Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ikrafttrædelse August 2014

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ikrafttrædelse August 2014"— Præsentationens transcript:

1 Ikrafttrædelse August 2014
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August 2014

2 Mål med den nye folkeskolelov
Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. –Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater •Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. 3.Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis –Elevernes trivsel skal øges.

3 Overordnede rammer En længere og varieret skoledag
30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, 33 timer for 4. til 6. klasse 35 timer for 7. til 9. klasse. Fagopdelt undervisning Understøttende undervisning Gør en god skole bedre - Et fagligt løft af folkeskolen

4 Ændringer i fagene Engelsk fra 1. klasse og tidligere andet fremmedsprog (tysk fra 5. klasse) Flere timer i dansk og matematik i klasse Styrkelse af idræt, musik, natur og teknik Håndværk og design i 4. klasse Valgfag fra 7. klasse

5 Understøttende undervisning
Mere tid til differentierede undervisningsformer, bevægelse, faglig fordybelse og træning i lektiecaféer og understøttende læringsaktiviteter Tilrettelægges fleksibelt i kommunerne Skolelederens ansvar, at der skabes sammenhæng mellem de fagopdelte timer og den nye tid til understøttende undervisning.

6 Pædagogiske konsekvenser
Præcisering og forenkling af Fælles Mål Inddragelse af ny viden Øget brug af it Forenkling og videreudvikling af elevplanen Regelforenklinger om timeopgørelse, kvalitetsrapporter mv.

7 Egne overvejelser Vi skal alle forsøge at ”tænke ud af rammen”
”Det plejer vi at gøre” skal gerne ændres til ”hvad understøtter børnenes udvikling bedst” ”Gammeldags” faglig undervisning skal ændres mod en mere dynamisk måde at tænke ”læring” på Det bliver en svær proces for alle – og den vil tage tid

8 Proces 1. Tilegne sig viden om den nye folkeskolelov
2. Hvilke centrale emner skal bearbejdes 3. Inddragelse af interessenter (lærere, pædagoger, elever, forældre) 4. Drøftelser og opkvalificering af beslutninger 5. Klar udmelding af resultatet 6. Efterfølgende løbende evaluering og justering

9 Tidsplan for implementeringen
Overordnet tidsplan: Tid Indhold Parter 2013 Foråret Udmeldinger om ny folkeskolelov Regeringen April Lærerlockout KL Maj Ny folkeskolelov Folketinget Juni Første tolkninger af den nye lov og Undervisningsministeriet/KL den nye arbejdstidsaftale August Udarbejdelse af plan for implementeringen af den JDH nye folkeskolelov Planen fremlægges for Skolebestyrelsen Sep/oktober Kursus/Information om den nye folkeskolelov JDH/TM November Grundlæggende drøftelser af rammerne for en ny Medarbejderne skolehverdag (visioner, pædagogiske overvejelser mv.)+ skolebestyrelsen? December Drøftelse af disse rammer Skolebestyrelsen Udarbejdelse af beskrivelse af disse rammer Arbejdsgruppe 2014 Januar Overvejelser om indhold i den nye skolehverdag Medarbejderne Fremlægges for Skolebestyrelsen Februar Oplæg til hvordan hverdagen kan struktureres Arbejdsgruppe Oplægget drøftes af Medarbejderne + skolebestyr. Marts Endelig forslag til det kommende års organisation Ledelse/ arbejdsgruppe April Forlaget fremlægges for Medarbejdere Forslaget godkendes af Skolebestyrelsen Den nye organisationsbeskrivelse fremlægges for Forældrene og eleverne  August Den nye organisationsform træder i kraft Evt. mindre justeringer baseret på input fra Ledelsen medarbejder og elever 2015 Januar Grundig evaluering af den nye organisationsplan Medarbejdere, elever og den nye skolebestyrelse Februar Justeringen af organisationsplanen Ledelsen Marts Godkendelse af revideret organisationsplan Skolebestyrelsen

10 5 arbejdsgrupper 1. Elevernes skolehverdag 2. Lærernes hverdag
3 Understøttende undervisning 4. Samarbejde 5. Arbejdsmiljø/arbejdspladser

11 Understøttende undervisning på Øster Starup Skole
Orienteret mod Fag Bevægelse Personlig udvikling Lektiecafe Som udgangspunkt foregår alt skolearbejdet på skolen Dog undtagelser – specielt Indskolingen: Vi vil forsætte med at opfordre forældrene til daglig læsning med deres barn (10-15 minutter) Udskolingen: Eksamensrelaterede opgaver (f.eks. læsning af hovedværker i dansk og aflevering af stile)

12 Elevernes hverdag Tid Aktivitet 8:00 - 9:30 2 timer 2 x 45 Frikvarter
Frikvarter 9: :25 2 timer x 45 Spisefrikvarter 12: :45 1 time 12: :15 Bevægelse/UU 13: :00 14: :15 1 klokketime (der ofte deles)

13 Indskolingen + 3 klasse Tid Aktivitet Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag
Fredag 6:30 – 8:00 7:50 Morgen-SFO Bus ankomst 8:00- 9:30 1 modul 9:30-11:25 2 modul 12:00- 14:00 3 modul Lektiecafe 14:10 14:00- 17:00 Busafgang SFO

14 Skema for mellemtrinet
Tid Aktivitet Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 6:30- 8:00 7:50 Morgen-klub Bus ankomst 8:00 – 9:30 1 modul 9:55 – 11:25 2 modul 12: :00 3 modul 14:00 – 17:00 14:10 Klub Bus afgang 14:15 – 15:15 4 modul Lektie-cafe* Idræt* 15:25 * I A-ugerne vil mellemtrinet have fri kl. 14 alle ugedage (klub er åbent fra 14:00)

15 Skema for udskolingen Tid Aktivitet Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag
Fredag 7:50 Bus ankomst 8:00 – 9:30 1 modul 9:55 –11:25 2 modul 12:00-14:00 3 modul 14:00-15:15 4 modul Valgfag Fag/ Lektiecafe Fag/ Lektiecafe Fri 15:25 Bus afgang

16 Lærernes arbejdsplan Blå – fast mødetid Grøn - flekstid
Aktivitet Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 7:30 Forberedelse 7:50 Tilsyn med eleverne 8:00 Undervisning og tilsyn 11:35 Spisepause 12:00 Undervisning, Tilsyn, forberedelse 14:00 Undervisning 15:15 Fleks/forberedelse/ Afdelingsmøde 16:00 Fælles møder/kursus/ 17:00 forældresamtaler

17 Samarbejde Lærernes arbejdstid kommunalt fastlagt fra 8 – 16.
Kommunikationen vil som udgangspunkt foregår i dette tidsrum (via forældreintra, ønsker til telefonsamtale Forældresamtaler dog udvidet onsdag til kl. 17. Mindre revision i elevplaner Kommende år stort set som nu, men beskrivelser på de små fag kun hver tredje år Næste år overvejes den nuværende form ud fra nye pædagogisk overvejelser


Download ppt "Ikrafttrædelse August 2014"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google