Velfærdsteknologi 3 eksempler på resultater og erfaringer fra Danmark

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Hvad har DAK-E gang i?. Til verdens bedste håndværkere Vi er tildelt den opgave, det er at udvikle et værktøj til nogle af verdens bedste håndværkere.
Finsenscentret den 25. marts 2014
Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Genvej til salg til kommuner? Offentlige private innovationsprojekter som adgang til det offentlige marked Juni 2014.
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Arbejdsmiljø i ældreplejen i Danmark Satspuljeprojekt (6)
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Arbejdspladsudvikling
Mentaltræning Målsætning
Vi gennemførte en række interview ifm
Behov og udfordringer ’Gabet’ mellem de eksisterende løsninger og de aktuelle og kommende behov. Ole Aasmoe Maj 2014.
DUA seminar den 5. oktober 2010
Historier fra et demonstrationsprojekt
Hvor der er fokus på klimaet.
1 Effektevaluering højner kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen SidLigGodt konference 28 januar 2014 Mette Andersen Team Hjælpemiddelspecialisterne Odense.
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Midtvejsevaluering af Uddannelsesparathed. Om evalueringen  Del af den samlede evaluering af initiativerne under Ungepakke 2  Midtvejsevaluering – status.
Ny rådgivningsstrategi Fra AGRINORD´s Svinerådgivning.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
Mod en ny arbejdsmarkedspolitik Mogens Ove Madsen Fmd. Specialsektorudvalget Region Nordjylland.
Udbredelse af velfærdsteknologi i kommunerne
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Gruppeudviklingssamtaler
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Dagens pointer Strategi og systematikken er nødvendig start til udbredelse af velfærdsteknologi Kommuner og virksomheder skal tænke i pipelines der gør.
TOTALØKONOMISKE PERSPEKTIVER I UDBUD Odense Kommunes udbud på inkontinensområdet.
Citat dias Rød Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ – Du kan.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Sektor Karen Stæhr Personalet som brobygger mellem borger og ny teknologi – hvordan? 21. september 2012.
Vælg den rigtige velfærdsteknologi -projektet på 4 Mariehjem CareNetmøde Lone Gaedt, fysioterapeut, M.Ed., seniorkonsulent
Workshop 7. velfærdsteknologi
SUF - gevinstrealisering
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Tag snakken – bryd vanerne
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Velfærdsteknologi 3 eksempler på resultater og erfaringer fra Danmark Rikke Sølvsten Sørensen, programleder for velfærdsteknologi

Indhold Fokus ved afprøvning, kvantitative og kvalitative potentialer Teknologi til forflytning – et arbejdsredskab Ældre- handicapvenlige toiletter Spiserobotter Erfaringer Udfordringer Anbefalinger

Teknologi til forflytning Afprøvet af 170 beboere og 770 medarbejdere på plejecentre i tre kommuner. Fra 0 til 60 % af forflytninger ved en medarbejder i to kommuner, fra 60 til 75 % i tredje kommune. Business casen anviser årlige gevinster ved fuld indfasning på ca. 853 mio. kr., der realiseres ved, at forflytninger foretages af én medarbejder i stedet for to. Betydning for medarbejderne: Mindre belastende arbejdsstillinger Bedre kontakt til borgerne Færre forflytninger pr. medarbejder Større arbejdsglæde Betydning for borgerne: Tryghed ved at blive forflyttet af en medarbejder Positivt at hjælpemidlerne fylder mindre end før Nogle oplever at de i højere grad kan deltage i forflytningen

Ældre- og handicapvenlige toiletter 44 borgere og ca. 100 medarbejdere i tre kommuner deltog i afprøvningen. Borgerne mener: Rart at være uafhængig af andres hjælp ved toiletbesøg Vasketoilettet er nemt at betjene Man bliver rigtig ren Vil anbefale det til andre Medarbejderne mener: 8 af 10 siger at den fysiske belastning ved hjælp med toiletbesøg er den samme eller mindre.

