Procesvejledning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
kl i kantinen på Lyngholmskolen
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Design på Sdr. Vang Skole
Struktur: ”Quiz og byt”
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
De sidste undervisningstimer
Mentaltræning Målsætning
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
DDS Skanderborg gruppe Udviklingsplan Formål: 5% flere indmeldinger 5% færre udmeldinger.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Observation af din/andres undervisning –
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Elevaktiverende undervisning
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Almen sTudieforberedelse - AT
- Hvad kan I forvente som forældre?
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Sosu projekt Sosu skolen, Aabenraa Haderslev & Sønderborg Produktionsskoler
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Et mærkeligt skib.
NOTATTEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Værkstedsundervisning
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Skrivefag. Udvikling af elevers skrivekompetence på tværs af fag ( ) Roskilde Katedralskole Roskilde Katedralskole, Skolestrategi for arbejdet.
Afsætning og IT Erfaringer fra den første test. Forudsætninger 2. års klasse – marketing/multimedia 11 drenge og 17 piger Bærbar PC fra første dag En.
Samarbejde om Udlandsophold. Internationalisering Hvorfor samarbejde – Kan man mere sammen end alene ? – Fordele for eleverne ? Hvordan samarbejde – Organisatorisk.
Øvelse 1: First Impressions
IMPERFEKTUM Side 224 i tekstbogen.
Skrivekursus 1.e ..
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
De unge og de erhvervsrettede uddannelser Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning Noemi Katznelson,
Fou-forløb: Mini-SRP SO-forløb. Målsætning Vi vil forberede eleverne til at fremstille den gode SRP, specielt med henblik på: at kunne skrive flerfagligt.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Spansk IT efter reformen.
Præsentationens transcript:

Procesvejledning

Hvorfor ? Eleverne bliver ikke bedre til at skrive spansk og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskine eller henter stil på nettet Eleverne afleverer ikke (til tiden)

Procesvejledningens muligheder: Eleven bliver nødt til at arbejde med stoffet selv Eleven bliver mere aktiv: forbedre-redigere-omskrive Læreren forbedrer sine muligheder for at iagttage eleven Læreren får bedre indsigt i den enkeltes tankegang/svage og stærke sider

Vore tiltag : At afprøve Elluminates anvendelighed i forbindelse med procesvejledning Fokus på delelementerne i en oversættelse frem for helheden. Mere fokuseret retning Bedre progression i skrive/rettearbejdet At bevidstgøre om sproglige strukturer og praksis ved skrivning Mere målrettet arbejde med håndværket f.eks opslagsværker

MÅL: At gøre eleverne bedre til at skrive At gøre eleverne mere bevidste om skriveprocessen og lære dem bestemte arbejdsstrategier At imødegå snyd At gøre skriveprocessen mere motiverende At øge afleveringsprocenten til tiden

Praksis Skoleåret 2009 -2010 : Samme antal stile – tilbud/påbud om procesvejledning i et antal stile. Skoleåret 2010-2011: Færre antal stile, arbejde med samme stil over længere tid, mere fokus på processen. 10 elevtimer er omlagt til Skriveværksted i timerne 2. Virtuelt møde på Elluminate

Eksempel på en aften m. Elluminate  21 elever inddelt i 5 grupper a 4 (niveaudeling?) Selvvalgt ”mødetidspunkt” ½ time pr. gruppe Fokuseret opgave, ifm oversættelse udleveres fx ”styreark”: Tjek alle verber: hvilken tid, person/tal står de i? Som en hjælp er der 3 x perfektum – find dem og repeter, hvad der skal huskes (hjælpeverbum + participium/kort tillægsform) Der er 1 datid – find ud af, om der skal bruges imperfektum el. præteritum (og tænk altid på, om der nu skulle være uregelmæssigheder ;-)) Er der mon verbalperifraser? Se Rettenøglen § 118 Der er 2 x ”vil” – er det ønske el. fremtid? Ifm kommenteringsopgave kan Elluminate bruges til coaching og respons (jf. Pia Zinn Ohrt)

Fordele Uafhængig af tid og sted Tid til den enkelte – fordybelse Koncentreret arbejde Små grupper – det sociale – elever hjælper hinanden Læreren får bedre forståelse for den enkeltes tankegang Undgår snyd Færre røde streger Større motivation, både for elever og lærere

Ulemper Stadig elever, der ikke kan nås: ikke tid, glemmer, tekniske problemer… Indgreb i elevernes fritid Aftenarbejde – dårlige arbejdsforhold Fare for merarbejde – læreren skal passe på at overholde sin rettetid

Lærerrollen Skal passe på ikke at give svarene Skal træne coaching- og responsteknik Skal gøre det klart for eleverne, at processen tæller, og at et produkt med få ”røde streger” ikke nødvendigvis giver 12…