Kortlægning af arbejdsgange

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Porteføljestyring
Social Kapital – rig på relationer
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Værdistrømsanalyser.
Arkitektur - data.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Produktion og Logistik
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Date :31 1.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
POLITIK LEDELSESSYSTEM
IS-Strategi.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
25. Logistisk effektivitet
Medalje til Høje-Taastrup
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Quality Management Systems
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Activity Based Costing
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
SUF - gevinstrealisering
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
”BrunT Papir” - workshop
Metoden brugerstyret behandling
25. Logistisk effektivitet
Den generiske kompetenceprofil
Vurderingsramme for vagtplanlægning på sygehuse
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Kortlægning af arbejdsgange

Hvorfor kortlægge arbejdsgange Kortlægning af arbejdsgange er en visuel måde at beskrive og kommunikere nuværende eller ønskede arbejdsgange Udgangspunkt for at opstille forbedringsområder Forbedringer af arbejdsgange kræver forandringer Forandringer kræver dokumentation af nuværende situation Uddanne medarbejdere i at tænke i tværgående processer/arbejdsgange og derigennem forbedre samarbejde, tidsforbrug og kvalitet Identificere arbejdsgange som giver kunde/borger værdi Identificere unødvendige aktiviteter og fejl Motivere medarbejdere til at bidrage til udvikling af arbejdsgange og tage ansvar for gennemførelse af ændringer ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange

Hvordan kortlægges arbejdsgange Organisationens helt overordnede arbejdsgange/processer kan nedbrydes til hovedprocesser, delprocesser og konkrete aktiviteter Hovedproces Proces Delproces Aktivitet ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange

Arbejdsgange kan suppleres med beskrivelser Tilskudsstyring i Miljøstyrelsen Den Grønne Fond Vandfonden DANCED Modtag ansøgning Afgør sag Udbetaling Afslutning af sag Hovedproces Proces Delproces Beskrivelse af hovedproces: Tilskudsstyring ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange

Primære diagrammeringssymboler Beslutning Aktivitet/sagsbehandling Proces/arbejdsgang ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange

Eksempel på flow diagram Afslag Check ordre Check kreditgrænse Opret ordre Accept Dan faktura ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange

Flowdiagram med svømmebaner Arbejdsgange kan med fordel diagrammeres med tydelig angivelse af skift mellem ansvarsområder Borger Afd. A Afd. B Afd. C 1 8 7 6 5 4 3 2 9 ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange

Nedbrydning alene til ”forbedringsniveauer” 1 8 7 6 5 4 3 2 9 4 & 5 1& 2 6 - 9 Før Efter ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange

Metodeforløb til arbejdsgangskortlægning Fastlæg vision/formål med kortlægning af arbejdsgange Fastlæg afgrænsning af arbejdsgange og fokusområder Fokusområder kan være omkring kvalitet, tid, omkostninger Kortlæg hovedproces Udvælg og nedbryd proces/arbejdsgange Evt. beskrivelse af proces, input, output, leverandør, kunde, ressourcer, mål mv. Identificér aktiviteter og modellér flow diagram Vurdér arbejdsgang Kvantificér aktiviteter i forhold til fokusområde (eventuel dataindsamling) Angiv problem- og forbedringsområder Eventuel verificering gennem nedbrydning og dataindsamling Vurdering af forbedringspotentiale Vurdering af forandringsmulighed/-indsats Dokumentation af valgte arbejdsgange og indsatsområder til udvikling ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange

Gruppeøvelse: Fra proces til aktivitetsniveau Kortlægning af egen arbejdsgang Formål Kortlægning af arbejdsgang fra egen organisation Opgave Udvælg hovedarbejdsgang/-proces fra egen organisation Diagrammér udvalg hovedarbejdsgang (nedbryd til delprocesser) Nedbryd udvalgt delproces til aktivitetsflow med ”svømmebaner” (ansvarsskift) Hvis yderligere tid vurderes arbejdsgang i forhold til forbedringsmuligheder Fremlæg arbejdsgangdiagram for øvrige grupper i plenum Organisering Gruppearbejde institutionsvis Tid 1 time Resultat Arbejdsgang diagrammeres på flipover i henhold til gennemgået metode Resultatet gennemgås efterfølgende af i plenum ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange

Vurderingsparametre i forhold til fokusområder Arbejdsgangsforløb Ansvarsskift Kryds mellem mange afdelinger eller funktionelle områder Omfang af Kontrol-aktiviteter Omfang af tilbageløb og fejlrettelser Dobbeltarbejde, gentagelse, redundant arbejde Forløb indrettet efter specialtilfælde evt. angivelse af % fordeling Manglende parallelitet Flere forskellige ydelser frembringes af samme arbejdsgang Værdiskabende kontra ej- værdiskabende aktiviteter f.eks. kontrol, fejl Manuelle aktiviteter, automatiserede aktiviteter, IT-understøttelse ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange

Vurderingsparametre i forhold til fokusområder Tid og ressourcer Ansvarsskift Kryds mellem mange afdelinger eller funktionelle områder Ressourceforbrug evt. allokerede ressourcer i relation til mængde Arbejdstid (aktiv tid) Ventetid (passiv tid) Forholdet mellem aktiv og passiv tid evt. arbejdstid i forhold til gennemløbstid Medarbejdere varetager få snævre aktiviteter ensformigt arbejde, manglende procesforståelse, manglende fleksibilitet Afhængighed af enkelte nøglekompetencer for udførelse Manglende ejere af tværgående arbejdsgange og mål ingen ansvar for at forbedre og reagere ved fejl Manuel håndtering uden IT-understøttelse ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange

Eksempler på opgørelse af arbejdstid i minutter 1. 4 2. 12 3. 16 4. 3 5. 2 6. 14 7. 22 8. 3 9. 8 ---------------- 84 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Kunden Afd. A Afd. B Afd. C Arbejdsgang ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange

Erfaring med kortlægning af arbejdsgange Gennemførelse Kommunikér formål med kortlægning Ambition skal afbalanceres mellem effektivitet, standardisering og accept Uddan interne konsulenter til kortlægning af arbejdsgange Inddrag berørte medarbejdere Reelt forløb afdækkes (flere varianter afhængig af personer) Konsensus skabes og flere forbedringsmuligheder afdækkes Senere forandring accepteres nemmere Anvendelse af workshopformen Send dokumentation til verifikation hos ansvarlige ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange

Erfaring med kortlægning af arbejdsgange Gennemførelse, fortsat Begræns antallet af aktiviteter Anvend et ekstra lag i proceshierarkiet (selv om opdeling er ny) Arbejdsgange skal alene nedbrydes til et detaljering niveau, hvorom problemårsager kan identificeres og løsninger genereres For at sikre sig, at arbejdsgangskortlægning ikke udvikler sig til en frugtesløs beskrivelsesøvelse, bør problemanalysen styre kortlægningsarbejdet - forstået på den måde, at man gennemfører problemanalysen parallelt med og lidt fremskudt i forhold til diagrammeringen, således at fokusområder og detaljeringsniveau hele tiden bestemmes af problemanalysen. ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange

Erfaring med kortlægning af arbejdsgange Resultat Øget effektivitet Øget standardisering af arbejdsgange opnås Forståelse af af eget arbejdes konsekvens (ekstern og intern) for kunde Umiddelbare forbedringsmuligheder kan implementeres Grundlag for: Kortlægning af fremtidige arbejdsgange Definering af bredere jobs og samarbejde Re-organisering Benchmarking Kvalitetshåndbog og -procedure Målopstillelse og definering af målepunkter for kvalitet og effektivitet Indførelse af nye IT-systemer ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange