primære data Førstehåndsoplysninger, dvs. specielt indsamlet til et bestemt og aktuelt problem Sekundære data Informationer, der allerede findes og er indsamlet til et helt andet formål

Udvælgelse af respondenter POPULATION = alle de mennesker, der kunne være relevant at spørge STIKPRØVE = udsnit af populationen, eks. 1000 respondenter Repræsentativ stikprøve = minibillede af populationen

Undersøgelsesformer: Kvantitative undersøgelser: Målbart, lukkede spørgsmål, historisk rettet. Ofte brugt i forbindelse med undersøgelser af: Kendskab Loyalitet Holdning Tilfredshed Kvalitative undersøgelser: Fremadrettet, åbne spørgsmål – hvad, hvordan, hvorfor – men resultat er svært at generalisere. Ofte brugt i forbindelse med: Test (nyt produkt, koncept etc) Ideudvikling Positionering Komplekse temaer (vaner, kultur etc)

Internet-spørgeskema Interviewmetoder Personlig Upersonlig Direkte Personligt interview  Høj svarprocent, seriøsitet kan kontrolleres, vanskelige spørgsmål kan uddybes  sikre svar, mulighed for fremvisning  Dyrt og tidskrævende, interviewer kan påvirke, respondenten ikke anonym Udsende spørgeskema  Billigt og nemt at håndtere, mange kan spørges og mulighed for mange spørgsmål. Respondenten kan være anonym  Lav svarprocent, evt. misforståelser pga manglende forklaring, usikkerhed om svarperson Indirekte Telefoninterview  Hurtig, billig og høj svarprocent samt mulighed for at uddybe spørgsmål  Nemmere at sige nej  lavere svarprocent end ved pers. Interview, usikkerhed om svarperson, ingen fremvisning og ingen anonymitet Internet-spørgeskema  Billigst og hurtigt samt relativt gode svarprocenter  Manglende repræsentativitet, sikkerhedsproblemer og udvælgelsesproblemer

Undersøgelsens gyldighed Reliabilitet: I hvilken grad resultaterne er konsistente over tid, dvs: resultatet vil blive det samme, hvis det gentages (repeterbarhed) 2 eller flere, der er uafhængig af hinanden, får samme resultat (reproducerbarhed) Validitet: I hvilken grad undersøgelsen måler det, man har til hensigt, eller hvor troværdige resultaterne er.

Kvalitative undersøgelser Interviews Observationer Workshops Interessentmøder Brugerpaneler og brugerråd

Det kvalitative interview Det ustrukturerede interview, som former sig som en almindelig samtale. Intervieweren stiller uddybende spørgsmål til det, der udvikler sig i samtalen Det semistrukturerede interview indsamler oplysninger i kraft af en struktureret emneopdeling - en interviewguide. Samtalen kan udvikle sig mere frit men der styres hele tiden efter et bestemt formål

Konstruktion af spørgeskema Grundregler ved spørgsmålsformulering Korte spørgsmål Præcise spørgsmål Letforståelige spørgsmål Undgå uhensigtsmæssige spørgsmål Ensartethed i svarmetoden

Spørgeskemaets struktur og layout Emner og spørgsmål skal organiseres på en logisk og naturlig måde Begynd med forholdsvis nemme spørgsmål Gå fra det generelle til det specifikke Gå fra lette til svære spørgsmål Beskriv overgange fra et emne til et andet God plads hvis der er åbne spørgsmål

Test af spørgeskema - pilotundersøgelse Alle interviewskemaer bør testes, før de anvendes i en undersøgelse. Testen bør omfatte nogle få personer og skal afdække følgende område: Er de enkelte spørgsmål forståelige, eller opstod der tvivl ved nogle spørgsmål? Er svarmulighederne tilstrækkelige? Er der en naturlig sammenhæng igennem hele spørgeskemaet? Mangler der nogle spørgsmål? Er der spørgsmål, hvor svarpersonen kommer i unødig tvivl om, hvad han vil svare?  Mangler der nogle spørgsmål?

Observationsmetoden Oftest feltarbejde = at studere mennesker og aktiviteter i deres vante omgivelser Teknikkerne kan bruges til at indsamle både kvalitative og kvantitative data F.eks. arbejdstidsstudier for at finde ud af hvilke metoder og procedurer der er mest effektive Kvalitative observationsstudier kan være udbredte i starten af et undersøgelsesforløb Det kan være nødvendigt at udarbejde en observationsguide I deltagerobservationer i organisationer er det vigtigt at holde regnskab med: Hvem gør hvad?, Hvem gør man det for? Etc. Hvornår foregår aktiviteterne og hvordan og under hvilke omstændigheder

Dokumentarmetoden I dokumentarmetoden anvendes data som allerede var der i forvejen Udfordringen her er om disse sekundære data kan belyse den konkrete problemstilling Eksisterende data kan være: Procesdata som produceres i forbindelse med aktiviteter i samfundet: f.eks. Tv, aviser, internet, referater Bogholderidata der er etableret i forbindelse med styring og registrering- interne virksomhedsdata af forskellig art Forskningsdata som er indsamlet af andre