Fra retningslinje til klinik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fælles Akutmodtagelse, Århus Sygehus
Advertisements

”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
Forskningsstrategi på centerniveau
Beredskabet ved hjertestop
Modul 3 Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’. Dette.
Sundhedsaftalen fra ord til handling
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Feltarbejde om organdonation og danske pårørende til organdonorer
Arbejdspladsudvikling
Fordele, muligheder og udfordringer ved direktivets implementering i forhold til Universitetshospitalet i Aalborg. Morten Noreng Lægefaglig Direktør.
Præsentation af Patientens bog
Implementering på Fenrishus
ER DIALYSE ALTID DEN BEDSTE BEHANDLING
FASE 3 FRA UDDANNELSESLÆGE TIL SPECIALLÆGE
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Modul C Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’
Identifikation af spild
Sikker mundtlig kommunikation
EPM – For og imod eller hvad? Han et al., Beccaro et al. Aase Einfeldt, Malene Hjelm-Svennesen, Christian Koerner, Claus Balslev Nielsen.
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Vendsyssel
EPJ i Region Nordjylland
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Identifikation af kritisk syge Århus Sygehus. Læringsmål Baggrund for Observationssystem Baggrund for Beslutningsalgoritme.
Undervisning af Sundhedspersonale
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Hospicedagcenter – et nyt palliativt tilbud ? Patientforløb for kræftpatienter i region Midtjylland Hospice Djursland 28.maj 2008.
Odense Universitetshospital Kvalitetskoordinator Bodil Harder Afdeling for Klinisk Patologi.
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Tværfaglig Simulationstræning
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Hvordan udfordres evidensbaseret viden i den kliniske sygeplejepraksis
Observation og behandling af pt med GI blødning
Undervisning af nyt personale Medicinsk Afdeling, HEV Undervisning af nyt personale.
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister.
Velkommen til Lægedage
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Speciallæger i front Superviseret gennemgang i akutmodtagelsen Et prisvindende tiltag i Medicinsk afdeling O og Akutmodtagelsen, Herlev Hospital Sif.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Introduktion og behovsafdækning Fokus på problemer med medicin og medicinhåndtering i hverdagen Forslag til løsninger Fastlæggelse af læringsbehov.
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Centernavn Afdeling Kompetenceudvikling Århus Sygehus.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Akkreditering: en ny strategi og proces på hospitalerne i Region Midtjylland Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen, Kvalitet.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Beredskabet ved hjertestop Orientering for nyansat personale.
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Strategi for Patientsikkerhed Afdelingen for Kvalitet og Forskning/MTV1.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
Ole Mølgaard Overlæge Anæstesiologisk Afdeling Århus Sygehus Kursusleder, akutkurser, Region Midt UDDANNELSE På de nye fælles akutmodtagelse.
Hvad er Tobs og hvorfor TOBS ? Implementering og evaluering af TOBS.
Akutkonferencen marts 2009, Annette Gyldengren DE ALVORLIGT SYGE DE MINDRE SKADER ELLER SYGDOMME IKKE AKUTTE SKADER ELLER SYGDOMME.
Behovet for at undervise personale i risikovurdering v/ Jan-Henrik Winsløv, psykolog & daglig leder Enhed for selvmordsforebyggelse, Psykiatrien, Region.
De pårørende i beslutningsrummet
Præsentationens transcript:

Fra retningslinje til klinik Implementering ..eller

Hvordan får vi læger og plejepersonale til at anvende og samarbejde om observationssystemet?

Arbejdsgruppen ”uddannelsesforløb for nøglepersoner” Uddannelsesansvarlige sygeplejerske Karin Larsen Medicinsk afdeling Udviklingssygeplejerske Annette Zøylner Kirurgisk afdeling Traumekoordinator Annette Jakobsen Anæstesiologisk afdeling Overlæge Jens Møller Medicinsk afdeling Overlæge Ole Mølgaard Anæstesiologisk afdeling Professor, overlæge, dr. med Peder Charles Center for Medicinske Uddannelse Århus Universitet Uddannelseskonsulent Rikke Mousten HR-Udvikling

Formål og mål med oplægget ca 20-25 minutter Præsentation af den pædagogiske ramme og organisering af opgaven Præsentation af mål, indhold og metode i ”uddannelsesforløb for nøglepersoner” Formålet med oplægget: at give deltagerne et indblik i de valg arbejdsgruppen har truffet og et indblik i de erfaringer arbejdsgruppen har høstet indtil nu….

Gruppens tidligere erfaringer med implementering ”Læger og plejepersonale har forskellige læringstraditioner” ”Afdelingerne er forskellige og har organiseret sig forskelligt” ”Mesterlæren …at få det nye i hænderne … er godt!” ”Gamle vaner og arbejdsgange er stærke kræfter og kan give modstand mod det nye .... og skal derfor have ”plads” i undervisningsprogrammet” ”Ansvaret må vi ikke placeres på nogle få” ”Arbejdsgruppen kan ikke give svaret på forhånd ….svarene må skabes lokalt ….af dem der skal anvende systemet”

Forandringsprocesser i en organisation. Leavitts diamant Nyt obsskema BT. App. SAT målere Afd.spec. Label på skema Nye arbejdsgange? Værdimåling NV/DV Bagvagt hvor? Hvem bestiller skemaer? Hvor ligger skemaer? Ny obs. rutine. Ny komm.form Modellen viser sammenhængen mellem alle elementer. Ændrer man ét element påvirker det de andre elementer uddannelse Alle læger/alt plejepersonale. Viden/vilje