Spiserobot til yngre fysisk handicappede 25 borgere fra 7 forskellige bosteder har anvendt spiserobot ved mindst to af tre daglige måltider Den nødvendige assistance pr. måltid pr. beboer blev reduceret med 16 min. 44 sek. pr. måltid pr. beboer, sammenholdt med baseline-målingen med en gennemsnitlig indkøbspris på 22.795 kr. for en spisemaskine og en daglig arbejdstidsbesparelse på gennemsnitligt 107,80 kr., vil en spiserobot gennemsnit være tilbagebetalt efter 212 dages brug. Borgercitater: ”Den bliver ikke irritabel fordi jeg er langsom. Man kan nogle gange se på personalets ansigtsudtryk, at de er utålmodige ”Man ikke skal tygge som en besat. Ved at man kan gå til maden i eget tempo har maskinen betydning for ens livskvalitet.” ”Jeg synes maden smager bedre, når man selv spiser” Medarbejdercitater: ”Det glæder beboerne at der er mere ro og at personalet bliver hvor der er brug for dem” ”Det er noget af det mest fantastiske jeg har oplevet i de 12 år jeg har været her”

”De gode gamle dage” eller ”Fagre nye verden”

Udfordringer ved implementering af velfærdsteknologi Er teknologi altid det mest hensigtsmæssige? Hvis teknologi er svaret, hvad er så spørgsmålet? Hvordan arbejder vi på nye måder med teknologien og udnytter de muligheder for ændringer, teknologien giver? Ikke blot tænke i at understøtte eksisterende ”måder”. Svært, fordi vi udvikler på baggrund af at bevare/understøtte, men måske har brug for at forandre. Hvordan får vi nye mindsets? Både borgere, medarbejdere og ledere tænker nyt Hvordan beskriver vi de fremtidige arbejdsgange? Hvor gør vi det, og hvem gør det? Tænker vi afprøvning/midlertidig brug eller holdbar implementering? Grundig forundersøgelse er forudsætning for Business Case Opgavesammenhæng, praktiske forhold, lovgivning. Frekvens, hyppighed, varighed, planlægning, omkostninger.

Medarbejderens udfordringer I deres placering som frontmedarbejdere; dem der er i direkte kontakt med borgerne og tager beslutningen om hjælp eller ikke hjælp, samt omfanget og karakteren af denne, er medarbejderne direkte berørt af det dobbeltsidede pres på den offentlige sektor for besparelser og øget effektivitet på den ene side og presset fra borgere og samfundet for højnelse af kvaliteten på den anden. Det er medarbejderne der skal sikre implementeringen. Medarbejderne er oftest dem som skal hjælpe borgeren med at blive fortrolig og sikker i brugen af velfærdsteknologien. Medarbejderen skal kunne overskue ændringen af sine egne arbejdsgange/sin egen rolle og samtidig håndtere borgerens behov og brug for guidning og motivation.

Medarbejdernes rolle For at opnå de ønskede resultater, skal der være fokus på kulturændringen hos medarbejderne lige fra begyndelsen. Der skal udarbejdes nye vejledninger/procedurebeskrivelser for alle berørte ”arbejdsgange”. Anvend de traditionelle kommunikationskanaler til så vidt muligt til at understrege og pointere over for ledere og medarbejdere, hvad formålet er med løsningen og hvordan det vil påvirke medarbejdernes og borgernes hverdag. Det er vigtigt med en forventningsafstemning og det er helt centralt at medarbejderne føler at de er en del af processen. Samtidig er det også vigtigt at være opmærksom på den kultur i organisationen, som påvirker den arbejdsgang eller metode, som ønskes ændret ifm. brugen af ny teknologi.

Vi kan kun ændre det vi kender Inddrag de fremtidige brugere så tidligt som muligt – borgere & medarbejdere Jo længere væk fra processen, arbejdsgangen beskrives, desto simplere forekommer den! Oplev arbejdsgange i virkeligheden De fremtidige arbejdsgange skal være gennemførlige. Test og tilret i samarbejde med medarbejderne og borgerne. Løsningen skal kunne bære individuelle hensyn og forbehold

Teknologi løser ikke opgaverne alene Det er teknologien vi udvikler og måden vi bruger den på der sikrer et godt resultat http://www.socialstyrelsen.dk/aeldre/velfaerdsteknologi