”FORRETNING OG LEDELSE”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Virtuel medarbejder eller konsulent
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
”FORRETNING OG LEDELSE”
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Vi gennemførte en række interview ifm
Skabelon til strategisk plan
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Siamak Amjadi …. baggrung
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Interessenter og interessentanalyse
Ledelse af forandringer
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
”FORRETNING OG LEDELSE”
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1.
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Carsten Hansen og Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1.
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Offentlig ledelse New public management
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
”FORRETNING OG LEDELSE”
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Økonomi og organisation
Kodeks for offentlig topledelse
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Offentlig ledelse New public management
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Social kapital på spil KL- Ledertræf 10. September 2014.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Business cases.
Activity Based Costing
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Business Model Generation
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1 VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Jimmy Kevin Pedersen

Introduktion af deltagerne: Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion af deltagerne: Alle studerende Navn Stilling og evt. Firma Studietype (Master, enkeltfag, kandidat)

Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1 Samfundsvidenskabelig kandidat fra RUC, 1987 Finansministeriet, Budgetdepartementet Ernst & Young Management Consulting Udenrigsministeriet Københavns Kommune Fujitsu Services MUUSMANN Research & Consulting COWI A/S Implement A/S Finansministeriet, Digitaliseringsstyrelsen Erfaring fra Stat, kommuner og konsulentvirksomheder 17 års ledelses erfaring - 8 års erfaring med topledelse

Introduktion til faget og dets målsætninger Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til faget og dets målsætninger Målsætning, som beskrevet i kursusbeskrivelsen på kursusbasen Forretning og ledelse – styringsvilkår i private og i offentlige virksomheder Kurset er bredt, ikke dybt I kan/skal biidrage med jeres egne erfaringer. I bør også læse Erhvervstillæg, Børsen, Berlingske Business og lignende for at holde jer ajour med erhvervsstoffet

Introduktion til faget og dets målsætninger Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til faget og dets målsætninger Målsætning, som beskrevet i kursusbeskrivelsen på kursusbasen Efter kurset skal den studerende kunne: 1. Forklare de strategiske omgivelser for en given virksomhed med brug af relevante modeller. 2. Give en begrundet anbefaling om strategi for en given virksomhed ved brug af relevante modeller. 3. Analysere en virksomheds ledelsesmæssige system og organisation fra interessenternes strategiske krav til operationelle mål. 4. Opstille valgmuligheder og begrunde en strategisk beslutning 5. Analysere og redegøre for indholdet af en række øvrige virksomhedsfunktioner samt hvorledes disse praktisk skal indrettes for at understøtte virksomhedens mål. 6. Redegøre for principper inden for offentlig ledelse og kunne analysere en offentlig ledelsessituation, herunder redegøre for forskellene i rammevilkår for offentlig ledelse og ledelse af privat virksomhed 

Eksamensform Forretning og Ledelse – Lektion1 Eksamen er mundtlig og case baseret med forberedelse. Svarer til en lille hjemmeopgave. 20 min. Forberedelse og 20 min fremlæggelse inkl. votering

Undervisningsmateriale Forretning og Ledelse – Lektion1 Undervisningsmateriale Bog – Exploring Strategy, 9th edition Kompendium Forretning og ledelse f2013 Kursets hjemmeside/bloggen: https://blog.itu.dk/SFOL-F2013 Slides Avis artikler og andet materiale der støtter undervisningen Case-materiale Pensum: Bogen og Kompendium

En typisk lektion, hjemmeopgaver, tid og forventninger Forretning og Ledelse – Lektion1 En typisk lektion, hjemmeopgaver, tid og forventninger En lektion består af 2 timers undervisning 2 timers opgaveløsning i grupper En lektion: Opfølgning af sidste lektion Generelle kommentarer til hjemmeopgave, når de er rettet Gennemgang af nyt pensum En gruppeopgave: Start på hjemmeopgave (brug nu tiden her!)

Hjemmeopgaver Forretning og Ledelse – Lektion1 Hjemmeopgaver er i snit beregnet til ca. 2 timer. De afleveres pr. mail til mig jimmykevin@itu.dk Den må maks. fylde 2 sider I skal aflevere dem i grupper. Opgaverne er frivillige. Opgaverne er en god mulighed for at I får talt om pensum og om de modeller der er blevet gennemgået i undervisningen. I år bruge vi flyselskabet SAS som gennemgående case.

