Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August 2014. Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Et fagligt løft af folkeskolen
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole, Skolereform
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Folkeskolereformen - gør en god skole bedre MEN HVORDAN?
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Ikrafttrædelse August 2014
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Skemamøde 2014 den på Katrinebjergskolen.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Faaborg-Midtfyn Kommune
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Præsentationens transcript:

Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August 2014

Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer for 4. til 6. klasse • 35 timer for 7. til 9. klasse. • Fagopdelt undervisning • Understøttende undervisning • Gør en god skole bedre - Et fagligt løft af folkeskolen

Ændringer i fagene • Engelsk fra 1. klasse og tidligere andet fremmedsprog (tysk fra 5. klasse) • Flere timer i dansk og matematik i klasse • Styrkelse af idræt, musik, natur og teknik • Håndværk og design i 4. klasse • Valgfag fra 7. klasse

Understøttende undervisning • Mere tid til differentierede undervisningsformer, bevægelse, faglig fordybelse og træning i lektiecaféer og understøttende læringsaktiviteter • Tilrettelægges fleksibelt i kommunerne • Skolelederens ansvar, at der skabes sammenhæng mellem de fagopdelte timer og den nye tid til understøttende undervisning.

Pædagogiske konsekvenser • Præcisering og forenkling af Fælles Mål • Inddragelse af ny viden • Øget brug af it • Etablering af ressourcecenter • Forenkling og videreudvikling af elevplanen • Regelforenklinger om timeopgørelse, kvalitetsrapporter mv.

Kompetenceløft • Mål om fuld kompetencedækning (linjefagsdækning) i 2020 • Efteruddannelse af lærere og pædagoger (1 mia. kr.) • Kompetenceudvikling for ledere (60 mio. kr.)

Mål med den nye folkeskolelov • Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan • –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. • –Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. • 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater • •Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. • 3.Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis • –Elevernes trivsel skal øges.

Tidsplan for implementeringen • Overordnet tidsplan: • • TidIndholdParter • • 2013 • ForåretUdmeldinger om ny folkeskolelovRegeringen • AprilLærerlockoutKL • MajNy folkeskolelovFolketinget • JuniFørste tolkninger af den nye lov ogUndervisningsministeriet/KL • den nye arbejdstidsaftale • AugustUdarbejdelse af plan for implementeringen af denJDH • nye folkeskolelov • Planen fremlægges for Skolebestyrelsen • Sep/oktoberKursus/Information om den nye folkeskolelovJDH/TM • NovemberGrundlæggende drøftelser af rammerne for en ny Medarbejderne • skolehverdag (visioner, pædagogiske overvejelser mv.)+ skolebestyrelsen? • DecemberDrøftelse af disse rammerSkolebestyrelsen • Udarbejdelse af beskrivelse af disse rammerArbejdsgruppe • 2014 • JanuarOvervejelser om indhold i den nye skolehverdagMedarbejderne • Fremlægges forSkolebestyrelsen • FebruarOplæg til hvordan hverdagen kan struktureresArbejdsgruppe • Oplægget drøftes afMedarbejderne + skolebestyr. • MartsEndelig forslag til det kommende års organisationLedelse/ arbejdsgruppe • April Forlaget fremlægges for Medarbejdere • Forslaget godkendes af Skolebestyrelsen • Den nye organisationsbeskrivelse fremlægges forForældrene og eleverne • August Den nye organisationsform træder i kraft • Evt. mindre justeringer baseret på input fra Ledelsen • medarbejder og elever • 2015 • JanuarGrundig evaluering af den nye organisationsplanMedarbejdere, elever og • den nye skolebestyrelse • Februar Justeringen af organisationsplanenLedelsen • MartsGodkendelse af revideret organisationsplanSkolebestyrelsen

Egne overvejelser • Vi skal alle forsøge at ”tænke ud af rammen” • ”Det plejer vi at gøre” skal gerne ændres til ”hvad understøtter børnenes udvikling bedst” • ”Gammeldags” faglig undervisning skal ændres mod en mere dynamisk måde at tænke ”læring” på • Det bliver en svær proces for alle – og den vil tage tid