Et væksthus for børn og voksne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
En længere og mere varieret skoledag
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Sædding/Ådalens lokalskole
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Præsentationens transcript:

Et væksthus for børn og voksne Folkeskolereformen Informationsmøde på Askov-Malt Skole 26. maj 2014 Hvorfor hvad hvordan hvad nu hvis Et væksthus for børn og voksne

Folkeskolereformen De 3 nationale overordnede mål for folkeskolens udvikling 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så de bliver så dygtige, de kan. To måltal: Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. 2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Måltal: Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. 3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis. Måltal: Elevernes trivsel skal øges.

Fordeling af timer efter reformen Folkeskolereformen Fordeling af timer efter reformen

Folkeskolereformen Mødetider Alle elever møder kl. 8.00 – hver dag 0. – 3. årgang (30 timer) har fri kl. 14.00 4. – 6. årgang (33 timer) har fri kl. 15.00 (3 dage) og kl. 14.00 (2 dage)

Folkeskolereformen Flere timer til de klassiske fag Timetallet i dansk, matematik, natur/teknik og musik forhøjes Engelsk fra 1. klasse og tysk el. fransk fra 5. Nyt begreb ”Understøttende undervisning” Alle elementer der understøtter et barns trivsel og læring 0. – 3. årgang Ca. 7,5 times understøttende undervisning ud af skoleugen på 30 timer 4. – 6 årgang Ca. 5,5 times understøttende undervisning ud af skoleugen på 33 timer

Folkeskolereformen Understøttende undervisning Anvendes til at styrke elevernes læringsparathed sociale kompetencer / alsidige udvikling motivation og trivsel Motion og bevægelse ca. 45 min. om dagen Tilbud om lektiecafe Eksempler på understøttende aktiviteter Bevægelse og aktiviteter med fagligt sigte Trivselsarbejde Praktisk/musiske aktiviteter Samtaler mellem elev og lærer Orientering (færdsel mv.) Ud af skolen/besøg i skolen ”Åben skole” samarbejde med det omgivende lokal samfund Lektiehjælp > Studieværksted

Folkeskolereformen Af den understøttende tid Lektiecafe – ”Studieværksted” Ugentlige timer 30 timer: 0. – 3. årgang (2 timer studieværksted/lektiecafe) 33 timer: 4. – 6. årgang (2,5 timer studieværksted/lektiecafe) mulighed for hjælp til hjemmearbejde/lektier fra en kvalificeret voksen, mens eleven er på skolen andre styrede aktiviteter – læseværksted, praktisk matematik og andet!

Folkeskolereformen Resten af den understøttende tid Fordeles mellem: motionsbånd for alle midt på dagen Knyttes til fagene, således der er mere tid til diverse understøttende aktiviteter.

Folkeskolereformen Skoledagens ramme – tænkes Mere sammenhængende fleksibel og afvekslende Skemaet varieres – fag kan samles i forløb Vi skal i højere grad have fokus på skolens kerneopgave > elevernes læring Orientering mod elevernes faglige og sociale mål Skolen bliver mere målstyret!

Folkeskolereformen Perspektiv skifte Fokus på undervisning > fokus på læring Undervisningsmål > læringsmål Undervisningsstruktur > undervisningens effekt Hvad skal vi lave > Hvad skal vi lære Læreprocesser hvor der er opsat tydelige/synlige mål og kriterier (opskrifter) for at kunne nå dem. Praktisk eksempel! …

Folkeskolereformen Vurdering for læring VFL – et kommunalt indsatsområde

Folkeskolereformen Opfølgning gennem Hverdagsevalueringer mellem lærer og elev i alle fag 3 – 4 lidt længere samtaler hen over året mellem lærer og elev Progression > udvikling Fokus Elevens udbytte af undervisningen og trivsel i forhold til mål og aftaler

Folkeskolereformen I forældre er en ressource og I skal bidrage til skolens virke Et godt hjemmemiljø og en aktiv familiestruktur øger børnenes sandsynlighed for at klare sig godt i skolen – uanset forældrenes økonomiske, sociale og etniske baggrund Det fremmer børns læring, når deres forældre aktivt involverer sig i deres dagligdag, herunder skolearbejdet Skole-hjem samarbejde