1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Informationsmøde på Lindebjergskolen
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
HF på Falkonergården 2011.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
International Linje.
Sigrid .
Gymnasielektionen screening i dansk
Faglig læsning 2.
Klasseledelse og cooperativ learning
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Skriftlig eksamen ungdomsuddannelserne
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qaasuitsup Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommuneqarfik Sermersooq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
Relationer – børn og voksne
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
UGE PLAN Mandag 07/10 Tirsdag 08/10 Onsdag 09/10 Torsdag 10/10
Læring i et vejledningsperspektiv
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Sunds skole Evaluering
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 98% (494 besvarelser ud af 503 mulige)
Vores fælles fremtidige opgave med gråzoneelever……… ”Hvordan vil du fremover indtænke ”gråzoneelever” i din undervisning”? Hvordan ser du din egen rolle.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Kost og motion på NGHF 1. Nørresundby Gym og HF Et af de store Aalborggymnasier Ca. 940 elever, heraf 10 HF-klasser Ca. 120 ansatte Faglighed og fællesskab.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Elevtrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 97% (474 besvarelser ud af 489 mulige)
Skrivefag. Udvikling af elevers skrivekompetence på tværs af fag ( ) Roskilde Katedralskole Roskilde Katedralskole, Skolestrategi for arbejdet.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.  Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer.
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Gruppevejledning på tæt hold
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Kursisttrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Nordvestsjællands HF og VUC Svarprocent: 498 besvarelser.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Stxstudentereksamen.
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
hf står for højre forberedelseseksamen
Velkommen Orientering til nye HF-elever.
Lærere og team arbejder videre
Soc-/sygfagpakke på VUF (ved Bodil, Sussanne og Dan)
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Naturfag.
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Parameterfremstilling og punktmængde
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Selvevaluering og opfølgningsplan
Præsentationens transcript:

1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF Faglige og studiemæssige kompetencer

Introduktionsforløb på HF Langkær Formål Målrettet indsats for læsning og skrivning. Forbedre elevernes tilegnelse af de nødvendige faglige kompetencer. Sikrer højere gennemførelsesprocent Rammer Indsatsen afvikles i løbet af introforløbet, som afsluttes ved efterårsferien (uge 41). 265 timer til rådighed Dobbeltlærer i forbindelse med skriftligt arbejde trækker sig længere: dansk, engelsk og historieopgaven her i foråret

Indsatsområder Niveaudeling på tværs af de to HF-hold. Faglig læsning Niveaudeling på tværs af de to HF-hold. Dobbeltlærerordning på det fagligt svageste hold i henholdsvis matematik, dansk og engelsk. Læsevejleder som ekstra ressource i forbindelse med skriftligt arbejde. Niveaudeling i dansk, engelsk og matematik – deles efter screeninger i disse fag. Ekstra lærere 2 lektioner om ugen + læsevejleder hver gang klassen arbejder skriftligt

Faglig læsning Indarbejdes i fagundervisningen. Faglæreren det udførende led med støtte fra læsevejleder. Lærerkursus i faglig læsning: Begrebskort Før, under og efterlæsning Førfaglige ord Multimodale tekster Faglig læsning – del af alle 3 Hold Fast-projekter således at alle 1. årgangs klasser har arbejdet forholdsvis grundigt med faglig læsning både med læsevejleder og med faglærere Førfaglige ord: analyse, brugerbetaling, karakteristik, stabil Multimodale tekster: tekster med forskellige teksttyper som tabeller, diagrammer, figurer og brødtekst – der på forskellig vis spiller sammen og henviser til hinanden.

Faglig læsning Lærerne Forpligtet på at afholde fagtimer med faglig læsning Læsevejleder Intro til faglig læsning i klasserne Arbejde med faglig læsning i biologi, kemi og historie i klassen sammen med faglæreren Faglig læsning – naturligt ind sammen med faget. Hvordan bruger eleven faglig læsning som en del af sin måde at lave lektier på. Biologi: Blodkredsløbet – hvad er det og hvad gør det? Tilstandsverber og handleverber. Celler forskellige typer. Kemi: atomer –processer og under og overkategorier. Hvordan er en historietekst opbygget?