Implementeringstrategien Afdelingsledelserne udpeger nøglepersoner en sygeplejerske fra hvert afsnit en læge fra hver afdeling Uddannelsesforløb for nøglepersoner på tre dage 2 dage på færdighedslaboratorium 1 dag til erfaringsudveksling efter 3-4 mdn. Undervisning og supervision af personalet varetages af nøglepersoner ude i afdelingerne i samarbejde med den lokale ledelse Evaluering og kvalitetskontrol…med et lærende fokus

Læringsmål for Niveau 1 nøglepersoner: At nøglepersoner får forståelse for betydningen af vitalparametre At nøglepersoner kan anvende det valgte observations- og scoringssystem samt den tilhørende beslutningsalgoritme At nøglepersoner kan motivere egen faggruppe til at anvende det valgte observations- og scoringssystem samt den tilhørende beslutningsalgoritme inden for en måned efter at have deltaget i undervisningen.

Læringsmål for Niveau 2 plejepersonale og læger At plejepersonalet og læger kan anvende observationssystemet At plejepersonalet kan iværksætte øget observationshyppighed for at afsløre om de målte værdier er udtryk for tilfældig variation At plejepersonale og læger kan kommunikere og samarbejde om brugen af observationssystemet. Herunder signere for alle observationer

”Uddannelsesforløb for nøglepersoner” Dag 1 – Tværfaglig færdighedstræning introduktion til det nye observationsskema korte lektioner i ABC, ISBAR mv. tværfaglig teamtræning Dag 2 – Tværfaglig færdighedstræning observationsskema og beslutningsalgoritme ISBAR implementeringsstrategi Dag 3 – Tværfaglige opsamling efter et halvt år erfaringsudveksling, fastholdelse, forberede audit

Dag 1 indhold og metode Undervisning varetages af eksperter (frikøbt) Oplæg .. med mulighed for drøftelser Simulatorøvelser … tværfagligt Udlevering af mapper med Baggrundsmateriale Klinisk retningslinje Isbaren Deltagernes ”kastes ud” i at bruge observationssystemet og isbaren under pres……mærker på egen krop hvad det vil sige at bruge systemet….

Identifikation Situation Baggrund Analyse Råd Dit navn, din funktion og afdeling Patientens navn, CPR og afdeling Situation Jeg ringer fordi…(beskriv) Jeg har målt følgende værdier: BT, puls, Resp.frekvens, SAT, Tp. Jeg har observeret væsentlige ænderinger i følgende værdier… Baggrund Indlæggelsesdiagnose og dato Kort referat af sygehistorie indtil nu.. Analyse jeg mener at problemet er…(beskriv) Jeg kender ikke problemet, men pt. har fået det værre. Patienten er ustabil – vi må gøre noget. Jeg er bekymret… Råd Skal vi ikke….? Hvad synes du jeg skal gøre …? Hvad mener du jeg skal observere og hvor ofte..? Hvilke undersøgelser vil du foreslå..? Hvornår skal vi tales ved..?

Hvorfor Isbaren…… Teamdannelse Samarbejde mellem faggrupper 70% af alvorlige utilsigtede hændelser skyldes helt eller delvist svigt i kommunikation Kritiske situationer Teamdannelse Samarbejde mellem faggrupper Mundtlig ordination af medicin Overflytning af patienter Telefonsamtaler Kilde: Dansk Selskab for patientsikkerhed www.patientsikkerhed.dk

Erfaringer med struktureret kommunikation Erfaringer fra luftfarten, akutmodtagelser i USA og analyser af utilsigtede hændelser Anvend struktureret kommunikation ved Kompleksitet Uerfarenhed Travlhed/panik Skab ro og sig kun det nødvendige Følg standarder og skab forudsigelighed

Dag 2 indhold og metode Uddybning af indholdet fra dag 1 Øve brug af skemaet med cases fra egen afdeling Oplæg om implementering Hvad skal implementeres Hvor langt rækker dit ansvar Hvem er sparringspartner Hvad kan influere på en implementeringsproces Fokus på at være nøgleperson At undervise og orientere At efterspørge At være ressourceperson At spotte og etablere alliancer

Dag 3. indhold og metode Holdet samles igen Erfaringer Uddybninger Problematikker Justeringer auditering

Litteraturliste Projektbeskrivelse (2008): Tidlig opsporing af kritisk sygdom –udvikling og implementering af behovsgradueret observation og monitorering af vokse indlagte patienter på Århus Sygehus (as-intra/kvalitetafdelingen) Klinisk retningslinje (2009): Tidlig opsporing af kritisk sygdom hos voksne patienter indlagt på et sengeafsnit. Udarbejdet på Århus Sygehus Just (2005): Viden og læring i sundhedsfaglige praksisfællesskaber. Ph.d.-afhandling. Institut for Læring, Aalborg Universitet Fuhrmann et al (2009): Observation af kritisk syge patienter. Ugeskrift for Læger 17/17 Dansk Selskab for Patientsikkerhed: Sikker mundtlig kommunikation. www.sikkerpatient.dk/Materialer/laeringssaet/sikker_Mundtlig_kommunikation.aspx