Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Medarbejderudviklingssamtalen
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Anerkendende refleksion
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Læringsstile og lektier
I dag er temaet Visualisering
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
At være magtesløs med den magtesløse
Arbejdspladsudvikling
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Darum skole 4. november 2013.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Kultur i organisationer
”Kaldet til kærlighed”
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Relationer – børn og voksne
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
Omgangstone og kollegialitet
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
© DIEU Skriv i Sidefod for dias 1 Fastholdelse på det danske arbejdsmarked En fortælling om det gode arbejdsliv, der kræver vi river.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Hvordan spørger man anerkendende?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
‘Hold fred med hinanden’ (Markus 9, 50) Livets Ord Juni 2016.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Konflikter og kommunikation
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Personlig stof- og alkoholpolitik
SUF - gevinstrealisering
Linedanser Per Krøis Kjærsgaard
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Stresshåndteringsgruppe
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Linedanser Per Krøis Kjærsgaard
Meningsskabelse som relationskompetence
Præsentationens transcript:

Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser? 4 seriøse benspænd for meningsfuld forandring Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser? Henrik Adler Chefkonsulent, partner Udviklingskonsulenterne a/s

De 4 skæve myter om forandring At det handler om at samarbejde til en ny kultur At det sker pø om pø - og det giver mening At dem der ikke er med er imod At man kan overtale andre til meningsfuldhed ved at motivere og Meningsfuldhed er noget man selv skaber – det er ikke Guds givet – eller givet af lederen

1. ”Det handler om at samarbejde til én ny kultur” Målet med forandring – og ikke mindst sammenlægninger og fusioner – betragtes ofte som skabelse af en ny kultur Man diskuterer en samarbejdskultur, en kultur for modtagelse af nye ansatte/ kolleger, en samklangs-kultur, hvor man ikke må træde på hinanden, de små er lige så gode som de store, ”vi-skal-passe-på-hinanden-kultur Men: når man kalder på kulturen – kalder man på forskellighederne og dermed på problemerne Uden at have gjort sig klart, hvilket fælles mål man måtte have Uden at have gjort sig klart, hvordan diskussionerne skal afsluttes og tingene skal besluttes – og hvad der bliver gældende Uden at have tilstrækkelig baggrund for at forstå, hvorfor andre gør det anderledes end en selv At meningsfuldhed drejer sig om målet man skal nå sammen – ikke hvad der er mellem hinanden. Det er blot et resultat af bestræbelsen Så: Hold op med at diskutere kultur – det ender helt i skoven – diskuter og beslut fælles mål og undersøg forskellige hensigtsmæssige måder at komme derhen

2. Forandring sker ”pø om pø - og hvert skridt giver mening” Mange lider af den forestilling, at forandringsprocesser sker fra punkt 1 til punkt 2 til punkt 3 osv….og at man kan se hvert skridt tydeligt – og det giver mening både for leder og for medarbejdere. Men: Driften buldrer fra dag 1 – forandringsprocesser er parallel-processer, der skal tilpasses og justeres ind i driften – DEN BEVÆGER SIG OG ER LEVENDE. Forandringsarbejde er 120% arbejde!! Mål formuleret i chef- og ledelsesgrupper forandrer sig over tid. Målet flytter sig – for verden flytter sig. Hvad der er hensigtsmæssigt den ene dag er ikke hensigtsmæssig den næste Mange forandringer lader sig simpelthen ikke forklare – de er i bund og grund MENINGSLØSE – og det er ondt at bede ledere om at skulle forklare hver eneste initiativ ud fra en forestilling om, at næste skridt er logisk Så: Hold op med at tro på ET FAST MÅL – tal med kolleger og medarbejdere om, at målet flytter sig over tid Hold op med at tro, det er meningsfuldt. Skab i stedet rum for det meningsløse – Non-sense rum! - hvor man kan udtrykke sin manglende forståelse uden at blive forklaret og overtalt væk fra problemet. LYT Skab mening hver dag

3. ”Dem der ikke er med er imod” Hvis man udsér sig en kolleger - eller værre: en gruppekolleger, der ikke køber den nye strategi for forandring, er det udtryk for modstand og frygt Men: Dem der brænder for en sag med det samme, brænder hurtigt op – og ønsker ny forandring et nyt sted. Det er simpelthen en undgåelsesstrategi for denne type kollega/medarbejder Meget visdom er gemt i de mennesker, der ser problemer og faldgruber med den nye organisation, de nye mål osv…De er ikke så underholdende som ”springfyrene”, men det er fra skeptikerne vi skal lære, hvilke fødder forandringen skal gå med Der er også dem, der ikke VIL – fred være med dem. Så: Hold op med at springe i mål sammen med de letantændeligt – forandringer vil ikke blive vedvarende Lyt til de skeptiske – de ser de konkrete udfordringer i hverdagen og skal have plads til at udtrykke skepsis over at skulle nå målet Tænk påmeningsfuldhed i forandring som antændelse af et bål: vi skal bruge de letantændelige, men det er kævlerne, der fastholder ilden. De våde er i bedste fald ubugelige, skal tørres – eller værst: de flyder over

4. At man kan overtale andre til meningsfuldhed ved at motivere At man tror, man med argumenter, motivation/ trusler kan overtale andre mennesker til at indgå i en forandringsproces og få den til at give mening Men: At overtale – at tale hen over andre – får ingen til - på et indre plan - at eje det, der skal ske – allerhøjest forstummer den (brugbare) skepsis, man kunne bruge i processen At motivere andre mennesker evt ved at give/tage fordele, økonomi eller magt har som grundlag, at man (bevidst) skal glemme den erfaring, at det, der motiverer i dag, bliver taget væk i morgen – og den, der lover – lederen – er udskiftet næste år! det meningsfulde er mere end en 5’er om dagen Så: Hold op med at overtale eller motivere ud fra slikmunds-princippet. Respekter andre menneskers ønske om meningsfuldhed Forsøg at tale med medarbejdere / kolleger dér, hvor de befinder sig og ser perspektivet fra deres sted, hvis det er muligt. Indrøm forringelser, tag udgangspunkt i det professionelle og opgaven – ikke i relationer og geografi

Det meningsfulde arbejdsliv Der er meningsfuldhed set i tid Det, der er meningsfuldt i dag, er ikke nødvendigvis meningsfuldt i morgen – eller i går: mening forandrer sig over tid og skal passe til verdens(’s forandring) Der er den personlige meningsfuldhed Hvordan passer mine kompetencer, ambitioner og anciennitet sammen med mit arbejde Det er den relationelle mening Det skal være værdigt og respektfuldt at udføre mit arbejde set i lyset af kollegernes dom. Anerkendelse er kernebegreb i dette Mening er noget VI skaber Ansvaret for sammenfletningen af de personlige og de relationelle meningsfuldheder er et fokus man skaber sammen og kan ikke reduceres til et ledelsesarbejde. Ledelsesarbejdet handler om at give plads til / skabe rammerne for diskussioner og udvikling af meningsfuldhed