Begrebskort Hvad er det? Hvilke egenskaber har det? En sammenligning Begrebsskort/oversigtskort Hvad er det? Hvilke egenskaber har det? En sammenligning Eksempler

Skriftligt arbejde Tænke og formidlingsskrivning, genrer, grammatik, taksonomiske niveauer, informationssøgning, formelle krav til akademiske opgaver overførselsværdi mellem fagene Fokus på skriveprocessen nutidsrettelser, procesevaluering Ikke fortidsrettelser 3 uger efter eleverne har skrevet deres tekst. Hjælp og støtte når behovet er der.

Evaluering af introforløbet 1p og 1q 2010 Lektielæsning/ faglig læsning med læsevejleder og dine faglærere Niveaudeling på tværs af klasserne i dansk, engelsk og matematik. Ekstra lærer/læsevejleder i forbindelse med undervisningen og skriftlige opgaver

Elevevaluering af forløbet   Ja, i høj grad Ja, i nogen grad Ja, i mindre grad n e j 1) Har du lært metoder til lektielæsningen: før-, under- og efter læsning ? 12 27 8 6 2) Har du lært at bruge begrebskort? 14 21 9 7 3) Har introforløbet givet dig kendskab til læsevejledningen og læringscentret? 28 18 3 2 4) Har niveaudelingen givet dig en positiv start på din HF-uddannelse? 23 24 4 5) Spørgsmål til Hold 2: Har det været en positiv oplevelse for dig, at der var to lærere på i forbindelse med undervisningen og skriftlige opgaver i dansk/engelsk/matematik? 16 Lykkedes at få mange til at kunne bruge den faglige læsning, til at få kendskab til læsevejledningen og vores læringscenter. I rigtig høj grad har eleverne været tilfredse med niveaudelingen og med dobbeltlærerordningen.

Elevkommentarer Gerne niveaudeling igen i 2. hf. Stor hjælp med niveaudeling. Godt med niveaudeling. Lav niveaudeling igen næste år for 1. hf. To lærere hele tiden eller færre i klassen. Gerne endnu flere timer med to lærere. Godt med niveaudeling, men også svært fordi man ikke lærer sin egen klasse at kende. Godt med niveaudeling for så lærer man også den anden klasse at kende. Niveaudeling dur ikke, for vi kan alligevel ikke komme på samme niveau. Godt at blive introduceret til læringscentret. For mange timer om lektielæsning. Træls med lektielæsning.

Lærerkommentarer 1. Hvad fungerede godt? Dobbeltlærersystemet gav en fantastik mulighed for at få fat i de enkelte elever, da man kun havde halvt så mange elever. En niveaudeling af eleverne er som udgangspunkt en udmærket ide. Herved får eleverne forhåbentligt en følelse af, at de er på samme niveau; og især de svageste bliver ikke tromlet ned af de stærke. Det fælles Krop & Kultur-projekt havde rystet de to hold sammen på forhånd, så de var trygge ved hinanden. Eleverne fik fra starten god kontakt til Lene/læsevejledningen.  

Lærerkommentarer 2. Vigtigt i forhold til næste år   Det er nødvendigt, at hjælpelærerne får ½ times forberedelsestid (som i år), da man ikke bare kan gå ind og hjælpe uforberedt. Vi bør udvikle bedre materiale til alle 3 fag – begge hold. Den grammatiske del skulle fx have været krydret med mange flere sjove/spændende øvelser Vi bør videreudvikle screeningerne. Der er en midtergruppe, som strengt taget kunne være de gode på de svage hold eller de svage på de gode hold. Vi kunne godt have brugt mere tid til at lære eleverne bedre at kende fagligt, men det skal samtidig også gøres inden Krop & Kultur-projektet, så holdene kan oprettes umiddelbart efter. Der er en risiko for at fejlplacere elever, og de skal evt. kunne flyttes til det andet hold efterfølgende.

Næste skoleår…. Den faglige læsning implementeres i teamarbejdet. Læsevejlederne på besøg i hver 1. års klasse med introduktion af faglig læsning Niveaudeling i introforløbet Midler til dobbeltlærerordningen?