Forretning og Ledelse – Lektion1 Lektionsplanen Introduktion til faget; lidt om strategi og lidt om styring i den off. sektor Ekstern strategi – omverdensanalyse Ledelsessystemet i virksomheden Intern strategi – værdianalyse , styrkeområder og optimering Intern strategi – vækst muligheder og styring af vækst retning Internationalisering – vurdering af muligheder og strategier Virksomhedskultur Innovation og entrepreneurship Forandringsprocesser og ledelse af disse Marketing og branding Offentlig ledelse og styring Procesledelse og procesforståelse Opsamling og orientering om eksamen

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. (Bogen Kapitel 1)

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Hvad er strategi? Long-term direction, goals and objectives of an enterprise (bogens def. (A. D. Chandler)) Being different (M. Porter) A pattern in af stream of decisions (Henry Mintzberg) Long-term direction of an organisation (bogens def.)

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Strategic Drift Environmetal Change

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Strategisk analyse: Makro, meso og mikroniveau Strategi niveauer i en virksomhed: Corporate-level strategy Business-level strategy Operational strategies Strategiformulering: (handler om valg og fravalg) Mission – vision – strategi/mål Strategisk, taktisk og operationelt

Forretning og Ledelse – Lektion1 Bogens strategi-mode: Den røde tråd: context, content og process (non-linear) con

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Strategic Lenses Strategy as design (logisk og analytisk) Strategy as experience (historik og kultur) Strategy as variety (udvikler sig i nede fra og op) Strategy as discourse (hvad der italesættes)

Strategi og styring i den offentlige sektor Forretning og Ledelse – Lektion1 Strategi og styring i den offentlige sektor ”New” Public Management – et hurtigt overblik   Samlebetegnelse for initiativer og reformer i den offentlige sektor startende i slutningen af 1980 – 1990 - ikke en teori, - ikke en bestemt politisk ideologi (bred enighed) Administrative reformer , der tager udgangspunkt i hvordan den private sektor virker Ønske om mindre bureaukrati (Weber) og større fleksibilitet og responsiveness Fra borgere og klienter til (for) brugere

Forretning og Ledelse – Lektion1 Ledelsesreform, performancebaseret ledelse Strategier Incitamentsstyring, resultataflønning Resultatkontrakt og virksomhedsregnskaber Evaluering og benchmark analyser Måling og registrering af aktiviteter og resultater Dokumentationskrav og kvalitetsprogrammer Rigsrevisionen: forvaltningsrevision: 1) sparsommelighed, 2) produktivitet og 3) effektivitet/effekt – fortsat mest fokus på 1 og 2. Brug af business-cases for alle investeringer – ex. IT-investeringer New Public Management – et hurtigt overblik

Gruppedannelse I skal: Forretning og Ledelse – Lektion1 Gruppedannelse I skal: Fordele jer i grupper, sætte jer ved bordene uden for 6 - 7 i hver gruppe – bliv venligst på samme etage  Tælle til 8 Vælge gruppeformand Udveksle navne og mail adresser Gruppeformand mailer navnene i gruppen til jimmykevin@itu.dk Inden i gør det skal I lige have en øvelsesopgave! Opgaven er at sætte jer ind i vores gennemgående case; SAS

Øvelsesopgave 1 (som I ikke behøver at aflevere) Forretning og Ledelse – Lektion1 Øvelsesopgave 1 (som I ikke behøver at aflevere) Gå på nettet og find relevant materiale om SAS – lav en lille læseplan og kom på omgangshøjde med SAS som virksomhed; udfordringer og strategi for at løse de problemer de står med m.m. – hvad sker der for dem? Og hvad kan de gøre? Hvad er SAS produkter, hvem er deres konkurrenter? Hvad er deres strategi? Find nogle relevante nøgletal og sæt jer godt ind i casen - gå på deres hjemmeside og læs analyser af virksomheden, avisartikler mv. God fornøjelse !