Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Faaborg-Midtfyn Kommune

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Faaborg-Midtfyn Kommune"— Præsentationens transcript:

1 Faaborg-Midtfyn Kommune
Folkeskolereformen i Faaborg-Midtfyn Kommune Logo er kommunevåben og navnetræk Fagsekretariat for Undervisning - 1

2 Tre klare mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år.

3 Tre klare mål Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis Elevernes trivsel skal øges.

4 Målsætningerne skal bidrage til:
at sætte en klar retning på alle niveauer et højt fælles ambitionsniveau for folkeskolens udvikling sikre klare rammer for en løbende og systematisk opfølgning og evaluering på alle niveauer.

5 3 overordnede indsatsområder
For at opfylde de tre overordnet mål, er reformen baseret på tre overordnede indsatsområder En længere og mere varieret skoledag. Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger

6 En længere og varieret skoledag
30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, 33 timer for 4. til 6. klasse 35 timer for 7. til 9. klasse. Fagopdelt undervisning Understøttende undervisning (herunder frivillig lektiehjælp)

7 Mere tid til fagene Engelsk fra 1. klasse og tidligere andet fremmedsprog Flere timer i dansk og matematik i klasse Styrkelse af idræt, musik, natur og teknik Håndværk og design i 4. klasse Udvidet valgfag fra 7. klasse

8 Understøttende undervisning
Mere tid til differentierede undervisningsformer, bevægelse, faglig fordybelse og træning i lektiecaféer og understøttende læringsaktiviteter Tilrettelægges fleksibelt i kommunerne Skolelederens ansvar, at der skabes sammenhæng mellem de fagopdelte timer og den nye tid til understøttende undervisning.

9 Kompetenceløft af lærere, pædagoger og ledere
Mål om fuld kompetencedækning (linjefagsdækning) i 2020 Efteruddannelse af lærere og pædagoger Kompetenceudvikling for ledere

10 Kendetegn for den ny skole
Alle elever skal have mere ud af folkeskolens undervisning – fokus på læring frem for undervisning Det skal være tydeligt, hvad eleverne skal lære Eleverne skal have hyppige samtaler med deres lærer om resultater Lærerne skal arbejde tæt sammen og blive endnu dygtigere Skolens ledere skal lede den nye skole frem It skal understøtte en ny skole

11 Centrale politiske temaer i kommunernes reformforberedelse
Kommunalpolitikerne skal i højere grad styre efter mål for elevernes resultater, fremskridt og trivsel - mindre efter timer Åbne skolen op mod omverdenen herunder ungdomsudd., erhvervsliv, foreningsliv m.v. Rammer for understøttende undervisning herunder fordelingen mellem lærere, pædagoger og andre voksne Tilstedeværelse for medarbejdere på skolen Strategi for anvendelse af it i forhold til at understøtte børns læring

12 Organiseringen af udmøntningen af folkeskolereformen i Faaborg-Midtfyn Kommune

13 Arbejdsgruppe 1 (Politiske principper og målopfyldelse)
Skal forholde sig til de vigtigste temaer og komme med retningslinjer for, hvordan reformen skal udmøntes lokalt i Faaborg-Midtfyn Kommune. Det gøres ved følgende metode: Vi vil i Faaborg-Midtfyn kommune kendes på At Det betyder

14 Arbejdsgruppens organisation
Arbejdsgruppen refererer til Børne- og Undervisningsudvalget Arbejdsgruppeleder Børne- og Undervisningsudvalgsformand Jakob Holm Sekretærfunktion Undervisningschef Tonni L. Jørgensen, Fagsekr. Undervisning Funktionsleder Helle Kjærhus Nørgaard, Fagsekr. Undervisning Pædagogisk konsulent Palle Olesen, Fagsekr. Undervisning Arbejdsgruppemed-lemmer B&U - Udvalgsformand Jakob Holm B&U – Lene Høsthaab B&U – Mette Frederiksen Skoleleder Flemming Mortensen, Broskolen Skoleleder Bjarne Nielsen, Tingagerskolen Skoleleder Annemette Sodtmann Laursen, Svanninge Skole SFO-leder Helle Greve, Brobyskolerne Ungdomsskoleleder Susanne Sommer DLF repræsentant Steen Bak Henriksen BUPL repræsentant Bjarne L. Nielsen Forældrerepræsentant Rene Fransson, Tre Ege Skolen Forældrerepræsentant Annette Poulsen, Tingagerskolen Ungdomsuddannelsesrepr. rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Fritidskonsulent Hasse Winther, Plan og Kultur Musikskoleleder Helle Jakobsen Ad hoc funktion Vicekommunaldirektør Finn G. Johansen i spørgsmål af kommunalstrategisk betydning.

15 Opstart og afslutning August 2013: September – oktober 2013:
Arbejdsgruppen igangsættes ved et dialogmøde den 27. august 2013 mellem Børne- og Undervisningsudvalget og skolebestyrelserne. September – oktober 2013: Møder i arbejdsgruppen Oktober 2013: Arbejdsgruppens produkt præsenteres på et dialogmøde mellem Børne- og Undervisningsudvalget, skolebestyrelserne og skolernes arbejdsgrupper. November 2013: Produktet behandles politisk

16 Arbejdsgruppe 2 (Økonomi)
Arbejdsgruppe 2 opgave: Beregne de samlede økonomiske konsekvenser af skolereformen for personalenormeringen for Faaborg-Midtfyn kommune Udarbejde et forslag til ny timefordelingsplan

17 Arbejdsgruppens organisation
Arbejdsgruppelederen refererer til Undervisningschef Tonni L. Jørgensen, Fagsekr. Undervisning Arbejdsgruppeleder Budgetchef Morten Bentsen, Økonomistab Arbejdsgruppemed-lemmer Økonomikonsulent Trine Hansen, Økonomistab Økonomikonsulent Birte Karen Petersen, Økonomistab Skoleleder Ulrik Hedegaard, Toftegårdsskolen Skoleleder Søren M. Larsen, Espe Skole Stedfortræder Niels Børge Nørsøller, Fagsekr. Undervisning

18 Opstart og afslutning Juni 2013 Arbejdsgruppen starter arbejdet
August 2013 Økonomiske beregninger forelægges på budgetseminar august. September 2013 Udarbejdelse af ny timetildelingsmodel starter

19 Skolernes arbejdsgrupper
De enkelte skoler skal etablere en eller flere arbejdsgrupper, som ud fra mål og indhold i reformen, og de retningslinjer, som arbejdsgruppe 1 har udstukket, skal udarbejde forslag til udmøntning. Hvordan ser skoledagen ud for: Indskoling / SFO Mellemtrin Overbygning Forslagene skal kunne begrundes ud fra punkt A.

20 Skolernes arbejdsgrupper
Arbejdsgruppen skal som minimum bestå af følgende deltagere Lærere, pædagoger, forældre og elever Herudover kan lokale samarbejdspartnere; idrætsforeninger, spejderbevægelser, erhvervsliv evt. deltage. I perioden frem til arbejdsgruppe 1 har færdiggjort deres arbejde og har udstukket retningslinjer, skal arbejdsgrupperne arbejde med at sætte sig grundigt ind i reformen Produktet fra de enkelte skoler udformes efter eget valg. I foråret 2014 skal de enkelte skoler præsentere deres arbejde og produkt for Børne og Undervisningsudvalget og skolebestyrelserne fra de enkelte skoler

21 Gruppedrøftelse


Download ppt "Faaborg-Midtfyn Kommune"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google